Vista, og hva så?

G

Gjestemedlem

Gjest
Den kommer med en ferdig innstallert openoffice pakke. Denne er like god som microsoft sin officepakke, iallefall til det aller meste. MS Office eller andre windowsprogrammer kan ikke kjøre under Ubuntu.

Men du kan jo kjøre openoffice på windows maskinen også. Den er like gratis der og kan lastes ned herfra. Og ja, den kommer også på Nynorsk, inkludert stavekontroll.

Jeg bruker selv windows men det er mange år siden jeg brukte MS Office.

O

omholt

Gjest
Jeg har lyst til og etter hvert kjøpe en Macmini. Kjekt å prøve noe nytt. Følger det med tekstbehandlingprogram i operativ systemet? Eller finnes det noen gratis programmer som kan brukes (openoffice?)

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
iWork har tekstbehandling, presentasjonsprogram og noe de kaller Numbers. Du får en prøveversjon med iMac, men pakken koster under 500. Keynote, presentasjonsprogrammet, er utrolig bra -- og Pages er en meget god måte å løse alle tekstbehandlingsbehov på -- kan arkiveres i Word-format, for å sikre cross-platform utveksling av filer.

Ellers er jo Neoffice for Mac tilgjengelig over nettet (emulerer MSOffice) - og har samme funksjoner som Openoffice.

L

Ludo

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Den kommer med en ferdig innstallert openoffice pakke. Denne er like god som microsoft sin officepakke, iallefall til det aller meste. MS Office eller andre windowsprogrammer kan ikke kjøre under Ubuntu.

Men du kan jo kjøre openoffice på windows maskinen også. Den er like gratis der og kan lastes ned herfra. Og ja, den kommer også på Nynorsk, inkludert stavekontroll.

Jeg bruker selv windows men det er mange år siden jeg brukte MS Office.
Ikke no problem å bruke MS Office via Wine evt Cross Over Linux i Ubuntu og de fleste andre distroer - funker fint :)

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
29
Kjører en MacBook Pro som jobbmaskin fordi jeg jobber mot blandede MAC/PC-miljøer og trenger også windows til endel applikasjoner. Har installert ParallellDesktops og kan, som soundproof har vist bare "flippe" bildet rundt når jeg trenger windows. Har brukt PC som jobbemaskin tidligere, men må si denne løsningen er veldig praktisk. er dog ikke enig i de som mener at bare den ene løsningen er best. For det første spørs det hva man skal bruke det til, hvor mye penger man skal legge i det og hvilket system man er mest komfortabel med. Til hjemmebruk, betale regninger, avspille musikk og skrive brev kan det umulig spille særlig rolle hva man velger idag, alt som finns på markedet er bra nok. Til mitt bruk (kjøre både PC og MAC applikasjoner samtidig) er MacBookPro,en ypperlig. Men jeg merker at det krever en kraftig maskin med myyye minne for å utnytte dette og dermed blir det også en dyr maskin.

Til hjemmebruk ville jeg valgt en PC med Vista. Billig og bra løsning. Nå kommer SP1 og det vil endre en del ting. Har testet RC1 og den retter de verste feilene. Uansett er det Vista som vil gjelde fremover enten folk liker det eller ikke. Det var akkurat samme støyen når man flyttet fra Win98 via 2000 til XP. Jeg unnlater å nevne ME som må ha blitt debugget i fylla.

G

Gjestemedlem

Gjest
Har levd med Vista 64 noen dager nå på den nye maskinen. Og det begynner å gå seg til. Når jeg fikk skrudd av at sikkerhetsmaset og gjenvant kontrollen over maskinen har den oppført seg eksemplarisk. Har ikke støtt på noen problemer så langt og drivere har ikke vært et problem heller. Uoffisielle spill funker greit og som de skal også, alle kodeker til lyd og bilde virker fint, så jeg har faktisk ingen hast med å løpe tilbake til xp riktig ennå iallefall.

Litt dårlig førsteinntrykk, men nå synest jeg det funker greit etter jeg er blitt vant med de nye måtene å gjøre ting på.

