Virker korte bassfeller?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• O

omholt

Gjest
    Mener å ha lest et sted at bassfeller bør være av en viss høyde for å kunne fungere skikkelig. Kom over hjemmsiden til Acoustic Tuning, og ser at de selger ganske rimelige bassfeller som er henholdsvise 914mm og 608mm høye. Kan de fungere bra med så lav høyde? Rull nederst på siden for å komme til bassfellene:
    http://www.acoustictuning.com/b8zv8UlNO38pJoHY35oUpPh5B-VbD8Ao9or6Yo.ips

Ser at de også selger noen dyrere bassfeller i form av plater som festes i hjørnene. Desverre koster de mye (Signatur Corner Bass Panel):
    http://www.acoustictuning.com/b8zv8UlNO38pJoHY35oUpPh5B-VbD8Ao9or6Xn.ips

Frode

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Antall liker
    175
    Torget vurderinger
    2
    Sv: Virker korte bassfeller?

Dette spørsmålet kunne jeg også tenkt meg svar på.

Frode

O

omholt

Gjest

Takk Stian. Kjenner til nettstedene, men har ikke tatt meg tid til å lese de enda.

Leste litt på http://www.acoustictuning.com/Sporsmal_og_svar/ og ser at foam line bass fellene virker t.o.m. 50hz. Det er sikkert snakk om de som kalles Pro Bass som er oppgitt med absorbsjonsgrad middels+. Signature-line panelene virker helt ned til 35Hz.
    Er ned t.o.m. 50 Hz bra nok for en bassfelle? Tenker til musikk. Daad 4 virker også ned til 50Hz. Synes det høres lite ut.

stianG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    739
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27

Tviler sterkt på at de skumgreiene har noe særlig effekt ved 50Hz og under. Hvis du sjekker denne sammenligningen http://www.realtraps.com/data.htm kan du se hvor lite effektivt skum er ved lave frekvenser. Et par rockwool 80mm "tungplate" kledd med stoff og satt inn i hjørnet tror jeg er et bedre alternativ. En panel absorbent vil være enda bedre, men krever mer jobb. Her er en side med kalkulatorer for panelabsorbenter og helmholz absorbenter http://www.mhsoft.nl/helmholtzabsorber.asp

O

omholt

Gjest

stianG skrev:
    Tviler sterkt på at de skumgreiene har noe særlig effekt ved 50Hz og under. Hvis du sjekker denne sammenligningen http://www.realtraps.com/data.htm kan du se hvor lite effektivt skum er ved lave frekvenser. Et par rockwool 80mm "tungplate" kledd med stoff og satt inn i hjørnet tror jeg er et bedre alternativ. En panel absorbent vil være enda bedre, men krever mer jobb. Her er en side med kalkulatorer for panelabsorbenter og helmholz absorbenter http://www.mhsoft.nl/helmholtzabsorber.asp
    Har vært inne på realtraps og lest en del. Var stor forskjell her ja. Det virker overbevisende det de skriver. Skulle hatt minst et par med Mondo Traps som de selger, men det blir ikke akkurat billig. Prisene deres virker ikke så gale i forhold til mye annet på markedet, men med mva og frakt på toppen så blir det fort mye penger.

Man har jo disse man kan mekke selv http://www.teresaudio.com/haven/traps/traps.html, men tviler på at har veldig god effekt. Og de er heller ikke akkurat korte....

O

omholt

Gjest

Kommet over bass feller/absorbenter på denne svenske siden:
    http://www.diffusor.com/Basabsorbenter.htm
    V-4 som vises der virker i området 40-100 Hz og koster 170 Euro. Slettes ikke så verst pris. De har også en modell, V-6, som opererer mellom 25-60 Hz og har en pris på 210 Euro. Slik jeg har forstått det, så er dette helmholtzresonatorer som er justerbare.

Er det noen som har erfaring med helmholtzresonatorer og hvordan de eventuelt er opp imot panel absorbenter?

