VPI Classic vs VPIs øvrige (og vs andre merker/spillere/konstruksjonsvalg)

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
men hvorfor oppta ekstra plass med ei roterende spekefejøl som B-spiller, når du likesågreit kan ha ei ekstra arm med PU liggende?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.860
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Zomby_Woof skrev:
ErosLoveking skrev:
gut_man skrev:
VPI en ganske god platespillerprodusent ;D
VPI er helt greit
Njah... Ikke ta helt av, gutter. Til å leve med, vil jeg si. ;D
Ein skal høyre mykje før øyrene fell av. No trur eg dei heng litt lause somme stadar...

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
du vet Arve, vi må passe på entusiasmen, hvis ikke vil postkassa være stappfull med PM med spørsmål om kjøp. ;)

for egen del kunne jeg gjerne tenkt meg en Classic som ekstra-spiller på platerommet.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.860
Sted
Torget vurderinger
0
ErosLoveking skrev:
men hvorfor oppta ekstra plass med ei roterende spekefejøl som B-spiller, når du likesågreit kan ha ei ekstra arm med PU liggende?
Ikkje tull då! Eg vill iallfall heilt klart føretrekke to-tre-fire komplette riggar. Som riaa har eg ein ARC SP 10, med to riaa-inngangar, så eg tykte det var veldig greitt å ha VPI SSM + LP12. Det er endå enklare enn å skifte armrør. Plass er sjølvsagt ei utfordring, men vi har folk rundt oss som har Aestetix-riaa, med tre inngangar, og som kanskje skulle hatt ein til?

Ein kan rett og slett ikkje ha for mange platespelarar (eller armrør eller pickupar).

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.860
Sted
Torget vurderinger
0
ErosLoveking skrev:
du vet Arve, vi må passe på entusiasmen, hvis ikke vil postkassa være stappfull med PM med spørsmål om kjøp. ;)

for egen del kunne jeg gjerne tenkt meg en Classic som ekstra-spiller på platerommet.
Det er då ingen (bortsett frå forhandlarane) som sel VPI? Det har eg aldri gjort. Berre kjøpt...

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Arve, hverken VPI ssm eller LP12 er hva jeg vil kalle "spekefjøl". ;)

Har 3 spiller oppkoblet, så jeg vet litt om det der med plass. ::)

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:
ErosLoveking skrev:
gut_man skrev:
VPI en ganske god platespillerprodusent ;D
VPI er helt greit
Njah... Ikke ta helt av, gutter. Til å leve med, vil jeg si. ;D
du får satse på å oppgradere til en høyere modell m du ikke er fornøyd.....( du var jo meget fornøyd med rega p 25) det finnes alltid en retrett-rett til feks Rega , det spennede er selvsagt hva du nå ville opplevd dersom du satte opp din gamle p25 med identisk pu og riaa opp mot din scoutmaster.....

Du har vel aldri vært helt fornøyd husker ejg rett , husker du var noe skuffet i begynnelsen , men du har vel jobbet med underlaget en del......en bra spiller , men ja det er mye annet bra der ute og selvsagt ,

Z

Zomby_Woof

Gjest
Heh, heh. Pust gjennom nesa, Espen. Det eneste som bekymrer meg med Scoutmasteren akkurat nå, er at den er pakket ned. ;)

Spilleren er friskmeldt for lenge siden. Jeg trodde ironien var litt mer åpenbar enn som så....

Men. En liten smule nøkternhet kunne være på sin plass. Den er ikke perfekt.

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
499
Torget vurderinger
14
Hei

2500 dollar for ein Classic.(ca 15000 kroner)

Hvilken prisleie ligg den i her til lands?

TAF

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.039
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
T A F skrev:
Hei

2500 dollar for ein Classic.(ca 15000 kroner)

Hvilken prisleie ligg den i her til lands?

TAF
Klippet fra Lyric`s hjemmeside:
VPI CLASSIC m JPW10.5 arm : nok 23900 ex pick-up (nedjustert pga sterk krone-gjelder fra 13.11.09)

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
499
Torget vurderinger
14
Svarer seg gjerne å kjøpe direkte fra VPI da?

