VLC-musikkfiler

PeterD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2005
Innlegg
165
Antall liker
18
Alle mine musikkfiler (FLAC) er blitt 'håndtert' som VLC-filer uten at jeg vet hva som har skjedd.
De kan fint spilles i Foobar2000, men Squeezebox 'ser' de ikke lenger.
Dobbeltklikker jeg på en fil spilles den automatisk i VLC.

Hvordan kan jeg 'oppheve' VLCs herredømme for igjen spille de i klemmeboksen?
Takker for all hjelp
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Sannsynligvis har Windows, av en eller annen grunn, laget en kopling mellom FLAC og VLC (dette kan ha skjedd når du installerte eller oppgraderte VLC). Det vil i praksis si at Windows har fått beskjed om at standardavspillingsprogram for flac er VLC. Hvis du høyreklikker på en flac-fil og velger "Egenskaper" skal du få opp en boks (i hvert fall gjør jeg det i Win7) hvor du kan klikke på en knapp som tar deg til et dialogvindu hvor du kan velge hvilke programmet som skal være linket opp mot en gitt filtype. Det er også mulig å gjøre dette via Kontrollpanelet, men jeg husker ikke hvor du gjør det der.
 

G ok

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.08.2007
Innlegg
61
Antall liker
8
Om du høyreklikker en flac fil og velger åpne i, får du vel noen alternativer + velg standardprogram.
 

PeterD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2005
Innlegg
165
Antall liker
18
Takk for svar. Jeg har høyreklikket på filene og ser egenskapene. Men, det er ingenting som veileder meg for konvertering til en annen musikkavspiller.
Pre?øvde dbPoweramp sin konvertering, uten at det hjalp.
Veldig spesielt problem dette. Ingen andre som har vært bort i lignende?
 

zuzubolin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.05.2010
Innlegg
211
Antall liker
101
PeterD skrev:
Takk for svar. Jeg har høyreklikket på filene og ser egenskapene. Men, det er ingenting som veileder meg for konvertering til en annen musikkavspiller.
Pre?øvde dbPoweramp sin konvertering, uten at det hjalp.
Veldig spesielt problem dette. Ingen andre som har vært bort i lignende?
Nei, ingenting spesielt med dette. Som Mbare og G ok skriver er det bare å høyreklikke på *.flac -fila ->egenskaper ->generelt->endre og velge default program for å åpne denne. Får du ikke opp ditt fortrukne valg direkte er det ett valg med "bla igjennom" eller noe. klikk deg fram til f.eks: c:\programfiler\foobar2000\foobar2000.exe
evnt: c:\programfiler (x86)\foobar2000\foobar2000.exe
avhengig av operativsystem.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Selv om filassosiasjonene på flacfilene går til VCL skal ikke dette påvirke Squeezeboxen på noen måte. Se at squeezeserveren fremdels peker på riktig musikkatalog og evt. les biblioteket inn på nytt.
 
Topp Bunn