Virusfjerning

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.416
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
Dere datagutter, dere er flinke med sånt? Jeg har fått en luring som heter spooldr.sys som lager litt kvalm på systemet. Er vel en trojaner av noe slag. Gode forslag til å knekke'n?

N

nb

Gjest
Jeg bruker Avast! som er gratis og funker fint. Kjenner ikke til viruset du har, men på generell baiss er Avast! bra.

Om du skal begynne et nytt og bedre liv - hold deg langt unna Internet Explorer, Micorsoft Outlook og lignende. Da er mye gjort.

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.416
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
Takker, skal prøve. Jeg skyr IE som pesten allerede, og kjører Opera. Raskere og tryggere!

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Dette er muligens et rootkit og da skjuler nok denne andre infiserte filer, da må du nok gå
litt hardere til verks.

O

OldBoy

Gjest
nb skrev:
Om du skal begynne et nytt og bedre liv - hold deg langt unna Internet Explorer, Micorsoft Outlook og lignende. Da er mye gjort.
Med fare for å fremstå som veldig uvitende: Når alt på PC'en min er basert på Windows, hvordan unngå Internet Explorer og Microsoft Outlook?

N

nb

Gjest
OldBoy skrev:
nb skrev:
Med fare for å fremstå som veldig uvitende: Når alt på PC'en min er basert på Windows, hvordan unngå Internet Explorer og Microsoft Outlook?
F.eks www.opera.com

Litt OT: Etter man har prøvd noen av alternativene til IE er det ingen vei tilbake etter min mening, det kommer ikke bare av virus og slikt, men jeg synes IE er noe ordentlig herk når det kommer til brukervennelighet og funksjoner. Muligens har det blitt bedre i siste versjon, men jeg kan ikke si at jeg har noen planer om å finne det ut;)

G

Gjestemedlem

Gjest
Mange virus og annen styggevare bruker hull i de mest populære nettprogrammene som IE, MSN og Outlook. Benytter du andre alternativer er det mye mindre risiko for slikt med mindre du er svært ukritisk med hva du laster ned og installerer.

"Noskrnl is not a new rootkit. It is a new version of Spooldr rootkit.
Noskrnl rootkit is spread by e-mail. Often attachment has the file name: "SuperLaugh.exe" or the similar name."

Det kan med andre ord se ut som om dette kom ved at du startet et vedlegg til en mail med et lite morsomt program eller noe slikt.

Rootkits kan være vanskelig å fjerne og det er ikke alle virusprogrammer som fikser dette.

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.416
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
En stygg sak, vaffal. Den skjuler seg i andre filer, og kan derfor ikke detekteres ved hjelp av scannere e.l. Kun manuell fjerning som duger. Faan...
Edit: Nå ringte kjerringa; pc'n hjemme har konka helt. Da er det ingen vei utenom full rep.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
OT,

Er det andre enn meg som etterhvert føler for dødstraff for slike som sprer virus og spam ?

G

Gjestemedlem

Gjest
Spiralis skrev:
OT,

Er det andre enn meg som etterhvert føler for dødstraff for slike som sprer virus og spam ?
Egentlig er det bare av det gode. Som oftest da.

Det er jo kjedelig å få på maskinen, men som oftest er det lett å unngå. Det at folk er obs. på dette og installerer progrqammer som forsvarer maskinen mot dette samt at man blir litt ktitisk til hva man installerer er en grei beskyttelse mot at andre mer skumle interesser bruker disse metodene til å overvåke deg og maskinen din, drive alvorlig spionasje og sabotasje mot kristiske samfunnsmål. Som følge av den mengden og variasjon det er på slik styggevare er det mye vanskligere for dem å lage noe som ikke blir stoppet av brannmurer, antivirus, filtre og slikt.

Folk er også mer kritisk til hva slags informasjon de lagrer på maskinen eller nettet, nettopp fordi man er høyst klar over farene ved dette.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
..................., drive alvorlig spionasje og sabotasje mot .......kristiske samfunnsmål....................

Visste ikke at du var så motstander av kirkebrenning!? ??? ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
Spiralis skrev:
Gjestemedlem skrev:
..................., drive alvorlig spionasje og sabotasje mot .......kristiske samfunnsmål....................

Visste ikke at du var så motstander av kirkebrenning!? ??? ;D
Neida, jeg er bare innbitt motstander av rettskriving.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Synes det var et fantastisk fint og beskrivende ord du laget der. ;) Vi få nok konsultere lærer Arve. :)

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Spiralis skrev:
OT,

Ja, men bare etter ei uke med grusom tortur.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.068
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Og så har f-secure sin blacklight (google) som er kjempeenkel å bruke. Gratis den også.
Best er å installere og oppdatere, for så å restarte maskina i safe mode (f8 under boot), og kjøre alt det en har av antivirus, antirootkit, antispyware i safe mode. Da startes ikke svineriet og blokkerer sin egen sletting.

Bernt K

Topp Bunn