Vitus Audio vs. Mark Levinson / Krell

T

timc

Gjest
Jeg har tilgode å høre mange switch-mode PSU med god kontroll på bassen

Kan jeg spørre hvilke du har prøvd? Jeg har ikke hørt mange, men et par stykker har utmerket seg. Se trådene om Ragnarok 512/712




-Tim
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Roysen skrev:
Fra prisen til Harman å dømme skulle man ikke tro at de har tatt frem sparekniven. Det jeg henger meg opp i her er egentlig kun basert på egne erfaringer og ikke noe annet. Jeg har tilgode å høre mange switch-mode PSU med god kontroll på bassen. Det er som sagt kun basert på personlige erfaringer og ikke på inngående kunnskap om teknologien bak.

Jeg tror kanskje det er best at vi legger denne død.

Mvh
Roysen
Jeg har ikke hørt disse forsterkerene, men swich-mode forsyninger kan lages på mange måter. Den vanligste i forsterkersammenheng, dvs der man har en switch-mode forsyning sammen med en lineær utgang, er en uregulert forsyning. Den er i prinsippet akkurat like strømsterk som en konvensjonell forsyning. Fordelen er at man kjører høyere frekvens på transformatoren, slik at denne kan gjøres mindre. Samtidig lades lyttene oftere opp, slik at rippel på forsyningen blir mindre. Dette gjør det mulig å benytte mindre elektrolytter i forsyningen og samtidig opprettholde lav rippel.

Som konstruktør vil jeg foretrekke en switch-mode forsyning ved store effekter. Det er enklere og mer praktisk gjennomførbart å lage en god switch-mode forsyning enn en god konvensjonell når effektene blir store. Det betyr at for samme antall $ så får man mye mer kraft og bedre regulering med switch mode. Det i sin tur burde borge for om mulig enda bedre bassgjengivelse. Så jeg tror ikke det er en direkte sammenheng med det du opplever og det at det benyttes switch-mode forsyninger.
 
R

Roysen

Gjest
timc skrev:
Jeg har tilgode å høre mange switch-mode PSU med god kontroll på bassen

Kan jeg spørre hvilke du har prøvd? Jeg har ikke hørt mange, men et par stykker har utmerket seg. Se trådene om Ragnarok 512/712




-Tim
Jeg har brent meg litt på å gå for hardt ut mot navngitte produsenter tidligere ved at jeg har fått en del uønsket agressiv PM. Jeg ønsker derfor ikke å gå ut med navn på de jeg har forsøkt, men jeg kan si at jeg også har hørt noen med godt resultat også (Jeff Rowland og Linn). Så det finnes muligheter.

Mvh
Roysen
 
R

Roysen

Gjest
Rhesus skrev:
Roysen skrev:
Fra prisen til Harman å dømme skulle man ikke tro at de har tatt frem sparekniven. Det jeg henger meg opp i her er egentlig kun basert på egne erfaringer og ikke noe annet. Jeg har tilgode å høre mange switch-mode PSU med god kontroll på bassen. Det er som sagt kun basert på personlige erfaringer og ikke på inngående kunnskap om teknologien bak.

Jeg tror kanskje det er best at vi legger denne død.

Mvh
Roysen
Jeg har ikke hørt disse forsterkerene, men swich-mode forsyninger kan lages på mange måter. Den vanligste i forsterkersammenheng, dvs der man har en switch-mode forsyning sammen med en lineær utgang, er en uregulert forsyning. Den er i prinsippet akkurat like strømsterk som en konvensjonell forsyning. Fordelen er at man kjører høyere frekvens på transformatoren, slik at denne kan gjøres mindre. Samtidig lades lyttene oftere opp, slik at rippel på forsyningen blir mindre. Dette gjør det mulig å benytte mindre elektrolytter i forsyningen og samtidig opprettholde lav rippel.

Som konstruktør vil jeg foretrekke en switch-mode forsyning ved store effekter. Det er enklere og mer praktisk gjennomførbart å lage en god switch-mode forsyning enn en god konvensjonell når effektene blir store. Det betyr at for samme antall $ så får man mye mer kraft og bedre regulering med switch mode. Det i sin tur burde borge for om mulig enda bedre bassgjengivelse. Så jeg tror ikke det er en direkte sammenheng med det du opplever og det at det benyttes switch-mode forsyninger.
Du har helt sikkert rett.

Mvh
Roysen
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
timc skrev:
1. Nå er du på viddene. Jeg har ikke nevnt klasse-D med et eneste ord. Switch mode PSU og Klasse-D forsterker har ikke noe med hverandre å gjøre. Du kan blande som det passer deg. Forøvrig har jeg hele tiden mislikt basskontrollen på Klasse D forsterkere.( ASP varianten)
Jeg var ikke på viddene, det var en skrivleif. Du er intens, men ellers takk for belæringen :)

2. Igjen leser du innlegget mitt som fanden leser bibelen. Har du noe personlig imot meg?
Nei og nei. Men jeg vil poengtere stråmannsargumentasjon når jeg ser det.
Et legitimt svar til Roysen kunne f.eks vært" Nå er det veldig få *perfekte* forsterkere, ML33H er egentlig en 300w forsterker men den er oppgitt til 150W for å garantere dobling ned mot 1ohm" Innlegget til rhesus var også av en god og forklarende art.
Istedet trekker du inn basskontroll fra en navnløs SMPS-forsterker. Siden den er navnløs kan jeg bare gjette, men la oss teoretisk si at det er en Crown K2.
Som du vet er dette en forsterker som er laget på helt andre premisser enn en hifi-forsterker, og å bruke dette som sammenligningsgrunnlag er IMHO feil.
Rent hypotetisk kan Krell sikkert lage en forsterker som er beregnet for å brukes i et frekvensområde opptil 1khz og på den måten kun konsentrere seg om bassen uten å ta hensyn til resten av frekvensområdet. De kunne på den måten fått en helt orgasmisk bassgjengivelse. Helt hypotetisk altså, jeg er ganske sikker på at jeg kunne levd med den bassen som er der allerede..
Bladelius har noen monoblokker hvor de bruker forskjellig topologi til henholdsvis bass og diskant for å angivelig maksimere den helhetlige lydkvaliteten.
Poenget er at man kan sikkert få verdensklasse-bass uansett hva slags teknologi som ligger bakom. Det tror jeg du skjønner, men du bommet litt på den foregående argumentasjonen. Jeg tror ikke Roysen er redd for at det skal være "dårlig bass" i de nye monoblokkene til ML, for å si det slik.

En annen ting, som rett nok er OT, er at mange forbinder den voldsomme stakatto-bassen med "kontroll". Det er altfor mange forsterkere på markedet med slik bass, uten den naturlige luftigheten og utklinging..

Det Rhesus nevner rett ovenfor meg "stemmer sikkert", og hvis Harman ikke har lagt altfor store tøyler på dette utrolig råe merke hvis navn er Mark Levinson, så tror jeg ikke man skal ha noe å frykte.

Men det kan også stemme at SMPS ikke gir det samme "dragsuget" iforhold til en badass linær strømforsyning gitt ellers like forhold (dvs forsterker minus PSU). Kanskje det kan være fraværet av x antall Farad i kondensatorene eller annet ..man kan kun spekulere i hvorfor forsterkerprodusentene mener at det er tildels store forskjeller på linær og SMPS... På den annen side er det nok heller ikke umulig å matche den linære strømforsyningen i en Krell eller hvilken som helst annen forsterker. Teoretisk bør det ikke være det.
Det kan også hende at disse forsterkerprodusentene sitter med teknologien allerede men ikke vil implementere av frykt for å miste Asia-kundene som krever macho, store og varme kjølefinner :) Hvis dette stemmer, må jeg gi all kred til ML som er den første av de *store* som beveger seg i nytt farvann.
 
T

timc

Gjest
1. Ok. Den er grei. Men uansett, dersom du ikke visste at det ikke nødvendigvis hang sammen, så er påstandene dine rundt SMPS ganske vage. Intens synes jeg er feil ord. Direkte er nok mer dekkende :)

2. Anngående stakato bass. Jeg liker ikke det. Som eksempel synes jeg Bryston kan nevnes. Fryktelig stramt, men lite naturlig imo.

Hele innlegget mitt kan kokes ned til: Det eneste jeg har gjort er å spørre roysen om han i det hele har et argument for sin påstand. (Dette har vi forøvrig ordnet på PM oss imellom, og jeg har fått svar på det jeg lurte på)
Jeg skjønner fortsatt ikke hva alt oppstyret kom av i utgangspunktet. Crown K2 har ikke SMPS. Dersom du må ha et navn så er det Crown I-Tech T6000. Den er forøvrig en switchmode forsterker også.

Så klart trenger ikke en slik forsterker å ta hensyn til resten av frekvensområdet i like stor grad. Roysens lille tvil var derimot knyttet til at forsterkeren ikke dobblet hele veien, og han mistenkte at SMPS var synderen. Det er ABSOLUTT den eneste bemerkningen jeg satte spørsmålstegn ved.

Jeg må be deg pent om å finlese litt neste gang. Du har svart på en masse spørsmål og meninger som aldri har blitt hevdet over disse siste postene.


-Tim
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Angående dette med å doble hele veien ned..så er det jo ikke vanlig at forsterkere gjør dette.

Det mange produsenter gjør - er å se hvor mye effekt forsterkeren greier å levere i 2 Ohm...eks 800W, også halverer man et par ganger og oppgir 200W/8Ohm. På denne måten ser det bra ut at den dobler hele veien - men hvis man måler - så finner man gjerne at at forsterkeren leverte betydelig mer enn de oppgitte 200W i 8 Ohm.

Mvh
OMF
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Det er i prinsippet ikke mulig å lage en forsterker som 'dobler' ved halvert impedans. Det vil alltid være en viss økning i tapet når strømmen øker, det er et fysisk faktum.
Slikt kommer man seg ikke unna, så de som oppgir 'dobling' serverer en sannhet med modifikasjoner, altså at man oppgir en lavere effekt enn reelt ved høyere impedanser, slik det er hevdet av andre postere.
 
T

timc

Gjest
OMF skrev:
Hei!
Angående dette med å doble hele veien ned..så er det jo ikke vanlig at forsterkere gjør dette.

Det mange produsenter gjør - er å se hvor mye effekt forsterkeren greier å levere i 2 Ohm...eks 800W, også halverer man et par ganger og oppgir 200W/8Ohm. På denne måten ser det bra ut at den dobler hele veien - men hvis man måler - så finner man gjerne at at forsterkeren leverte betydelig mer enn de oppgitte 200W i 8 Ohm.

Mvh
OMF

Jepp. Helt sant. Tror faktisk ikke det er teknisk mulig med en eksakt reell dobbling. Noen teknikkere som vet mer om dette?


-Tim


Edit: Rhesus var kjappere :)
 
R

Roysen

Gjest
Dette er nok grunnen til at ML er noe beskjeden når de har oppgitt effekten ved 8 Ohm på sine forsterkere.

Mvh
Roysen
 
R

Roysen

Gjest
Stereophiles vitale mål for ML 33H var som følger:

8 Ohm - 265 W / 24.2 dbW (da startet spenning på nettet å falle - så JA mente at med en 30A kurs vill nok resultatet blitt omkring 300 W).
4 Ohm - 500 W / 24.0 dbW (samme prolem med spenningen).
2 Ohm - 900 W / 23.4 dbW (samme problem med spennigen).

De hadde ikke en 1 Ohm last kapabel av å trekke de nesten 2KW ut av ML No.33H som var nødvendig for å teste den ned i 1 Ohm.

Dette er ikke helt halvering men tilnærmet lik.

Mvh
Roysen
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Det blir i praksis mer varmetap ved lave impedanser. Så perfekt dobling blir litt triksing med tall og/eller triksing med spenningsforsterkningen. Forøvrig så mener jeg at wattstyrken ved 8 ohm i de fleste tilfeller sier svært lite om hva en forsterker er kapabel til. 4 ohm og 2 ohm og gjerne også 1 ohm ytelsene sier mere.

Det er alltid strømstyrken som er flaskehalsen. Og musikk + høyttalere med utfordrende faseforløp gir forsterkeren noen arbeidsoppgaver som er mye tøffere enn impedansforløpet til høyttaleren skulle tilsi.
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Kan godt stemme Bx. Men dette har jeg ingen peiling på. Jeg tror ikke jeg har sett noen målinger i Stereophile i alle fall som er gjort ved 1 ohm impedans. Burde de gjøre det (i større grad)?

Mvh
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Jeg synes egentlig det er meningsløst å drive å måle på en forsterker ved 1 ohm resistiv last hvis man skal benytte den til å drive en 8 ohms høyttaler. Det er interessant å måle på 4 ohm, men 2 ohm begynner å blir uninteressant. Det er fordi det er en driftsutuasjon den aldri vil være i nærheten av i praktisk bruk. Jeg vil heller se på kontinuerlig effekt, distorsjon, IMD og frekvensgang ved 4 ohm og f.eks. 45 grader faseforsyvning enn maks effekt ved 2 eller 1 ohm.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
1 ohm var kanskje litt ekstremt. Men jeg liker litt headroom. Og mange produsenter er flinke til å skryte på seg watt og ampere som de ikke kan levere. Watt v/ 4 ohm kan man skryte på seg hvis trafoen og transistorene er i stand til å levere selv om strømforsyningen forøvrig sliter.

Men jeg ser ofte på forholdet mellom 8 ohm og 4 ohm. Hvis økningen i wattstyrke fra 8 ohm til 4 ohm er mindre enn 70-80% så er alle varsellamper på med en gang. Men det finnes altså forsterkere i 10-20k klassen som ikke klarer en tilnærmet wattdobling fra 8-4 ohm selv om spec'en sier at de skal klare det. Og skrur man opp lyden litte granne så hører man dette, nesten uansett hva slags impedanse høyttalerne har. Jeg tror det krever en ekstraordinær frekkhet å skryte tilsvarende ned til 1 ohm. Tror ikke noen gjør det ;D ;D


Edit: Dessuten -hvis man har svidd av for mye penger på effekttrinnet - så kan det jo være greit å vite om forsterkeren duger som sveiseapparat. 8)
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Roysen skrev:
Krell MRA yter 16KW ved 0,5 Ohm ;D

Mvh
Roysen

Hvis man så har en hovedsikring på 63A så er det ikke sikkert man trenger sikring på forsterkeren 8)
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Rhesus skrev:
Roysen skrev:
Krell MRA yter 16KW ved 0,5 Ohm ;D

Mvh
Roysen
Blir litt som å ha en superbil, og så bare kjøre den i 1 gir. ;)
Er det ikke en av disse superbilene som klarer 100 km/t i 1.gir tro? Hadde en ganske sprek motorsykkel til disposisjon for et par år siden også, den gjorde nesten 100 km/t i 1.gir. Med rimelig bra respons.. :)

Mvh
 

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Innlegg
412
Antall liker
27
toref skrev:
Er det ikke en av disse superbilene som klarer 100 km/t i 1.gir tro? Hadde en ganske sprek motorsykkel til disposisjon for et par år siden også, den gjorde nesten 100 km/t i 1.gir. Med rimelig bra respons.. :)
OT: Jeg fikk 90 i første gir på den gamle Ford Taunusen min..... ;D
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
Nå er dere litt OT. Hold dere til trådens tema.

bjornh, moderator
 
Topp Bunn