TAF

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
emotikon skrev:
VPI CLASSIC m JPW10.5 arm : nok 23900 ex pick-up (nedjustert pga sterk krone-gjelder fra 13.11.09)
21.900 iflg Lyrics annonse i siste Fidelity.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
T A F skrev:
Tror du kan få problemer med den biten når Lyric har sikret seg eneimport på VPI for skandinavia. Altså om
VPI f.eks. har pålagt sine forhandlere i USA å ikke selge til land/regioner hvor VPI har importør. Vet ikke om de har gjort det, men slikt er ikke uvanlig har jeg forstått. Husk også at ved import må du betale frakt + 25%mva av totalen.

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
T A F skrev:

TAF
Nå har jo Zimon påpekt det samme, men du skal (hvis mulig fra VPI) ved egenimport betale frakt + merverdi av summen på spilleren + frakt. Hvis vi går ut fra frakt på 1500 kroner (tror dette er lite ift vekten på VPI Classic) vil du komme opp i totalt 20625 kroner ekslusive fortollingsutgifter ved direktekjøp. Da er du jo på tilnærmet samme pris som ved kjøp av spilleren hos Lyric. Ved kjøp hos Lyric har du jo garantiansvaret plassert i Norge, og du vil ikke måtte sende spilleren tur/retur med fraktkostnader begge veier ved eventuelle feil innenfor garantitiden. I dette tilfellet ville i det minste ikke jeg kjøpt direkte fra produsent/utenlandsk forhandler, da den pris Lyric tar er tilnærmet det samme som ved direkteimport av ny spiller. Det er andre merker hvor det er VESENTLIG større differanse mellom pris i opprinnelsesland og pris hos norsk forhandler, og hvor det ville ha vært mer relevant å hente det ute (da med samme problemstilling til garantiproblemstilling etc)

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
terryboy skrev:
Det er andre merker hvor det er VESENTLIG større differanse mellom pris i opprinnelsesland og pris hos norsk forhandler, og hvor det ville ha vært mer relevant å hente det ute (da med samme problemstilling til garantiproblemstilling etc)
Enig med du. Syns Lyric har greie/fornuftige priser i så måte. For en noen motsatte tilfeller se f.eks. denne tråden
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=31947.0;all#top

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
499
Torget vurderinger
14
Sant nok. Var bare ute og synset litt. ;)

Kunne tenkt meg denne spilleren,men er samtidig ute og kikker litt på Acoustic Solid Classic Wood.
Har ein Origin Live OL-1 liggande.

TAF

R

rico

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
ErosLoveking skrev:

Det er då ingen (bortsett frå forhandlarane) som sel VPI? Det har eg aldri gjort.
Jeg har. :)

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
T A F skrev:

Kunne tenkt meg denne spilleren,men er samtidig ute og kikker litt på Acoustic Solid Classic Wood.
Den har jeg og snust litt på og såvidt hørt på. Lillebroren til den Rognlien har (Solid Wood) og snakker varmt om.
Har også en arm jeg kunne ha brukt på den (Jelco SA750d). Sist jeg var innom den lokale forhandleren hadde de satt opp prisen på den ifht til i fjor, var vel prissatt til 13.990 i fjor, nå skulle de ha 15.990, fortsatt uten arm. Spurte om hvorfor, krona står jo sterkt, men noe godt svar fikk jeg ikke. Da syns jeg ikke steget opp til en VPI classic med arm er så stort, spesielt ikke mtp at den får så solid mottakelse av hifi-pressen, sist nå i Fidelity nr 43.

PS: Merket meg en ting med den "Acoustic Solid Classic Wood" jeg hørte på: fiskesnøret som "drivreim", hørte en umiskjennlig knatre-lyd hver gang knuten på snøret passerte en runde...såpass høyt at jeg tenkte dette ville bli irriterende. Mulig det var en dårlig/feil knut på tråden, men det gjorde meg nå en smule skeptisk....

