Von Schweikert VR5 Anniversary

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
Jaja,så har jeg kjøpt nye høytalere, igjen! ::) ;D
Virker som denne sykdommen er uhelbredelig ;)

Etter å ha tenkt en hel del og prøvt å finne mest mulig om VR5 på nettet,så tok jeg lørdag bilturen til Roald Mikkelsen(Renaissance (eller hvordan i negeren man skriver det :D ) tidligere Audio Design) i Bergen.
Jeg var veldig skeptisk til om dette var nok en "high-end" høytaler som spiller fantastisk på (ofte kjedelige) super innspillinger,og raser sammen når mine gode gamle favoritter havner i "spinnern" .
Annlegget til Roald består av en Kora integrert rørsak,en Ancient Audio cd spiller og hans egne kabler.Et flott balansert oppsett helt etter min egen smak!! :)
Først ble jeg tvunget :D av Roald til å lytte på noen sånne super-spor,og det var en meget spessiell opplevelse.Samme hvor mye jeg prøvde å tenke lyd så bare dreide fokuset automatisk over på hva utøverene spillte .Det er som regel en meget god start spør du meg!
Jeg har problemer med å beskrive opplevelsen lydmessig,men kan ivertfall si at det låt utrolig gjennomsiktig og med en fantastisk renhet og klarhet.Jeg får prøve å komme tilbake til lydbeskrivelser,selv om noe sier meg at det ikke kommer til å bli enkelt når høytalerene "forsvinner" på denne måten.
Nå var turen kommet til det viktigste for meg,syretest platene mine,eller favoritt-MUSIKKEN!! Jeg har lært at det spiller igrunnen ingen rolle i lengden for meg om et annlegg låter fantastisk på super-innspillinger viss ikke også de opptak som blir regnet som "dårlige" fremstår som de musikk-skattene de er.
Så frem med Led Zeppelin I,og det gledet meg stort at dette låt musikalsk engasjerende! Trampet takten og digget i mine øyne kanskje tidenes beste rockeband.
Jeg har brent en CD med diverse digg som jeg bruker å ha i bilen,litt TNT,Van Halen,Whitesnake,Led Zep osv, og ingenting av dette har jeg regnet som spessielt gode innspillinger,og jeg har vel neppe hørt desse sporene morsommere gjengitt !!
Da var igrunnen bestemmelsen tatt men vi fortsatte og kose oss med mer musikk.Jeg spiller litt trommer selv og Roald satte på en trommesolo av Jim Keltner som jeg ikke har hørt før,og det låt utrolig ekte og engasjerende!

Forstod det sånn at Roald planlegger å ta inn et nytt par og da bør de som er glad i musikk få hørt desse høytalerene!
Jeg synst selv det er sykt mye penger for noen høytaler-element,kondiser,spoler og noe treverk,og jeg er ikke helt komfortabel med å ha brukt så mye penger på et par høytalere,men samtidig har jeg en følelse av at jeg kommer å få større glede av de enn mange som bruker mye større summer på bil og båt! Bare sånn for å ha forsvart min litt dårlige sammvittighet ;-)

Jeg har kun hatt de i 2 dager og jeg har ikke fått helt klarhet i om Albert har hatt for seg noen form for innspilling på dette paret som igrunnen skulle leveres til et hifi-magasin for en test som ble utsatt.Viss ikke så har høytalerene kun fått ca 150 timer,og min tidligere erfaring med VS høytalere er at de trenger ca. 6-700 timer med normal spilling før de viser det meste av den "magi" de i mine ører kan levere.

Kommer tilbake med mer inntrykk etterhvert.
Har funnet veldig lite om desse høytalerene på nettet,men her står litt ; http://www.theaudioanalyst.com/system.htm

Her er et bilde av de ved siden av VR4Jr. og med Audio Note kit 04 i bakgrunnen.

Mvh
Rune
 

Vedlegg

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
De ruver ganske bra i stuen og er veldig dype som man ser her :
 

Vedlegg

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Nydelige høyttalere !

Gratulerer så mye. Disse står på min "sjekke ut liste". Bor ikke du på vestlendet da,eller ?
Hadde vært moro å fått hørt de ved en anledning.

send meg en pm hvis du har lyst på besøk.


mvh
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
Bor på sunnmøre ja.Bare å ta kontakt viss man har lyst å høre de her! :)

Kan nevne en annen kvalitet jeg har laggt merke til.For de som har hørt hva gode single-ended eller la oss si gode triodeforsterkere uten feedback kan gjøre med tanke på lag på lag mellomtone,lavtnivå informasjon og nye ting i innspillinger man trodde man kjente,så er det omtrent akkurat det samme desse høytalerene gjør i forhold til omtrent alt annet jeg har hørt.
Jeg legger stadig vekk merke til nye ting av hva musikerene spiller på plater jeg trodde jeg kjente ut og inn.
 
M

MPT

Gjest
Gratulerer!

Svært gode høyttalere du har fått, har siklet på de noen ganger, lyder fantastisk!
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Gratulerer, ser fantastisk fine ut de der.

MVH Johnny
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Gratulerer så mye!! Disse var lekre. Hva heter finishen på ? Og hvor tunge er de??
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.083
Antall liker
1.063
Torget vurderinger
10
Gratulerer med flotte høyttalere! Fikk du anledning til å sammenligne med de mindre VR4JR? I så fall; hva syntes du skilte dem lydmessig? Hva koster VR5?

Mvh.
Ketil Hansen
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.273
Antall liker
905
Litt liten basspoport men..... ;)ellers flotte saker, gratulerer så mye. :D

Hva skal du drive disse med?
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
K.H. skrev:
Gratulerer med flotte høyttalere! Fikk du anledning til å sammenligne med de mindre VR4JR? I så fall; hva syntes du skilte dem lydmessig? Hva koster VR5?

Mvh.
Ketil Hansen
Takker!
Jeg har et par VR4Jr. så jeg har sammenlignet ja.
For å si det enkelt så låter VR5ene mer naturtro på alle områder.De krever selvsagt som Jr. at man forer de med et signal som har de egenskapene.
Jeg tviler på man kan si at VR5Anniversary er 5-6 ganger bedre enn Jr. som er ca prisforskjel.
Det sagt så synest jeg VR4Jr. er en formidabel god høytaler,og jeg kjøpte dette paret Jr. for kort tid siden for å finne ut litt mer hvor Albert har styrt skuta etter en glimrende høytaler som VR4IIISE.Jeg ble såpass imponert at reisen til Bergen for å høre VR5 ble fremskyndet.
VR5Anniversary koster 26.000 dollares .

Mvh
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
kwil skrev:
Litt liten basspoport men..... ;)ellers flotte saker, gratulerer så mye. :D

Hva skal du drive disse med?
Takker! :)
Pinglete bassport ;D

Jeg bruker Consonance M800SE på de, som er og blir en av mine favorittforsterkere på VS høytalere.Sjeleglad jeg ikke fekk solgt de! :)
Prøvde også Audio Note monoblokkene på de idag og det låt nydelig! ,men ivertfall inntill høytalerene er innspillt litt lite krefter når man liker å dra på med Led Zeppelin!!
Har også en Music Angel XDSE(KT88,ca 60-70 watt push-pull) som skal få prøve seg,men den kom litt til kort iforhold til M800 på VR4Jr med tanke på naturlig gjengivelse,men jeg har tro på KT88 røret.Jeg ser ikke vekk fra at jeg kommer til å bygge noe ala de her: http://www.kandkaudio.com/images/pentodekt88amp.pdf

Mvh
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.566
Antall liker
7.097
Gratulerer med nye høyttalere! Ser frem til mer fyldig tilbakemelding etter at du har fått spillt dem inn, særlig siden jeg også vurderer å oppgradere fra VR4jr...

Hvordan er finishen på VR5A? Håper Albert og hans kinesiske venner har jobbet med dette også; fineringsarbeidet er vel det eneste som VR4jr stiller svakere på sammenlignet med andre høyttalere sin prisklasse.
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
Takk!
Når det gjelder finish så er jeg sannsynligvis en av de 3 i Norge som er minst opptatt av "perfeksjonisme" på det området ;) Roald sa noe om at han ikke var så veldig imponert av det han såg på VR5Anniversary.
Selv synes jeg både mine Jr. i dark cherry og VR5Ann. i african hazelwood er lekre å se på! :)

Mvh
 

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Innlegg
2.436
Antall liker
1.600
Hei
Gratulerer så mye med nye høyttalere.
Er selv lykkelig eier av VS VR-4 gen 3 og vet hva disse kan gjøre i lytterom i overkant av 40 kvm. Skulle vært vanvittig artig å høre en av de større modellene en gang.
Hadde tidligere VS VR-4 gen 2 sammen med Consonance J 400 i et mindre rom. Dette låt fantastisk flott, men savnet endel i bassen.
Lykke til videre og kos deg. Håper det kommer tilbakemeldinger etterhvert som de blir innspilt.

Mvh
RBN
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.273
Antall liker
905
Rune S skrev:
kwil skrev:
Litt liten basspoport men..... ;)ellers flotte saker, gratulerer så mye. :D

Hva skal du drive disse med?
Takker! :)
Pinglete bassport ;D

Jeg bruker Consonance M800SE på de, som er og blir en av mine favorittforsterkere på VS høytalere.Sjeleglad jeg ikke fekk solgt de! :)
Prøvde også Audio Note monoblokkene på de idag og det låt nydelig! ,men ivertfall inntill høytalerene er innspillt litt lite krefter når man liker å dra på med Led Zeppelin!!
Har også en Music Angel XDSE(KT88,ca 60-70 watt push-pull) som skal få prøve seg,men den kom litt til kort iforhold til M800 på VR4Jr med tanke på naturlig gjengivelse,men jeg har tro på KT88 røret.Jeg ser ikke vekk fra at jeg kommer til å bygge noe ala de her: http://www.kandkaudio.com/images/pentodekt88amp.pdf

Mvh
Du må vel utvilsomt være Norges mest stanhaftige M88se entusiast eller?;)
Jeg hadde gleden av å høre RBN`s VR4 i går og det låt meget bra. Om klankarakteren er i samme gate som de litt eldre Vr4`ne kan jeg godt forsestille meg at de kan like M800se`s lille tilføring av "varme" .

Sitter ellers med noe av samme greiene som deg med SE DHT på tilsvarende følsomhet på høyttalerene (men du ser ut til å ha dobbelt effekt av meg OG litt snillere last ;)) Burde jo egentilg funke bra, men selvf. med unntak av når en ønsker å tråkke til skikkelig!

Du beholder vel begge forsterkerne så du kan bytte på ? :) Ellers hadde vel de Cyber 211`ne du solgte kunne gjort seg meget godt også:)

mvh
 
O

omholt

Gjest
Gratulerer Rune med flotte høyttalere!
Hva? Testet du ikke høyttalerne med Vineyard, Keith Green eller Hillsong? ;D

Det er kjekt og noe eget med high-end høyttalere slik jeg regner med disse er. Nå kan du kose deg skikkelig med musikken. Litt misunnelig, men jeg kommer snart etter...

Var forresten ikke klar over at Mikkelsen fortsatt drev med salg.
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
omholt skrev:
Gratulerer Rune med flotte høyttalere!
Hva? Testet du ikke høyttalerne med Vineyard, Keith Green eller Hillsong? ;D

Det er kjekt og noe eget med high-end høyttalere slik jeg regner med disse er. Nå kan du kose deg skikkelig med musikken. Litt misunnelig, men jeg kommer snart etter...

Var forresten ikke klar over at Mikkelsen fortsatt drev med salg.
Takker! :)
Hehe,jeg digger forresten Keith Green,ekte varer!
Høytalerene er så virkelighetstro at små-demonene fyker rundt i rommet når Led Zep drar på litt ! :D

Selv er jeg svært LITE begeistret for hva jeg ofte hører av "high-end" høytalere.Svært få av de gutta som VIRKELIG bryr seg om musikk.Mest teoretikere,ingeniører og ikke minst økonomer ;)
Alle kan prøve å lage en god rett av gode råvarer,men det er kunstnerene som får det til å bli helhetlig!

Mikkelsen har vert mye plaget med helsen i det siste,men han er etter hva jeg forstår ganske nær oppstart av butikken igjen,og med slike høytalere bør det bli bra greier!
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
kwil skrev:
Du må vel utvilsomt være Norges mest stanhaftige M88se entusiast eller?;)
Jeg hadde gleden av å høre RBN`s VR4 i går og det låt meget bra. Om klankarakteren er i samme gate som de litt eldre Vr4`ne kan jeg godt forsestille meg at de kan like M800se`s lille tilføring av "varme" .

Sitter ellers med noe av samme greiene som deg med SE DHT på tilsvarende følsomhet på høyttalerene (men du ser ut til å ha dobbelt effekt av meg OG litt snillere last ;)) Burde jo egentilg funke bra, men selvf. med unntak av når en ønsker å tråkke til skikkelig!

Du beholder vel begge forsterkerne så du kan bytte på ? :) Ellers hadde vel de Cyber 211`ne du solgte kunne gjort seg meget godt også:)

mvh
:) Joda ,er nok en av verdens mest entusiastiske M800SE eiere ;D
Det viktigste for meg med M800 er at de låter helhetlig,rikt og levende,og de har nok en mer fremtredende mid-bass til nedre mellomtone enn den typiske "high-end" forsterker.

Bass-seksjonen i VR4genIII er tung å drive og i mine øyne er M800 for svak til å drive de på skikkelig vis.VR4genIII har jeg hørt låte ganske ulikt når de spillte i et litt for lite rom,litt hardt pågående,pløsete treg bass,lite nivå i øvre bass-nedre mellomtone ,og til noe av det tøffeste jeg har hørt når de fekk mer rom å puste på drevet av Papworth M200.

Han som kjøpte 211ene er en ekte musikk-elsker og digger forsterkerene!
Audio Notene er nok en enda bedre musikkformidler etter at trafoene ble innspillt,og de har mer kraft og overskudd til tross for likt oppgitt effekt.Trafokoblinger er ifølge Andy Grove(Audio Note tekniker) den mest effektive måten å koble trinnene i en forsterker på,minst tap,og de "kollapser" ikke på samme måte som standard koblinger.

Mvh
Rune
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
RBN skrev:
Hei
Gratulerer så mye med nye høyttalere.
Er selv lykkelig eier av VS VR-4 gen 3 og vet hva disse kan gjøre i lytterom i overkant av 40 kvm. Skulle vært vanvittig artig å høre en av de større modellene en gang.
Hadde tidligere VS VR-4 gen 2 sammen med Consonance J 400 i et mindre rom. Dette låt fantastisk flott, men savnet endel i bassen.
Lykke til videre og kos deg. Håper det kommer tilbakemeldinger etterhvert som de blir innspilt.

Mvh
RBN
Takk for det!

Du bør også få hørt VR4Jr viss du ikke allerede har det.
En kompis hadde VR4gen III og det slo meg alltid vilken naturlig energi de hadde.Selv hadde jeg modellen etter, VR4SE, som jeg mener låt enda mer organisk og naturlig fra mellomtonen og opp.

Mvh
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Gratulerer Rune :) Høyttaleren ser imponerende ut og jeg har en sterk mistanke om at jeg hadde kost livet av meg med musikkformidlere i en slik klasse. Synd du bor så langt nord på vestlandet. Disse skulle jeg gjerne hørt :)
Jeg kan bekrefte at kompisen min er en musikk elsker og nyter dine ekser Cyber 211 fullt ut. Kan tilføre at han har kjøpt seg M12 horna til Consonance. Det låter strålende og om mulig lytter han enda mer enn tidligere.
Skulle du få plassmangel Rune, så kan du gjerne sende AN høyttalerene dine ned til test i et lite firkantet rom med perfekte hjørner i Stavanger ;)

Gratulerer nok en gang.

Lf
 
D

Doffy

Gjest
Lekkert design! Gralla! Mine kommer selv snart i en bilde tråd, men har enda ikke fått opp tvet *skammer seg*
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
Takk Ellef og Doffy!

Har fått endel gode musikk-tips av kompisen din Ellef,og har dykket litt lenger ned i progens verden enn jeg har gjort tidligere etter tips fra han! :)
Gøy å høre at han har funnet seg høytalere han liker godt!

Audio Notene står her fortsatt,og de tar lite plass i hjørnene sine ;)
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
Ja,ja,så har jeg solgt høytalere, igjen! ::) ;D

Jeg vet hvor veien går tilbake viss jeg skulle vere så idiot at jeg klarer å begynne på igjen enda engang,Von Schweikert eller Audio Note.
Tenkte jeg skulle skrive litt mer om hvordan jeg oppfattet VR5Anniversary.
De er nok den mest komplette høytaler jeg har hørt,og de var ikke helt innspillt enda.Tror jeg hadde fått vel 600timer på de,men mye av det var forholdsvis lav spilling og jeg hadde ikke mer enn 75 rør-watt push pull tilgjengelig.Hørte at de fortsatt utviklet seg.Den nye eieren har en kraftig Krell sak,så de får nok kjørt seg litt mer nå :)
Sliter litt med å beskrive høytaleren,men da jeg ommøblerte litt i stuen og de fekk mer rom å puste i,så er det det nermeste jeg har vert fornemmelsen av å høre et live-band fra et stereoannlegg.Det er jo nettopp det Albert har jaktet på i alle desse årene,Virtual Reality,og de bruker ekte instrument når de utvikler sine høytalere.
Han etterstreber at høytaleren skal fungere som en omvendt mikrofon,og det betyr at hele høytaleren må utstråle lyden som fra en punkt-kilde og med jamn spredning.
Her ligger mye av nøkkelen til at jeg liker VS høytalere så godt ,jeg tenker ikke bass,mellomtone eller diskant når jeg hører på de med godt utstyr,det låter bare ekte og troverdig fra topp til bunn.
Desse høytalerene forsvinner,de trekker ikke oppmerksomhet til seg selv slik som andre høytalere pga av dårlig integrering av element eller veldig ulik spredningskarakteristikk fra de forskjellige elementene,og de låter veldig riktig og naturlig på alt av instrument og stemmer.Endel cymbal opptak blant annet så har jeg aldri hatt denne fornemmelsen før at man ser/hører at cymbalen ligger horisontalt og sprer lyden på sin særegne måte.Man kan også stå rett ved siden,rett over og fra undersiden av høytaleren og det høres ut som at en stemme kommer fra et punkt en plass i nerheten av overgang mellom bass og topp-seksjon.
Den jamne spredningen off-axis er for meg et av de viktige punktene ved VS som gjør de så virkelighets-tro i forhold til alle andre høytalere jeg har hørt.
Man kan bare tenke på hvordan et piano,en skarptromme,triangel,leslie osv sprer lyden live.
Også hvordan Albert klarer å integrere alle elementene til å låte som ett, er uhyre viktig i mine ører.

En annen ting jeg liker godt med VS er at det låter så gjennomsiktig uten å bli tynnt eller hardt,selvsagt avhengig av resten av utstyret og innspillinger,men den følelsen av å bare ville skru opp skru opp,og det blir bare deilig intenst har jeg stort sett kun hørt i VS høytalere.Jeg har ofte sagt at VR4 modellene når de har et brukbart stort rom og med godt utstyr i kjeden,minner meg mye om et virkelig godt PA annlegg,og det har mye med energien og trøkket å gjøre,og VR5ene låter enda tøffere! Jeg føllte på en måte at Albert har klart å samle noe av basskvaliteter jeg har digget i høytalere som Klipschhorn og Altec,i en høytaler, men mye mer lineert og komplett/helhetlig enn noen annen.Audio Note E med alnico bass/mellomtone i hjørner føler jeg har litt av den samme komplettheten og lineeriteten,men sålangt har jeg ikke hørt AN låte "god PA lignende" .Attacket er litt soft og litt fjernt duvende,selv om jeg er ganske sikker på at dette er kvaliteter som kommer mer med sølvspoler,sølvtrafoer,sølvkondiser osv.

Dette ble jo et lite forsøk på å samle litt tanker,og det blir i mitt tilfelle som regel litt rotete.Dere får ta det for hva det er ;)
Spør gjerne viss dere lurer på noe så skal jeg prøve og svare så godt jeg kan.

Tror Roald Mikkelsen har VR4SRmkII og VR4JrAnniversary på vei inn,og for de som savner virkelighets følelse i det man hører av høytalere så vil jeg anbefale å sjekke ut VS,og du må selvsagt vite hva du lytter på ellers i kjeden.Har man en mekanisk lydende cd-spiller så vil en gjennomsiktig høytaler som VS gjenspeile det.
De er ikke perfekte,ingen høytalere er det,men VR5Anniversary er det nermeste jeg har hørt en komplett høytaler!!

Mvh
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Mulig jeg misforstår Rune, men hvorfor selger du når du er så fornøyd. Alt virket jo å være bare topp hos deg nå for tiden ???


mvh
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
Jo,godt spørsmål ;)
Det er litt sammensatt,men for det første,jo mer oppløst et annlegg blir jo lettere hører man forskjel på alle innspillinger.Tidligere i min "high-end" karriere når jeg abbonerte på Stereophile og Fidelity og slukte det meste der rått og prøvde en del av det utstyret som ble skrytt opp i skyene ,så ble "oppløsning" eller "detaljer" ofte gjort på en serdeles analytisk måte og anntall plater jeg satte på hadde etterhvert skrumpet mye inn.De fleste av mine gamle favoritter som Deep Purple,Led Zeppelin I,II,Whitesnake,Bob Dylan osv fekk ikke mye spilletid.Har etterhvert beveget meg rimelig langt vekk fra slike "feil-analytisk" produkt,og selv om de tingene jeg har hatt i de siste er mer oppløst enn det jeg hadde tidligere så har det bare bidratt til at flere og flere innspillinger har gitt musikalsk mening.Men uansett hvordan man vrir og vender på det så er et mer oppløst annlegg et som vil vise hvor forskjellig utstyr platene har blitt tatt opp på,hvor forskjellig de som har mikset platene har mikset de,noen bruker en liten knøtt av en studiomonitor som har null bass-gjengivelse noen brukte JBL L300 med 15" bass element,og man kan selv tenke seg at resultatene blir deretter.I tillegg sitter det idag såpass mange klåfingra MTV lydmenn bak miksingen,med mer bling bling enn en middels juvelforretning,og skal gjerne kjøre signalet igjennom absolutt alle de siste hotteste digitale duppedittene de har fått siste uken :D Trøste og bere sier jeg bare,det er ikke uten grunn at platene fra 20-70 tallet ofte låter såpass mye mer naturlig.

Både Audio Note E og Von Schweikert VR5Anniversary gjør faktisk mange av desse forskjelene rimelig fascinerende,istedet for irriterende som det meste annet "high-end" jeg har hørt,men likevel så slår det meg at det meste av min absolutt favoritt musikk er av de aller merkeligste miksingene.Noen har kanskje altfor mye bass,men det normale er alt for lite eller feil "betont" etter min smak.Å begynne og sette en forringende EQ eller tonekontroller(hvor finner man de foresten på moderne hifi-utsyr av seriøs kvalitet ? ) inn i en kjede der man legger veldig mye penger på bordet for å dra ut litt mer oppløsning blir litt meningsløst for meg.
I tillegg har det for meg gått med en god del tid og penger på å matche og dra ting bare litt lenger,og jeg må bare desverre si at det ofte har tatt vekk litt av mitt fokus på musikken som var grunnen til at jeg begynte med hifi for ca 20 år siden.

Så målet er å omprioritere litt,bruke mer tid og penger på å utvikle meg som musiker,og i annlegget er tonekontrollene på plass og snart står der nok en eq også ;)

Viss det ga noen mening...? :)

Mvh
Rune
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Skjønner godt hva du mener. Ett godt hi-fi system er ofte ett tveegget sverd for oss "tullingane".

Senest i går kveld satte jeg på en av mine favoritt lp`er med Deep Purple. Har ikke spillt denne på 25 år da jeg har vært uten platespiller. Kjempe- nedtur lydmessig. men her har nok lydmannen nok tatt litt for mye av ett eller annet forbudt stoff. Greide å se forbi dette og nyte gamle helter.

Ikke enkelt dette. Lykke til videre.

mvh
 

consen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2006
Innlegg
386
Antall liker
61
Sted
STORD
Jeg har også vært hos Roald Mikkelsen og hørt Von Schweikert. Den dyreste modellen jeg har hørt hos han kostet 120.000 kroner. Må bare si at det er det mest fantastiske høyttalerne jeg har hørt uansett pris (har hørt høyttalere til over en halv million av andre merker). En får en live-følelse som ingen annet høyttalermerke gir, og jeg har jammen hørt mange merker opp gjennom årene. Von Schweikert er min abolutte favoritt. Bare dette merket har ikke hatt for mye eller for lite diskant, osv osv. Alt bare stemte. Ingen hull eller tull i delefilteret mellom elementene. Det hørtes ut som en elektrostathøyttaler som var bortimot feilfri. Dvs. at i mine ører låter Von Schweikert bedre enn elektrostathøyttalere. Quad har noen som i mellomtonen er helt referanse, men de feiler på så mange andre områder. Derfor, som helhetslyd er Von Schweikert de beste. Menneskestemmer, instrumenter osv. låter ekte, organisk, nesten som virkeligheten. Med litt godvilje så føler man at man er tilstede på en live-oppførelse av en konsert, klassisk som Jazz, eller til og med rock. Disse Renaissance kablene som Roald lager er også fantastiske. De har meget naturlig og åpen mellomtone, og flott klang. De skranter litt på detaljer nede i støyområdet. Der er MIT Oracleserien en god del bedre. Og den fine klangen som Renaissance har, den har også MIT Oracle. Du skulle fått hørt dine høyttaler med mine høyttalerkabler Rune, det hadde vært knæsk. Nam, nam. Men i mellomtonen er Renaissance helt i referanseklassen, spesielt i forhold til prisen. Åpner opp lydbildet fantastisk der. Stort rom og arena og fin og naturlig klang. En av mine absolutte favoritter. Har en Renaissance int. kabel mellom cd-spiller og forforsterker. En slik oljefylt blåkabel i rent sølv. Har også en Opera Consonance forsterker i triodedrift, som det bare finnes en av i hele verden. Den er spesialbygget av konstruktøren i dette ene eksemplaret. Den er overrakt direkte fra konstruktøren i Kina og tatt med til Norge med fly. Den bruker KT-88 rør i utgangen og låter meget godt med JJ-rør.

Jeg tror at du Rune, er en av de mest erfarne her inne på forumet. Du har gått hele runden og til slutt funnet den smale sti, hihi.

Nå kan du glemme hifi for en stund og bare kose deg med musikk, for nå går det virkelig an for deg. Jeg tror at jeg og du har akkurat samme lydsmak og referanse. Dine høyttalere er superanalytiske uten å høres analytiske ut i det hele tatt. De spiller så avslappet så det bare går an. Og da blir det bare fantastisk å høre på.

Gratulerer med nye høyttalere.
Disse kan du ha livet ut. De er de gode nok til.

Consen
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
musicman skrev:
Skjønner godt hva du mener. Ett godt hi-fi system er ofte ett tveegget sverd for oss "tullingane".

Senest i går kveld satte jeg på en av mine favoritt lp`er med Deep Purple. Har ikke spillt denne på 25 år da jeg har vært uten platespiller. Kjempe- nedtur lydmessig. men her har nok lydmannen nok tatt litt for mye av ett eller annet forbudt stoff. Greide å se forbi dette og nyte gamle helter.

Ikke enkelt dette. Lykke til videre.

mvh
Takk for det,og likeså!! :)
Du må gjerne stikke innom viss du har lyst å høre hva som skjer når man setter på Deep Purple på 60-70 talls hifi! Da låter de plutselig litt annerledes ;)

Mvh
Rune
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
Consen,takk for gratulasjoner men VR5ene er allerede solgt igjen,her går e unna :D
Skal inn på en smalere sti ja :)

Uansett artig å se at andre setter pris på kvalitetene til Von Schweikert.De burde ha et stort salgspotensiale blant musikk-elskere.
Husker for en 4-5 år tilbake når jeg fortsatt hadde interesse av å høre på en del andre dyre hifi ting,og hadde dengang Von Schweikert VR4IIISE,til en nypris på $ 6.000 .Hadde en liten Oslo tripp og prøvde å få med meg mest mulig av dyre gromme ting,og var vel innom ting som Avantgarde Trio,Wilson Watt Puppy et eller annet,største Proac osv. ,og det var en lettelse å komme tilbake til Von Schweikertene.Det meste annet låter bare kunstig og "hifi-ish" for meg i sammenligning,mens VS ofte gir meg fornemmelsen av Virtual Reality indeed ! :)

Mvh
Rune
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Har dine den samme mellomtonen som de i testen??
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
Vet ikke hva som er historien med de mellomtonene......
Tror Greg Weaver også har det sorte elementet som jeg hadde; http://www.theaudioanalyst.com/system.htm Mens de som står bilde av i testen og på VS sine hjemmesider er lyse i fargen; http://www.vonschweikert.com/
Aner som sagt ikke hva som er forskjelen,og om der i det hele tatt er noen forskjel unntatt fargen.......
 
Topp Bunn