Vpi Classic 2 vs vpi Prime

Iby

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2015
Antall liker
266
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Hei igjen.

Er det noen som har noen formeninger her. Har fått tilbud på begge. Omtrent samme pris.

Heller litt mot Prime, den skal ha bedre arm og bedre demping, muligens også bedre motor...? Angående design så liker eg begge.

De som har sett de siste trådene og spørsmålene mine skjønner at eg sliter litt med å bestemme meg, og har vurdert litt av hvert. Men nå tror eg jammen det går mot VPI :)

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.017
Sted
Kongsberg
Hei.

VPI (og SOTA) lager forbannet gode platespillere (jeg bruker en VPI Classic (I) selv),
og disse bør være relativt rimelige å handle i produksjonslandet. Mye for pengene.

Men - og det er et stort men - disse platespillerne bruker AC motorer, beregnet for det
amerikanske strømnettet. Så lenge du bruker dem i statene, med deres 120 V / 60 Hz
nett, er dette helt uproblematisk, men om du vurderer å ta spilleren med hjem -
du bytte motoren (med pulley) - til en ny 240 V / 50 Hz versjon. Sjekk tilhjengelighet
(og pris) på egnet 240 V / 50 Hz motor og pulley hos produsenten (VPI)(sannsynligvis
rimeligere) og eventuelt med norsk importør (TAA/Lyric).

(Det er enklere å ta med elektronikk hjem, der det bare er spenningen (som ofte kan
endres ved å velge annen primærvikling på nettrafoen) som betyr noe, men med plate-
spillere utstyrt med synkronmotorer (som er avhengig av nettfrekvensen) blir dette
annerledes. Pickuper, tonearmer og passive dynamiske høyttalere vil være helt uavhengige
av strømnettet og derfor helt uproblematisk å ta med hjem).

Bytte av motor er kanskje mest lettvint med Prime spilleren; der du kan bytte hele
motorenheten, mens på Classicen må du skru ut motoren av chassiset ved erstatning.

En annen OBS. når det gjelder disse VPI-spillerne, er at unipivot armene de er utstyrt
med - ikke er for alle - med sin vinglete fremtoning. Jeg har selv ingen motforestillinger
mot dette, men du bør prøve å betjene en slik arm før du handler...

mvh
Gunnar Brekke

Iby

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2015
Antall liker
266
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
VPI Prime bestilt :) så får vi se hvordan dette går...

Skal legge ut detaljer og bilder når det er i hus.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.319
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Gratulerer! Det ser ut som en flott spiller, som var på lista mi i vår også.

Iby

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2015
Antall liker
266
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Det ble jammen en VPI prime med Ortofon Quintet Black. Bruker RIaa'en i parasound P7..

Har bare ca 15 timer så langt, men det blir bare bedre og bedre.

Takk til alle som har tatt seg tid til å gi gode råd på veien

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Gratulerer! Jeg kjenner ikke denne spilleren. Er det en ny Vpi-spiller? Jeg har sjøl en lett modifisert Scout, som jeg er storfornøyd med.

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Antall liker
19.412
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Gratulerer! Jeg kjenner ikke denne spilleren. Er det en ny Vpi-spiller? Jeg har sjøl en lett modifisert Scout, som jeg er storfornøyd med.
Hei!
Kan du fortelle hva du har gjort med scouten? Har en selv og er bare litt nysgjerrig :)

Iby

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2015
Antall liker
266
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Det er denne:
VPI Industries

Litt usikker på når den ble lansert, men mener de begynte å sende ut de første spillerene mot slutten av 2014.
Litt mer info her:
VPI Industries

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
47.039
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30