Vmware ESXi - virtualisering

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Jeg driver å snuses på muligheten til å konvertere lageret mitt til San basert ESXi/Vmware Sphere oppsett ( Virtuell klient)
Er det noen som har gjordt noe liknende og har noen tips? Tenker først og fremst på hva slags hardware dere eventuellt brukte.

Tanken med dette er å gjøre musikklageret mer fremtidsrettet og lesbart/transporterbart for all fremtid.

Markedet velter jo over av folk som skal selge gamle servere og blade oppsett for grysomt lite gryn...! HHysterisk lave priser nå om dagen på brukte server mikkmakk ting...

mvh
 
Sist redigert:

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Jeg driver å snuses på muligheten til å konvertere lageret mitt til San basert ESXi/Vmware Sphere oppsett ( Virtuell klient)
Er det noen som har gjordt noe liknende og har noen tips? Tenker først og fremst på hva slags hardware dere eventuellt brukte.

Tanken med dette er å gjøre musikklageret mer fremtidsrettet og lesbart/transporterbart for all fremtid.

Markedet velter jo over av folk som skal selge gamle servere og blade oppsett for grysomt lite gryn...! HHysterisk lave priser nå om dagen på brukte server mikkmakk ting...

mvh
Ja...
hehe..

Jeg antar dette blir for vidløftig for dette forumet.
Jeg for gå på softwareforum og spørre.

:cool:

mvh

Tråd avsluttet. (kanskje jeg lager en guide... etterhvert)

Tanken med slik virtualisering og sånn er at om noe skulle gå galt under avspilling, så vil man ikke høre det...
Sangen fortsetter som vanlig, så får man eventuellt bytte ødelagte disker/cpu's i ettertid.
Med vanlig server vil sangen stoppe opp og bibliotek kan ta kvelden, for godt.
Ekstrem redundancy, det var tanken..
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Litt OT men.
Jeg har brukt en esxi maskin en årrekke. Har 16 vmservere på en HP host. Linux FW, MS ISA, MS DNS, IIS, Exchange, osv... fordelt på 5 virtuelle lan. Disksystemet er raid 10 og 5 på samme maskin.
Backup går til sky. Full isp som registrer mot Norid.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Fett!
Ja, Det er Raid 10 man skal gå for i San, sant?

Jeg tenkte igrunn på å fylle ett skap med eventuellt HP Proliant Micro'er 54'ere... 1300kr pr stk 4 hdd plasser.. 16TB pr boks..

Så bra!

Jeg kjører BSD linux og Microsoft VM's.


mvh
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Ja, 2xraid1 i raid2. Tror jeg hadd satt opp r5 i musikksammenheng. (Min. 3 disk + 1 spare.)
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Kan bli ganske heftig skap dette. Kjør på. Dette er bare gøy og rett frem... Prøv og hold deg til vm appiance'er for faste tjenester.

Fett!
Ja, Det er Raid 10 man skal gå for i San, sant?

Jeg tenkte igrunn på å fylle ett skap med eventuellt HP Proliant Micro'er 54'ere... 1300kr pr stk 4 hdd plasser.. 16TB pr boks..

Så bra!

Jeg kjører BSD linux og Microsoft VM's.


mvh
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
ESXi er fra 5.5 og senere en mindre og mindre farbar vei for hjemmebrukere. De har endelig fjernet RAM-begrensnignene i hypervisoren (ESXi) men selve vSphere Client, som per nå kun kan kjøres på Windows, videreutvikles ikke lenger. Den eneste måten å benytte all ny funksjonalitet er å benytte vSphere Web Client. Denne er igjen kun tilgjengelig ved å kjøre vCenter for administrasjon. vCenter kan prøves i 60 dager, men da må man i praksis reinstallere datacenteret hver 60-dag. Det er ganske mye fuzz på diverse forum angående dette og per i dag finnes det ingen gode svar på dette problemet for folk som ønsker å ha en liten lab/løsning hjemme.

Selve VMene kjører jo på ESXi hypervisorhostene så disse trenger ikke å settes opp på nytt. Det er kun vCenteret for administrasjonen av hostene.

Av funksjonalitet du definitivt har lyst på men ikke får tilgang på i ESXi 5.5 med vSphere Client (dvs gratisklienten) er mulighet for å opprette VMer med maskinvareversjon 10. Denne tilbyr svært nyttige ting som f.eks støtte for virtuelle harddisker på over 2TB.

Hvis man ikke har lyst til å sette opp vCenteret på nytt hver 60-dag så må man i dag faktisk ty til piratnøkler for å benytte helt ordinær funksjonalitet som før Web-klienten var tilgjengelig i gratisklienten.

Hvis du starter på scratch og ikke har et avhengighetsforhold til VMwares løsninger fra før så kan jeg anbefale å ta en titt på følgende alternativer:
- ProxmoxVE, web-basert og open source fullskala virtualiseringsløsning med støtte for HA og clustering
- oVirt - upstream prosjekt for Red Hats enterprise virtualiseringsløsning (slik som Fedora er for Red Hat Enterprise Linux). En direkte ekvivalent til vCenter + ESXi
- KVM på linux med CLI-administrasjon via virsh og med spice som console-protokoll

Ulempene i forhold til ESXi er jo at disse krever mer innsats å sette opp og at de er litt røffere i kantene. Fordelen er imidlertid at du får en fullverdig løsning uten begrensninger i funksjonalitet der hvor gratisvarianten av ESXi kun gir en liten forsmak på mulighetene.
 
Sist redigert:

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Og by-the-way, HA, det vil si transparent failover med shared storage (NFS eller en eller annen SAN-protokoll) er IKKE tilgjengelig i noen som helst form i gratisvarianten. Du må betale så du blør for en Standard-lisens eller enda høyere litt avhengig av behov og prisingen er i tillegg per CPU-socket. Har du fire hoster med en CPU-socket per host øker prisen tilsvarende.

Et VMware essentials plus kit bør gi deg et minimum av det du trenger (vCenter, 3 ESXi hoster, HA og vmotion) til en nett startpris på 4321,77 €
Det er ett år med basic support :)

3 år koster bare en euro-tusing ekstra.
 
Sist redigert:

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Og by-the-way, HA, det vil si transparent failover med shared storage (NFS eller en eller annen SAN-protokoll) er IKKE tilgjengelig i noen som helst form i gratisvarianten. Du må betale så du blør for en Standard-lisens eller enda høyere litt avhengig av behov og prisingen er i tillegg per CPU-socket. Har du fire hoster med en CPU-socket per host øker prisen tilsvarende.

Et VMware essentials plus kit bør gi deg et minimum av det du trenger (vCenter, 3 ESXi hoster, HA og vmotion) til en nett startpris på 4321,77 €
Det er ett år med basic support :)

3 år koster bare en euro-tusing ekstra.
Oj! Det var som bare og... Dem skor seg får man si.

Takk for info marsboer.

Mvh
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Vent til du jobber med lisensiering og stormaskinkjøring der lisenser gjerne går på MIPS ytelse. Da snakker vi kroner.
Er der nå for tiden.....
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.110
Antall liker
2.594
Torget vurderinger
16
Jeg driver å snuses på muligheten til å konvertere lageret mitt til San basert ESXi/Vmware Sphere oppsett ( Virtuell klient)
Er det noen som har gjordt noe liknende og har noen tips? Tenker først og fremst på hva slags hardware dere eventuellt brukte.

Tanken med dette er å gjøre musikklageret mer fremtidsrettet og lesbart/transporterbart for all fremtid.
Jeg ser ikke helt hvordan overgang til virtualisering skal gjøre musikklageret lesbart for all fremtid. Uansett er ESXi/Vmware ikke noe for privat bruk etter min mening. Du må nesten ha lisenser og da blir det dyrt for ikke å snakke om enormt overkill. Virtualisering løser i hovedsak problemer for bedrifter (hvor det nærmest er uvurderlig) men jeg ser ikke den store nytten til privatbruk.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
All fremtidig lagring av store databaser... hvilket format tror man dette vil emigrere mot?
Jeg tror det blir mot formater kompatible med og støttet av store sky-tjenester, eller store da virtuelle lagringsformat.

Det nevnes store summer for drifting av disse basene.

Vel, selv så har jeg en løsning som kostet 1500kr da jeg valgte eller fikk tilbudet da. I 2012...
Det er forresten drøsser med guides på hvordan man omgår, drifter basene, på egnet måte alikevel, selv om firmaene prøver å begrense brukermassens kontroll over eget livsverk, baseinnhold.

Dette vil løse seg over tid.

De nåværende løsningen med å ha ting lagret på "volumer" som må kopieres og re-kreeres trro jeg vil gå av moten.

Fremtidige løsninger vil la oss samordne hverandres baser slik at man kan på kryss og tvers dele musikk i privaeide nett... eller rettere sagt. Radiostasjoner, nermest.
For tro det eller ei. Streamerløsningene som skapes idag er med på å avhengigjøre forbrukeren, sånn de ikke selv har lagret "godsakene" men må betale... for ever after!

Dette må man altså kjempe imot spør du meg!

Seff, jeg vet jo ikke om min plan vil bli den optimale for fremtiden...

Mvh
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Ja...
hehe..

Jeg antar dette blir for vidløftig for dette forumet.
Jeg for gå på softwareforum og spørre.

:cool:
Ikke sku hunden på håret.
Her inne finnes jo all slags folk med all slags erfaring og kompetanse.
Vi bruker et SAN fra Tegile (Zebi) for 'mitt' produkt på jobben:
Flash Storage vs SSD| Tegile All-Flash Array Storage
Dette er et industrielt produkt for proff markedet, og som du sier ingenting å vurdere for hjemmenettverk hverken mhp. ytelse eller pris.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.110
Antall liker
2.594
Torget vurderinger
16
All fremtidig lagring av store databaser... hvilket format tror man dette vil emigrere mot?
Jeg tror det blir mot formater kompatible med og støttet av store sky-tjenester, eller store da virtuelle lagringsformat.
Her faller jeg litt av. Format har da ingenting med hvorvidt man bruker fysiske servere eller virtualiserte? Formatet endrer seg heller ikke om man lagrer på et dyrt profesjonelt lageringssystem eller NAS til 1500,- Hva fremtiden bringer innen storage og hvilke formater som er 'future proof' er egentlig to forskjellige spørsmål. Det er mulig at jeg ikke helt forstår spørsmålet ditt?
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg driver å snuses på muligheten til å konvertere lageret mitt til San basert ESXi/Vmware Sphere oppsett ( Virtuell klient)
Er det noen som har gjordt noe liknende og har noen tips? Tenker først og fremst på hva slags hardware dere eventuellt brukte.

Tanken med dette er å gjøre musikklageret mer fremtidsrettet og lesbart/transporterbart for all fremtid.
Jeg ser ikke helt hvordan overgang til virtualisering skal gjøre musikklageret lesbart for all fremtid. Uansett er ESXi/Vmware ikke noe for privat bruk etter min mening. Du må nesten ha lisenser og da blir det dyrt for ikke å snakke om enormt overkill. Virtualisering løser i hovedsak problemer for bedrifter (hvor det nærmest er uvurderlig) men jeg ser ikke den store nytten til privatbruk.
ESXi er da faktisk gratis. Det er først når man skal ha management via vCenter, eller funksjonalitet ala HA at det begynner å koste penger. Evt kan man også se på alternativer som KVM eller XenServer.

Et stort poeng med å virtualisere er at diskfilene og selve den vituelle maskinen er fullkomment uavhengig av hardware. Man kan enkelt kopiere over og kjøre VM'ene og få tak i dataene på en helt annen type hardware. Det er ikke akkurat trivielt hvis ting er installert direkte på hardware.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.110
Antall liker
2.594
Torget vurderinger
16
Jeg driver å snuses på muligheten til å konvertere lageret mitt til San basert ESXi/Vmware Sphere oppsett ( Virtuell klient)
Er det noen som har gjordt noe liknende og har noen tips? Tenker først og fremst på hva slags hardware dere eventuellt brukte.

Tanken med dette er å gjøre musikklageret mer fremtidsrettet og lesbart/transporterbart for all fremtid.
Jeg ser ikke helt hvordan overgang til virtualisering skal gjøre musikklageret lesbart for all fremtid. Uansett er ESXi/Vmware ikke noe for privat bruk etter min mening. Du må nesten ha lisenser og da blir det dyrt for ikke å snakke om enormt overkill. Virtualisering løser i hovedsak problemer for bedrifter (hvor det nærmest er uvurderlig) men jeg ser ikke den store nytten til privatbruk.
ESXi er da faktisk gratis. Det er først når man skal ha management via vCenter, eller funksjonalitet ala HA at det begynner å koste penger. Evt kan man også se på alternativer som KVM eller XenServer.

Et stort poeng med å virtualisere er at diskfilene og selve den vituelle maskinen er fullkomment uavhengig av hardware. Man kan enkelt kopiere over og kjøre VM'ene og få tak i dataene på en helt annen type hardware. Det er ikke akkurat trivielt hvis ting er installert direkte på hardware.
Kan ikke se for meg ESXi uten vCenter men til privat bruk så kanskje? Ellers er det et stort poeng å virtualisere servere men ikke, etter min mening, et musikkbibliotek. Blir som å skyte spurv med kanon, biblioteket kan jo ligge på en egen disk og flyttes hvor som helst uten store problemer.
 
S

Syncrolux

Gjest
Ja det siste er jeg enig i, det er jo bare en haug med filer.

ESXi uten vcenter funker veldig fint det hvis man bare vil kjøre noen virtuelle servere, men man går jo selvsagt glipp av en hel del veldig snasne features. Jeg vet om mange firmaer også som kjører ESXi uten vcenter... et slags "datacenter in a box". Da har man all lagring lokalt også selvsagt.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.110
Antall liker
2.594
Torget vurderinger
16
Ja det siste er jeg enig i, det er jo bare en haug med filer.

ESXi uten vcenter funker veldig fint det hvis man bare vil kjøre noen virtuelle servere, men man går jo selvsagt glipp av en hel del veldig snasne features. Jeg vet om mange firmaer også som kjører ESXi uten vcenter... et slags "datacenter in a box". Da har man all lagring lokalt også selvsagt.
Ja det går sikkert uten vCenter for noen men for oss med HA osv.hadde det vært en umulighet. Man bli vel litt blindet av egen situasjon og behov.
 
S

Syncrolux

Gjest
Heftige features som HA, vMotion, DRS, Storage vMotion osv som de fleste ikke klarer seg uten når de har prøvd krever selvsagt vCenter... noe skal jo VMware leve av også ikke sant... :) Men til hjemmebruk er det vel litt overkill ja...
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Som jeg nevnte tidligiere finnes det gode open source alternativer i dag, gitt at man er villig til å godta en brattere læringskurve i begynnelsen. Siden ESXi er såpass begrenset uten vCenter og med en kurve som i tillegg peker feil vei i gratisvarianten, måtte jeg velge noe annet for servervirtualisering her i heimen i hvertfall.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Som jeg nevnte tidligiere finnes det gode open source alternativer i dag, gitt at man er villig til å godta en brattere læringskurve i begynnelsen. Siden ESXi er såpass begrenset uten vCenter og med en kurve som i tillegg peker feil vei i gratisvarianten, måtte jeg velge noe annet for servervirtualisering her i heimen i hvertfall.
Hvilken løsning valgte for hjemmebruk?
Jeg kjører en ESXi på jobben uten vCenter, og som flere her sier, det oppleves som noe handikapet for å si det pent.
 

Nolfi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2006
Innlegg
440
Antall liker
22
Torget vurderinger
4
Windows Server 2012 Essentials med Hyper-V hypervisor? Hold storage på NAS, gjerne basert på en N54L (jeg har tenkt samme tanken). SAN blir vel, om ikke for dyrt, så i hvert fall overkill, for hjemmebruk. Vi har migrert fra VMWare til Hyper-V på jobben og jeg angrer ikke et sekund. (Lisenskostnader er en ting, hvor lett HV er å bruke i forhold til VMW er en annen).
Edit: Ser nå at WS2012E ikke har støtte for Hyper-V, surt... :(
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Det stemmer, VmWare har endret diverse kompatibiliteter i de nyere versjonene.
Men jeg tror det vil ordne seg etterhvert. Popular demand og alt dette...

Mvh
 
Topp Bunn