Vinylvask

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.500
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
Hvor lenge kjører dere en vaskerunde i minutter og med hvilken styrke?
Er det mulig å kjøre ultralyd for lenge med skadelig resultat på vinyl?
Da vi startet med ultralydvask for mange år siden, testet vi mye og lenge.
Over 200 timer på samme LP.
Ingen skade.
Vi sjekket både lyden og rillene med mikroskop. Det siste gikk ikke så bra da varmen fra lyskilden bukket vinylen.
Også fra den gang:
Vi kom fram til at en hastighet på 3-5 minutter per runde og to alt 20-30 minutter var optimalt.
Da med 12 plater / vask.
Den som er vist over har tykkere spacere, det kan bli mer effektiv vask og kortere tid.
Det er bare å prøve seg fram.

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.910
Sted
Hus
Vasker opp mot full tid som er en halv time hvis de knitrer mye. Noen må vaskes flere ganger for å bli rene, og har ikke oppdaget noen problemer med det. Skal gå ned på antall som vaskes til fire for resultatet blir nok bedre da. Stort sett klarer jeg meg på en halvtime på ti stykker. :)

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Antall liker
366
Torget vurderinger
22
På min er det trinnløs effektregulering av ultralyden. Kan jeg likesågodt bare sette den på maks?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.500
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
På min er det trinnløs effektregulering av ultralyden. Kan jeg likesågodt bare sette den på maks?
Du må finne ut hvilket effekt område du kan regulere.
Så sammenligner du med de som ikke kan reguleres.
Hvis vaskeren har tilnærmet samme størrelse er max trolig helg greit.

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Antall liker
467
Torget vurderinger
2
Jeg opplever at noen plater knitrer mere etter UL vask enn før og at det er tilkommet et nytt støybilde. Dette til tross for at de visuelt er gullende skinnende rene. Skjønner ikke hva jeg gjør feil her men følger enkelt denne prosedyre:

- 1 del Blårens + 7 deler batterivann vann + 1 dråpe Salo
- 20-25 min på 70% effekt roterende
- deretter inn i VPI våtsuger hvor jeg påfører baterivann med myk børste og suger nesten tørr
- inn i cover

Hva gjør jeg feil?
Benytter Audiorevita: audiorevita ultrasonic device

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Antall liker
366
Torget vurderinger
22
Kan jo være at VPI våtsugeren legger igjen noe høgg?

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Antall liker
366
Torget vurderinger
22
Har selv en Audiorevita ARC-04, og har foreløpig ikke opplevd tilsvarende. Sikkert litt vanskelig å si, men er det statisk knitring eller knitring pga støv/møkk?

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Antall liker
467
Torget vurderinger
2
Det finnes ikke møkk på plata. Den er gulle ren. Det må være statisk. Oppleves som forsiktig knitring fra statisk elektrisitet. Kanskje jeg skal helle ut rensemediumet og lage nytt?

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Antall liker
366
Torget vurderinger
22
Hmm. Har ikke så mye å komme med, men statisk elektrisitet oppstår vel sjelden uten grunn. Det er ikke VPI som tilfører dette? Hva med å ha i ytterligere 1 dråpe zalo?

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
38.763
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
kjenner det enkelt på håra i underarmen om skiva er elektrisk. Og en en runde i ultralydvaskeren fjerner heller enn tilfører stat el.

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Antall liker
467
Torget vurderinger
2
Platene er ikke elektrisk ladd, det kjennes lett. Knitringen høres ut som elektisk ladninger. Skal prøve uten VPI suger samt kortere tid i UL vasker.
180 grams platene ser ut til å være mere utsatt enn standard plater.
Platene er lett skeive når jeg tar de ut av UL vasker, men retter seg etter litt tid!!!
Kjører jeg for hardt med Revita!!!!

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.193
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Samme på min også, trinnløs effekt.
Min Biltema har max 240 W effekt, og 10 liter. Jeg fyller aldri karet helt, ca 6l er passelig, og reduserer vanligvis effekten litt fra max, men det er mest pga støy. Min bråker ekstra over 200w og da er det ikke gøy å spille musikk.
Jeg har ikke sett noe problem med full effekt, men ser ut som platene blir like rene på redusert.
Kjøretid hos meg er stort sett 15 min.

HeyHo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.10.2016
Antall liker
3.360
Torget vurderinger
2

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Antall liker
2.275
Sted
Sortland
@Billa
Mener bestemt å huske at det er noen innercover som er ekstremt statiske, papircover med vindu og tynn, litt stiv og knitrende plast innenfor.
Klistret seg alltid til platene når de ble tatt ut.
Du sier platene er helt rene, er det etter at de har vært i coveret?
Kan tenkes at det er litt støv på innsiden, og litt fuktighet på platen virker som et lim?

Bare et forslag
mvh hans

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Antall liker
467
Torget vurderinger
2
@Billa
Mener bestemt å huske at det er noen innercover som er ekstremt statiske, papircover med vindu og tynn, litt stiv og knitrende plast innenfor.
Klistret seg alltid til platene når de ble tatt ut.
Du sier platene er helt rene, er det etter at de har vært i coveret?
Kan tenkes at det er litt støv på innsiden, og litt fuktighet på platen virker som et lim?

Bare et forslag
mvh hans
Platene er helt rene og kleber ikke. Ingenting foruten knitringen tilsier statisk elektrisitet og ja jeg bruker både karbonbørste og Zerostat.
Jeg skal se på dette igjen samt gjøre noen direkte sammenligner før / etter og ulik rensetid samt ta bort VPI sugeren på slutten.
Kan det være at rensevæska taper seg??? Kan ikke se dette selv!

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.910
Sted
Hus
Lønner seg vel også å kjøre væsken gjennom et kaffefilter nå og da for å få ut bunnfallet ???

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.193
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Det er ikke bare bunnfallet som bør fjernes fra væsken i karet. Noe flyter som film på overflaten, mer eller mindre synlig, det syns jeg er verst. Alle brukte plater har litt fett på, det er ikke til å unngå.
På grunn av det skifter jeg væske ofte, skyller platene grundig, og karet vaskes og skrubbes ved hvert vannskifte.
Dessuten har jeg dårlig erfaring med fuktige plater i innercover, som settes i press i hylla.
Derfor lufttørker jeg platene ekstra lenge for å være sikker.
Det blir en del manuell jobbing, og tar tid, ja, men jeg sover ikke godt uten.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
21.578
Sted
Oslo
Torget vurderinger
15
Hvor lenge kjører dere en vaskerunde i minutter og med hvilken styrke?
Er det mulig å kjøre ultralyd for lenge med skadelig resultat på vinyl?
12 minutter, og da har platene rotert 3 - 4 runder (avhengig av hvilke spenning jeg kjører på spindelmotoren).
Kjører på "full" styrke - UTEN varme.
Skader er ikke påvist, utover enkelte tilfeller av "hvite kanter" ytterst på noen plater - egentlig i det som best kan karakteriseres som "støpeskjegget" ytterst.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
21.578
Sted
Oslo
Torget vurderinger
15
- deretter inn i VPI våtsuger hvor jeg påfører baterivann med myk børste og suger nesten tørr
Hva er misjonen med å gjøre dette - etter UL-vasken?

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Antall liker
467
Torget vurderinger
2
Hva er misjonen med å gjøre dette - etter UL-vasken?
Fjerne eventuelle rester av såpe, Blårens og møkk!!! Jeg suger først plata tørr. Deretter påføres destillert vann som børstes rund med myk børste. Til slutt suges vannet opp.
I det jeg legger nyrenset våt plate på VPI sugerens tallerken observerer jeg at noen plater har blitt lett konkave. Dette retter seg som regel ganske fort, men hvorfor blir noen plater konkav??

Jeg vurderer lage et lite R&D prosjekt av dette litt senere. Snart skal Veridian på reparasjon igjen og båten tas opp. Etter båten er konservert og alt ferdig har jeg tid til å gjennomføre en serie med tester for å avdekke årsaken til problemet. Da skal jeg dedikere meg til vinyl og rens av vinyl til jeg skjønner problemet.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
21.578
Sted
Oslo
Torget vurderinger
15
Ok.
Trolig er det ikke så mange (med UL-vasker) som utfører denne ekstra rengjøringen, og jeg m/flere har heller ikke sett behov av det.

Konkave plater, som retter seg ut igjen: Ja, det skjer - spes lett å se på tynne 80-talls plater. Årsaken er at det er høyere temperatur i badet enn i luften, og den delen av plata som er i væsken får da en temperaturøkning med det resultat at den blir konkav til temperaturen går ned igjen.

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Antall liker
807
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Når eneste sannsynlige fellesnevner for økt knitring etter UL er VPI maskinen, ville jeg sluttet å bruke den.

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Antall liker
467
Torget vurderinger
2
Når eneste sannsynlige fellesnevner for økt knitring etter UL er VPI maskinen, ville jeg sluttet å bruke den.
Skal teste UL uten VPI og se om problemet opphører!!!:rolleyes:

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Antall liker
467
Torget vurderinger
2
Dette svarer produsenten:

Hello,
I think you clean records a bit too long at elevated temperature.
But I have no experience in cleaning at higher temperatures. Usually a room temperature is enough.
Make lower the temperature or shorten the cleaning time.
I found a new cleaning fluid in which I washes plates with better results.
https://www.ebay.com/itm/The-Groovi...n-Concentrated-Fluid-8oz-Cleaner/201604318432
Best regards
Waclaw

Hi Hipolit
I have experienced that some records achieve low crackling noise after cleaning. The noise sounds like it is derived from static electricity, but the record is not static (I have ruled that out) and the vinyl is pure and very clean by visual inspection. Some records also achieve a concave shape.
This phenomena is more often found on 180 g records and seldom found with thin standard records. The phenomena happens also to brand new records without any earlier damages. The concave shaping usually disappear later, but not for all 180 g records.
I clean 20-25 minutes at 30 C and with 70% power.
It seems like the records achieve some type of stress / strain during cleaning that make the concave shape and later the surface noise…..!
Do you have any experience by this?
Do I clean to hard?
Any method to remove the achieved crackling noise?

BR
Geir

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Prøvde nye rutiner på platevasker, og testet ut 35W.
Har nå spilt igjennom de som jeg vasket med 35W, og må korrigere det som var førsteinntrykket.

Alle de som er vasket på 35W oppleves gjennomsnitlig mer knitrete, og med mer overflatestøy enn forrige batch som ble vasket på 50W.

Jeg kommer derfor til å vaske alle plater på 50W i fortsettelsen.
OCDen i meg sier at jeg bør vaske denne "testbatchen" på ny

I tillegg bruker jeg en liten akvarium varmekolbe for å få lunk på vannet. (blir ikke varmt)

1. La spindelen snurre noen runder i vannbadet uten aktiv UL (ca 1min)
2. Kjør en omgang à 5 min
3. La spindelen snurre noen runder i vannbadet uten aktiv UL (ca 1min)
4. Kjør en omgang à 5 min
5. Ta platene ut, og lufttørke. (Jeg lar de gjerne stå et par tre timer og tørke)
6. Putt inn platene i nye inner cover.

Jeg vasker nye og lite pilte plater 4 stk. (har plass til 7 plater) om gangen, mens andre «antikviteter» gjerne vaskes en eller to om gangen.

Funderer på å kjøre de lenger enn 5 minutter i en omgang fremfor å kjøre to omganger.

Spindelen har 2,5 r/min.

http://www.mobilgraf.home.pl/manual_wd.pdf

EDIT: Leser litt nøyere i manualen (sånn er det... ikke så flink med manualer)
Det viser seg at det er 50 W som skal brukes, og at den vasker med fast 40KHz. RPM = 2,5 r/min.

Power 50W
Power supply 230V ~ 50/60Hz
Ultrasonic frequency ~ 40KHz
Engine speed - 2,5 r/min.

511113d1538394833-huset-ved-elva-resurrection-old-devil-73252528-9fa8-411f-b312-1843a9d23981.jpg

Sist redigert:

HeyHo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.10.2016
Antall liker
3.360
Torget vurderinger
2
Er det ikke mulig å senke farten på spindelen BangBang?
Grunnen til at jeg gikk for Vinylstack var at det var mulig å regulere farten.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
21.578
Sted
Oslo
Torget vurderinger
15
Roterer den så raskt som 2,5 r/min?
Jeg har gearet min til å bruke 3 min/r

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Roterer den så raskt som 2,5 r/min?
Jeg har gearet min til å bruke 3 min/r
Nei, det er ikke det. Da må jeg gå inn og se på hvordan det er loddet sammen.
Men jeg opplever ikke det som noe problem. De platene jeg har vasket er gullende rene, og helt fri for knitring og overflatestøy.
(Utenom de platene som er gamle og slitte, og som har riper på seg da...... for de eksisterer også :rolleyes:)

Sist redigert:

HeyHo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.10.2016
Antall liker
3.360
Torget vurderinger
2
Nei, det er ikke det.
Men jeg opplever ikke det som noe problem. De platene jeg har vasket er gullende rene, og helt fri for knitring og overflatestøy.
(Utenom de platene som er gamle og slitte, og som har riper på seg da...... for de eksisterer også :rolleyes:)
Oki,har lest de fleste trådene om UL her på sentralen og ser at det som omhandler hastighet er at 3-5 min pr runde skal vere ideelt for best vaske resultat.
Ser fram til å starte opp min vasker,har en del plater som blir spennende å se om det er skitne eller bare utslitt.:)

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
21.578
Sted
Oslo
Torget vurderinger
15
^ Én av årsakene til at det er en fordel med lavere rotasjonshastighet er at væsken får bedre tid til å renne av platen på vei opp av badet. Reduserer risiko for ar væsken blir med så høyt at noe kan renne over label.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Nei, det er ikke det.
Oki,har lest de fleste trådene om UL her på sentralen og ser at det som omhandler hastighet er at 3-5 min pr runde skal vere ideelt for best vaske resultat.
Ser fram til å starte opp min vasker,har en del plater som blir spennende å se om det er skitne eller bare utslitt.:)
Det står noe i manualen om at svært skitne og problematiske plater kan vaskes seksjonsvis. Men jeg tror at også reguleres av hvordan man vasker, og hvor lenge man vasker.
Som sagt, jeg har fått alle mine plater rene med min metode. Men skal forske på muligheten for å senke hastigheten.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
^ Én av årsakene til at det er en fordel med lavere rotasjonshastighet er at væsken får bedre tid til å renne av platen på vei opp av badet. Reduserer risiko for ar væsken blir med så høyt at noe kan renne over label.
Ja, dette kan være en årsak. Men nå har jeg snart vasket 200 plater, og har enda til gode å få vann på label :)
Men tror at man også må passe på hvor mye væske man har i karet.

HeyHo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.10.2016
Antall liker
3.360
Torget vurderinger
2
Er vel greit at minst mulig skitt/væske blir med plata opp av karet og vil jeg tro?
Tenker spesielt på prosessen når vasken er avsluttet og avrenniningen/tørking begynner,jo saktere den har rotert jo mere har gått tilbake i karet?
Bare tipping det her vil jeg presisere. :rolleyes:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
21.578
Sted
Oslo
Torget vurderinger
15
Men tror at man også må passe på hvor mye væske man har i karet.
Hvor mye væske du skal ha i karet sier seg selv.

Videre kan det nevnes at UL-effekten reduseres desto større "overflate" som befinner seg i karet under vask. I den forbindelse vil man få bedre vaskeeffekt jo færre plater man vasker samtidig.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.500
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
Hva ble total pris på denne?
Enhver tommeltott fikser en slik.

HeyHo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.10.2016
Antall liker
3.360
Torget vurderinger
2
Hva ble total pris på denne?
Enhver tommeltott fikser en slik.
6400,-
Det er sikkert mulig å komme nærmere 5500,- visst en finner rette selger av UL vasker.
Mine tommeltotter fikser ikke dette,anbefaler Vinylstack sitt spin kit av hele mitt hjerte.

Topp Bunn