VIVA LA VIPA

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    8.752
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    IMG_20220812_090814.jpg


    Vipa hadde en magisk kjøretur på svingete veier gjennom Våler og Elvestad for å se om @jorwed_ kunne bestikkes til å slippe han inn. Var der kl 10.01,men ganske alene foran en låst dør. Jorwed hadde ikke "fått med seg" at han skrev åpner kl. 10 i Hertug tråden, men heldigvis var han "tidlig" på jobb i dag så vipa fikk handlet litt samt overrakt en avlatstwist 😉 fikk hilse på en medforumist også, hyggelig 😁
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Av bildet ser det ut til at du kanskje burde vurdere å gjøre det jeg er i ferd med å gjøre
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    På bildet (kan lyve) kan det se ut som om kinnputene i hjelmen din er litt trange, og Shoei har 2-3 forskjellige tykkelser til hver hjelmstørrelse - for individuell tilpasning.
    Har det «problemet» med min da jeg etter å ha kjørt med hjelmen i en hel dag tidvis kan bite meg i kjakan. Men nå løser nok det seg da jeg har bestilt 2mm tynnere kinnputer.
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    8.752
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    På bildet (kan lyve) kan det se ut som om kinnputene i hjelmen din er litt trange, og Shoei har 2-3 forskjellige tykkelser til hver hjelmstørrelse - for individuell tilpasning.
    Har det «problemet» med min da jeg etter å ha kjørt med hjelmen i en hel dag tidvis kan bite meg i kjakan. Men nå løser nok det seg da jeg har bestilt 2mm tynnere kinnputer.
    Hmm, interessant egentlig veldig fornøyd med den, men den sitter tett ja🙂
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.438
    Antall liker
    84.039
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    På bildet (kan lyve) kan det se ut som om kinnputene i hjelmen din er litt trange, og Shoei har 2-3 forskjellige tykkelser til hver hjelmstørrelse - for individuell tilpasning.
    Har det «problemet» med min da jeg etter å ha kjørt med hjelmen i en hel dag tidvis kan bite meg i kjakan. Men nå løser nok det seg da jeg har bestilt 2mm tynnere kinnputer.
    Ser du ikke at han har satt på hjelmen feil, den er jo vrengt (tjohei) 😂
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^^^ Selfiens forbannelse det
     

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    223
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Makrokosmos
    Hyggligt att hälsa på dig @vipa. Hoppas turen hemöver gick bra, och att LPs icke blev warped grunnet hög hastighet på MCn. 🏍💨
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    8.752
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Hyggligt att hälsa på dig @vipa. Hoppas turen hemöver gick bra, och att LPs icke blev warped grunnet hög hastighet på MCn. 🏍💨
    Takk i like måte iGran, alltid hyggelig på dagsenteret til Jørgen. Tror det gikk bra med skivene, snudde bunken når jeg var halveis slik at de varpet tilbake😉
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    8.752
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Vipa har ikke helt roen grunnet sykkelturen fra Sverige til Norge i morgen. Pakket litt ting, sjekket sykkel, vasket noen plater før besøk av en medforumist på søndag. Irritert på JÆVLA FUCKINGS KUKPOSTEN som somler med å få subben sendt tilbake etter reparasjon i Tønsberg. Alt så ut til å gå på skinner helt til siste status som er 16.05 i går. Videresendt fra Oslo. Litr folk på festningen i dag når jeg hentet deltagerbevis. Få påmeldte i forhold til 2019
    IMG_20220819_161744.jpg
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    8.752
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Kommer besøk fra det store utland til casa vipa, dog en midlertidig hjemvendt sambygding (hvis man ser litt stort på det) selveste @parafinoksen blir snart hentet. Da får man vel lage en epleterte 😁
    IMG_20220821_114420_1.jpg

    Tidligere besøkende hertuger og tåsker for ha meg unnskyldt at jeg ikke kom med samme bevertning 😉
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.846
    Antall liker
    50.866
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Kommer besøk fra det store utland til casa vipa, dog en midlertidig hjemvendt sambygding (hvis man ser litt stort på det) selveste @parafinoksen blir snart hentet. Da får man vel lage en epleterte 😁
    Vis vedlegget 842942
    Tidligere besøkende hertuger og tåsker for ha meg unnskyldt at jeg ikke kom med samme bevertning 😉
    En fin måte å slippe fremtidige besøk på dette🤬🤬makan!😂
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    8.752
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg avlevert broder parafinoksen på togstasjonen etter et meget (tørr ikke å skrive usedvanlig for ikke å støte andre besøkende 😉)hyggelig besøk. Her ble det et besøk hvor vi rakk å spille mye musikk. Jeg gjorde det jeg kunne får å lede @parafinoksen inn på vinylens farefulle veier og tror han likte medie godt. Vi streamet også en god del og jeg har allerede lagret nye favoritter på Spotify 😁
    IMG_20220821_135737.jpg

    Her har oksen tatt over kontrollen over Thor med Mjølner i Hånd (tydeligvis funnet verdig)
    Takk for besøket Thomas
     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Hjertelig takk, Vidar, for gjestfriheten og skyss til og fra. Det så litt mørkt ut en stund for at besøket skulle kunne bli gjennomført: For det første hadde jeg fått for meg at Vidar bodde på Gressvik, en fire-fem steinkast fra der jeg har holdt hus de siste dagene. Det var selvfølgelig en annen Vidar ... Vipa-Vidar bor et sted mellom Fredrikstad og Sarpsborg, litt utenfor allfarvei, og Østfold Kollektivtrafikk har simpelthen ikke tatt høyde for hifibesøk på søndager. Bil var det også vanskelig å få lånt. Men Vidar tilbød seg å hente meg, så da gikk det bra til slutt.

    Vidar har et usedvanlig lunt og behagelig rom. Møbler med god polstring, tepper, tykke gardiner, puter osv. gjør at flutterekko er fraværende. I hvert fall kunne ikke jeg registrere noe med litt klapping. Da har man jo løst mye (y)

    Vi begynte med Billie Eilish på vinyl, da Vidar hadde lyst til å demonstrere litt bassegenskaper. Det er mildt sagt trøkk i anlegget/rommet, og vi spilte på helt anstendige lydnivåer. Vidar var litt skuffet over at subwooferen ikke var på plass ennå, men jeg savnet i alle fall ikke mer bass! Kanskje var det noe nede i avgrunnen vi gikk glipp av grunnet subbens fravær? I så fall kan det ikke ha vært særlig viktig, da totalopplevelsen var så god.

    Volumet ble redusert noen knepp, og det var tid for kaffe, hjemmebakt eplepai og medbrakt vaniljeis. Å-GÅ-DU-HJEM! Det er antakeligvis den beste eplepaien jeg har smakt – sånn bare for å strø litt salt i såret, @Evo III :ROFLMAO: (Hadde det ikke vært for at paien var myntet på en påfølgende familiemiddag litt senere, skulle jeg bedt om et stykke til.)

    Men vi spilte mer musikk, vi. Det ble litt Tom Petty, Dire Straits, Quincy Jones, Kari Bremnes (jada – hifimusikk eller ikke, Løsrivelse er et musikalsk mesterverk, basta), Anouar Brahem, utdrag fra filmmusikken fra 3 Days of the Condor, Dominique Fils-Aimé, Marillion og muligens mer. Både på vinyl og fra Spotify.

    Lyden hos Vidar føles som rommet hans, lun og behagelig. Kanskje påvirker synsinntrykkene litt også, da det er mye tekstiler i grått og brunt, tregulv, møbler i tre m.m.? Hjernen lar seg jo lure. Uansett var det ingenting som stakk seg ut negativt. Nydelig diskant og mellomtone, som nevnt punch i bassen, flott stereobilde og separasjon av instrumenter/vokaler. Her kunne jeg sittet i timesvis og kost meg med musikk. Vanskelig å bli lyttetrett her. Og særlig med vinyl. Det er bare noe med vinyl som gjør at du senker skuldrene litt til. Selv kommer jeg nok aldri til å satse på vinyl – det er for upraktisk, og det koster en del mer enn det smaker, synes jeg.

    Not that anyone cares, men var det noe jeg personlig ville hatt annerledes lydmessig? Jeg ville nok ønsket noe mindre bass. Jeg følte til tider at bassen «maskerte» litt ting oppover i frekvens. Ikke mye, men av og til nok til at det føltes vel varmt. Det er jo røslige høyttalere med stor bassport. Kanskje trenger de litt mer luft rundt seg? Bare tenker høyt. Jeg kunne også likt litt mer dybdefølelse. Kanskje skyldes det at høyttalerne «burde» stått litt lenger ut fra bakveggen? Kanskje ødelegger sofaen i mellom litt? Men hifi i stue er for de aller fleste av oss et gedigent kompromiss, og det er ingen av kompromissene (etter mitt skjønn) hos Vidar som ville hindret meg i å nyte musikk.

    Nok en gang takk for at jeg fikk besøke deg og ta en lytt. Veldig moro å få erfaring fra ulike typer anlegg og rom, men kanskje enda mer moro å treffe personene bak nickene. Vidar er en topp kar det er lett å like og hyggelig å tilbringe tid med. Du får meg kanskje ikke over på vinylens mørke side, men du har inspirert meg til å sette på knastedekkene på terrengsykkelen igjen og komme meg ut i skauen! Lykke til med Birken!

    (Med forbehold om skriveleif.)
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    8.752
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Hjertelig takk, Vidar, for gjestfriheten og skyss til og fra. Det så litt mørkt ut en stund for at besøket skulle kunne bli gjennomført: For det første hadde jeg fått for meg at Vidar bodde på Gressvik, en fire-fem steinkast fra der jeg har holdt hus de siste dagene. Det var selvfølgelig en annen Vidar ... Vipa-Vidar bor et sted mellom Fredrikstad og Sarpsborg, litt utenfor allfarvei, og Østfold Kollektivtrafikk har simpelthen ikke tatt høyde for hifibesøk på søndager. Bil var det også vanskelig å få lånt. Men Vidar tilbød seg å hente meg, så da gikk det bra til slutt.

    Vidar har et usedvanlig lunt og behagelig rom. Møbler med god polstring, tepper, tykke gardiner, puter osv. gjør at flutterekko er fraværende. I hvert fall kunne ikke jeg registrere noe med litt klapping. Da har man jo løst mye (y)

    Vi begynte med Billie Eilish på vinyl, da Vidar hadde lyst til å demonstrere litt bassegenskaper. Det er mildt sagt trøkk i anlegget/rommet, og vi spilte på helt anstendige lydnivåer. Vidar var litt skuffet over at subwooferen ikke var på plass ennå, men jeg savnet i alle fall ikke mer bass! Kanskje var det noe nede i avgrunnen vi gikk glipp av grunnet subbens fravær? I så fall kan det ikke ha vært særlig viktig, da totalopplevelsen var så god.

    Volumet ble redusert noen knepp, og det var tid for kaffe, hjemmebakt eplepai og medbrakt vaniljeis. Å-GÅ-DU-HJEM! Det er antakeligvis den beste eplepaien jeg har smakt – sånn bare for å strø litt salt i såret, @Evo III :ROFLMAO: (Hadde det ikke vært for at paien var myntet på en påfølgende familiemiddag litt senere, skulle jeg bedt om et stykke til.)

    Men vi spilte mer musikk, vi. Det ble litt Tom Petty, Dire Straits, Quincy Jones, Kari Bremnes (jada – hifimusikk eller ikke, Løsrivelse er et musikalsk mesterverk, basta), Anouar Brahem, utdrag fra filmmusikken fra 3 Days of the Condor, Dominique Fils-Aimé, Marillion og muligens mer. Både på vinyl og fra Spotify.

