Visma Global - ERP

eirik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
0
Hei

Jeg har store problemer med Visma Global på jobb. Regner med at det er flere her som kjenner programmet gjennom jobb.

Problemet mitt er todelt.

1 Systemet er ekstremt ustabilt og tregt. Dette skyldes mest sannsynlig store datamengder. To år bruk har generet en databasefil på ca 4,5 GB. Jeg finner det utrolig at systemet ikke takler denne størelse datamengder.

2 Oppfølging fra forhandler/Visma. Her virker det som konsulentene er mer opptatt av å fakturere timer enn å løse problemer. Jeg har flere saker der jeg har meldt inn problemer som ikke blit løst, men regninger på support er kommet.

Spørsmålet er: HVA SKAL JEG GJØRE?

Det jeg egentlig er ute etter er kontakt med en annen Visma forhandler enn den vi har i dag, i håp om at de vil være mer opptatt av våre problemer enn timefakturering. Vi holder til i Akershus så forhandleren bør ligger i dette området.

Et annet spørsmål er om noen har noen andre gode ERP systemer å anbefale. Det viktigste for oss er at logistikk/ordre er blant det beste som er å oppdrive.

Eirik

N

nb

Gjest
4.5 GB skulle være a walk in the park for en ordentlig databaseserver så lenge ting er satt opp fornuftig og ting er indeksert ordetlig osv.

Å bytte ERP vil jeg tro er en veldig dyr og tidkrevende hobby...

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.776
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
4,5Gb database burde gå greit på enhver server med respekt for seg selv... Hva kjører dere disse greiene på ?

Det sagt, så er det forferdelig mye merkelig programmering i økonomisystem-bransjen. På min forrige jobb hadde vi Rubicon før konsernet vedtok å gå over til en felles ASP-løsning for hele konsernet. For å si det enkelt, så var Rubikon (så rent datateknisk) noe orntli shite.

En løsning som kanskje burde vært vurdert var outsourcing av selve driften med en tynnklientløsning mot en datasentral som har spesialisert seg på å drifte regnskapssystemer...

Johan-Kr

eirik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
0
Hardware som det kjører på er ikke noe problem HP DL360 m/8GB ram quad servers mot MSA. SQL 2005 - 64 bit. Ingen andre ting som kjører på denne. Global server innstalasjon ligger på en egen applikasjonsserver. Indexering går hver kveld.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Dette er et vanlig problem for applikasjons- og løsningsleverandører som ikke tar seg tid til å sette seg inn i hvordan teknologi som f.eks. databaser skal brukes. Vil nødig kritisere Visma spesielt, men jeg har jobbet med andre applikasjonsleverandører som ikke har peiling på hvordan databaser er tenkt brukt, hvordan de utnyttes best mulig og gir den skalerbarheten de er tenkt å gi.

For å si det enkelt, dersom indekseringen ikke er satt opp i henhold til hvordan applikasjonen bruker databasen kan man indeksere seg grønn uten at det betyr noe som helst for ytelsen.

Det er ikke nødvendigvis bare enkle justeringer som trengs i applikasjonen, men ofte er det sånn. Korrekt bruk av indekser og låsingsnivåer er en god start. Jeg ville fortsatt å mase på leverandøren, vist fram et par konkrete målinger på tidsforbruk og kanskje begynt å hinte om at det finnes andre leverandører å ta av...

Mvh

bruce

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.10.2005
Antall liker
0
Vi byttet til Visma Global i vår. Vi har omlag 100.000 faktureringer i året. Deler av systemet fungerer tregt her også. Dette gjelder spesielt fakturering og oppdatering av fakturajournal ved store satsvise jobber. I daglig arbeid er hastigheten grei hos oss. Jeg har tatt opp dette problemet med Visma. Det skal vistnok komme en ny versjon som effektiviserer en del av de mest tidkrevende rutinene. Denne versjonen kommer til våren, så vidt jeg vet.

ABC-data i Oslo synes jeg har høy kompetanse på Visma Global. Disse er tjenestevillige, raske og overfakturerer ikke.

Det er selvsagt viktig å tegne en skikkelig support avtale, ellers blir det jo veldig dyrt hver gang du må be om hjelp.

Lykke til!

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.605
Sted
Holmestrand
Jeg jobber med et system som kommuniserer med Visma Global. I den sammenheng har jeg jobbet mot Adcom i Drammen. Spør etter Robin. Fungerte veldig bra.

Topp Bunn