K

kathrine

Gjest
Synes Vista er tungvint!
Har brukt x timer på og få skannet et dokument som skal redigeres, men NEI det funker ikke.
PSC skanneren min vil bare skanne til Word, men Word 2002 er ikke kompitabel med Vista, og ikke vil den legge inn "nedlastningen" av 2007eren heller ???
Unødvendig mye fancy dilldall....
Nei , dette er tungvint, blir rett og slett litt irritert! :-[
Vh
S

L

laban

Gjest
Synes XP pro å nå Vista er helt ok,litt små tull i begynnelsen men det retter seg etter hvert,som oppdateringer kommer.Som i XP er det også i Vista full mulighet å kjøre gammel programvare.
Derimot levrandører av drivere & software skal ha ris som vanlig dem vil jo bare selge nytt (tilpasset Vista ) ::)
,men som sakt det er bare å høyre klikke program, å huke av for xp modus. :)

Når katastrofer har hvert ute reddes man av system gjenoppretting eller chkdsk den siste brukes når alt hopp er ute.

Er lite råd:ligg unna all programvare som tweeker XP eller Vista til å kjøre raskere eller yte bedre,alle verktøy finnes i XP/Vista den som gidder å lette / spørre finner.

Mvh

Laban

Detta bruker jeg PC,n til :)

Vedlegg

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
jowil skrev:
Rart at det blir så mye sutring og nesepeking og vas hver gang Microsoft lanserer noe nytt. Alle står fritt til å velge det de vil ha og hvis dere ikke vil ha det så drit i det, da. What the fuck.
Man står faktisk ikke fritt til å velge selv. Min nyeste bærbare kom med premium preinstallert. Hadde ikke mulighet til å velge XP eller ubuntu ved kjøp.

G

Gjestemedlem

Gjest
frans skrev:
jowil skrev:
Rart at det blir så mye sutring og nesepeking og vas hver gang Microsoft lanserer noe nytt. Alle står fritt til å velge det de vil ha og hvis dere ikke vil ha det så drit i det, da. What the fuck.
Man står faktisk ikke fritt til å velge selv. Min nyeste bærbare kom med premium preinstallert. Hadde ikke mulighet til å velge XP eller ubuntu ved kjøp.
Jo, mange laptopper kommer bundlet med OS. Men du kan jo velge en annen laptop hvis du ikke liker det da...

Jeg er forøvrig nå etter 2 måneder med Vista B.64, svært fornøyd med OSet. Det er mer stabilt og uproblematisk enn XP noensinne har vært for meg.

Det eneste jeg har å utsette på det er tiden det tar å overføre filer i lokalnettverk. Men jeg forstår at dette skal fikses i SP.1

Jeg kommer aldri til å gå tilbake til hverken XP, Me, eller 98.

Keltern

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
2
Selv kommer det nok til å ta litt tid før jeg velger å gå over til Vista, men jeg håper i hvert fall jeg slipper mye av dritten med Vista på jobben fremover, i etterkant av SP1..

T

Thomas1

Gjest
Nå skal jeg skrive et blir jævlig irriterende å holde på å legge inn innlegg.ed vista uten å bruke noen rettetaster. bokstaver og sentninger hopper bukk og det.

Bare som ett eksempel på hvordan det er å bruke min pc med Vista. Jævlig irriterende måten setninger blir brutt og stappet inn i allerede skrevne setninger.
Er dette vanlig med dette systemet?

G

Gjestemedlem

Gjest
Thomas1 skrev:
Nå skal jeg skrive et blir jævlig irriterende å holde på å legge inn innlegg.ed vista uten å bruke noen rettetaster. bokstaver og sentninger hopper bukk og det.

Bare som ett eksempel på hvordan det er å bruke min pc med Vista. Jævlig irriterende måten setninger blir brutt og stappet inn i allerede skrevne setninger.
Er dette vanlig med dette systemet?
Eneste gang jeg opplever noe slikt er når tommelen min kommer ani pekeanordningen på laptopen og flytter cursoren mens jeg skriver.

Topp Bunn