    Lyden hos Vidar føles som rommet hans, lun og behagelig. Kanskje påvirker synsinntrykkene litt også, da det er mye tekstiler i grått og brunt, tregulv, møbler i tre m.m.? Hjernen lar seg jo lure. Uansett var det ingenting som stakk seg ut negativt. Nydelig diskant og mellomtone, som nevnt punch i bassen, flott stereobilde og separasjon av instrumenter/vokaler. Her kunne jeg sittet i timesvis og kost meg med musikk. Vanskelig å bli lyttetrett her. Og særlig med vinyl. Det er bare noe med vinyl som gjør at du senker skuldrene litt til. Selv kommer jeg nok aldri til å satse på vinyl – det er for upraktisk, og det koster en del mer enn det smaker, synes jeg.

    Not that anyone cares, men var det noe jeg personlig ville hatt annerledes lydmessig? Jeg ville nok ønsket noe mindre bass. Jeg følte til tider at bassen «maskerte» litt ting oppover i frekvens. Ikke mye, men av og til nok til at det føltes vel varmt. Det er jo røslige høyttalere med stor bassport. Kanskje trenger de litt mer luft rundt seg? Bare tenker høyt. Jeg kunne også likt litt mer dybdefølelse. Kanskje skyldes det at høyttalerne «burde» stått litt lenger ut fra bakveggen? Kanskje ødelegger sofaen i mellom litt? Men hifi i stue er for de aller fleste av oss et gedigent kompromiss, og det er ingen av kompromissene (etter mitt skjønn) hos Vidar som ville hindret meg i å nyte musikk.

    Nok en gang takk for at jeg fikk besøke deg og ta en lytt. Veldig moro å få erfaring fra ulike typer anlegg og rom, men kanskje enda mer moro å treffe personene bak nickene. Vidar er en topp kar det er lett å like og hyggelig å tilbringe tid med. Du får meg kanskje ikke over på vinylens mørke side, men du har inspirert meg til å sette på knastedekkene på terrengsykkelen igjen og komme meg ut i skauen! Lykke til med Birken!

    (Med forbehold om skriveleif.)
    Takk for hyggelige ord både om mat og lyd.
    Faktisk første gang jeg laget en epleterte tror jeg det må bli. Tenkte først på pai, men da må man dekke den helt med et lokk. Terte skallet var fra en Jamie Oliver oppskrift og eplefyllet var en moddet l. E. Hovig oppskrift. Ble bra den.
    Mulig at NOE av opplevd "litt mye bass" kan skyldes at Billie Eilish skiva er basstung og Dire Straits communique som jeg forsto du kjenner veldig godt har noe mer bass i Mofi utgaven. Men det kan også være at du har rett med hensyn til avstand til vegg for både bass og dybdefølelse. Jeg tror at for meg og MIN smak så er det veldig bra som det er. Sofaen kan også fint være det som gjør at det stemmer så bra med demping av rommet som igjen kan være en del av et kompromiss. Takk for ærlige ord, setter pris på det. Du er kanskje hjemme alt, hvis ikke fortsatt god reise 🙂

    PS. Du skulle selvfølgelig blitt bydd et kakestykke til, men jeg er så småspist på søtt at jeg glemte meg bort😅

    Edit :
    PS2: bassen besto faktisk @MakkinTosken s DIR Test (etter sigende med glans) 😉😁
     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jeg tror at for meg og MIN smak så er det veldig bra som det er.
    Og det er det som teller, ingenting annet. Mange vil nok oppfatte lyden hos meg som litt slank.

    Sitter nå på skyttelbuss fra Horten til Torp. Innlegget over skrev jeg under et to timers opphold på Burger King 🙄

    PS Takk for stykke nr. 2. Tanken teller.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg er i hvert fall ikke våken nok til å bry meg om hva slags musikk folk hører på til kaffen. Og du kjøpte jo en Art Garfunkel plate bevisst og sender mentale fruktkurver, hvorfor skulle noen heve øyenbryna over at du nyter Stink til morrakaffen?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn