VPI Classic vs VPIs øvrige (og vs andre merker/spillere/konstruksjonsvalg)

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Først et sitat fra vennetråden til VPI her på hfs
FZ skrev:
This completely new design has produced the simplest and best sounding VPI to date.
Ja så het det på vpi sin hjemmeside i januar i fjor om den nye Classic modellen, noe flere både her på hfs og andre steder rynket på nesen av. I løpet av fjoråret ble setningen (kanskje derfor) modifisert til "This completely new design has produced the simplest and one of the best sounding VPI tables to date.". (og de som hadde investert i langt dyrere VPI modeller en Classicen kunne dermed pustet lettet ut ;) )

Til saken. Fant en tråd på avguide.com, startet i oktober i fjor, der Classic spilleren m.m. disktures, og der også Harry Weisfeld (mr.VPI him selves) melder seg på diskusjonen. Han poster der med brukernavnet Brooklynboy. Tenkte jeg skulle bringe noen sitater fra Brooklynboy der m.t.p det han mener er forskjellen mellom Classic og øvrige VPI modeller, og vurdert opp mot andre og langt dyrere merker/spillere. Men det ble rett og slett for mye siterbart å velge i ... så de som er interessert får heller lese tråden der den ligger; over to sider (pr. nu) på http://www.avguide.com/forums/vpi-classic og fortsetter på http://www.avguide.com/forums/vpi-classic?page=1. God lesning! :)

(edit: Satt inn utelatt ord, "i fjor")

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Interessant!! Takk for tips, forresten! Jeg skal tilbringe ettermiddagen bl.a. med å ta for meg linkene som du oppga. For øvrig puster jeg lettet ut med min Vpi Scout. Jeg er ikke så kravstor av meg, og synes lyden av den, påmontert Dynavector Karat D3 mkII p.u. og Mini-TNT føtter, er alldeles utmerket! men man kan jo drømme om en Aries 3, sjølsagt! Samme hvilken modell det er, Vpi leverer nydelige og svært vellydende vinylspillere, ingen tvil om det.

;D mvh. VilhelmW

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Jeg skal ta en titt, VPi leverer iallefall ingen dårlige spillere!

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.839
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
har en VPI Classic i stua siden høsten og jeg må sier det er en fantastisk spiller!
står og spiller stille som bare det og en byggekvalitet som andre produsenter kan skjære seg en stor skive av...
hvis en liker utseende av en "classic" spiller så er den bare å anbefale! (jeg tror forskjellen mellom den og de andre VPI spillere ligger mindre i ytelsen enn utseende...imho selfølgelig ;))

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
slartibartfast skrev:
har en VPI Classic i stua siden høsten og jeg må sier det er en fantastisk spiller!
står og spiller stille som bare det og en byggekvalitet som andre produsenter kan skjære seg en stor skive av...
hvis en liker utseende av en "classic" spiller så er den bare å anbefale! (jeg tror forskjellen mellom den og de andre VPI spillere ligger mindre i ytelsen enn utseende...imho selfølgelig ;))
VPI classic får jo rosende omtaler opp og ned i mente. Foruten at mange sier den låter bra, har jeg festet meg med den solide konstruksjonen, og at VPI på sin hjemmeside sier om den at "Noise rejection allowing the "Classic Turntable" to sit on a wood shelf near four 15" subwoofers and having virtually no feedback.". Fester meg med dette fordi jeg tidligere har fått inntrykk (her bl.a.) at de øvrige VPI modellene er svært følsomme m.t.p. underlag/plassering/ytre påvirkning. Utfra det jeg leser synes Classic modellen i så måte å være mye mer robust og plasseringsvennlig.

Inntrykket forsterkes når jeg ser hvordan Chinaski her på sentralen har plassert sin Classic, på toppen av hva som synes å være en mindre solid kasse, se: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=13042.msg695260#msg695260 Skulle likt å vite om han i tillegg har tregulv med merkbar svikt. Kanskje han leser dette og svarer. Anyway, hva står din spiller på nå? Har du svikt i gulvet? Merker du noe når du går forbi spilleren når den spiller, eventuelt om du hopper opp og ned forran den? :)

PDAS, noen postet nylig en link til en tråd på Audioasylum http://www.audioasylum.com/cgi/t.mpl?f=vinyl&m=880112 der en kar ("varkdriver") tester tre forskjellige pickuper med sin Classic. Mot slutten av innlegget skriver han: "A few words about the VPI Classic. This is a fabulous table and mated very well with the Zu and the Delos. It works well with the AT33PTG, but its compliance may make it susceptible to footfalls if you have wood floors. Might want to wall mount it" Så helt upåvirkelig er den altså ikke(?).

VPI med sine solide tunge spillere operer uansett ut fra en helt annen filosofi enn Rega (har en P3-24 selv), hvis filosofi går ut på "at materialerne skal være stive og lette, så de resonanser, der uundgåeligt opstår, bredes ud over hele det hørbare frekvensområde, men med en meget lav forstærkning" (sitat fra rega.dk)....

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Jeg har min VP ScoutMaster i eget rom med platesamlingen rett bak anlegget!

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Gunnar_Brekke skrev:
Classicen blir testet av redaktøren i neste Fidelity.
Heisann! Da håper jeg redaktøren bruker sine vel oppsparte kilo til noe fornuftig, som å hoppe opp forran Classicen når den spiller for eksempel! :D Håper han (dere?) også sammenligner den opp mot noe annet, som LP12, og tidligere VPI modeller ("klankarakter") - og for ikke å glemme; den spilleren Rognlien fant frem til i sin søken etter et alternativ til tunge amerikanere, nemlig en tung tysker (Acoustic Solid Wood)! Om en direkte sammenlignende lyttetest ikke lar seg gjøre, så håper jeg ihvertfall på en second opinion fra deg og Rognlien (og andre) - med en vurdering i forhold til deres egne "gromspillere" (Forsell i ditt tilfelle vel). :)

(edit: rettet skrivefeil, sikkert glemt noen)

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Håper også det blir lyttet til en del klassisk når Classicen skal "klassifiseres" :) Et par sitater fra Harry Weisfeld om hvor hhv Classicen og SSM har sine styrke ifølge ham, og hvorfor:

Brooklynboy -- Mon, 11/30/2009 - 23:16 http://www.avguide.com/forums/vpi-classic?page=1
The Classic is very focused with rock solid speed, great transients, great low level resolution, pretty much everything cooks correctly. The Scoutmaster is a different beast, the 9" arm is not as smooth but very impactful, the 300 RPM motor is very quiet with very accurat speed control on the rotor but less control on the platter. The acrylic platter of the Scoutmaster has a very unique sound in this setup, it sounds slightly warmer than the Classic and in abolute mesurements terms over all quieter yet the Clasic in noiseless. It's interesting that what we can't measure we hear so clearly.
If you litened to classical the most I would lean towards the SM, for general great sound across all genres I would get the Classic. Tough decision either way but they both sound fabulous just different

HW on August 26, 2009 at 18:17:57 http://db.audioasylum.com/cgi/m.mpl?forum=vinyl&n=853612&highlight=HW&r=
The excitement factor is a function of the platter material and the speed control. The aluminum platter on the Classic will give you PRAT in spades and cost you a lot less than any other route you might take. You should also eliminate the rubber feet from the motor pod and make the entire system rigid for ultimate speed control with a belt.
Then again, if you just want to change tables you have a world of choices, some better, some worse, but mostly just different. I have yet to hear a table that has the PRAT of the Classic for less than 3 times the price. BTW, the arm on the Classic is a perfect match for the 103.

HW on June 1, 2009 at 10:48:29 http://db.audioasylum.com/cgi/m.mpl?forum=vinyl&n=836536&highlight=HW&r=
In the blind listening tests I have done at VPI the 300 and 600 RPM motors have different attributes everyone can pick out but they cannot say which they like better, it was very music dependent. The classical people gravitated towards the 300 RPM while the rock people to a man went for the 600 RPM.

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.839
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
zimon skrev:
VPI classic får jo rosende omtaler opp og ned i mente. Foruten at mange sier den låter bra, har jeg festet meg med den solide konstruksjonen, og at VPI på sin hjemmeside sier om den at "Noise rejection allowing the "Classic Turntable" to sit on a wood shelf near four 15" subwoofers and having virtually no feedback.". Fester meg med dette fordi jeg tidligere har fått inntrykk (her bl.a.) at de øvrige VPI modellene er svært følsomme m.t.p. underlag/plassering/ytre påvirkning. Utfra det jeg leser synes Classic modellen i så måte å være mye mer robust og plasseringsvennlig.

Inntrykket forsterkes når jeg ser hvordan Chinaski her på sentralen har plassert sin Classic, på toppen av hva som synes å være en mindre solid kasse, se: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=13042.msg695260#msg695260 Skulle likt å vite om han i tillegg har tregulv med merkbar svikt. Kanskje han leser dette og svarer. Anyway, hva står din spiller på nå? Har du svikt i gulvet? Merker du noe når du går forbi spilleren når den spiller, eventuelt om du hopper opp og ned forran den? :)
..
jeg har ikke hoppet enda (tror ikke det vil føre til bra resultat med mine 2m og 135kg), men jeg la merke til at den står MYE roligere på hyllen med tregulv under enn gamle spilleren. Selv om gamle spilleren sto på en 5cm tykk granittplate så hendte det at den hopper litt når jeg var litt rask på vei og trådde på feil gulvplanke... Classicen står på en IKEA løsning med en 4,5cm bjørk kryssfiner plate stødig som bare det...

nå kommer ja de nyere versjoner med en gummimatte som kan legges på tallerken... jeg har ikke prøvt spilleren uten matte, siden jeg egentlig ikke har lyst til å legge platene rett på aluminiumen... platestrammeren som følger med funker helt utmerket- ikke noe vits å bruke mere kroner på metallversjonen...

Spiller forresten helt fantastisk med DV-XX2 mk2 ;D

Vedlegg

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Når det gjelder å bruke penger på den dyrere platestrammern er jeg forsåvidt enig , jeg har jo hatt begge og nå bruker jeg loddet,....fordelen med loddet er at det er litt tidsbesparende ift å skifte plater.

Har man ikke ytterkransen på spiller vil jeg anbefale uansett å bruke skruclampen , dette fordi den "forspenner" vinylen ned mot tallerken.

På alle andre modeller ( gangbare) enn HRX kan skruclamp brukes , hrx har ikke gjenget spindel på lageret...alle andre har dette , men den gjengede spindelen kan fint benyttes med loddet , på de værste bulkede platene trengs platekrans for å rette ut platene sammen med loddet.

lodd/krans gir uansett det beste resultatet , men det er bedre med skruclamp uten krans , enn lodd og ikke tilgang på kransen.

jeg gleder meg til snart å få hørt på en classic , var innom Tor i dag , og den utstillte classicen var hos Vadseth. , ergo ingen mulighet for beskuelse.

Det blir ingen classic på meg , jeg får heller "slite med den jeg har" ;D

Espen Saatvedt.

R

rico

Gjest
ssm skrev:
På alle andre modeller ( gangbare) enn HRX kan skruclamp brukes , hrx har ikke gjenget spindel på lageret...

Espen Saatvedt.
HRX har gjenget spindel den.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei Rico , jeg er skråsikker på at den kameraten min besitter ikke har gjenger på spindelen.

Men her kan det selvsagt være levert med forskjeller , og endringer....Uansett ingen big deal...uten gjenger - ingen skruclamp-mulighet. ;D

Mvh Espen

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.839
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
lurer hele tiden på hvordan jeg skal beskrive lyden av Classicen med DV-xx2 mk...

musikken kommer ikke fra en plass, den er bare der, hvis det går an å skjønne det--
eller litt mere enkelt: hver gang jeg slenger en plate på spilleren sitter jeg på sofaen med en STOOR ;D ;D ;D

lukker øyene og blir oppslukt av musikken...

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Ja , og da er jo livet herlig......

Jeg har så smått begynt å vurdere en dyrere pu til min super(duper)superscoutmaster.....er jævlig fornøyd med argo i , men fikk høre skala fra lyra her , jeg syntes det jeg hørte virket som om den var "verdt pengene" så jeg skal vurdere en på sikt , skal bare knekke av en annen ganske stor oppgradering....

Kandidatene er :

Lyra skala

Dynavector TE Kaitora rua

Sumiko Pearwood celebration ( noen som har hørt denne ?)

Espen

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
slartibartfast skrev:
zimon skrev:

.
jeg har ikke hoppet enda (tror ikke det vil føre til bra resultat med mine 2m og 135kg), men jeg la merke til at den står MYE roligere på hyllen med tregulv under enn gamle spilleren. Selv om gamle spilleren sto på en 5cm tykk granittplate så hendte det at den hopper litt når jeg var litt rask på vei og trådde på feil gulvplanke... Classicen står på en IKEA løsning med en 4,5cm bjørk kryssfiner plate stødig som bare det...
Selv om du ikke har tatt "hoppe testen" med dine 135kg, så virker det nå som du er hoppende glad for at du kjøpte en Classic :) Dette var uansett en nyttig tilbakemelding til en som har tilsvarende utfordrende gulvbord og vurderer en Classic. For min del er hylle på veggen ikke aktuellt i første omgang, for tung for veggene der jeg bor nå, bl.a. derfor jeg spør og graver, men just out of curiosity and for future consideration, er det noen her om har Classicen eller andre tilsvarende tunge VPIer på vegghylle, og i såfall hvilken hylle?

Btw, i en review i hifi+ (nr 68) skrier anmelderen at man kan få Classic spilleren med en "optional VTA adjuster" mot et tillegg på usd 700. Ser ikke noen slik option i prislisten til VPI. Lurer derfor på om det er et tillegg til armbasen det er snakk om, eller om det snakk om å få spilleren levert med 10.5i armen istedet for 10.5i SE versjonen som normalt følger Classicen? Noen som vet?

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
slartibartfast skrev:
lurer hele tiden på hvordan jeg skal beskrive lyden av Classicen med DV-xx2 mk...

musikken kommer ikke fra en plass, den er bare der, hvis det går an å skjønne det--
eller litt mere enkelt: hver gang jeg slenger en plate på spilleren sitter jeg på sofaen med en STOOR ;D ;D ;D

lukker øyene og blir oppslukt av musikken...
Du synes da å være på linje med TAS redaktøren som i sin omtale av spilleren skrev: "What I particularly liked about the 'table, aside from its excellent immunity from feedback, was its character, or rather its lack of an easily identifiable one. Instead of the sound of the older VPI tables, a dark (yin) character, we now have something approaching the completely neutral." (min avskrift - med forebehold om mulige feil i så måte. Fant omtalen på Vpi sin webside i denne fila: http://www.vpiindustries.com/pdf/Review-Classic-HP.pdf

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
ssm skrev:
Har man ikke ytterkransen på spiller vil jeg anbefale uansett å bruke skruclampen , dette fordi den "forspenner" vinylen ned mot tallerken.
Har av tidligere innlegg her på hfs forstått det slik at ytterkrans ("Periphery ring clamp" eller "Outer Ring" på engelsk, "kantring" eller "ytrering" som man vel også kan si på norsk) nesten er å regne som obligatorisk innkjøp om man sitter på en del eldre vinyl og har spiller som kan ta en slik, eller for å sitere et innlegg av Audiophile-Arve fra august i fjor:

Audiophile-Arve skrev:
ssm har rett når han seier at platekransen ikkje kan brukast på den minste Scout. Denne er veldig fin når ein har mykje tynne "oljekriseplater" - her høyrer du tydeleg skilnaden. Det same gjeld lett vindskeive plater (har diverre eit par som ikkje eingong platekransen gjer spelbare, men som oftast hjelper denne dingsen svært bra)
Om du byggjer opp ei platesamling med basis i nykjøpte, moderne 180 og 200 g-pressingar, har platekransen langt mindre effekt. Om ein slit med dette, kan ein kjøpe "platestrykejern" - ei presse frå t.d. PM Audio.
For de som måtte ha en Scout eller andre eldre VPI modeller som ikke kan bruke VPIs kantring uten først å måtte oppgradere med ny tallerken og senterlager, så kan kanskje en billigere og alternativ løsning være en kantring fra http://www.ttweights.com/SelectaRing.html? Er man i tvil om det som tilbys der kan brukes med den spiller og tallerken man har, så regner jeg vel med at ttweights.com kan svare på mail om man spør. Kanskje noen her som alt har gjort det? :)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.860
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Kjempespennande link!
Platekransar (eg likar dette ordet, fordi krans; ein ring med relativt stort hol i, er så veldig rett beskrivande) er etter mitt syn mangelvare. Eg har prøvd med ymse kransar på LP 12 (då gjekk opphenget i kne. Heilt ubrukeleg), og ein del andre spelarar der konstruksjonen på mange måtar har gjort det uråd med slikt utstyr. Dette er eit produkt mange vil ha stor glede av.
Fyrste konstruktør som gjorde noko med skeive plater, var vel Oracle, som ved hjelp av ei relativt mjuk og svakt konkav anleggsflate på platetallerkenen + platestrammar, gjorde at plata vart meir stabil, og at pickupen fekk køyre i same plan heile tida (måtte sjekke med spegel, og ikkje med water for å sikre at pickupen stod rett, hugsa eg).
Så var det oppfinnaren av platekrans: Kenwood som med sin store KD 07 (trur eg typenummeret var) laga ein av verdas absolutt beste spelarar (Det fantest ein i Bergen anno 1981, skal tru kvar han er no?), der også tung-arm-konseptet var heilt ekstremt skikkeleg konstruert.
Ei endå betre løysing er kanskje vakuum-tallerkane, som held plata på rett plass ved hjelp av undertrykk. Luxman var det som kommersialiserte dette. Skulle likt å hatt ein slik spelar til utprøving. Eg kjende aldri "besøkelsestida", sjølv om eg ved fleire høve fekk lytte via slike spelarar. Kanskje sjansen byr seg til å teste ut ein Basis, men Lyric kan ikkje ha så kostbare spelarar parkert på Nordvestlandet i månadsvis, tenkjer eg...

Scout er ein veldig god platespelar, og om du for det meste har dine audiofil/musikalske referansar på tjukk vinyl, er det eit supert val. Med ein Scoutmaster kan du få platekrans, noko som er uvurderleg for meg som har over 50% av samlinga frå oljekrisetida.
Når det gjeld Classic vs SSM++, har eg ikkje fått gjort samanlikninga. (Har tenkt å mase på Tor slik at dette kan gjerast i laupet av 2010). Andre får såleis stå for samanlikningane, men om Harry Weisfield sine vurderingar stemmer, er skilnaden så liten at Classic nødvendigvis må vere eit kupp.
Veid de forresten om Classic kan ta den tunge tallerkenen? Så vert lyden kanskje endå litt betre (Har testa tung tallerk vs akryl i SSM-artikkelen på www.audiophile.no)

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Audiophile-Arve skrev:
Kjempespennande link!
Platekransar (eg likar dette ordet, fordi krans; ein ring med relativt stort hol i, er så veldig rett beskrivande) er etter mitt syn mangelvare. Eg har prøvd med ymse kransar på LP 12 (då gjekk opphenget i kne. Heilt ubrukeleg), og ein del andre spelarar der konstruksjonen på mange måtar har gjort det uråd med slikt utstyr. Dette er eit produkt mange vil ha stor glede av.
http://www.merrillscillia.com/accessories.html tilbyr også en slik kantring...eh... jeg mener platekrans :) "If your record support platter has a diameter of 12.250" and straight sides, then you will be able to incorporate this into your playback system." USD 450 iflg prislisten der. Om den er bedre eller dårligere enn de ttweights tilbyr vet jeg ikke... se litt anderledes ut.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.860
Sted
Torget vurderinger
0
Kvaliteten til ein slik ring, må vel fyrst og framst vere det lydlege, at ein faktisk høyrer at det har noko for seg å gjere dette meirarbeidet. Eg vil tru at det vil vere store problem å høyre skilnad på to platekransar som har same vekt, og som er rett balanserte.
Kvalitetane ut over dette er indirekte, og eg vil trekkje fram:
- Kan han brukast på DIN platespelar med bra resultat? Det kan t.d. korkje VPI eller Clearaudio, dersom du har ein LP 12. Men kanskje den lettaste TT-utgåva? Dette burde prøvast ut, men ettersom ringen ikkje er importert, og eg har kvitta meg med LP12en min, må andre ta seg av dette...
- Er kransen stabil? Lagast han av kopar eller andre relativt mjuke metall kan han kanskje vri seg? Då vert det problem...
- Er han lett i bruk? Clearaudio-kransen er svært god, men du må bruke ein "Spider" for å få han til å ligge rett. Det slepp du med VPI-utgåva. Dersom kransen er så tungvint at han praksis ikkje vert brukt, er det lite vits..
- Prismessig er desse ringane stort sett svinedyre. Finnest det eit godt kjøp å oppdrive?
- Oppbevaring. Du har altså fått ein diger krans av metall som skal gjerast av. Eg likar veldig godt at du kan legge kransen å platetallerkenen på VPI, i staden for å finne ein annan sta å legge han. Den einaste andre plasen eg har ledig, er der eg plasserer platecoveret under avspeling...

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Audiophile-Arve skrev:
Kvaliteten til ein slik ring, må vel fyrst og framst vere det lydlege, at ein faktisk høyrer at det har noko for seg å gjere dette meirarbeidet. Eg vil tru at det vil vere store problem å høyre skilnad på to platekransar som har same vekt, og som er rett balanserte.
Kvalitetane ut over dette er indirekte, og eg vil trekkje fram:
- Kan han brukast på DIN platespelar med bra resultat? Det kan t.d. korkje VPI eller Clearaudio, dersom du har ein LP 12. Men kanskje den lettaste TT-utgåva? Dette burde prøvast ut, men ettersom ringen ikkje er importert, og eg har kvitta meg med LP12en min, må andre ta seg av dette...
- Er kransen stabil? Lagast han av kopar eller andre relativt mjuke metall kan han kanskje vri seg? Då vert det problem...
- Er han lett i bruk? Clearaudio-kransen er svært god, men du må bruke ein "Spider" for å få han til å ligge rett. Det slepp du med VPI-utgåva. Dersom kransen er så tungvint at han praksis ikkje vert brukt, er det lite vits..
- Prismessig er desse ringane stort sett svinedyre. Finnest det eit godt kjøp å oppdrive?
- Oppbevaring. Du har altså fått ein diger krans av metall som skal gjerast av. Eg likar veldig godt at du kan legge kransen å platetallerkenen på VPI, i staden for å finne ein annan sta å legge han. Den einaste andre plasen eg har ledig, er der eg plasserer platecoveret under avspeling...
TTweight sin er av kobber, men kommer med en egen plata som ringen skal oppvares på/tres på/ når ikke i bruk. De har også en versjon med nikkelbelegg om jeg ikke husker feil, men det er vel bare kosmetikk, ikke tid til å dbl sjekke skal rekke et fly... men her er en youtube link der han som lager de demonstrerer og forklarer http://www.youtube.com/watch?v=XnzDGGAmtDo. Ligger flere filmsnutter av samme der.

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.711
Audiophile-Arve skrev:
....
Ei endå betre løysing er kanskje vakuum-tallerkane, som held plata på rett plass ved hjelp av undertrykk. Luxman var det som kommersialiserte dette. Skulle likt å hatt ein slik spelar til utprøving. Eg kjende aldri "besøkelsestida", sjølv om eg ved fleire høve fekk lytte via slike spelarar. Kanskje sjansen byr seg til å teste ut ein Basis, men Lyric kan ikkje ha så kostbare spelarar parkert på Nordvestlandet i månadsvis, tenkjer eg...
.....
Sota har vakuum, en del billigere enn Basis for rimeligste alternativ.
Vakuum er bra, har hatt det med Sota siden '86 - nå med Cosmos. Men hvordan få en reell test av effekten av vakuum?
Må nesten ha to like spillere helt identisk satt opp - om det er mulig - den ene med vakuum (Basis 2500 vs. 2800?)
Alt jeg kan si er at når vakuumet ikke virker på en Sota satt opp med vakuum, er lyden straks mye dårligere.
Men det er nok ikke en helt reell sammenligning.

mvh

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.860
Sted
Torget vurderinger
0
Gløymde SOTA, skammeleg. Dette er eit langt billegare alternativ enn Basis, og dei skal vere skikkeleg godt vakuumsystem også. Eg har høyrt SOTA ved fleire høve, og det er tydeleg at det er skikkeleg gode drivverk. Men eg har ikkje hatt slikt heime til utprøving, så eg kan ikkje skidre eigenkarakteren til desse i samanlikning med andre.

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
jeg synes at man kan lese i mellom linene at mister VPI er lidt trøytt å fin justere platespillere :)
Classic er kanskje en plug and play spillere som gir samme lyd kvalitet og mange andre mye dyrere platespillere. Svært spennende spillere, den vil klart være en av de som jeg ville se på hvis jeg var ut etter nye platespillere.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg ser virkelig fram til Fidelity's omtale / test / vurdering av Vpi Classic i neste nr. Men jeg skjønner ikke enkeltes "ønske" om div. gymnastiske øvelser på stuegulvet...??? Jeg har ikke hatt SÅ mange vinylsnurrere i mi stue, men hittil er Scout'en som spiller her nå, den mest stabile og minst følsomme for ytre påvirkning. Det inkluderer bl.a. Rega P3 og P5, som jeg opplevde som svært følsomme for bevegelser osv. Scout'en står oppstilt i et hyllesystem med et par hyller vinyl under og forsterker samt cd-spiller over. Men nå skal det sies at stuegulvet vårt er temmelig stabilt.

Ser forresten at "Classic"'en har samme Mini-TNT-Feet's som jeg har på Scout'en. For de som ikke har prøvd sånne, er det en svært god investering. De gir et roligere lydbilde, djupere og bedre definert bass, og gjør også spilleren vesentlig mindre utsatt for ytre påvirkninger.

mvh. VilhelmW

Z

Zomby_Woof

Gjest
For ordens skyld: Det er forskjell på føslomhet for tramping i gulvet og akustisk tilbakekobling i audioområdet.

En spiller kan godt tåle de mest spektakulære gymnastiske utkeielser, men få 'loop feedback' når du spiller plater.

Hvis dere har VPI-spillere i hus bør dere eksperimentere med underlaget. Det kan være utrolig mye å hente i form av ro og kontroll.
Det var det i hvert fall på min Scoutmaster, og jeg er ikke ferdig med det temaet enda.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Zomby_Woof skrev:
For ordens skyld: Det er forskjell på føslomhet for tramping i gulvet og akustisk tilbakekobling i audioområdet.

En spiller kan godt tåle de mest spektakulære gymnastiske utkeielser, men få 'loop feedback' når du spiller plater.

Hvis dere har VPI-spillere i hus bør dere eksperimentere med underlaget. Det kan være utrolig mye å hente i form av ro og kontroll.
Det var det i hvert fall på min Scoutmaster, og jeg er ikke ferdig med det temaet enda.
Jeg oppdaget at motoren på min Scoutmaster gav ørsmå skjelvinger i armen når jeg kom til ved en feiltakelse til å prøve sette armen ned på platen mens jekken ikke var borte. Da kjente jeg de ørsmå ristingene. Satte så motoren på en klut og vibrasjonene forsvant.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Zomby_Woof skrev:

Og motsatt vel? Altså, en spiller som ikke synes særlig utsatt for akustisk tilbakekobling når den spiller, kan likvel være følsom for strukturbårne vibrasjoner, som når noen deiser ned i godstolen - som står på det samme gyngende tregulvet som benken/racket med spilleren står på.

Når det er sagt. Jeg har ingen illusjoner om å finne en spiller som er helt upåvirket av omgivelsene (bare en som i mindre grad er det enn mange andre). Det nærmeste man kommer i retning av "upåvirket" i denne sammenheng måtte vel være å forankre spilleren til moder jord, på en betongsøyle som går rett i grunnen og som er frikoblet fra husets øvrige struktur. Slik kan man skjerme den fra strukturbårne rystelser og vibrasjoner. Dernest, gjøre som Skink_123 har gjort (om jeg har forstått ham rett), isolere spilleren fra akustisk tilbakekobling ved å plassere den i et annet rom enn høyttalerene. Ellers er jo vegghylle eller takoppheng kjente løsninger. Og - for å svare Vilhelm W. her - i mitt tilfelle er ikke veghylle for en så tung spiller som Classic en mulighet, så derfor spør jeg som jeg gjør - og ber folk gjøre "gymnastiske øvelser", si noe om på hva spilleren er plassert når dette skjer og hva resultatet ble - om noe.

Z

Zomby_Woof

Gjest
zimon skrev:
Og motsatt vel?
Helt klart.

Jeg mistenker LMC for å ha løst feedbackproblemene på en særdeles effektiv måte. Tung hylle på pneumatiske føtter, og en skikkelig solid 'osteklokke' av akryl over det hele.

Ellers mistenker jeg SME for å være effektive med sitt silikon/væskedempede gummistrikksystem.

Edit: Spilleren i et annet rom er ingen dårlig ide. Litt plundrete å skifte og snu plater, men...

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Zomby_Woof skrev:
Jeg mistenker LMC for å ha løst feedbackproblemene på en særdeles effektiv måte. Tung hylle på pneumatiske føtter, og en skikkelig solid 'osteklokke' av akryl over det hele.
LMC? Googlet, finner ikke LMC på pneumatiske føtter, men på hjul: "LMC 2010: Fire musikalske modeller"
http://www.campingnorge.no/lmc-2010-fire-musikalske-modeller.html men det var kanskje ikke en campingvogn du mente? :)

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Zomby_Woof skrev:
zimon skrev:
Og motsatt vel?
Helt klart.

Ellers mistenker jeg SME for å være effektive med sitt silikon/væskedempede gummistrikksystem.

Edit: Spilleren i et annet rom er ingen dårlig ide. Litt plundrete å skifte og snu plater, men...
Den står ca 1 meter fra volumknotten ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
Ingen dagsreise med andre ord... Likevel, skal det ha effekten av et annet rom må du vel ha ei tett dør imellom.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Zomby_Woof skrev:
Ingen dagsreise med andre ord... Likevel, skal det ha effekten av et annet rom må du vel ha ei tett dør imellom.
Det er nok en glippe som tilsvarer ledningen fra spilleren til anlegget. Fordelen er at gulvet er i ro der platespilleren står kontra inne i stua der gulvet har det med å jogge med til tider pga høyttalerne som sender energi ned i gulvet.

Z

Zomby_Woof

Gjest
OK. Da kan man på en måte si at spilleren først og fremst har et eget gulv. Det er jo slett ikke ille bare det. 'Delvis' eget rom er nok også en fin ting.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Zomby_Woof skrev:
OK. Da kan man på en måte si at spilleren først og fremst har et eget gulv. Det er jo slett ikke ille bare det. 'Delvis' eget rom er nok også en fin ting.
Forsåvidt, har vurdert å lage hull til kabler, men så eier jeg jo ikke kåken selv.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Skulle ha lagt meg forlengst, men fikk siste TAS på mail rett før jeg skulle skru av her. Det er editor choice awards utgaven, mars 2010 (alltid foran!). På listen over "vinnere", under "Turntables and pickup arms", finner man

VPI Classic (revised) turntable:
"The Classic, correctly named, has been made even better with a few quite small changes, which give it an even smoother sound. These are tiny changes, but consistent with Harry Weisfeld’s mechanical bent. The man is always on the lookout for a sonic improvement, no matter how slight. Oh yes, the changes, as told by HW himself: “I grounded the motor with an aluminum heat sink, the platter was changed to one piece of aluminum rather than two pieces, with a damping ring attached to its bottom (to make it quieter), and the arm increased by 6mm “for lower tracing error and better tracking.” And the price remains the same. You yourself can do a bit of improving if you opt to pay for the stainless-steel version of the Classic’s arm ($200), which I recommend for cleaner sound from your cartridges, and $700 for the stainless-steel record clamp that fits over the outside edges, the best way of the LP. The speed stability is so good thanks to Weisfeld’s design (based on earlier turntables, those from the golden age ofsame) that I think you can get by without the SDS speed control device (at $1200), which makes speed changes easier than does adjusting the Classic’s belt. A steal at $2500, this one does not suffer by comparison with the Clearaudio Statement and has prompted me to retire the much-loved Scoutmasters."
(understrekning og kursivering av meg)

Topp Bunn