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.012
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1

toref her på sentralen har V-6.
    Tror nok han kan fortelle om sine erfaringer :)

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.184
    Torget vurderinger
    6

omholt skrev:
    Kommet over bass feller/absorbenter på denne svenske siden:
    http://www.diffusor.com/Basabsorbenter.htm
    V-4 som vises der virker i området 40-100 Hz og koster 170 Euro. Slettes ikke så verst pris. De har også en modell, V-6, som opererer mellom 25-60 Hz og har en pris på 210 Euro. Slik jeg har forstått det, så er dette helmholtzresonatorer som er justerbare.

Er det noen som har erfaring med helmholtzresonatorer og hvordan de eventuelt er opp imot panel absorbenter?
    Hvordan må disse resonatorene plasseres? Ser ytterst interessante ut, men jeg er usikker på om jeg klarer å plassere en så stor kasse på en skikkelig måte i lytterommet mitt??

O

omholt

Gjest
    Jeg fikk dett svaret da jeg sendte en mail:

Den är variabel mellen 40-100 Hz (V-4) och passar i främre delem av rummet.har du bekymmer under 40 Hz finns V-6 som är justerbar mellan 25-60 Hz Passar bäst på bakväggen.,Båda kan läggas ned eller stående i ett hörn
    Pris
    V-4 170 Euro/st
    V-6 210
    Har du inte koll på vilka frekvenser som är jobbiga så laddar du ned mina testtoner från min hemsida.
    Hälsningar Matts

Se forøvrig bildene og tekst på denne siden:
    http://www.diffusor.com/Startkit.htm

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim

gut_man skrev:
    Hvordan må disse resonatorene plasseres? Ser ytterst interessante ut, men jeg er usikker på om jeg klarer å plassere en så stor kasse på en skikkelig måte i lytterommet mitt??
    For å håndtere resonanser under 70-80Hz tror jeg Helmholtz absorbenter er mest effektive veien å gå. De kommer jo i mange former og fasonger, Svanå sine V-n bokser er bare _en_ måte å implementere Helmholtz prinsippet på.

Jeg har hatt en V-6 fra Svanå et halvt års tid nå og ble fornøyd umiddelbart. Ja, det er en stor boks, men hva med å "gjemme" den bak sofaen eller bruke den som TV-benk? Evt. om madammen vil ha et ord med i laget kan man godt legge duk og sette planter på den. :) Men merk: Den "spiser" best når den plasseres i hjørner.

Mvh

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Selv om V-6 ser ganske diger ut når den kommer på døra...

Trenger den ikke se så diger ut i stua:

(Det siste bildet er ikke mitt, jeg fant det på hififorum.se en gang for snart et år siden.)

Vedlegg

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    De ser fine ut! Men jeg legger merke til at testrapporten på nettsidene deres omfatter en test med 8 slike i det samme rommet. Vær også oppmerksom på at disse later til å dempe relativt bredt. Testrapporten har heller ikke tall for frekvenser under 50Hz. Så hvis du har problemer med stående bølger (det vil si resonanser skapt av rommets dimensjoner) vil disse neppe være like effektive som justerbare Helmholtz resonatorer.

Mvh

O

omholt

Gjest
    At de demper i hele frekvensområdet, synes jeg er en fordel. En Helmholtz resonatorer er nok helt klart et bedre valg for de laveste oktavene. En kombinasjon av begge deler er sikkert det beste. Venter uansett med å kjøpe til målinger er gjort.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.327
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    hva koste v-6 og hvor mange db tar den i hvilket område.(forutsett hjørneplassering)
    vil IKKE ha noe som er effektivr opp til 4-500 eller ennå høyere
    suger hele punchen i lyden
    IMO
    Mvh

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.327
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    takk...
    så ikke svanå-navnet så jeg koblet ikke prisen til dette produktet.
    210 euro var jo ikke ille
    IMO
    mvh

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Med frakt og MVA ble det omtrent 4500,- for mitt vedkommende. En meget rimelig oppgradering i forhold til mye annet jeg har gjort. :)

Mvh

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.327
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    jeg har en pukkel på 8-10 db ved 50 - 60Hz i høyrekanalen som er sjarmerende,men som godt kunne vært redusert litt

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Nettopp. Jeg vil gjette at en V-4 vil gjøre mye av jobben for deg, men ta en prat med Matts på Svanå.

Mvh

O

omholt

Gjest
    Har nå bestilt et par bassfeller (Tri Traps) fra GIK Acoustics sammen med panel absorbenter. To stykk er nok i minste laget, men det er en grei begynnelse og så får jeg heller bestille mer senere hvis jeg blir fornøyd.
    Synes de ser bra ut, de er lettplasserte og prisen er ikke verst sammnelignet med mye annet. Utifra hva jeg har lest har jeg mye mer tro på disse enn de rimelige hjørneskum trekantene som acoustictuning selger.

I bunn og grunn er disse fra GIK bare massivt mineral ull som har samme virkning som rockwool. Er sikkert fult mulig å lage slike selv også fordi som ikke har ti tommetotter.

Vedlegg

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Spennende omholt! Hvor lang leveringstid er det på slikt? Ser fram til å høre om lytteinntrykk. :)

Mvh

O

omholt

Gjest
    toref skrev:
    Spennende omholt! Hvor lang leveringstid er det på slikt? Ser fram til å høre om lytteinntrykk. :)

Mvh
    Har ikke sjekket leveringstid. Regner med det er lagervarer, og at de blir sendt umiddelbart. Har ikke hørt noe annet. Da burde de være her innen en uke.
    Her er noen fraktpriser for de som er interessert:
    1 box - $275.67
    2 boxes - $295.52
    3 boxes - $392.57
    4 boxes - $507.98
    5 boxes - $623.79

Det går to Tri Traps bassfeller i en boks. Kommer man opp i 6 bokser er det nok en del å spare ved båtsendelse.

O

omholt

Gjest
    Her er noe som Ethan Winer har skrevet om Helmholtz resonator:

"Yet another type of bass trap is the Helmholtz resonator. Unlike foam, fiberglass, and tubes fitted with fiberglass, a Helmholtz resonator can be designed to absorb very low frequencies. This type of trap works on the principle of a tuned cavity and is often very efficient over a narrow range of frequencies. Think of a glass soda bottle that resonates when you blow across its opening, and you have the general idea. Although a Helmholtz design can be very efficient, the downside is that it works over a fairly narrow range and needs to be rather large to absorb very low frequencies. The range can be widened by filling the cavity with fiberglass, or by creating several openings having different sizes. One common design uses a box filled with fiberglass with its front opening partially covered by a series of thin wood boards separated by air spaces. This is called a slat resonator. Another also uses a box filled with fiberglass but has a cover made of pegboard containing many small holes. Although there is no denying that a Helmholtz trap can be very effective, the fact that it works over a narrow range of frequencies limits its usefulness. While it can be sized to absorb the dominant resonant frequencies in a particular room, it cannot absorb all the other low frequencies. And broadband absorption is needed to prevent acoustic interference that skews the frequency response throughout the entire bass range."

O

omholt

Gjest
    Så kom det pakke fra USA.

To bassfeller og to panel absorbenter.

De er solid bygget. Bassfellene synes jeg var veldig pene. Panelene har litt bobler i trekket som er synlig. De er ikke like pene som Furutech panelene som har fin ramme rundt og flott silkestoff, men de ser absolutt godkjent ut. Det er oppheng og følger med ståltråd til å henge de. Var litt redd utifra bilder at de skulle være en del hvitere enn mine Furutech paneler, men de er faktisk noe mer beige. Nå skal det bli spennende å eksperimentere litt.

Vedlegg

pelsjeger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    4
    Spennende. Er det de tykkeste veggabsorbentene du har valgt? Funderte også legge inn en bestilling, men er usikker på om interiørpolitiet vil godta slikt på veggene. Hadde vært glimrende om du kunne lagt ut noen bilder etter alt er på plass, samt kommentere hvorvidt de var verdt investeringen.

ER dine i standard eller "european linnen" utførelse?

