Vpi - Hjelp til oppsett av arm og PU

J

J.J

Gjest
Jeg har kjøpt en Vpi Classic 30 anniversary og jeg trenger hjelp til oppsett av ditto arm og en Benz Micro Glider SL

Har bare så vidt fiklet litt på en Raga arm , men dette vil jeg ha helt 100.
Så trenger velvillig innsats ifra fra noen.

Bor sentralt i Vestfold og godtgjøringer er selvfølgelig.

Kaffe med noe attåt oxo ;)

Abstinensene er påtagelige - der jeg ser den står og ikke får spilt på den.
Det er igrunn bare trist....

Mvh

JanJan

Edit: typo

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.160
Venter du enda?

Nei, detta må du lære selv uansett. Manualen som følger med er ganske god synes jeg, og verktøyet likeså, sett bort fra vekta. Men den gir deg en grovinnstilling i det minste.

Ta deg god tid så får du det helt sikkert til!

J

J.J

Gjest
Takk, men det hadde värt fint med litt hjelp og innföring förste gangen.
Har ikke lyst å ha en rigg som ikke spiller optimalt, bare fordi jeg er newbi på det. jeg vil gjerne läre og klare meg selv neste gang.

Beklager mitt svenske tastatur.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.858
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det vert litt langt, kanskje, men kan du ikkje berre spørje konkret når det er noko du lurer på? I morgon kjem eg nok til å sitte på pcen og skrive likevel, så då kan eg prøve å vere til hjelp....elles er det mange VPI-eigarar her som sikkert svarar på det meste.

J

J.J

Gjest
Takk Audiophile-Arve.

Jeg må gjøre noen ærender idag. og så blir det kanskje til at jeg må gjøre det selv ikveld. Gleder meg ikke , men jeg får i det minste håpe på at tilfredsheten er tilstede HVIS jeg får lyd og at jeg ikke ødelegger noe..Ref stift Feks.

Som jeg sa : Det er jo bare trist å se en slik flott spiller bare står der død.... ::)

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Antall liker
806
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Det er ikke bare trist, det er en skam.

Tydeligvis mange med for mye penger her!
Du får prøve og feile og justere etterhvert som alle andre.

Beklager, men jeg blir litt provosert av slikt, beklager igjen.

J

J

J.J

Gjest
lyntoft: Hva pokker vet du om min økonomi og Hifi interesse ??

Når jeg ser et slikt svar som du kommer med så kan jeg ikke bli annet enn trist på dine vegne.

Så det går ikke ann å ha spart lenge og kjøpe seg en spiller som er over ens tekniske monteringsnivå ? MÅ en gå alle gradene før en kjøper seg en slik spiller ??

Jeg har vært med på å sette opp den Rega armen som står på min Planar 3

Men dette er mer avansert og mer følsom enn den armen.

Håpet var å få noen til å hjelpe meg , men ser at det ble med håpet.

Om det er noen ... ta heller kontakt på PM.

Slutt på denne tråden for min del.

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Antall liker
806
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Les manual, bruk øra, slutt å surve.

Selvfølgelig er ikke dette snakk om om en simpel Rega, men den går ikke istykker helt uten videre.

J

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Jeg blir stadig imponert over evnen til å krangle her på forumet.

Så lenge en ikke belaster armlager under bytte av pu eller bruker høyere trykk enn anbefalt på pu er det ikke farlig å prøve seg frem selv.

Wagnersen

Medlem
Ble medlem
15.08.2007
Antall liker
0
Jeg brukte Michael Fremer´s Practical Guide to Turntable Set-Up DVD (som Big Dipper var så vennlig å låne meg) da jeg satte opp min nye Classic. Fremer bruker en Vpi-Scout,tror jeg, som i prinsippet ligner Classic på det vesentligste. Alt blir forklart rolig,pedagogisk og gjorde oppsettet til en lek!

Lykke til- og gratulerer med en glimrende platespiller. :)

V

vredensgnag

Gjest
Gratulasjoner herfra også, og forstår absolutt holdningen din. Michael Fremer holder set-up kurs som gir mange en aha-opplevelse, så hvorfor ikke gjøre som du ønsker, nemlig å få det helt rett.

lyntofts innlegg var litt unødvendig, eller?

TAS

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2007
Antall liker
2.076
Sted
Norge
Torget vurderinger
9
vredensgnag skrev:
lyntofts innlegg var litt unødvendig, eller?
Litt?... Lyntofts burde få karantene med den type skittkasting, rett og slett lavmål.

mvh,
TAS

Z

Zomby_Woof

Gjest
Kan'ke si annet enn at jeg er enig i Lyntofts unødvendighet... Jeeez!!

Ellers har jeg dessverre ikke anledning til å hjelpe deg, midt i oppussing som jeg er. Michael Fremers DVD er varmt anbefalt herfra også. Før eller siden bør du lære deg å sette opp spilleren selv.

Ellers må jeg si at Lyric burde vært i stand til å gi deg en tilstrekkelig pedagogisk innføring til at du fikser biffen. Eventuelt kunne de satt opp spilleren for deg, det er tross alt noen kroner du har investert...

Og, ja. VPI-armene er fiklete. Her snakker vi virkelig om 'alt henger sammen med alt'. Rega er en drøm å jobbe med i forhold.

J

J.J

Gjest
Lyric kan ikke klandres for dette, da den er kjøpt ny i boks av en privatperson (som igjen har kjøpt den hos Lyric).

Takk til alle som har gitt meg support på PM.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.834
Torget vurderinger
35
Hei

Jeg kjøpte også VPI-platespiller (ScoutMaster) for et par år siden uten noen erfaring med å sette opp en skikkelig platespiller.

Så satte jeg den opp selv ved hjelp av bruksanvisningen, den medfølgende protraktoren og en nyinnkjøpt pickup-vekt. Det fungerte helt fint, tror jeg. I hvertfall har jeg fått tilbakemeldinger fra vinylfolk som har vært her, at det ser bra ut...

Min erfaring er at det lønner seg å ta seg god tid, og gjøre alt nøye, og kontrollsjekke at du har gjort ting riktig før man går videre.

Roy

Z

Zomby_Woof

Gjest
jan#jan skrev:
Lyric kan ikke klandres for dette, da den er kjøpt ny i boks av en privatperson [...]
Da har jeg vært litt kjapp i avtrekket. Sorry, Lyric.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Ellers: Den medfølgende vekta er ikke god. Skaff dere en elektronisk variant. Hvis dere synes det er for mye penger, gå i det minste for vippa til Ortofon. Den er i det minste ikke magnetisk.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.160
Tror det var en ortofon-vippe som fulgte med min Classic?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det var en Shure som fulgte med min Scoutmaster.

Ortofon sin ser sånn ut.

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.711
Zomby_Woof skrev:
Ellers: Den medfølgende vekta er ikke god. Skaff dere en elektronisk variant. Hvis dere synes det er for mye penger, gå i det minste for vippa til Ortofon. Den er i det minste ikke magnetisk.
Er ikke uten videre enig denne anbefalingen.
Shure og Ortofon vippene er basert på et bedre måleprinsipp enn de elektroniske, er ikke utsatt for drift eller endring over tid - trenger bare kalibreres 1 gang om i det hele tatt, trenger ikke batterier så de virker alltid, og Shure vippen er etter min erfaring også både nøyaktig og presis (repeterbar) nok.
Shure vippen har fordelen av mye bedre oppløsning enn Ortofon vippen; bare sammenlign avstanden mellom 2 og 2.5 g på de to vippene.
Magnetismen til Shure vippen har ikke noen effekt på målingen, men kan riktignok belaste stiftopphenget. Om dette hadde vært et problem i praksis, hadde vel ikke Shure vippen vært så utbredt? Effekten minimeres ved å bruke den som gjengitt i fotoet over.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.858
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg har brukt Shure, Ortofon og den kjekke frå Duet audio, og alle tre er brukandes. Men Shure kan provosere magnetar i pickupen. Duet må kalibrerast før eg veg (berre å trykke på ein knapp), og Ortofonen verkar som den minst nøyaktige....
Uansett, stifftrykk er greitt også utan desimalar.

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.711
Audiophile-Arve skrev:
Eg har brukt Shure, Ortofon og den kjekke frå Duet audio, og alle tre er brukandes. Men Shure kan provosere magnetar i pickupen. Duet må kalibrerast før eg veg (berre å trykke på ein knapp), og Ortofonen verkar som den minst nøyaktige....
Uansett, stifftrykk er greitt også utan desimalar.
Men har det noe å si? Har det noengang ødelagt en pickup f.ex?
Det har ikke noen effekt på målingen så lenge kun stiften er nedpå vippen.
Om magnetismen er så sterk at pickup huset kommer i kontakt med vippen blir det en annen sak, men som sagt, med huset inn 90 grader på vippen og eventuelt stiften bare såvidt innpå vippen slik at huset i minst mulig grad er over vippen skulle dette "problemet" være minimalt.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Nei. Har ikke ødelagt noen pickup enda. Men Shure er så magnetisk at den presset cantileveren på min Ortofon helt inn så huset lå nedpå vippa. Hvordan i H*** skal man kunne stole på den da?

I tillegg er sleiden til motvekta så raklete og løs at den ikke holder seg i ro hvis man flytter på vekta. Jeg synes den er på grensen til ubrukelig.

Ortofon sin er ikke spesielt presis, men lysår bedre enn Shure etter min mening.

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.711
Zomby_Woof skrev:
Nei. Har ikke ødelagt noen pickup enda. Men Shure er så magnetisk at den presset cantileveren på min Ortofon helt inn så huset lå nedpå vippa. Hvordan i H*** skal man kunne stole på den da?
Enig, man kan ikke stole på vektavlesningen hvis vippen ikke kan bevege seg fritt.
Imidlertid har jeg aldri opplevd dette - har og har hatt Ortofon selv - og sjekket nå nettopp med et par løse, gamle pickup'er i tillegg til den på armen om jeg kunne registrere noe magnetisk virkning.
Lite å merke. Ikke i nærheten av hva du beskriver.
Men jeg opplever at der er forskjell mellom å ha pickup'en 90 grader på lengderetningen til vippen som på bildet over, vs. 0 (eller 180) grader, altså med pickup huset over vippen i sin helhet. Det gir en begrensning i bevegelsesfriheten til vippa og er negativt. Det kan skyldes magnetisme, men jeg ser ikke noen effekt på cantilever og huset er ikke nedpå vippen.

I tillegg er sleiden til motvekta så raklete og løs at den ikke holder seg i ro hvis man flytter på vekta. Jeg synes den er på grensen til ubrukelig.
Jeg har en helt annen brukeropplevelse.

Ortofon sin er ikke spesielt presis, men lysår bedre enn Shure etter min mening.
Da har vi helt motsatt oppfatning; Shure vippen er så god vekt som en noengang trenger (jeg har også Ortofonen).

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Gratulerer med flott spiller, jan#jan! Og til deg, lyntoft; godt at pseudo'et ditt ikke er "lynloft", for det kan umulig være mye aktivitet på loftet hos deg. Særlig med sosiale antenner er det heller ikke. Du skal være velkommen tilbake når du har tilegna deg et minimum av folkeskikk! Jeg gremmes over å lese slike flåsetheter som det du gir uttrykk for.

Mannen ba jo bare om en smule hjelp og gode råd. Big deal?

Mvh. VilhelmW

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Trist at noen blåser slik i en sånn hjelpe-tråd , helt unødvendig....

Og selvsagt trenger man ikke bruke flere år med billige spillere før man kjøper seg en skikkelig en , for mange er fritiden knapp nok , dermed ønwsker man både valuta for pengene , og god lyd , og selvsagt går det an å spare penger å kjøpe seg noe så fint som en scoutmaster ;D ;D

Grats med flott spiller.....

