VPI JMW-9 arm

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.320
Torget vurderinger
1
Siden denne armen er en unipivot design, er den "lealøs" slik som Mørk UP-4, eller er den stødig som f.eks. Nottingham Space?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Har ikke vært borti denne, men alle andre uni-pivot'er jeg har vært borti er "lealause"...

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hmmm. Jeg ble aldri fortrolig med UP4....
Joda, skal være enig i at UP-4 kan virke litt "lealøs", men den spiller dog bra :)
Utifra mine erfaringer som begrenser seg til den første JMW-10.5 armen spiller UP-4 klart mer løssluppent og musikalsk enn JMW'en.
JMW'en har dog mere trøkk og føles heller ikke like "lealsøs", men på tross av gode "hifi-egenskaper" fant undertegnede altså aldri denne armen "musikalsk" :-/

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.320
Torget vurderinger
1
...Så med andre ord kan jeg kanskje beholde UP4'n og satse på et vanvittig bra drivverk?

P

Parelius

Gjest
Joda, skal være enig i at UP-4 kan virke litt "lealøs", men den spiller dog bra :)
Utifra mine erfaringer som begrenser seg til den første JMW-10.5 armen spiller UP-4 klart mer løssluppent og musikalsk enn JMW'en.
JMW'en har dog mere trøkk og føles heller ikke like "lealsøs", men på tross av gode "hifi-egenskaper" fant undertegnede altså aldri denne armen "musikalsk" :-/
Min tidligere Graham 2.0 virket mer lealaus enn JMW 9". Er nok noen små forskjeller der. Hvordan UP4 er, kjenner jeg ikke til.

9" har trøkk og driv ja. Fantastisk "hurtig". Det er den eneste armen jeg har hatt (Graham, Origin Live Silver, Rega 3, Mörch DP6), som har fått en Ortofon MC 3000 til å synge slik at jeg fikk "foten".

Visstnok lærte HW en del under konstruksjonen av 9", som gjorde at han måtte gå tilbake og oppgradere de andre armene.

Skal ikke bestride Jens sin uttalelse angående musikalitet, relativt til UP 4 (da jeg ikke har hørt den), men må si at jeg finner JMW 9" meget musikalsk sammen med Urushi. Dynavectorgutta virker ikke misfornøyd heller.

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Skal ikke bestride Jens sin uttalelse angående musikalitet, relativt til UP 4 (da jeg ikke har hørt den), men må si at jeg finner JMW 9" meget musikalsk sammen med Urushi. Dynavectorgutta virker ikke misfornøyd heller.
Bare for å få presiere så har jeg heller aldri hørt noen av de siste versjonene av JPW armen så for alt jeg vet har de nyere armene fått bukt med de "manglende musikalske egenskaper" som jeg opplevde med den første versjonen (som forøvrig HP skrøt opp i skyene...) :)

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
...Så med andre ord kan jeg kanskje beholde UP4'n og satse på et vanvittig bra drivverk?
Tja, det må du jo bestemme selv............ ;D ;D ;D

UP-4 er jo bra, men slettes ikke "perfekt".
Sammenlignet med endel andre armer savner den som tidligere nevnt litt trøkk i bunn og bør derfor med fordel brukes sammen med en pickup og/eller drivverk som gir litt ekstra i bunn.
UP-4 er jo også svært fleksibel ettersom den kan brukes med 3 forskjellige armrør og dermed vil kunne tilpasses de aller fleste pickup'er på markedet.
Har selv aldri sammenlignet UP-4 direkte med "storebroren" DP-6, men "alle" som jeg kjenner som har gjort det sier at UP-4 er klart sprekere og mer dynamisk enn sin "storebror" og dermed på mange måter er å foretrekke av de to.
DP-6 på sin side kan nok tenkes å være en tanke mykere og mer "delikat" i lyden :-/

Men når vi ser på de tildels latterlig lave prisene som er å finne på bruktbørser for UP-4 vil denne uansett være "et kupp" til prisen :)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
JMW-9 (og dei andre slektningane) er i høgste grad lealause, men det er ei heilt anna kjensle enn t.d. gamle Formula 4. Eg har berre brukt JMW-9 i samband med VPI Scout, men her var utprega musikalsk symbiose, og ein bass som verkeleg gjorde at eg vart riven med.

Topp Bunn