Matte, gåter og vitenskap Vokst opp i ei kvikkleirerasgrop

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg tenkte aldri over det i oppveksten, i Sjetnemarka i Trondheim, at vi bodde i ei gammel rasgrop. Navnet skyldes visstnok at det er ulendt terreng. Det gikk en bratt bakke, ned fra der vi bodde, til Nidelva. Nå bor jeg på Hallset på Byåsen, med utsikt mot samme området, og når jeg ser på raset i Gjerdrum tenker jeg på hvor lik rasgropa er Sjetnemarka. På andre siden går det en veldig bratt bakke opp til Tiller, hvor det er bygget hoppbakker, og skiløyper. Dette er raskanten, veldig lik raskanten på Gjerdrum, hvor hus står og balanserer, bare mye større.

Hver gang det går kvikkleireras skriver Adressa om all kvikkleiren i Trondheim, hvor katastrofepotensialet er enormt. Hva om Singaker raser ut i Nidelva? I det siste er elvebredden sikret nedenfor Samfundet, for å hindre videre erosjon. Strindheimtunnelen ble bygget for noen år siden, gjennom kvikkleire, og ingeniørene bodde i leiligheter over området, for å vise at de var trygge på det de holdt på med.

Litt nysgjerrighet gjorde at jeg begynte å søke på ras i området, og fant ut at vår flotte utsikt fra stua består stort sett av rasgroper, og fjellene rundt. Kvikkleireras er et fenomen som stort sett begrenser seg til de nordiske landene, og er en "gave" fra istiden. Isen slipte løsmasser fra berget og dro det med seg. Smeltevannet tok med seg de minste partiklene ut i fjordene, hvor de la seg på bunnen som saltvannsleire. Lagene bygde seg tykke over tid. Isen presset landskapet ned, så havnivået lå den gangen ca 175 meter høyere enn nå. Byen er altså bygd på gammel fjordbunn, som mange andre byer her i landet, og dermed med store forekomster med kvikkleire under. Bekker, elver og regnvann graver ut disse områdene med tiden, og når ionene i kvikkleira vaskes bort av ferskvann blir kvikkliren til bløt suppe, og det blir ras. De fleste utsatte områdene rundt her raste ut for lenge siden, og nå er vi i stand til å stabilisere kvikkleiren, så fremt man er oppmerksom på faren og faktisk gjør det, så rasfaren er ikke stor. Men ras skjer jo. Det er ikke lenge siden vi hadde et på Byneset. Sannsynligheten er liten, men konsekvensen er stor og redselsfull. Det har vi sett de siste dagene.

Bildet under er av Sjektemarka, og viser hvor rasene gikk. Jeg bodde under pilen til høyre. Skolen ligger under pilen midt i. Nederst er rasgropa fra andre siden av elva. Raset der var enda mye større.

Ras Sjetnemarka.PNG

Kartet under viser hvor det er rasgroper fra kvikkleireras i Trondheim. Man kan bare utdres over hvor dramatisk rasene har vært. De siste rasene skjedde i Duedalen og Tillerfallet, og man vet de tok 15-20 liv hver. Men disse rasene var små i forhold til de største.

Rasgroper Trondheim.PNG

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
692
Torget vurderinger
1
Jeg vet ikke om det var kvikkleire, men Eggaraset (nåværende Storegga ute i sjøen) var gigantisk, og tsunamien som fulgte utslettet vel det meste på vestkysten av Norge, og trolig livet på Doggerland, nåværende Doggerbank.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Det var vel et undersjøisk ras, og skyldtes store sedimentavsetninger fra istiden, på platåkanten som raste ut. Ekspertene mener at det må en ny istid til for å få et nytt, tilsvarende ras.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.288
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Har på følelsen at det er en ordfører på Gjerdrum som skjelver litt i buksene om dagen mht hva man har tillatt og hva råd man har ignorert av kostnadshensyn og hvem som nå skal betale gildet...

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.616
Sted
Trondheim
^^^Blomsterbyen i Trondheim (fra Bregnevegen og ned til Thorbjørn Bratts vei) ligger på kvikkleire. Der er det rimelig bratt i. tillegg. Skulle det rase der... Sjansen er dog liten - det er godt drenert og ingen bekker i området som kan vaske ut saltet i leira.
Berg studentby står også på kvikkleire, og jeg regner merd at "Dødens dal" ved Gløshaugen også er ei rasgrop etter et kvikkleireras. Jeg bor i Blomsterbyen, men mitt hus står på fjell.

M

medlem215396

Gjest
Ekspertene eller geologene sier nærmest, det er trygt å bo på kvikkleire, bare man holder seg i ro, altså ikke gjør inngrep og sørger for at erosjon ikke kan forekomme. (50 % av årsaksforholdene) Hvor betryggende er det? En embedsmann passer seg vel for hva han/ hun sier i denne sammenheng, kan risikere å måtte ta regninga.

Hva som er årsaksforholdet i Gjerdrum vet ikke jeg, men kan hende en kombinasjon av inngrep og erosjon?

Bor ikke sjøl på leirgrunn, men eier sentrumsnært næringslokale (Møllenberg) som gjør det.

Sist redigert av en moderator:

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.339
Hadde biblen blitt skrevet i Norge så hadde kanskje Matteus heller skrevet om han som bygde huset sitt på fjell og han som bygde huset sitt på kvikkleire.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.616
Sted
Trondheim
Ekspertene eller geologene sier nærmest, det er trygt å bo på kvikkleire, bare man holder seg i ro, altså ikke gjør inngrep og sørger for at erosjon ikke kan forekomme. (50 % av årsaksforholdene) Hvor betryggende er det? En embedsmann passer seg vel for hva han/ hun sier i denne sammenheng, kan risikere å måtte ta regninga.

Hva som er årsaksforholdet i Gjerdrum vet ikke jeg, men kan hende en kombinasjon av inngrep og erosjon?
Ja, helt sikkert. Kvikkleire er stabil så lenge saltinnholdet i grunnen er høyt nok. Når det synker under en viss verdi blir den ustabil, og da vil den kunne kollapse hvis den blir utsatt for ytre påkjenninger (som f.eks. mange tunge kjøretøy, byggingsarbeider osv). Blomsterbyen regnes som sikker. Her er det ingen bekker som kan fjerne saltet i leira, og dermed tåler leira både vekten av husene som står her og byggearbeider. Jeg tror nok Møllenberg også er ganske sikker vil jeg tro, men der har du jo Nidelva og sikkert også tilsig til elva fra bakken som kan gjøre grunnen ustabil over tid (men da snakker vi lang tid). Det tas helt sikkert prøver med jevne mellomrom der man tester saltinnholdet i leira.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.011
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
BT; om du snur deg litt til høyre, ser du bort til meg - som bor midt i "mørkerød sone".......

M

medlem215396

Gjest
Ja, helt sikkert. Kvikkleire er stabil så lenge saltinnholdet i grunnen er høyt nok. Når det synker under en viss verdi blir den ustabil, og da vil den kunne kollapse hvis den blir utsatt for ytre påkjenninger (som f.eks. mange tunge kjøretøy, byggingsarbeider osv). Blomsterbyen regnes som sikker. Her er det ingen bekker som kan fjerne saltet i leira, og dermed tåler leira både vekten av husene som står her og byggearbeider. Jeg tror nok Møllenberg også er ganske sikker vil jeg tro, men der har du jo Nidelva og sikkert også tilsig til elva fra bakken som kan gjøre grunnen ustabil over tid (men da snakker vi lang tid). Det tas helt sikkert prøver med jevne mellomrom der man tester saltinnholdet i leira.
Møllenberg; det er gjort et større grave- og bygningsarbeid rett nedenfor våre lokaler (ved Bunnpris nederst i Bakkegata) og her ser jeg det ligger nye beregninger og undersøkelser utført av kyndige på nett. Når slikt går bra, så nære elven, så er det kunnskap og håp :)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.011
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ja, i nabolaget ditt er dere jo så vant til risiko at det er vanlig å ta bort bærevegger i huset når man pusser opp...
Ikke èn eneste kjedelig dag her. Ny nabo driver å pusser opp nede i gaten....og godstogene skramler forbi på oppsiden her :p

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Ikke èn eneste kjedelig dag her. Ny nabo driver å pusser opp nede i gaten....og godstogene skramler forbi på oppsiden her :p
Håper du er flink til å strø salt på plena...

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.465
Torget vurderinger
0
Min nå avdøde sjef på Værnes bodde på Strinda/Berg eller deromkring. Slik jeg forsto det på bortsiden av Omkjøringsveien sett fra sentrum. Han fortalte at da de bygget huset var bakken så hard som stein. Tørr leire. Da han skulle plante hagegjerde brukte han en slagdrill med største mulige betongbor. Når hullet var ferdig dyttet han dynamitt i hullet og sprengte hull til gjerdestolpene.
En nabo (marineoffiser) der vi bodde på Dalen Hageby fortalte at da tyskerne, som de grundige menneskene de var, skulle bygge de store u-båtbunkersene foretok de grunnboringer. Rapporten fra den tyske "Generalinspektør for Veivesenet" konkluderte med at bunkersene IKKE for alt i verden måtte bygges der de ble satt opp. Det var bare kvikkleire. Men det var et "Fuhrerbefel" som sa at "HER SKAL DET BYGGES"! Da man etter krigen fant denne rapporten ble det bestem at marinen ikke skulle benytte dette anlegget og ubåtvåpenet vårt ble flyttet til Harstad. Man fryktet at russerne hadde fått tak i en kopi av rapporten da de tok Berlin. Det var flere flyangrep mot disse bunkerne i løpet av krigen men bunkerne motsto både bomber og raketter. Hadde man derimot lagt bombene på utsiden av veggen mot sjøen ville mest sansynlig hele anlegget ha sklidd ned i dypet!
De allierte var likevel klar over at Trondheim var bygget på tvisom grunn og det var satt i gang et bombetokt mot byen som hadde som mål å starte et gedigent leirskred som ville ha utslettet hele byen. Mener å huske at Ila Kirken skulle være siktepunktet. På grunn av været ble angrepet avbrutt før flyene kom fram. Det er en stund siden jeg leste om dette så jeg husker ikke så mye mere av bakgrunnen for den operasjonen. Men det var så sent i krigen at det ikke ble noe nytt forsøk.
Men med det man faktisk vet i dag burde man vel kunne konkludere med at bolighus og industri skal bygges på fjellgrunn ( Som i Bergprekenen ). Så kan de flate jordene forbeholdes matproduksjon. Det er jo også en ganske fornuftig arealdisponering. Det kan som vi ser bli jævlig kostbart å kun se isolert på byggekostmadene.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.465
Torget vurderinger
0
Togene skramlet forbi på nedsiden da jeg bodde på Dalen. Første natta trodde jeg toget kom rett gjennom soverommet. Det går et langt og tungt godstog nordover mitt på natta! Etter en tid la vi ikke merke til togene, vi så kun at stålampa i stua begynte å gynge. Da måtte vi anstrenge ørene og så hørte vi toget. Pussig hva man blir vant til. Men så ble jeg sammen med ( senere også gift med ) ei som bodde på den andre siden av Dronning Mauds Minne. Der gikk toglinja ca 15 meter fra husveggen i høyde med andre etasjen. Da våknet jeg også første gangen jeg overnattet hos henne! Men vi var unge og veldig forelsket så det var ikke bare dumt å bli vekket på den måten! ❤ :D

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.146
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Ja mye av det i Trøndelag ja.
Gamle huset vårt på Skjetten ligger på ett heller utrykt sted. Glad jeg ikke bor der lengre.
Linken over er over alle steder i Norge i senere tid.
1610086048058.png

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.616
Sted
Trondheim
Dette blir veldig lokalt da, men som vi ser er det ikke noe kvikkleire på gamle "Snaustrinda" eller på Lade, Midtbyen eller Byåsen. Så ingen ting på "utsiden" av Omkjøringsveien eller nede på Dalen Hageby/Dronning Mauds minne.
BTW: Video om historien omkring bombingen av Trondheim:

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.146
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
1610087318317.png

Her områdene rundt Gjerderum. Hele Romeriket er en geleklump:=)
Bor nå heldigvis på trygg grunn.

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
339
Sted
Nesodden
Torget vurderinger
1
Bodde i 24 år i Nedre Møllenberggate. På elvesiden av gaten er det kvikkleire i rød sone. Jeg bodde på oversiden av gaten og håpet i alle år på å få strandtomt ;)

X

X186841

Gjest
Hadde gårdsbruk på Holum Kløfta, verste område for kvikkleire. Etter å ha gravd ny kloakk/vann og sett innholdet i bakken på nært hold, solgte jeg hele dritten og flyttet på trygg grunn. Hadde og NGI nedom, de fikk ikke panikk for øyeblikket, men det kom sikkert til å gå ett ras i området engang, men umulig å si om det kom om 1 eller 100 år.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.288
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Før var det landbruksarealer på Gjerdrum. Så valgte man å omregulere til boligformål på et rødmerket område. Noen skrev her at vi bør bo på fjell og la kvikkleira domineres av landbruk. Vi vet alle hvordan det gikk på Gjerdrum men tror ikke noen blir straffet for den beslutningen - det holder vel å legge seg flat her og, og kanskje skifte til en annen høyt lønnet stilling.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
28.948
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Interessant tråd, BT, takk (Glad jeg bor på morene på Hedmarken).

Jeg har syklet Styrkeprøven noen ganger og "ravinelandskapet på Romerike" kjenner man i beina. Den beryktede Frognerbakken tror jeg klatrer opp en gammel rasskrent.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.288
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.288
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.288
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Er det ikke typisk. Skal du få hjelp fra kommune/stat må du være ressurssterk, mase en masse og gjerne ha noen kontakter ellers skjer det ikke noe som helst... Men de er flinke til å si hvor flinke de er når kamera går...

Topp Bunn