Vover jeg det ?

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.820
Tør jeg bruge BYW 29 - 200 som ensretter dioder ? Bruger 8 dioder d.v.s. dobbeltbro. Trafoen er 2x 40 VAC og 300 VA. dvs. ca knap 4 amp pr. vikling. Ladelytterne er 10 stk. 8000 uf. dvs. 40.000 på minus og 40.000 på plus.

Nogen der kan gennemskue om dioderne holder ? De tåler 8 A og og 16 A peak. 100 A i 10 ms.

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.482
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Dette handler altså ikke om anskaffelse av hund?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.482
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Svaret mitt var flåsete, men egentlig bare ment som en hentydning til at mere opplysende trådtitler øker sjansene for vettuge svar. Om du feks kaller tråden for noe om bytting av likeretterdioder vil det øke sjansene betydelig for at noen som har greie på dette temaet faktisk tar seg tid til å kikke på den. Slik den nå står er det folk som tror dette dreier seg om hund som åpner den....veldig mange av oss ser trådtitlene på forsiden og åpner derifra, uten mulighet til å se hvilken seksjon den faktisk ligger i....og da er de viktig at tråden har en meningsfyllt tittel som indikerer hva dette dreier seg om.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.820
Ok kan bare give dig ret . Det var dumt af mig faktiskt.

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.634
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Svaret mitt var flåsete, men egentlig bare ment som en hentydning til at mere opplysende trådtitler øker sjansene for vettuge svar. Om du feks kaller tråden for noe om bytting av likeretterdioder vil det øke sjansene betydelig for at noen som har greie på dette temaet faktisk tar seg tid til å kikke på den. Slik den nå står er det folk som tror dette dreier seg om hund som åpner den....veldig mange av oss ser trådtitlene på forsiden og åpner derifra, uten mulighet til å se hvilken seksjon den faktisk ligger i....og da er de viktig at tråden har en meningsfyllt tittel som indikerer hva dette dreier seg om.
Uten at det ødelegger argumentasjonen din vil jeg påpeke at noen av oss her oppe i fjellrøysa vet at det danske "vove" har mer med "våge" enn med vofse å gjøre..;)

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.820
Jeg regner også med at Nordmænd er forholdsvis oppegående for de flestes vedkommende ! :)

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.742
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Uten at det ødelegger argumentasjonen din vil jeg påpeke at noen av oss her oppe i fjellrøysa vet at det danske "vove" har mer med "våge" enn med vofse å gjøre..;)
Ja, det er mange i dette landet som er klar over at det danske vove er det samme som norske våge, men i trådoversikten til venstre på forsiden er det ingen ting som tyder på at tittelen er skrevet på dansk.

Så jeg synes absolutt at erato har et poeng.

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Antall liker
77
No problem...sæt en luftspole mellem ensretter og første lyt,så er alt home safe

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.820
Hvis der var plads :)
P1010097.jpg

Sætter 2 stk. 0,33 ohm 3 W i parallel efter første lyt på hver rail.

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.482
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det vet jeg også - men igjen; det var dette med å vite at tittelen er skrevet av en danske da. Det ødelegger ikke poenget med at om man vil ha gode svar, bør tittelen på innlegget fortelle noe om hva det faktsik dreier seg om.

Edit: Ser at Steinar har tatt akkurat dette poenget.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.754
Torget vurderinger
1
"Plugg" strømforskyningen inn i SPICE og sjekk for maks ladestrøm ved maks belastning. Maks ladestrøm bør være komfortabelt under 16 amp.

mvh
KJ

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Antall liker
77
Der er da masser af plads
En støjspole fylder max ca 40¤15mm

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.820
Ok Kj jeg ber en ven simulere det for mig. Ikke sikkert han kan da han har været dårlig de sidste par år. Han har tidligere været her på forum som " lydarne " tror jeg.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.820
Ok Kj jeg ber en ven simulere det for mig. Ikke sikkert han kan da han har været dårlig de sidste par år. Han har tidligere været her på forum som " lydarne " tror jeg.

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Antall liker
77
Evt ovenpå nettrafoen,eller mellem køleprofil og kabinetvæg.
Støjspoler kan købes ved enhver elektronikforhandler...

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.754
Torget vurderinger
1
Et kjapt overslag: Trafo - tomgangsspenning på 42,4V og en utgangsresistans på 0,5 ohm, 40mF ladelytter med ESR på til sammen 10m ohm og 150W last (16 ohm). Jeg får en oppstartsstrøm på opp mot 95 A i den første ladepulsen og steady state ladepulser på litt under 14,5 A.

Dersom du skal bruke de likeretterne må du bruke en softsstart og forsikre deg om at belastningen ikke blir 2X150W «kontinuerlig».

mvh
KJ

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.820
Tak KJ jeg ser at det næppe går godt. Har monteret dem og har en 0,165 modstand efter de første elektrolytter . Den begrænser strømmen lidt ? Tænder og krydser fingre. Trafoens sekundær er på knap 4 A. Dioderne kan tåle 80 A i 10 ms. Brænder det så må jeg skifte. Dere hører nærmere efter nytår. Mangler netbrønd og terminaler.

Kanskje placerer jeg softstart på netledningerne. Har 2 stk. liggende.

Sist redigert:

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.820
Kan godt se at jeg bør skifte de dioder. :( Intet sker før efter nytår.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.820
Bøjer mig for de gode svar jeg har fået og bruger nogle 32 A Steahlt dioder jeg har liggende. Desværre har jeg bare 12 så det bliver 4 i hver så.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.820
Hmm købte trafoerne som 40 vac. Nu efter jeg har tændt forstærkeren er der bare 45 vdc. Sikkert bare godt. Dioderne klarer det så og forstærkeren kan også klare 2 ohm. med 350 W så.

Trafoer købt fra CAD audio og de er helt tavse.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.820
Forstærkeren virker fint uden softstart. Desuden spiller disse billige moduler kanongodt. Bestilte lige 2 mere. Solgt forstærkerne til en kammerat med Hifi4all 16 ohm højttalere.

Topp Bunn