Diverse Vitenskapens ukrenkelige kunnskap?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.248
    Antall liker
    4.565
    Torget vurderinger
    1

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.231
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Linkene til ABX tester er interessante Danke. Imidlertid er det slik at alt som står der underbygger det vi har sagt hele tiden. Jeg skjønner liksom ikke hva det er du prøver å poengtere??
    Poenget er at testene lyver.


    De har åpenbare feil og svakheter...

    For billigvin på dunk er dårligere enn den dyreste vin.
    “Jeg vet det er forskjell så når testen ikke viser det er testen gal" igjen. Gi opp!
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.974
    Antall liker
    7.072
    Sted
    Kongsberg
    Linkene til ABX tester er interessante Danke. Imidlertid er det slik at alt som står der underbygger det vi har sagt hele tiden. Jeg skjønner liksom ikke hva det er du prøver å poengtere??
    Poenget er at testene lyver.

    De har åpenbare feil og svakheter...
    For billigvin på dunk er dårligere enn den dyreste vin.
    Det er faktisk sant, vin er vitenskapelig Abx testet.
    At Dinside var krokagn og vinklet endrer ikke dette.
    Når det er sånne åpenbare feil, så må vi spørre oss om det brukes feil metoder..
    Ellers kan dere gjerne begynne å kjøpe dunker med billig vin, eller bedre lage sjøl.
    OK.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.198
    Antall liker
    11.678
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg mistenker sterkt at Distinctive og særlig Danke kun driver denne kveruleringen kun for kverulerings egen skyld.... det er generelt sett godt kjent at noen har stor moro av å irritere andre.
    Men til saken - langtids prøving av kabler og utstyr, som særlig Danke framhever, er helt klart tilvenning, og har egentlig ingenting med testing å gjøre.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg fant mer...

    https://audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/statistics-of-abx-testing.170/

    Les gjerne kommentar feltet.

    Bedre talt enn meg, men mine poeng.
    Bortsett fra at det ikke er trivielt å designe en god test, gjennomføre den på en god måte, gjøre en god analysene av resultatene og presentere resultatene på en god måte - hva er det du vil fram til ?

    mvh
    KJ
    Jeg vil påpeke at det er enklere å måle lyden, enn å få folk til å ærlig Abx teste.

    Bevisst eller ubevisst, eller gjetting.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.231
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg fant mer...

    https://audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/statistics-of-abx-testing.170/

    Les gjerne kommentar feltet.

    Bedre talt enn meg, men mine poeng.
    Bortsett fra at det ikke er trivielt å designe en god test, gjennomføre den på en god måte, gjøre en god analysene av resultatene og presentere resultatene på en god måte - hva er det du vil fram til ?

    mvh
    KJ
    Jeg vil påpeke at det er enklere å måle lyden, enn å tvinge folk til å Abx teste.
    Enig, og da vil mange målinger vise at det ikke er hørbar forskjell på ting du vet det er forskjell på, så da er det noe galt med målingene.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg mistenker sterkt at Distinctive og særlig Danke kun driver denne kveruleringen kun for kverulerings egen skyld.... det er generelt sett godt kjent at noen har stor moro av å irritere andre.
    Men til saken - langtids prøving av kabler og utstyr, som særlig Danke framhever, er helt klart tilvenning, og har egentlig ingenting med testing å gjøre.
    Har du aldri kjøpt noe i audio du ikke likte? Kontra noe du likte.

    Isåfall har du klart testen selv..
     
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg fant mer...

    https://audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/statistics-of-abx-testing.170/

    Les gjerne kommentar feltet.

    Bedre talt enn meg, men mine poeng.
    Bortsett fra at det ikke er trivielt å designe en god test, gjennomføre den på en god måte, gjøre en god analysene av resultatene og presentere resultatene på en god måte - hva er det du vil fram til ?

    mvh
    KJ
    Jeg vil påpeke at det er enklere å måle lyden, enn å tvinge folk til å Abx teste.
    Enig, og da vil mange målinger vise at det ikke er hørbar forskjell på ting du vet det er forskjell på, så da er det noe galt med målingene.
    Ja i hz...
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.248
    Antall liker
    4.565
    Torget vurderinger
    1
    Tror du på målinger ? Hvilke målinger ?

    Sensoriske tester som ABX med slektninger kan være nyttig dersom målingene kommer til kort, «ingen ting» kommer opp på målingen men likevel hevdes det lydforskjell jf. kabler. De kan også være nyttige for å undersøke terskler for om ulike former for [edit: og nivåer på] skavanker i lydreproduksjonen kan være hørbare. Men som du har vist så er det på ingen måte trivielt å gjøre gode tester.

    mvh
    KJ
     
    D

    Danke

    Gjest
    Tror du på målinger ? Hvilke målinger ?

    Sensoriske tester som ABX med slektninger kan være nyttig dersom målingene kommer til kort, «ingen ting» kommer opp på målingen men likevel hevdes det lydforskjell jf. kabler. De kan også være nyttige for å undersøke terskler for om ulike former for [edit: og nivåer på] skavanker i lydreproduksjonen kan være hørbare. Men som du har vist så er det på ingen måte trivielt å gjøre gode tester.

    mvh
    KJ
    Målinger er begrensede de også, det er som andre har sagt mer i lyd enn hz.

    Men jeg tror på hz.. jeg tror på watt.

    Og skal man teste, akkurat som med vin, så kan man ikke teste mange.

    Sansene blir overdøvet faktisk..

    Tenk at du likte lyden mye på den første, da blir det bias eller stor mulighet for dette på de neste...

    Har selv erfart det på sånne high rez tester.
    Riktig på to også feil...

    Hvorfor det tro?

    Når du gjetter eller stresser deg til å gjette så blir det feil.

    Nå maler jeg med bred pensel og overført betydning....

    Dersom jeg feks ikke kjente Trondheim solistene tex Souvernir så er det ikke sikkert jeg hadde klart testen....

    Men i ro og mak hjemme med blurayen så vet jeg det er bra lyd, sammenlignet med andre skiver klassisk musikk er lyden klart bedre.

    Er dette placebo???

    Nei, det er ikke det.. isåfall er Chablis grand cru også placebo.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.248
    Antall liker
    4.565
    Torget vurderinger
    1
    Javisst er det mer om målinger enn tommestokk. Du får lese deg opp litt på målinger også. Stereophile.com er et kjekt sted å starte uten alt for høy terskel. De har bl.a. hatt noen artikler om hva, hvorfor og hvordan de måler som de gjør.

    mvh
    KJ
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.091
    Antall liker
    8.026
    Torget vurderinger
    12
    Tror du på målinger ? Hvilke målinger ?

    Sensoriske tester som ABX med slektninger kan være nyttig dersom målingene kommer til kort, «ingen ting» kommer opp på målingen men likevel hevdes det lydforskjell jf. kabler. De kan også være nyttige for å undersøke terskler for om ulike former for [edit: og nivåer på] skavanker i lydreproduksjonen kan være hørbare. Men som du har vist så er det på ingen måte trivielt å gjøre gode tester.

    mvh
    KJ
    Målinger er begrensede de også, det er som andre har sagt mer i lyd enn hz.

    Men jeg tror på hz.. jeg tror på watt.

    Og skal man teste, akkurat som med vin, så kan man ikke teste mange.

    Sansene blir overdøvet faktisk..

    Tenk at du likte lyden mye på den første, da blir det bias eller stor mulighet for dette på de neste...

    Har selv erfart det på sånne high rez tester.
    Riktig på to også feil...

    Hvorfor det tro?

    Når du gjetter eller stresser deg til å gjette så blir det feil.

    Nå maler jeg med bred pensel og overført betydning....

    Dersom jeg feks ikke kjente Trondheim solistene tex Souvernir så er det ikke sikkert jeg hadde klart testen....

    Men i ro og mak hjemme med blurayen så vet jeg det er bra lyd, sammenlignet med andre skiver klassisk musikk er lyden klart bedre.

    Er dette placebo???

    Nei, det er ikke det.. isåfall er Chablis grand cru også placebo.
    Dette er hinsides trådens tema.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.378
    Antall liker
    16.568
    Sted
    Østfold
    ABX-tester er ubrukelige fordi det finnes dårlige ABX-tester. Dette er en litt farlig logikk, den medfører for eksempel:

    Noen høyttalere er dårlige, ergo er høyttalere ubrukelige.
    Det finnes rørforsterkere som er dårlige, ergo, rørforsterkere er fullstendig ubrukelige.
    Noen whiskyer smaker dritt. Med andre ord, ingen whiskyer er drikkbare.
    Det finnes dårlig musikk. Ergo, ingen musikk er bra.
    Noen ganger er det mørkt ute. Ergo, det er aldri lyst.
    Veslemannen sitter ikke så godt fast. Ergo, alle fjell kan finne på å rase når som helst.

    ...Her er det bare fantasien som setter grenser, og logikken er selvsagt så vanntett som logikk på sviktende grunnlag kan bli.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Syns veslemannen sitter som støpt, faenskapet raser jo aldri :)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.091
    Antall liker
    8.026
    Torget vurderinger
    12
    ABX-tester er ubrukelige fordi det finnes dårlige ABX-tester. Dette er en litt farlig logikk, den medfører for eksempel:

    Noen høyttalere er dårlige, ergo er høyttalere ubrukelige.
    Det finnes rørforsterkere som er dårlige, ergo, rørforsterkere er fullstendig ubrukelige.
    Noen whiskyer smaker dritt. Med andre ord, ingen whiskyer er drikkbare.
    Det finnes dårlig musikk. Ergo, ingen musikk er bra.
    Noen ganger er det mørkt ute. Ergo, det er aldri lyst.
    Veslemannen sitter ikke så godt fast. Ergo, alle fjell kan finne på å rase når som helst.

    ...Her er det bare fantasien som setter grenser, og logikken er selvsagt så vanntett som logikk på sviktende grunnlag kan bli.
    Det ender lett opp med Rasmus Berg-argumentasjon. Dersom det ikke allerede har druknet i Chablis Grand Cru eller Black Tower på veien.....
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.267
    Antall liker
    10.862
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Et lite hint er gitt til en person. Håper tråden forløper seg innen topic og på en fin og konstruktiv måte framover
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Og der har jeg lyst til å ta subjektivistene i forsvar på et punkt, eventuelt oppklare en sak.

    En ting er at man bedre detekterer forskjeller på korte lytteintervaller, og det er jo greia så lenge vi diskuterer hvorvidt det er en forskjell mellom to testobjekter i det hele tatt.

    Akkurat dette med å velge det produktet som er 'best', det trenger man gjerne noe tid til.

    Men dette er jo to distinkt forskjellige problemstillinger, selv om det sauses sammen av enkelte.
    Og for å ta det litt nedpå igjen: For at den ene skal være bedre enn den andre, så må de to være forskjellige.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.091
    Antall liker
    8.026
    Torget vurderinger
    12
    Det har jeg også poengtert mange ganger. #metoo lissom ....
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    For all del. Det meste er sagt. Men det er ikke stort som har nådd fram likevel.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.091
    Antall liker
    8.026
    Torget vurderinger
    12
    Nei, det kan man nok være enig om.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Spørsmålet som melder seg er om stråmennene. Er de et villet retorisk virkemiddel, eller er de et resultat av manglende forståelse?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.091
    Antall liker
    8.026
    Torget vurderinger
    12
    Det kan man nok spekulere i, men neppe få noe svar på.
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.803
    Antall liker
    2.038
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Et side spørsmål, hva er korrekt definisjon på "elektrisk identiske kabler"?
    Elektrisk identiske kabler, er jo kabler som ikke vil gi målbare avvik. Dette vil være litt avhengig av kretsen, men i praksis betyr det at det ikke er noen forskjell på gull/sølv/kobber i lederne, neutrik eller Xhadow, og ull, bomull, plast i isolasjon, mens kabler av typen MIT, transparent og VdH ikke er med. Det gis altså ikke poeng for å høre endret frekvensrespons i en kabel som endrer responsen.

    Mvh
    OMF
    Takker for svar OMF var bare litt nysgjerrige på tolkninga...:)
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Mener du at dette ikke er basert på kjent vitenskap? Kjære deg, det er du som støtter «ukjent og fremtidig» viten ref kabler.
    Mener du hifi ikke er basert på vitenskap???

    Markedsføring er ofte hissig på bil osv også..
    Eh nei, jeg mener at biler, TVer, hifi etc er basert på vitenskap ellers hadde jeg ikke skrevet det jeg skrev. Jeg forsto bare ikke K_Ts argumentasjon.
    Jeg siktet til Asbjørn sin gamle tråd, som trekkes frem fra glemselens mørke hele tiden av hans mest ivrige følgere, den tråden som kommer med alternative forklaringer på hvordan dyre kabler virker. Og jeg sammenlignet med hvor rart det ville være om noen også kom med alternative forklaringer på hvordan flyvemaskiner etc virker.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Det synes å være en utbredt holdning her på sentralen at vitenskapen innen vår hobby ble ferdig utviklet for hundre år siden og at alle som har opplevelser som krysser det man oppfatter som vitenskapen må innbille seg ting.
    Hei Hedde, her har du et poeng. Selve prinsippet bak innspillingene våre (stereo) har jo vokst frem for ikke altfor mange tiår siden. Dette bygger selvfølgelig på erfaring/ utprøving/ forskning på vår hørsel, og hvordan den fungerer. Samme med høyttalerne våre: Her har det vært forsket praktisk på virkninger av direktelyd, reflektert lyd, spredningsmønster m.m. Dette er selvfølgelig gjort i en forsøkslab og ikke bak tastatur på internett, for å si det sånn. Heller ikke så altfor mange tiår siden dette ble gjort.
    De såkalte objektivistene, eller hva de nå liker å kalle seg, har ikke noe problem hverken med høyttalere eller stereo, stort sett, de godtar glatt at det skal være to av høyttalerne. (La oss nå glemme et øyeblikk at de finere aspekter ved høyttalerplassering osv. går over deres hode, eller var det ører.)

    Men kommer man litegrann lenger opp på den høremessige stigen, faller de fort fra. Dette liker de ikke, naturlig nok, og de trenger å finne alternative forklaringer (altså forklaringer som ikke innebærer at de selv hører for dårlig). DA er det plutselig Newton, Maxwell osv. som gjelder, og hva noen skrev for 200 år siden.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.198
    Antall liker
    11.678
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Beklager - men du har jo selv sagt at du ikke kan noe om elektro og elektronikk, men hadde det vært en gullmedalje å få for å servere teknosvada, så hadde du definitivt vært en selvskreven medaljekandidat.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.782
    Antall liker
    15.149
    Sted
    Langesund
    Det at du til stadighet påstår andre har nedsatt hørsel er en uting, og bør kvalifisere til smekk på lanken og karantene.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Det at du til stadighet påstår andre har nedsatt hørsel er en uting, og bør kvalifisere til smekk på lanken og karantene.
    Greit, hvis dette er en forklaring som ikke likes , kan vi si at anlegget er for dårlig, eller at eieren mangler erfaring og/ eller musikalitet.
    Så kan du gjerne mene at sånne som jeg er godtroende, lettpåvirkelig, innbiller seg ting, etc. Jeg bryr meg ikke.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn