Forsterkere Virkningsgrad: Små klasse D-forsterkere vs større AB-forsterkere?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.036
Sted
Østfold
Angående det siste, tenker du da på høyttalere med følsomhet langt over 90 dB, gjerne tiltenkt rørforsterkere?
Nei. Faktisk var B&W 801 Nautilus bygget etter denne tankegangen. Jeg er faktisk ikke helt sikker på i hvilken grad det var tilsiktet en gang. Men da de konstruerte 801D kom de opp med en forsterker som fungerte langt bedre på ekstremt strømsterke forsterkere enn forgjengeren. Det har også vært en del eksempler på dette, spesielt på eldre modeller, fra JmLab (Focal).

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Fabelaktig Snickers, nå ble jeg 200% klokere her - minst.

Ang scenariet jeg skisserte over: hvor mye krefter mener du det er greit å sikte seg inn mot hvis man skal drive et basselement med en følsomhet på 86 db, med baseline-lytting på 75 db? Crown sin kalkulator sier at jeg bare trenger 100 watt hvis jeg vil ta høyde for peaks opp mot 100 db. Men magefølelsen min sier at det er alt for lite, særlig hvis de skal gå helt ned til 34 Hz...

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.036
Sted
Østfold
Det kommer jo veldig an på to ting. For det første, hvor mye headroom du vil ha, og for det andre, hvor godt forsterkeren kontrollerer lasten. La oss si du velger å legge inn 6dB mer headroom. Da er du jo oppe på 400W allerede. Så ser du kanskje at forsterkeren gir seg tidligere på den aktuelle lasten, la oss si 6dB under klippegrensa. Da skal du i prinsippet ha 1600W.

Om du har en forsterker av god kvalitet som takler lasten uten å svette, og du har nogen lunde kontroll på hvor høyt du vil spille, så er ikke 100W så lite. Husk også at man forbruker ikke mer effekt ved lave frekvenser enn for eksempel ved 100-200Hz. Ved lave frekvenser er det for det meste slaglengden på driveren som begrenser maks SPL.

Jeg pleier å uttale meg om kapasitet og effektbehov først etter at jeg har gjort simuleringer av aktuell driver og kabinett.

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Takk Snickers! Det var nyttig. Nytt for meg at det ikke kreves mer kraft ved lavere frekvenser... pleier det ikke nevnes som et argument for å avlaste høyttalere med en subwoofer at forsterker får mer headroom? Og hvorfor har da noen subwoofere så enorme forsterkere? Men mulig dette bare er "vedtatte sannheter" som ikke stemmer.

E.H.

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2013
Antall liker
309
Jeg tror nok mye av grunnen til at subwoofere 'trenger' store forsterkere er virkningsgraden til subwooferen.
Det handler vel ofte om åttiognoenfå dB, og når de så skal parres med åttiåtte dB frontene, og i tillegg gi en heftig bassheving.
Ja da starter de med litt handikap og trenger det lille ekstra.
Kan det stemme?

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.539
Sted
Ytterst i havgapet...
En presisering: en 100W forsterker skal gi 100W, - om frekvensen er 30Hz eller 13kHz er irrelevant. Energiinnholdet i musikk er noe annet, - her ligger brorparten av energien i de laveste frekvensene. EN flerveishøyttaler kan godt være oppgitt å tåle 100W, men diskantelementet tåler kanskje bare et par watt, litt avhengig av typen. Om du utstyrer til 100W og kjører et fullfrekvenssweep, så blåser du glatt og elegant vettet av både mellomtone og diskant.

janghell

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2002
Antall liker
396
Torget vurderinger
12
Masse nyttig info i denne tråden nå!
Kan føye til at Sunfire sine forsterkere som utvikler veldig lite varme har en strømforsyning som hele tiden "tracker" behovet for spenning og justerer spenningen i strømforsyningen til å ligge 6 volt over utgangsspenningen uansett hvor høyt/lavt man spiller. Så da ligger det 6 volt over transistorene uansett last.
Mer info her;
Manufacturer'

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Masse nyttig info i denne tråden nå!
Kan føye til at Sunfire sine forsterkere som utvikler veldig lite varme har en strømforsyning som hele tiden "tracker" behovet for spenning og justerer spenningen i strømforsyningen til å ligge 6 volt over utgangsspenningen uansett hvor høyt/lavt man spiller. Så da ligger det 6 volt over transistorene uansett last.
Mer info her;
Manufacturer'
Veldig interessant. Og for å dra en gammel kjepphest, så er jo de tingene vi diskuterer her nå en grunn til at det gir mye mer mening for meg når kommersielle tilbydere lager ferdige aktive systemer... enten forsterkeren er bygd inn i høyttaleren eller det brukes en ekstern boks. I de aktive monitorene mine fra engelske AVI feks, så har de utstyrt forsterkeren til bassdriveren med ganske moderat kontinuerlig kraft. Men de har konstruert forsterkeren slik at den likevel kan gi peaks opp mot 250 watt for å kunne gjengi all dynamikken i musikken, og sikret at elementet klarer å benytte seg av all den kraften.

Denne type perfekt matching mellom forsterker og element (eller forsterker+ passivt delefilter + elementer) er ekstremt mye vanskeligere å få til når man må kjøpe høyttaler og forsterker hver for seg.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.753
Torget vurderinger
2
Min forsterker trekker 278watt fra veggen og leverer maks 15 watt og skaper er lydtrykk på 113dB på mine høyttalere . Det er mer enn nok for meg som lytter på 75-82 dB lydnivå. Normal bruker jeg under 1watt og effektiviteten er da 0,4% i forsterkeren . Ikke si det ril Enova
PS og strømforsyningen er dimensjonert til å gi 750watt. Sånn for sikkerhetsskyld

Sist redigert:
Topp Bunn