Bil, båt og motorsykkel Volvo V60 D2 - registerreim OG vannpumpe?

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.822
Antall liker
5.471
Sted
Holmestrand
Skal bytte registerreim på min Volvo V60 D2.
Bør jeg få bytta vannpumpa samtidig, eller er ikke det nødvendig så lenge den fungerer?
 

PederP

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2019
Innlegg
4.572
Antall liker
13.943
Sted
Nordvest på Jæren
Torget vurderinger
2
Billegare å ta det i same slengen, enn å ta det seinare.
Eg kjem til å gjere det på min S60.

Peder
 

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Innlegg
764
Antall liker
453
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Litt avhengig av hvordan bilverkstedet priser servicene sine.

Å ta vannpumpa vil normalt lønne seg når registeret skal tas, da man ofte må fjerne de samme tingene for å komme til registeret som til vannpumpa.

Men,,,, fler å fler bilverksted (les merkeverksted) tar nå faste priser på forskjellige jobber, dvs at samlerabatten man tidligere fikk på timene nå til dels er borte.
Husker man fikk % vis avkorting på timene for noen år siden når man tok fler jobber i samme område på bilen, men virker som om det er slutt på det nå.

Til eksempel: skal bytte noen pakninger, viftereim samt ha oljeskift på bilen i neste uke. Merkeverksted skulle ha 12k for dette. 3dje part skulle ha 8k for samme jobben med de samme delene.
Arbeidstiden som er forskjellig. For å bytte pakningene, må olja tappes ned, men merkeverkstedet skulle fortsatt ha full pris for oljeskiftet (ser det ut som i pristilbudet), selv om olja allerede ville vært tappet ut når de kom til det punktet. Samme med viftereima, dekslene som må tas av for å få tatt pakningene som er de samme som må av for viftereima ble ikke hensynstatt ved prisingen (igjen ser det sånn ut for meg).

Hør med verkstedet vil være mitt råd.
Men ei vannpumpe varer ikke evig. En kokt motor kan fort bli like kostbart som en rast motor om man er litt uheldig.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.514
Antall liker
9.278
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Skal bytte registerreim på juniors DS3 med 1.6 diesel. Her skal registerreim byttes etter 10 år eller 180.000 km. Her byttes vannpumpe samtidig med reima og delene koster 3000,- og jobben 5000,- inkl. Mva. (Ikke merkeverksted) hvis Volvoen med D2 er 2015 eller eldre så har den samme motor.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.822
Antall liker
5.471
Sted
Holmestrand
Litt avhengig av hvordan bilverkstedet priser servicene sine.

Å ta vannpumpa vil normalt lønne seg når registeret skal tas, da man ofte må fjerne de samme tingene for å komme til registeret som til vannpumpa.

Men,,,, fler å fler bilverksted (les merkeverksted) tar nå faste priser på forskjellige jobber, dvs at samlerabatten man tidligere fikk på timene nå til dels er borte.
Husker man fikk % vis avkorting på timene for noen år siden når man tok fler jobber i samme område på bilen, men virker som om det er slutt på det nå.

Til eksempel: skal bytte noen pakninger, viftereim samt ha oljeskift på bilen i neste uke. Merkeverksted skulle ha 12k for dette. 3dje part skulle ha 8k for samme jobben med de samme delene.
Arbeidstiden som er forskjellig. For å bytte pakningene, må olja tappes ned, men merkeverkstedet skulle fortsatt ha full pris for oljeskiftet (ser det ut som i pristilbudet), selv om olja allerede ville vært tappet ut når de kom til det punktet. Samme med viftereima, dekslene som må tas av for å få tatt pakningene som er de samme som må av for viftereima ble ikke hensynstatt ved prisingen (igjen ser det sånn ut for meg).

Hør med verkstedet vil være mitt råd.
Men ei vannpumpe varer ikke evig. En kokt motor kan fort bli like kostbart som en rast motor om man er litt uheldig.
Litt overrasket kanskje over at verkstedet ikke har foreslått det?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.942
Antall liker
11.347
Sted
Ytterst i havgapet...
Med mindre bilen er under garanti, så ser jeg ingen logisk grunn til å bruke merkeverksted, hvis man har frittstående verksteder med godt rykte i rimelig nærhet... kanskje en fordel ved litt sære feil o greparasjoner, men sånn ut av den brede allfarvei.... ingen grunn..... såkalte merkeverksteder er i dessverre oppskrytt i mange sammenhenger. Ute i provinserne er det heller slik at dyktige mekanikere gjerne ryktes, uavhengig av tilhørighet..
 
Topp Bunn