Bil, båt og motorsykkel Vise hensyn ved parkering?

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
17.549
Sted
Sølvbyen
Her er en artikkel om en som ble irritert når en SUV hadde tatt to plasser, og parkerte så førerdøren på SUV'en ble blokkert. Er det et tegn på stadig økende egoisme i samfunnet at mange parkerer uten å ta hensyn til at andre også trenger plass, og stiller seg midt mellom to felter? Når man leser kommentarfeltet under artikkelen er det også folk som åpent innrømmer at de gjerne lager riper i andres biler hvis de irriterer seg over parkeringen dems.

Sjekk denne parkeringen - VG

Må si jeg irriterer meg over de som ikke respekterer andres eiendom og bare slenger opp dører uten å se seg for, parkerer for nærme, parkerer skeivt o.s.v. Er jeg for uptight, og er parkeringsbulker noe man bare må regne med når man ferdes på offentlige p-plasser?

Aggromagnet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2012
Antall liker
70
Dessverre ja.
Parkerer derfor alltid langt unna inngangen, og aldri i nærheten av biler med barneseter..
Har selv vært ute for de nøkkel-j*vlene ved flere anledninger når jeg bodde i sentrum, og har bare en ting å si:

EarlJ

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2012
Antall liker
55
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Bilen jeg har nå var strøken i lakken når jeg fikk den. Gått 19000 km i Tyskland. Litt over ett år gammel. Hadde den i 14 dager før den første 50 cm lange "dameveske-ripa" kom på høyre bakdør. Klarte heldigvis nesten å rubbe og polere den bort. Her jeg bor er det umulig å få brukt bilen uten å måtte parkere ved siden av noen andre. Folk er generelt hensynsløse. Det er min oppfatning i hvert fall.

Ser også at det er status å ha møkkete bil... Griser spør du meg.... :p

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.054
Innse at bilen er en bruksgjenstand, ikke en pynteting.

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.211
Bruksgjenstand??
Folk er gått over til å ikke ha respekt for noen ting lenger.
Fikk en bil i rævva etter å ha parkert på ei ferge her før helga. Fyren skjønte ikke hvorfor det var nødvendig med skademeldingsskjema en gang. Hadde jeg ikke vært der hadde han ikke brydd seg. Må innrømme at det var like før det gikk helt i svart for meg et øyeblikk der.

G

Gjestemedlem

Gjest
Noen ganger må man parkere skeivt, fordi bilen ved siden av parkerte tilsvarende. Men når den er kjørt ser du ut som tullingen.

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Antall liker
1.436
Jeg kjører for tiden en "drittbil" i manges øyne, ser mildt sagt helt forferdelig ut hele bilen. Jeg ser folk med splitter nye biler møter meg med skeptiske blikk når jeg parkerer ved siden av dem, men jeg har stor respekt for andres eiendeler og åler meg ut så godt en kan. Nye riper ser jeg omtrent hver gang jeg bruker den, og ikke en eneste av de har i mitt eie blitt påført av meg :)

Kjørte tidligere en strøken veteran BMW i en knæsj rødfarge, et ordentlig blikkfang, og da parkerte jeg enten ulovlig forran inngangspartiet på utstilling(dersom den ikke sto i veien for noe eller noen), eller parkerte et godt stykke unna parkeringsplassen og gikk et stykke.

Jeg har forståelse for at mange er engstelig for bulker og kaprer to plasser av denne grunn, men da mener jeg man heller burde gjøre sine ærender på andre tidspunkt enn klokken 14 på en Lørdag på distriktets storsenter :)

Utenom det synes jeg det har blitt en negativ trend at vi i dagens samfunn tydeligvis skal angi hverandre for "småting" og småforseelser i hverdagen. Det er enkelt å få ut budskapet på facebook, eller lokalavis og sverte enkeltpersoner.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
17.549
Sted
Sølvbyen
Jeg har sett meg nødt til å ta konsekvensen av denne tydeligvis utbredte holdningen, og min neste bil kommer til å bli en såkallt "beater", ferdig med riper, bulker, og andre skjønnhetsfeil. Fordi noen ikke respekterer andres eiendom, og har et bevisstløst forhold til omgivelsene sine.
Jeg syns iallfall ikke det er greit å være skjødesløs med andres ofte svært kostbare eiendeler, fordi "det er jo bare en bruksgjenstand".

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.855
Sted
Bærum
Tidligere var en støtfanger en støtfanger. Hadde den ikke bulker, hadde den ikke gjort jobben sin. I Paris parkerte folk angivelig bilene i "fri" og uten brekk, slik at nestemann til å parkere kunne dytte litt her og der for å få plass.

Støtfangerne nå for tiden kan knapt "fange" noe som helst, er lakkert i samme farge som bilen og går i ett med karosseriet. Helt håpløst ut fra et brukersynspunkt. De eneste som tjener på det, er bilindustrien, som gjerne eier oppretterverkstedene også.

Førern av Land Cruiseren var enten en dame eller gubbe, eller begge deler.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.425
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg fant en gang en av mine biler med en handlevogn kilt fast mot nabobilen. Noe hadde prøvd å pushe seg mellom, kjørt seg fast, gitt opp, plukket ut varene og gått sin vei..... Lagunen i Bergen, say no more.....

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Antall liker
2.502
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Bilen er jo primært en bruksgjenstand, men for en del er den også en pynteting. Men det spiller egentlig ingen rolle. Uansett synes jeg man burde kunne forvente at folk har respekt for andre sin eiendom.

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Antall liker
2.502
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Tidligere var en støtfanger en støtfanger. Hadde den ikke bulker, hadde den ikke gjort jobben sin. I Paris parkerte folk angivelig bilene i "fri" og uten brekk, slik at nestemann til å parkere kunne dytte litt her og der for å få plass.

Støtfangerne nå for tiden kan knapt "fange" noe som helst, er lakkert i samme farge som bilen og går i ett med karosseriet. Helt håpløst ut fra et brukersynspunkt. De eneste som tjener på det, er bilindustrien, som gjerne eier oppretterverkstedene også.

Det du snakker om er støtfangerkappen. Selve støtfangeren ser du ikke. Den sitter innenfor kappen. Den er der i tilfelle ulykke, ikke for at andre skal kunne dytte på bilen din.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Fiiine damer skyr møkkete biler. Jeg vasker bilen min en gang i året - enten det trengs eller ei. For å holde fiiine damer og deres vesker langt unna.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
17.549
Sted
Sølvbyen
Fiiine damer skyr møkkete biler. Jeg vasker bilen min en gang i året - enten det trengs eller ei. For å holde fiiine damer og deres vesker langt unna.
Man bør helst polere bilen minst to ganger i året som et minimum for å beskytte lakken. Så kan man heller la den få et beskyttende lag med fisefinfrue-avvisende møkk etterpå.

Egentlig burde flere bilprodusenter gjøre som el-bil produsenten Think gjorde, utstyre bilene sine med karosseri av utskiftbare plastpaneler istedenfor lakkerte metallflater som er et helvete å vedlikeholde og holde pent.
Ja, jeg vet at mye av det som ser ut som lakkert metall er lakkert plast også. :)

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.383
Sted
Holmestrand

Det du snakker om er støtfangerkappen. Selve støtfangeren ser du ikke. Den sitter innenfor kappen. Den er der i tilfelle ulykke, ikke for at andre skal kunne dytte på bilen din.
Det er denne kappen som er problemet. Tåler ingenting og koster en formue å reparere også.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
17.549
Sted
Sølvbyen
Må jo si jeg skjønner hvorfor det blir lakkskader og bulker også, når jeg ser hvordan mange kjører inn på parkeringsplassen når de skal hensette kjøretøyet sitt. Her er det i mange tilfeller snakk om å holde høyest mulig fart inn på p-plassen, sikte seg inn minst 30 meter unna, og ha full fart inn i en åpen luke mellom andre biler, og bråbremse når man først er inne i selve parkeringsluka. Unntaket er stort sett de som rygger inn når de skal parkere.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
17.549
Sted
Sølvbyen
^ Hender jeg lurer seriøst på om mange som kjører bil rett og slett er litt tilbakestående, blant annet når jeg ser parkeringer som det der. :)

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.644
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Hehe.

Mjo, hender eg tror folk her på jobb er tilbakestående eg også. Men det har fint lite med parkering å gjøre :D

Her er en til fra samme parkeringplass forresten.

parkering2.jpg

Var jo ganske trangt da :rolleyes:

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.190
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
^ Hender jeg lurer seriøst på om mange som kjører bil rett og slett er litt tilbakestående, blant annet når jeg ser parkeringer som det der. :)
Det lurer jeg også på hver gang jeg er på det lokale søppeldeponiet og ser folk som ikke klarer å lukeparkere med tilhenger på bilen. Der står folk på kryss og tvers.

Whiplash

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2013
Antall liker
2.087
Sted
Østfold
Torget vurderinger
4
Har eid fler Defender'e, alle med småbulker etter offroad og tykke aluplater overalt for å bekytte mot steiner etc.

Den perfekte bil å parkere på kjøpesentere. :)

defender 3.jpg defender.jpg

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
17.549
Sted
Sølvbyen
Det der ser ut som den perfekte Norges-bilen. :cool:

Godt rustet for både den Norske veistandarden, og typiske parkeringsfasiliteter rundtomkring. Regner med god framkommelighet på vinterføre også. Gode kjøreegenskaper hvis man er mer opptatt av terrorbalansen ifht. andre bilister enn ren komfort også, kanskje. :)

freddie77

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.09.2009
Antall liker
457
Den passer vel ikke inn i noen av de oppmerkede parkeringsfeltene (som ofte er så trange at det er umulig å komme ut av bilen om det står andre på feltene ved siden av), men det gjør jo ikke så mye.

JCP

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.04.2014
Antall liker
368
Sted
Moss
Har eid fler Defender'e, alle med småbulker etter offroad og tykke aluplater overalt for å bekytte mot steiner etc.

Den perfekte bil å parkere på kjøpesentere. :)

Vis vedlegget 283281 Vis vedlegget 283282
Jeg er på min fjerde Discovery :) D2 med diger TJM-vinsjfanger fra Australia, hvor de er mer opptatt av kenguruer enn mennesker. Bak fungerer det originale jordankeret fint til bremsing av de som har utfordringer med tre sekunders avstand; så langt er to stk Avensis "fanget" pga barn i gangfelt.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.911
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Den gamle Geländewagen som jeg hadde, var utstyrt med kraftige stigtrinn i tykt stål. Høyt nok opp til at de fanga opp alle forsøk på å slenge opp døra på biler som stod ved siden av....

Veldig kjekt :)

Johan-Kr

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.054
Å vise hensyn (ved parkering) er et svakhetstegn. Sterke menn viser ikke hensyn.

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.367
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Grøss... Og fruen som skulle ut og handle de siste gavene.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
En herrlig aften for noen år siden var jeg på storhandling i en butikk i bergensområdet. Det var flere helt ledige plasser, men jeg valgte den som hadde en delvis dobbelparkert bil stående godt over delelinjen. Etter litt ratting for å få mitt høyrespeil rundt den andre bilens venstrespeil gikk jeg inn for å handle, fornøyd med at dobbelparkøren ved tilbakekomst ville måtte klatre over fra høyresiden for å komme til førersetet. Da jeg ved stengetid kom ut igjen sto det en rasende dame ved pareringsplassens to eneste gjenværende biler; min og hennes. Hun hadde også fått tak i en Securitasvakt. Hun mente at feilen var min, siden "hun kom først". Jeg tror aldri hun egentlig forholdt seg til mitt poeng om at siden jeg sto midt på min plass, mens hun ikke kunne skryte av det samme, så fikk hun takke seg selv for det plunder og heft som oppsto. Når jeg gjentatte ganger spurte om hvorfor hun ikke bare hadde klatret over girspaken i stedet for å vente en time gjentok hun bare at "hun var først". Grunnen var selvsagt at hun ikke skjønte hvordan hun skulle ratte seg ut uten å ødelegge speilet sitt, hvilket vel korresponderer med parkeringen hennes. Eterhvert satte jeg meg inn i bilen og rygget lett ut med en liten S-sving. Det så ikke ut til at det bedret damens humør. Noen blir aldri fornøyd. :cool:

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Antall liker
754
Torget vurderinger
10
Parkerte for en tid tilbake riktig på et kjøpesenter i Hønefoss(jo,det finnes) . Ra...hølet som hadde stått ved siden av meg , kostet meg 19000,-. :mad:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
17.549
Sted
Sølvbyen
En herrlig aften for noen år siden var jeg på storhandling i en butikk i bergensområdet. Det var flere helt ledige plasser, men jeg valgte den som hadde en delvis dobbelparkert bil stående godt over delelinjen. Etter litt ratting for å få mitt høyrespeil rundt den andre bilens venstrespeil gikk jeg inn for å handle, fornøyd med at dobbelparkøren ved tilbakekomst ville måtte klatre over fra høyresiden for å komme til førersetet. Da jeg ved stengetid kom ut igjen sto det en rasende dame ved pareringsplassens to eneste gjenværende biler; min og hennes. Hun hadde også fått tak i en Securitasvakt. Hun mente at feilen var min, siden "hun kom først". Jeg tror aldri hun egentlig forholdt seg til mitt poeng om at siden jeg sto midt på min plass, mens hun ikke kunne skryte av det samme, så fikk hun takke seg selv for det plunder og heft som oppsto. Når jeg gjentatte ganger spurte om hvorfor hun ikke bare hadde klatret over girspaken i stedet for å vente en time gjentok hun bare at "hun var først". Grunnen var selvsagt at hun ikke skjønte hvordan hun skulle ratte seg ut uten å ødelegge speilet sitt, hvilket vel korresponderer med parkeringen hennes. Eterhvert satte jeg meg inn i bilen og rygget lett ut med en liten S-sving. Det så ikke ut til at det bedret damens humør. Noen blir aldri fornøyd. :cool:
Er tom for liker, men jeg liker dette innlegget. Bra jobbet!

Topp Bunn