Mvh Espen

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.153
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
jan#jan skrev:
lyntoft: Hva pokker vet du om min økonomi og Hifi interesse ??

Når jeg ser et slikt svar som du kommer med så kan jeg ikke bli annet enn trist på dine vegne.

Så det går ikke ann å ha spart lenge og kjøpe seg en spiller som er over ens tekniske monteringsnivå ? MÅ en gå alle gradene før en kjøper seg en slik spiller ??

Jeg har vært med på å sette opp den Rega armen som står på min Planar 3

Men dette er mer avansert og mer følsom enn den armen.

Håpet var å få noen til å hjelpe meg , men ser at det ble med håpet.

Om det er noen ... ta heller kontakt på PM.

Slutt på denne tråden for min del.
Om du holder til i Vestfold så burde du ta kontakt med Terje(trollet) hos Audioaktøren. Han kan en god del om platespillere. ;)
Han Lyntoft mangler ett eller annet tror jeg. ;)

J

J.J

Gjest
Takker for dem positive og konstruktive kommentarene :D

Classic`en er satt opp av en som mange av dere sikkert vil kalle for en vinylguru.
Altså .. han satt opp PU og arm resten er fikk jeg da til her hjemme... at det muligens er mer som må til er jo bare og ta ved anledning .. noen prøvende ting blir det vel ..

Kjøpte meg et par eldre Klipsch Heresy II som spiller fantastisk med vinylsnurreren.... ;D
At en kan la andre se på den er jo heller ikke dumt - om så er ... men jeg tror jeg er ganske nær noe ;)
At jeg vil prøve en digitalvekt er helt klart .. den Shure vekta var ikke helt på lag med PUen.. magnetisme kan være svaret på det ... tror jeg ;)

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Skulle jeg kjøpt en ny digitalvekt pr i dag , hadde valget falt på Clearaudio sin vekt.

Titt litt på denne , ikke billigst med meget bra ser det ut til-.

Wallyvinyl harog en fin en , men mannen har visst gått under jorden i flg Veteranhifi i Sverige , mulig han er på talefot igjen nå , kan jo sjekkes....Jeg snakket med veteran-hifi for ett drøyt år siden siste gangen , fortsatt har jeg ikke fått fatt i denne vekta.

Mvh Espen

Z

Zomby_Woof

Gjest
Ortofon har en vekt som ser veldig bra ut på sine websider. Aner ikke om den er tatt inn til Norge, eller hva den koster.

F

fjellvåk

Gjest
Har hatt 4 forskjellige digitalvekter, kjøpte Clearaudio sin og dermed ble det andre "digitaljuggelet" kassert. Den er veldig bra, skikkelig solid laget og veier i tilnærmet riktig høyde, 3 mm fra tallerken. Den Ortofon vekta har samme prinsippet og er vel også en som veier i tilnærmet riktig høyde. Hvis man lar være å kaste bort penger på disse plastikkdigitalvektene og kjøper Clearaudio sin med en gang så blir det ikke så dyrt, problemet er at man bruker masse penger FØR man kjøper den som virker og da blir det dyrt.

Vedlegg

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
fjellvåk skrev:
Har hatt 4 forskjellige digitalvekter, kjøpte Clearaudio sin og dermed ble det andre "digitaljuggelet" kassert. Den er veldig bra, skikkelig solid laget og veier i tilnærmet riktig høyde, 3 mm fra tallerken. Den Ortofon vekta har samme prinsippet og er vel også en som veier i tilnærmet riktig høyde. Hvis man lar være å kaste bort penger på disse plastikkdigitalvektene og kjøper Clearaudio sin med en gang så blir det ikke så dyrt, problemet er at man bruker masse penger FØR man kjøper den som virker og da blir det dyrt.
Jævlig riktig sagt fjellvåk......rett og slett....

det er bare mellomlegget som er dyrt , du får heller ikke det elendigste dritet gratis heller....

Mvh Espen.

Topp Bunn