O

omholt

Gjest
    pelsjeger skrev:
    Spennende. Er det de tykkeste veggabsorbentene du har valgt? Funderte også legge inn en bestilling, men er usikker på om interiørpolitiet vil godta slikt på veggene. Hadde vært glimrende om du kunne lagt ut noen bilder etter alt er på plass, samt kommentere hvorvidt de var verdt investeringen.

Ja, jeg valgte de tykkeste. De er nesten 14 cm tykke med stoffet. Mine er i standard off white.

Kom til å tenke i etterkant at det muligens kan være en del å spare hvis man bruker jetcarrier. Frakten var nemlig dyr og man betaler moms av frakt også.

Har du "interiørpoliti" hos deg så kan du vurdere de som selges med motiv hos http://www.akustikmiljo.se/public/dokument.php?art=298&parent01=197&parent02=297&level2_4=true, men jeg tror de koster ganske mye.
    Skal komme med bilder og erfaring etter hvert.

KapteinUfattelig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    176
    Torget vurderinger
    4
    omholt skrev:
    pelsjeger skrev:

Ja, jeg valgte de tykkeste. De er nesten 14 cm tykke med stoffet. Mine er i standard off white.

Kom til å tenke i etterkant at det muligens kan være en del å spare hvis man bruker jetcarrier. Frakten var nemlig dyr og man betaler moms av frakt også.

Har du "interiørpoliti" hos deg så kan du vurdere de som selges med motiv hos http://www.akustikmiljo.se/public/dokument.php?art=298&parent01=197&parent02=297&level2_4=true, men jeg tror de koster ganske mye.
    Skal komme med bilder og erfaring etter hvert.
    Hei, hva betalte du for alt inkl moms, frakt og slikt? Og erfaringene så langt?

Mvh KapteinUfattelig

O

omholt

Gjest
    Har nesten glemt hva jeg betalte totalt. Jeg tror det kom på rundt 5000 kr. Når det gjelder panel absorbentene, så synes kanskje disse var i tykkeste laget. Fordelen er at de også virker på bassen, noe som jeg hører. Utseende messig er de helt ok, men litt kjedelige med bare hvitt stoff. Når jeg ser hva andre har laget, så tror man fint kan kle noe rockwool plater selv og gjøre det vel så pent. Spørsmålet er om slike virker like bra, men tror ikke det er noe grunn for at de ikke skal det.

Bassfellene er jeg mer fornøyd med. Trekant formen er genial, og de smetter diskré inn i hjørnene. To stykker skal være i minste laget for å få noe særlig effekt, men jeg hører tydelig at bassen strammes opp og at bass resonnanse forsvinner. Disse kommer jeg nesten garantert til å kjøpe flere av. Disse tror jeg også ville blitt akseptert av mange "fruer".

Målinger har jeg ikke fått gjort enda.

Vedlegg

O

omholt

Gjest
    Bestilte nylig et par til med Tri-Traps fra GIK. Strålende fornøyd med disse bassfellene. Vurderte om jeg skulle gå for to Monster Trap istedet. De virker bedre i bassmråde over 70-80HZ, men disse trekantene er geniale i forhold til plassering.

EngelholmAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2007
    Antall liker
    1
    LMC skrev:
    hva koste v-6 og hvor mange db tar den i hvilket område.(forutsett hjørneplassering)
    vil IKKE ha noe som er effektivr opp til 4-500 eller ennå høyere
    suger hele punchen i lyden
    IMO
    Mvh
    Priserna har redan omnämnts så jag lämnar det därhän.

Däremot vill jag påpeka att det INTE är antalet dB som är intressant utan istället tiden som basbumlandet begränsas till! Alltså, basen blir tightare, stannar snabbare och stramas upp. Detta har med tidsdomänen att göra, inte energinivån.

V4 och V6 hanterar frekvenser under 110 Hz och exakta uppgifter hittar du på www.diffusor.com

:)

EngelholmAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2007
    Antall liker
    1
    LMC skrev:
    jeg har en pukkel på 8-10 db ved 50 - 60Hz i høyrekanalen som er sjarmerende,men som godt kunne vært redusert litt
    Återigen - den stora skillnaden är i tidsdomänen, alltså att basen slutar leva kvar i rummet! :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn