Von Schweikert

Ampzilla

Medlem
Ble medlem
29.04.2009
Innlegg
46
Antall liker
1
Hei

Har mulighet for å kjøpe Von Schweikrt VR4 gen2. Vil dette være en oppgradering i forhold til Vienna Acoustics Bethoven Consert Grand som jeg har nå? Noen som har erfaring med Von Schweikert?

Gunnar
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.937
Antall liker
596
Har ikke erfaring, men har lest meg til at von Schweikert er en av en håndfull produsenter som vektlegger impulsrespons i sine produkter. Udelt positivt!

Det er for meg nok til å sette de på shortlist for seriøs vurdering.
 

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Innlegg
2.436
Antall liker
1.600
Hei
Jeg har eid både VS VR 4 gen 2 og gen 3. Var meget fornøyd med begge, men har dessverre ikke hørt Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand. En sammenligning blir derfor vanskelig.

Mvh
RBN
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Har endel erfaring med Von Schweikert ja,men å gi råd til andre hva de skal like ? ,det har jeg sluttet med ;)
Har hatt gen 3 HSE .
Kjenner ikke Vienna,men spør du 10 tilfeldige som har hørt begge så får du sikkert 10 forskjellige svar.Har du sjanse å få hørt de så er det et must før en eventuell handel,stort sett kun du selv som kan svare på om det er en oppgradering.

Personlig forstår jeg ikke hvorfor VS ikke har flere tilhengere,men en ting er vel muligens at deres tilhengere er mer opptatt av å høre på musikk enn å nidiskutere lyd på diverre fora ;D

Her har du min egen hylningstråd til i mine øyne en av bransjens smarteste høytalerkonstruktører : http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=24541.0

Mvh
Rune
 

Ampzilla

Medlem
Ble medlem
29.04.2009
Innlegg
46
Antall liker
1
Takker for svar fra dere.

Da er avgjørelsen tatt, det blir kjøp. Kommer til å beholde Viennaene en stund for å ha som referanse.
Veldig interessant lesning i linken din Rune,utifra det jeg leste kan det se ut som dette vil bli musikkformidlere jeg kan leve med lenge. Har en stor stue, så det burde passe for disse høytalrene.

Gunnar
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Gratulerer Gunnar!
Hadde vert artig å høre hvordan du opplever de når du får de i hus.De kan kreve litt jobbing med plassering i rommet for å finne den rette balansen i lyden,de viser godt hva som står ellers i kjeden,og de 4ohms basskassene til VR4ene kan vere litt tunge å drive skikkelig,men du vil nok uansett høre ganske kjappt noe av evnen desse høytalerene har til å forsvinne.

Mvh
 

Ampzilla

Medlem
Ble medlem
29.04.2009
Innlegg
46
Antall liker
1
Hei

Tror jeg har kraftreserver så det holder til bassene, To monoblokker Ampzilla 2000 second edition ca. 340 w. Kilde er den sagnomsuste Edge GCD.
Skal komme tilbake med lytteinntrykk. Venter også på ny preamp fra Statene, kommer om en måneds tid.

Gunnar
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Det høres ut til å holde i mengder ;D
For meg har vel igrunnen problemet vert at jeg måtte/ville ha rørforsterker,og enkelte rørforsterkere ser ut til å slite litt mer med lave impedanser i bassområdet.
Jeg brukte også en NAD2100 som er kraftige 50watt,og den hadde ingen problem med å drive VR4ene mine.

Bare husk på at VS høytalere generelt er ganske kamelonaktige,så låter resten av kjeden smør så blir det smør,låter resten ørkensand så blir det ørkensand.

Mvh
 

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Innlegg
2.436
Antall liker
1.600
Hei
Støtter dette med rør og kameleonaktig.
I en periode brukte jeg en Opera forsterker med 18+18 300B watt på mine gen2. Dette var i et lite rom på ca 18 kvm. Det spilte meget bra i mellomtone og diskant. Bassen var rimelig rund og god, men jeg levde egentlig ganske lykkelig med denne kombinasjnen. Dac/drivverk var fra Micromega og platespiller Michell gyrodec/Mørch DP 6/ Benz Glider.
Hadde også en Acchupase DP 65 innom som spilte fabelaktig med Krell KSA 100. Dette var også en kombinasjon som fungerte meget bra.
Så ble ting pakket bort i en periode og jeg fikk et eget lytterom på 42 kvm. Da holdt det ikke med 18 w lengre. Prøvde en del kombinasjoner men endte opp med en Musical Fidelity KW 500. Rør i forforsterker del og mye krefter. Det ble utrolig morsomt og meget bra lyd. Byttet senere til gen 3 og det ble enda bedre. Føler at VR trenger en del krefter for å virkelig våkne til liv og vise hva de kan. Anbefaler rør i forforsterker hvis du har anledning til det.
Når det gjelder plassering så fungerte rosa støy metoden best hos med med disse høyttalerne. Det står ganske godt beskrevet i brukermanualen til høyttalerne hvordan dette gjøres.
Er litt nysgjerrig på forsterkeren din. Hadde en gang i tiden en GAS Ampzilla som drev basssene til Infinity RS 2,5 med Radford rør monoblokker på Emim/Emitter. Forforsterker var Krell. Er din forsterker en videreutvikling av GAS Ampzilla? Det var iallfall den eneste forsterkeren jeg testet som drev bassene slik at de passet rørene.
Gratulerer med flotte høyttalere og lykke til. Kanskje det er mine gamle som har havnet hos deg?

Mvh
RBN
 

Ampzilla

Medlem
Ble medlem
29.04.2009
Innlegg
46
Antall liker
1
Hei

Ja dette er en videreutvikling av de gamle Ampzilla konstruert av James Bongiorno. Han stod også bak konstruksjonen av de berømte Sumo forsterkerene. Dette er de beste forsterkerene jeg noensinne har hat. Tror faktisk ikke det er noen andre i Skandinavia som har disse.
Jo jeg har en rørbasert pre, Audionote men venter på Ampzilla sin egen (Ambrosia). Kommer med rapport etterhvert.

Gunnar
 

Ampzilla

Medlem
Ble medlem
29.04.2009
Innlegg
46
Antall liker
1
Hei

Da er VR4 genII i hus. Da jeg ikke skal bruke biwiring, lurer jeg på om noe har forslag til gode jumpers. Har noen meter Fat LMC liggende, kamn det gjøre susen?

Gunnar
 

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Innlegg
2.436
Antall liker
1.600
Hei
Jeg brukte litt forskjellig.
Brukte meters lengder med en type fra Studioline (husker ikke navn), Silver Sonic T-14 og Kimber Kable Select KS 9033. Av disse så var KK helt klart overlegen de andre. Syntes også at tilkobling av kabler på M/T delen med jumper ned til bassene ble best.
Det ble best med en 2x3m biwiret Audioguest (Audiotruth) Dragon + (rent sølv) ht kabel, tidligere toppmodell, som jeg splittet i høyttaler enden slik at "skrevet"/splitten gikk både ned til bassen og opp til toppen. Det er forskjellig areal bass og diskant/mellomtone. Forsterkersiden koblet med et stk + og -. Hadde helt glemt jag hadde disse liggende som støvsamlere. Bruktbørsen neste tenker jeg.....
Lykke til

Mvh
RBN
 

Ampzilla

Medlem
Ble medlem
29.04.2009
Innlegg
46
Antall liker
1
Takker for svar RBN. Tror jeg tester LMC Fat først for så å sammenligne med andre alternativer. Er det din erfaring at sølvkabler er bedre enn kobber?

Gunnar
 

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Innlegg
2.436
Antall liker
1.600
Hei
Sølv kontra kobber kommer litt ann på sammensetningen av anlegget forøvrig og egne preferanser. Jeg er ikke tilhenger av hverken det ene eller andre, men stoler på ørene i det oppsettet det gjelder. Kabler er et tweak man bør vente med å investere i til alt annet er på plass. Har fått noen opplevelser med bytte av kabler som har vært vesentlig større enn beregnet. Budsjettet sprakk skikkelig sist gang.
Sølv kan i noen tilfeller kunne låte litt lyst eller blodfattig hvis utgangspunktet er slik. Da kan en kobberkabel hjelpe på dette og vise versa. En kabel gjør ikke mirakler, så utgangspuntet bør ikke være så langt fra det man føler er riktig for en selv, når det gjelder lyden man ønsker å oppnå ved bytte av kabler.
I dag bruker jeg sølv signal kabel, kobber strømkabel og kobber/sølv ht kabler. Alle fra samme produsent. Dette fungerer meget bra hos meg og lyden med sølv/kobber ht kabler ble vesentlig "renere", hvor det var lettere å høre detaljer, enn med kobber varianten. Detaljene stakk ikke av og ble utehvet, men det virket som et mer oppløst lydbilde i hele frekvensomerådet. Kvadraten, mine er 8 kvmm, er selvsagt også viktig.
De samme kablene i et oppsett hos en kamerat fungerte ikke så bra. Der var kobber varianten helt klart å foretrekke. Bør vel tillegge at jeg har hatt mest utbytte av å bytte signalkabler.
Når det gjelder høyttalerene dine, så syntes jeg sølv ht kabler fungerte best med rør utstyr. Hadde en Krell KSA 100 på besøk en periode og det fungerte også. Med transistor ellers brukte jeg kobber.
Du får prøve litt forskjellig for å finne frem til din lyd og hvordan det fungerer hos deg. Toppene på VS kan være litt kilne både når det gjelder kabler og ikke minst påvirkning av rommet de står i.
Lykke til. VS'ene synger fantastisk når alt stemmer

Mvh
RBN
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Gratulerer Gunnar!
Brukte vel jumpere en kort periode,men jeg synst VR4 høytalerene låter klart best med 2 like lange biwiringskabler.Dette sier også Albert Von Schweikert er det beste lydmessig.
Synest massive kabler kler VS høytalere godt,solid Kåre(innstalasjonskabel) for eksempel er et billig og glimrende alternativ.
Enig med RBN at sølvkabler kler rørutstyr best,med transistor forsterkere synest jeg generelt at kobber låter mer naturlig.

Mvh
Rune
 

Geir-h

Fersking
Ble medlem
16.10.2009
Innlegg
3
Antall liker
0
Von Schweikert er fantastiske høytalere, selv om de store modellene ikke akkurat er særlig pene å se på..men gud bedre meg for en lyd, hvis resten av hifielementene står i stil da:)
 

Ampzilla

Medlem
Ble medlem
29.04.2009
Innlegg
46
Antall liker
1
Nå har jeg spilt på Høytaleren en stund, og det er ingen tvil om at disse kommer til å være i mitt oppsett meget lenge. Dette er bare noen utrolige høytalere. Fikk ny preamp, Ambrosia (Ampzilla) fra Spred Spectrum Technologies på fredag. Søndag koplet jeg den til og fikk et ytterligere løft i lyden. Selv om den ikke er innspilt.Produsent sier den trenger 200 timer før den slipper helt. Her blir det definitivt mye morro og masse musikk framover.

Gunnar
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Artig å høre at du ble fornøyd Gunnar!
Vi ser gjerne bilder og hører mer om hvordan du oppfatter de :)
 

Ampzilla

Medlem
Ble medlem
29.04.2009
Innlegg
46
Antall liker
1
Hei

Det som umiddelbart slo meg var den vanvittige dypbassen disse høytalerene kan levere. Mellom tone og diskant er gså imponerende, men det er vel total opplevelsen som imponerer mest. I forhold til de andre (vienna Høytalerene) var dette en god nivåheving. Det skal sies ar Vienna høytalerne er også meget gode.
Skal prøve å få tatt noen bilder til helgen.

Gunnar
 

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Innlegg
2.436
Antall liker
1.600
Stramt og dypt. Stort og flott. Det er VS'ene sine det ;D
Bilder er alltid gøy

Mvh
RBN
 

gunnhamm

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.04.2004
Innlegg
90
Antall liker
6
Nå har jeg fått koplet til min nye preamp (Ambrosia) og spil ca 14 dager. Produsenten sier at det vil ta ca 200 timer før den slipper helt. Etter ca 50 timer synes jeg det spiller utrolig bra, beste lyden jeg har hat i stua her.
Legger ved noen bilder av ikke helt beste kvalitet.

Gunnar
 

Vedlegg

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Jeg hører Albert er i ferd med å ferdigstille en ny toppmodell. En helt villt bra en.
Flere som har hørt noe? :p Skal visst være ferdig en gang i 2010.
Er unektelig spennede nyheter. Må jo sikkert koste inferalsk mye da men.
Som rørelsker jeg er kan jeg melde at denne nye høyttaleren bare har vært mulig å lage/voice grunnet
rørforsterkning (Og IKKE AR denne gangen)... Now.... that peaked my fancy!!! :eek:


mvh
 

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Innlegg
314
Antall liker
53
Torget vurderinger
15
Imperial skrev:
Jeg hører Albert er i ferd med å ferdigstille en ny toppmodell. En helt villt bra en.
Flere som har hørt noe? :p Skal visst være ferdig en gang i 2010.
Er unektelig spennede nyheter. Må jo sikkert koste inferalsk mye da men.
Som rørelsker jeg er kan jeg melde at denne nye høyttaleren bare har vært mulig å lage/voice grunnet
rørforsterkning (Og IKKE AR denne gangen)... Now.... that peaked my fancy!!! :eek:


mvh
Lurer på om det er Unifield 3 du mener..? Jeg har hørt de hos Roald(importør i Bergen). Og ja dete r nok noe av det aller beste jeg har hørt til "anstendig" beløp. Alberten sjøl har forsøkt å "diktere" pris til 20.000 Euro på europeiske markedet
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.165
Antall liker
10.687
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Tviler på at det er Unifield 3 Imperial mener. Min mavefølelse sier meg det. Unifield 3 er vel ute allerede? Og mangler noen hakk til toppmodell status.
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Unifield 3 har vert på markedet lenge,og er et stykke nede i VS VR-hierarkiet.
Toppmodellen er VR-11 til sykt mye penger,tror de er priset til 150.000 dollar, så vi snakker vel i tilfelle om noe enda sykere ;D
Fortell gjerne mer Imperial :)
Albert har stadig nye hjern i ilden,det har gått litt rykter om noen billigere modeller også,ny VR3 blant annet,men aner ikke når eller om de kommer på markedet.

Ser bra ut Gunnar! Synes igrunnen den sokkefinishen på tidligere VS modeller er ganske fine,selv om mange hater de ;D
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Jeg tror den er moderat i størrelse.
Pris? Aner ikke.
Man har jo spurt da, kommer det en større unifield og slik, kommer det en unifield 5 f.eks.
Som det ser ut, er dette noe "annerledes".
Hva vet jeg?
- Den finnes, den spiller, den er neeeeeeesten ferdig og den er muligens radikalt annerledes, enn unifield bl.a.
- I'm psyked! ;D Dette er spennede, det vet jeg! Men der stopper det liksom! Det er ulidelig! ::)
- Når jeg tenker tilbake, så skjønner jeg at den har vært 3 år (mer enn) i design/bygge fase... for en jeg snakket med for 3 år siden
- kom med en kommentar engang, eller stillte meg ett spørsmål da egentlig, så det er så spennende, for da har jo jeg uten
- å vite det kanskje hatt en bitteliten rolle i dette prosjektet. Så jeg bare.. what are they building!!! ??? :-X


mvh
 
Topp Bunn