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
499
Torget vurderinger
14
zimon skrev:
T A F skrev:

Den har jeg og snust litt på og såvidt hørt på. Lillebroren til den Rognlien har (Solid Wood) og snakker varmt om.
Har også en arm jeg kunne ha brukt på den (Jelco SA750d). Sist jeg var innom den lokale forhandleren hadde de satt opp prisen på den ifht til i fjor, var vel prissatt til 13.990 i fjor, nå skulle de ha 15.990, fortsatt uten arm. Spurte om hvorfor, krona står jo sterkt, men noe godt svar fikk jeg ikke. Da syns jeg ikke steget opp til en VPI classic med arm er så stort, spesielt ikke mtp at den får så solid mottakelse av hifi-pressen, sist nå i Fidelity nr 43.

PS: Merket meg en ting med den "Acoustic Solid Classic Wood" jeg hørte på: fiskesnøret som "drivreim", hørte en umiskjennlig knatre-lyd hver gang knuten på snøret passerte en runde...såpass høyt at jeg tenkte dette ville bli irriterende. Mulig det var en dårlig/feil knut på tråden, men det gjorde meg nå en smule skeptisk....
Kjenner til fiskesnøre som drivreim fra min tidleger Scheu Premier Mk2. Funker flott det. Må ha vært noke med den knuten som du seier.
Har fått ein god pris på denne Classic Wood,en så får vi sjå etterhvert.

TAF

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
T A F skrev:
Først takk for tråd/knute info . Vedr. Acoustic Solid Classic Wood, kom til å tenke på, mulig at han ekpeditøren jeg snakket med har gitt meg pris med en rega 250 arm, skjønt jeg var tydelig på at det var uten arm jeg spurte om - også da jeg spurte om han var sikker når jeg fikk prisen og lurte på hvofor prisøkning.

Siden tråden her også heter vs. andre merker, så håper jeg det er greit at jeg sier noen ord om et annet
og rimeligere alternativ også her. Tysker det og, men først:

Vi har Acoustic Solid http://www.acoustic-solid.de/ og Acoustic signature http://www.as-distribution.de/. Etter det jeg forstår (leste på highend-audio et sted) så var disse to ett selskap før de skilte lag og ble to. Acoustic Signature har en modell som ligger i samme prisleie eller litt under den Classic wood du har sett på. Den heter Manfred. Har ikke fått med meg hvem som er importør, men hordalandhifi har denne i webshopen sin.

Så var det en annen tysker da, Hanss Acoustics http://www.hanssacoustics.com. De har kommet med en ny spennende modell i budsjettklassen. T-10, til NOK 5.500/SEK.6.500 u/arm. En mulig Rega P3 killer dette mon tro? Finner ikke noe info om denne på Hanss-Acoustics sin hjemmeside. En mulig forklaring på det kan være at de har leveringsproblemer fra fabrikken,.som forhandler nevnte for meg at de nå har på denne modellen.

Hvordan ser den så ut denne T-10en. Vel, der jeg først fant info om den var på et forum i sverige der den svenske importøren Akkelisaudio postet noe info om den etter at den først ble vist frem på en større messe i Tyskland i fjor. Ligger flere bilder der http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=74983. De har den også i sin webshop nå, samme har Acoustictuning her i Norge. Tror det er NAT som er importør.

Den kommer som default med rega-kompatiblet armfeste m/VTA justering. Vurderte denne til min Jelco arm, som etter det jeg forstår bruker samme feste/dimensjoner som Linn sine armer (håper noen sier fra om jeg er helt på jordet i så måte, mangler erfaring med ulike armer). Slikt må spesielbestilles får jeg vite, må sende nøyaktige mål til fabrikken, som blir uforholdsmessig dyrt IMO (ca 2000 ble anslått). At de ikke kommer med armbord som passer til type Linn feste rimer forøvrig med hva jeg leste i Stereophile nylig. Der testet de en av de dyrerer modellene til Hanss-Acoustics, T-30 tror jeg det var , og der sier importøren i USA i en kommentar at Hanss-Acoustics kan levere Rega og SME feste til alle sine spillere. Ikke noe annet altså. Ergo, har man en Rega eller SME arm, eller en kompatibel en, så virker jo dette i utgangspunktet som å være et attraktivt budjsettalernativ...og da en mulig "P3 killer" ...VTA justering + Akryl-tallerken er jo også noe vi ser en del rega-eiere legger ut ekstra for å få.

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
499
Torget vurderinger
14
zimon skrev:
T A F skrev:
Først takk for tråd/knute info . Vedr. Acoustic Solid Classic Wood, kom til å tenke på, mulig at han ekpeditøren jeg snakket med har gitt meg pris med en rega 250 arm, skjønt jeg var tydelig på at det var uten arm jeg spurte om - også da jeg spurte om han var sikker når jeg fikk prisen og lurte på hvofor prisøkning.

Siden tråden her også heter vs. andre merker, så håper jeg det er greit at jeg sier noen ord om et annet
og rimeligere alternativ også her. Tysker det og, men først:

Vi har Acoustic Solid http://www.acoustic-solid.de/ og Acoustic signature http://www.as-distribution.de/. Etter det jeg forstår (leste på highend-audio et sted) så var disse to ett selskap før de skilte lag og ble to. Acoustic Signature har en modell som ligger i samme prisleie eller litt under den Classic wood du har sett på. Den heter Manfred. Har ikke fått med meg hvem som er importør, men hordalandhifi har denne i webshopen sin.

Så var det en annen tysker da, Hanss Acoustics http://www.hanssacoustics.com. De har kommet med en ny spennende modell i budsjettklassen. T-10, til NOK 5.500/SEK.6.500 u/arm. En mulig Rega P3 killer dette mon tro? Finner ikke noe info om denne på Hanss-Acoustics sin hjemmeside. En mulig forklaring på det kan være at de har leveringsproblemer fra fabrikken,.som forhandler nevnte for meg at de nå har på denne modellen.

Hvordan ser den så ut denne T-10en. Vel, der jeg først fant info om den var på et forum i sverige der den svenske importøren Akkelisaudio postet noe info om den etter at den først ble vist frem på en større messe i Tyskland i fjor. Ligger flere bilder der http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=74983. De har den også i sin webshop nå, samme har Acoustictuning her i Norge. Tror det er NAT som er importør.

Den kommer som default med rega-kompatiblet armfeste m/VTA justering. Vurderte denne til min Jelco arm, som etter det jeg forstår bruker samme feste/dimensjoner som Linn sine armer (håper noen sier fra om jeg er helt på jordet i så måte, mangler erfaring med ulike armer). Slikt må spesielbestilles får jeg vite, må sende nøyaktige mål til fabrikken, som blir uforholdsmessig dyrt IMO (ca 2000 ble anslått). At de ikke kommer med armbord som passer til type Linn feste rimer forøvrig med hva jeg leste i Stereophile nylig. Der testet de en av de dyrerer modellene til Hanss-Acoustics, T-30 tror jeg det var , og der sier importøren i USA i en kommentar at Hanss-Acoustics kan levere Rega og SME feste til alle sine spillere. Ikke noe annet altså. Ergo, har man en Rega eller SME arm, eller en kompatibel en, så virker jo dette i utgangspunktet som å være et attraktivt budjsettalernativ...og da en mulig "P3 killer" ...VTA justering + Akryl-tallerken er jo også noe vi ser en del rega-eiere legger ut ekstra for å få.
Du har rett ang pris på Classic Wood. Den koster 15 990 kroner uten arm.

TAF

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Takk for prisverifisering TAF.

Ellers, for å komme tilbake til hovedtema her, så syns jeg det var informativt å lese om Classicen i Fidelity nr 43 som kom nå. Spesielt Gunnar Brekke sin "under the hood" artikkel, men også at redaktørens gylne ører likte det de hørte. Lurer jo litt på hvofor man setter en som sier han mangler vinlyerfaring fra de senere år på en sånn jobb, men pda side er det kanskje den mest naturlige ting i verden å gjøre. For overbeviser lytteopplevelsen en som ikke har "fikling med vinylspillere" som sin hobby, og som ellers er kjent for kresne ører, så er jo det...vel...overbevisende i seg selv.

Savnet dog et par second opinions, med de kommer kanskje i neste nummer? Tenker spesielt på Rognlien som et sted har sagt at han søkte etter alternativer til de tunge amerikanerene, og endte opp med en tung tysker, nemlig Acoustic Solid Wood. Hadde vært gøy å høre hva han mente om Classicen vs sin egen Wood, på samme måte som han når han test en Roksan opp mot sin egen spiller i forrige nummer.....

edit: rettet skrivefeil, sikkert oversette flere

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
zimon skrev:
Takk for prisverifisering TAF.

Ellers, for å komme tilbake til hovedtema her, så syns jeg det var informativt å lese om Classicen i Fidelity nr 43 som kom nå. Spesielt Gunnar Brekke sin "under the hood" artikkel, men også at redaktørens gylne ører likte det de hørte. Lurer jo litt på hvofor man setter en som sier han mangler vinlyerfaring fra de senere år på en sånn jobb, men pda side er det kanskje den mest naturlige ting i verden å gjøre. For overbeviser lytteopplevelsen en som ikke har "fikling med vinylspillere" som sin hobby, og som ellers er kjent for kresne ører, så er jo det...vel...overbevisende i seg selv.

Savnet dog et par second optionions, med de kommer kanskje i neste nummer? Tenker spesielt på Rognlien som et sted har sagt at han søkte etter alternativer til de tunge amerikanerene, og endte opp med en tung tysker, nemlig Acoustic Solid Wood. Hadde vært gøy å høre hva han mente om Classicen vs sin egen Wood, på samme måte som han når han test en Roksan opp mot sin egen spiller i forrige nummer.....
Ble det nevnt noe om strømkabler og kabel ifra spilleren i tersten?

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Skink_123 skrev:
Ble det nevnt noe om strømkabler og kabel ifra spilleren i tersten?
Nei ikke som jeg kan huske. Gunnar nevnte at den har brønn for løs jordet strømkabel, og ellers at "i" armen kommer med vanlig kobber kabel i stedet for Valhalla, men at kobber kabelen fungerer helt utmerket....men ellers var det lite om kabler ja. Det var vel også tynt med info om i hvilket oppsett den ble testet, Vadseth skriver at den ble prøvd med medfølgende ferdig montert (fra Lyric) Benz Ebony H pickup, og at mesteparten av tiden ble den brukt opp mot en Cary rør Riaa til 22.000 fra samme importør. (Hva den ble brukt opp mot resten av tiden står det ikke noe om). Tror ikke jeg har oversett/glemt noe da, men andre sier vel fra om så. Sånn sett, så var det egentlig ikke noe særlig nytt å lese i bladet ifht det vi vet fra forumet her, og det av interesse i Vadseht's test i så måte var hans lytteropplevelse IMHO og jamføring med LP12....

EDIT: Utover det som står i bladet, så sier Impuls noe i svar nr #46 her i denne tråden om at spilleren (også) er lyttet til i "Fidelitys referanseoppsett med Ortofon MC 7500 og DP Riaa"

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
zimon skrev:
emotikon skrev:
21.900 iflg Lyrics annonse i siste Fidelity.
eller 110,05 nye 180g LPer til 199 pr.stk. Flere om man handler ute regner jeg med. Hmmm ::)

et annet regnestykke: om man har 1000 LPer, så får man om man kjøper en slik 1000 nye. Noen vil vel hevde så. hmmm ::)

vet ikke helt om jeg skjønner det siste regnestykket. Betyr det at jeg får byttet ut de dårlige pop-platene i samlingen med nye kuule jazz-plater? hmmm ::)

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Og til dere som har hørt / opplevd de "tunge" Vpi'ene: Hvordan spiller Classic'en sett i forhold til min hemmelige drøm, Aries 3?

??? ??? mvh.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
VilhelmW skrev:
Og til dere som har hørt / opplevd de "tunge" Vpi'ene: Hvordan spiller Classic'en sett i forhold til min hemmelige drøm, Aries 3?
Jeg har hverken fått hørt på Aries eller Classicen enda. Tillater meg dog å komme med et innspill. Se sitat fra TAS litt lengre opp i tråden. Classicen beskrives der som den mest nøytrale spilleren VPI til dags dato har laget når det gjelder klangkarakter eller egenlyd om du vil. Se ellers Gunnar Brekkes omtale av de ulike VPI modellenes klangkarakter i Fideltiy nr 43 (s53), som han tidligere også har beskrevet på hfs. I bladet skriver han f.eks. at Scoutfamilen "med sine chassis av MDF og jern, har en mørkere klangkarakter enn de blanke spillerne (TNT)) Aries og HRX) med sine chassier av svart acryl og aliminium" (med forbehold om feil i min avskrift her). Han sier vider at siden alle disse som standar kommer med tallerken i klar akryl, så bidrar ikke materialvalget til tallerken per se til noen forskjell i klangkarakter på disse modellene. Classicen (og Scout II) kommer derimot med en ny platetallerken i metall (som han mener minner om gamle HW-19 sin), som i kombinasjon med konstruksjon ellers bidrar til at man med Classicen "har funnet formelen på kanskje den mest klangmessige nøytrale VPI-spilleren noensinne"

Når det er sagt, liker du lyden av din Scout, som jo beskrives som å helle mot det mørke, så spørs de jo da om du vil like lyden av en Aries (lysere) eller en Classic (mer nøytral) like godt (eller bedre) enn din Scout.

Selv dveler jeg ved tanken om kjøp, av flere grunner (noen vurderingsmomener har jeg vært inne på i tråden her før, så de trengs ikke gjentas) . Liker f.eks lyden av min Rega P3-24/AT-OC9 kombo veldig godt nå (tillvenning?), såpass at utrykket "skomaker bli ved din lest" gir gjenlyd, uten at jeg helt har bestemt meg enda. Det hører med til regnestykket at jeg betrakter meg som en helt vanlig lønnsmottaker - hvor pengene altså ikke vokser på trær. Har f.eks. en hus annet sted i landet jeg driver å pusser opp uten å ta nye lån utover det jeg har fra før. Dvs prøver å ta det meste over lønnslippen, sånn litt og litt, og da regner man jo kroner. Og, når det gjelder godlyd man kan kjøpe seg så tenker jeg at det vil alltid finnes noe som er bedre "out there", selv om man - når man står med pengene i hånden - gjerne vil ha "best mulig" for pengene og da blir litt hyper for å si det slik. Men så var det da dette med å være fornøyd, og å sitte med noe som gir glede - selv om det kanskje ikke er det absolutt beste i klassen. Gleden er det vestentlig til syvend og sist IMHO. Kanskje derfor at jeg, selv om jeg vel må regnes som over gjennomsnittet hifi-interesert, ikke flyr rundt å hører på alt mulig som er mye bedre enn det jeg har fra før. En ting er å lese om noe som presumtivt er bedre (det syns jeg er gøy), noe annet å høre det og så komme hjem til sitt eget og føle at noe mangler. Kort sagt, er man godt fornøyd så er man godt fornøyd. At det kunne ha vært kjekt med noe bedre som gjorde en "enda mer fornøyd" er likvel klart, muligheten frister jo. For min del heller det mot en en vurdering i retning av at dersom jeg kjøper en Classicen nå, så blir det trolig den siste spilleren jeg kjøper. Så solid bygget som den virker + at jeg nærmer meg femti med raske skritt, så er vel en slik tanke ikke helt urealistisk. Men jeg er ikke der helt enda, selv om jeg som andre jo kan bli bitt av av "må ha - bare må ha" basillen :)

Dette ble litt mye utenomsnakk kanskje, noen løse betraktninger. Får vel da avrunde med en relevant tråd (fra i fjor) jeg fant på vinylasylum (HW er også innom den tråden) hvor en kar bygger om sin VPI HW-19 MK III til en "home made Classic". http://www.audioasylum.com/cgi/t.mpl?f=vinyl&m=828566. Han sier til sist i tråden "After years of trying to find more and better ways to remove the motor from the equation it's extra fun to go the opposite way completely." Akkurat den biten tiltaler meg med Classicen og lignende konstruksjoner vs spillere med separat motor utenfor plinten....Den ser kort sagt ut som en ...platespiller :)

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Jeg gikk i fra en regaklone med at oc9 til Scoutmaster med Lyra og platesamlingen fikk nytt liv, selv om den gamle vinylspilleren overlevde et helt tonn med oppgraderinger ellers i anlegget.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Skink_123 skrev:
Jeg gikk i fra en regaklone med at oc9 til Scoutmaster med Lyra og platesamlingen fikk nytt liv, selv om den gamle vinylspilleren overlevde et helt tonn med oppgraderinger ellers i anlegget.
Tviler jeg ikke på. Har vel vært en gjennomgangstone i kommentarene fra nye VPI eiere (spesielt Scout eiere), både her på hfs og ute, at platesamlingen fikk nytt liv. Vidar Mørch i Fidelity "klaget" f.eks i nr.30 (2008) over at han var så trøtt....etter å ha sittet oppe halve natten å hørt på vinyl - fra sin nye Scout.... :)

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
zimon skrev:
Skink_123 skrev:
Tviler jeg ikke på. Har vel vært en gjennomgangstone i kommentarene fra nye VPI eiere (spesielt Scout eiere), både her på hfs og ute, at platesamlingen fikk nytt liv. Vidar Mørch i Fidelity "klaget" f.eks i nr.30 (2008) over at han var så trøtt....etter å ha sittet oppe halve natten å hørt på vinyl - fra sin nye Scout.... :)
Det er den Scout'en jeg har! Joda, den spiller flott nok for meg også. Jeg er storfornøyd,jeg. Men som du sier i ditt meget godt formulerte inserat like overfor - det er dette med å ha "noe enda bedre"..Jeg klarer foreløpig å holde fornuften i skallen, men hver skjeldne gang en Aries 3 er på Brukt'en, hopper jeg til...
Nå har jeg brukt penga som kunne vært tiltenkt ny forsterker eller en Aries 3, i en pent brukt BMW K100Rs ( motorsykkel, ja! ), så jeg forholder meg kokrolig på hifi-fronten. Ei og anna vinylskive i ny og ne, får klare seg på denne sida av sommerferien.

Og venter du også litt, dukker det kanskje opp en Scout eller en Classic på Brukt'en..

Mvh. VilhelmW

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
T A F skrev:

TAF
DE selger neppe direkte til de land som er forhandler,....OG taa er forhandler i Skandinavia så vidt meg nå bekjent....

mulig en netthandler gir f og selger....om spillern skal selges igjen , tror jeg det er en fordel at den er kjøpt ny i norge .'
'

Espen

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Antall liker
89
Torget vurderinger
1
ssm skrev:
T A F skrev:

TAF
DE selger neppe direkte til de land som er forhandler,....OG taa er forhandler i Skandinavia så vidt meg nå bekjent....

mulig en netthandler gir f og selger....om spillern skal selges igjen , tror jeg det er en fordel at den er kjøpt ny i norge .'
'

Espen
Hva med Audioart? Hvem er egentlig norsk importør av VPI? Audioart eller T.A.A/Lyric?

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
172
Sted
Nes Romerike
VPI i Norge=Taa/Lyric, Tor Aamodt. Audioart fikk vel ved en feiltakelse 'litt' Vpi fra produsent, men iflg Tor så er det han som har forhandlet seg fram som importør inn til Norge.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Det er heilt riktig. Det er en ulempe med Lyric, og det er at Tor forlanger forhåndsbetaling. Det liker jeg dårlig. Som kunde, har jeg lite til overs for å være kassakredittinstans til en importør. Det er en oppgave for en bank.

Jeg kommer iallefall aldri til å innbetale X titalls tusen kroner på forskudd for en vare. Worst case står jeg der med et uprioritert krav, som jeg garantert se langt etter. Da får det heller være. Dette sier jeg på prinsipiell basis, og ut fra hva som er god forretningsskikk. Jeg har ingenting imot Lyric eller folkene bak. Bare så det er sagt!
;D mvh. VilhelmW

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Skjønner dine synspungter W.

Men til Lyric s forsvar kan jeg fortelle deg så mye , at uten å forhåndsbetale varer ( også vpi) ved bestilling kommer to faktorer inn.

1) dollarkursen på bestillingsdagen kan tas i betraktning , på slike dyre varer kan det få store utslag i bestillingstiden dersom dollaren ugjør seg.( begge veier) men klart værst dersom du ikke har råd til ett ekstra mellomlegg på noen tusen....

2) Pga denne måten å drive forretning på , der varen blir hel/delvis betalt v bestilling , kan Tor holde de prisene han gjør....Dersom forhandler skal sitte med alle spillere på lager , ikke ta noen form for "håndpenger" og da løpe risiko for uavhantede varer , ville prisene måttet være 30% høyere....

Og det ville du neppe betalt for platespillern din eller ?

Espen Saatvedt.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Joda, jeg ser den. Og skjønner tanken bak - den er grei nok, den. Men når sjøl bankvesenet og staten klarte å reinstjele små- og storsparere for knapt 10 år siden gjennom vel tilrettelagte "nesten-konkurser" i store forretningsbanker, blir man en smule betenkt. Jeg vil veldig gjerne ha sikkerhet for mine penger, uansett nivå på en handel. Dette er ingen stor sak, enhver får gjøre opp sin mening - og jeg har ingen erfaring med Lyric i så måte. Mulig jeg prøver de gjennom et armkjøp....vi får se.

;D mvh. VilhelmW

F

fjellvåk

Gjest
Jeg kan forstå at noen vil ha forskudd når en skal ha noe som man ikke selger til vanlig og koster mye penger, surt å brenne inne med dyre saker som ikke er lett omsettelige. Men når en skal ha noe til 8k og en vil ha forskudd da er det noe som ikke stemmer, har man ikke penger til å drive butikk da driver man ikke butikk. En går ikke inn i en sportsbutikk og ber dem skaffe deg ett par ski som de ikke har på lager for så og betale forskudd, butikken hadde ikke tenkt tanken engang.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
VilhelmW skrev:
Joda, jeg ser den. Og skjønner tanken bak - den er grei nok, den. Men når sjøl bankvesenet og staten klarte å reinstjele små- og storsparere for knapt 10 år siden gjennom vel tilrettelagte "nesten-konkurser" i store forretningsbanker, blir man en smule betenkt. Jeg vil veldig gjerne ha sikkerhet for mine penger, uansett nivå på en handel. Dette er ingen stor sak, enhver får gjøre opp sin mening - og jeg har ingen erfaring med Lyric i så måte. Mulig jeg prøver de gjennom et armkjøp....vi får se.

;D mvh. VilhelmW
Skal du bestille stort hos TAA er det sikkert ikke noe i veien for å få med seg en annen vare som depositumsvare om man er redd for pengene sine , da bytter du tilbake i den varen du har bestillt når den kommer.....

ta feks en cd spiller med deg , poenget er at dette er en vare butikken har , den som du bestiller har de ikke.....ved å ta med annen vare for så å bytte med forhandleren , løper du ingen risk , forhandlern får først igjen "sin" eske når du får dine varer.....varen må selvsagt være verdt det innbetalte beløpet , enten nytt eller i bruktverdi.

bare ett forslag......Men jeg tror ikke du finner noe , noe sted , der TAA har tatt betalt på forskudd og ikke innfridd handelen...Tor er ryddig slik , jeg har ingen betankligheter med å innbetale og vente , men jeg skal selvsagt ha kvittering med meg på beløpet v betaling.

ES

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
har selv kjøpt endel utstyr av Tor. Det som var bestillingsvare, måtte delvis forhåndsbetales på.
Til sammenligning tar f.eks Ide Skeidar 30% i depositum ved møbelkjøp. Ser ikke forskjellen, og mener det må være helt greit når det begynner å bli snakk om endel penger. Nok av mindre labile kunder tenker jeg, så butikkene må få sikret endel av kapitalrisikoen.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg er prinsipielt uenig i det dere hevder ang. forskuddsbetaling. Det er forskjell på det å betale et depositum eller "handpenger" på en vare, og det å måtte betale heile saken på forskudd. Og igjen; jeg har ingenting mot importør eller personen bak. Skal jeg handle med han - og det kommer jeg sikkert til å gjøre - blir vi heilt sikkert enige om et løp for handelen. Å flytte på esker osv. blir for tungvint for oss som bor litt utafor Oslogryta.

Men la oss nå for all del si oss ferdige med dette rundt importør. Jeg opplever han som en streit og ok kar, noe som bekreftes av både SSM, Eros og flere. Jeg stoler da på det dere sier!! ;D

Noen som kan redegjøre for forskjellene lydmessig mellom Scout, Classic og Ares3? Noen beskrev Scout som mørk ( jeg opplever den ikke sånn...maktfull / autoritær, kanskje?), Classic'en som nøytral og Ares3 som mot det lyse. Andre meninger??

mvh. VilhelmW

Topp Bunn