voks på stiften

.tore.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.06.2007
Antall liker
3
Kjørte en plate bra bruktsjappe i vaskeren som vanlig og så ikke noe nøyere på den. Ved avspilling var lyden helt j... og ved nærmere ettersyn ser jeg et stort felt med voks, fett, stearin eller noe lignende svineri som vaskeren ikke har tatt. Brøvde å børste av stiften på min Lyra Dorian, og det ble tilsynelatende borte, men neste plate hørtes også fæl ut, så det er rester igjen som må bort.

Har to spørsmål: Hva gjør jeg for å få dritten ut av rillene på platen? Og enda viktigere, hvilken type løsemiddel og behandling kan jeg trygt utsette Lyraen for?

T

TT.

Gjest
På stiften ville jeg ha brukt stifterens med alkohol/sprit. På selve platen har jeg ingen tips

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hva med sånn sitrusbasert rensemiddel til å fjerne skismurning til platene? Jeg vi ltro at det går bra. Det verste som kan skje med plata er at du ødelegger den, og den er vel egentlig 'ødelagt' i utgangspunktet? Ellers er vel parafin/diesel og denslags førstevalget for å rense stearin, men det er nok helt feil på vinyl.

300B

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.12.2003
Antall liker
15
Sted
Sogn og Fjordane
Torget vurderinger
3
Hva med Lyra's eget produkt SPT (Stylus Performance Treatment) ?

.tore.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.06.2007
Antall liker
3
Takk for alle svar. Diesel ja... hehe

Varmt vann var kanskje ikke så dumt, har jo en vpi-arm som jeg bare kan løfte av. Er likevel litt redd for at vann drar seg inn i pickupen, eller at litt for mye varme ledes inn til de ultratynne spolene... Noen som har formeninger om dette?

Og sprit til slutt er vel ok. Kan vanlig isopropanol brukes?

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Uansett: kun små mengder, så ikke vesken når lenger opp enn på diamanten.

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.132
Hva med (glo)varmt trekkpapir, som du senker stiften ned på?
Kjører du dette i flere omganger, burde jo det fjerne det meste av stearin / voks?

Topp Bunn