Vinylvask

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28


Noen forsøk med en ultralydvasker lang tid tilbake overbeviste meg om at dette var det eneste riktige for å rengjøre mikrorillene i vinylplater.
Sammen med Sclalars laget vi den første vaskemaskinen. Den har blitt kopiert et utall ganger.


Om denne virker vet jeg ikke. Men såpass tåler vi vel å se?
 
Sist redigert av en moderator:

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Innlegg
2.441
Antall liker
1.988
Sted
Bergen
Denne var jo helt genial. En slik vil jeg og ha:cool:;) ¿cuánto cuesta?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Skulle lagt ut litt mer, men slik ble det ikke. Får heller svare på spørsmål. Det er en egen tråd om denne i vinylavdelingen....tror jeg.
Selve vaskeren og noen deler kommer på rett under 3000,- norske.
Det er litt jobb å bygge den opp, men det er ganske mange som har laget slike nå. Alle med litt forskjellige løsninger.
Den er helt fantastisk!
Vasker opp til 15 plater i slengen.
Full vaskemaskin med isopropanol, vann og to dråper Zalo kommer på ca 100,-. Med denne beholdningen kan du vaske maaaange plater.
Du ser selv når det er på tide å bytte eller rense "vannet". Du vil ikke tro hvor mye skitt som kommer ut av rillene og blir liggende på bunn.
 

januscp

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2012
Innlegg
800
Antall liker
339
Torget vurderinger
10
Bruker du kun ultralyd for å fjerne møkka i rillene, eller har du microfiber evt. carbonfiberbørster noe sted i tillegg? Hva blir egentlig resultatet etter vask? Jeg mener sammenlignet med NittyGritty, Autodesk, Acoustech, Hannl, OkkiNokki osv...
Jeg har vel ca 1000 LP'er, og det falt meg plutselig inn her om dagen (etter at ny platespiller var anskaffet og innstallert) at platene nok kunne trenge til en rens.
Jeg kjøpte en slik SpinClean helmanuell platevasker til en og en plate, men jeg har ikke kommet i gang enda. Hvordan er disse maskinene (hvor effektive) egentlig sammenlignet med den manuelle SpinClean greia?

Mvh
Per J.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
......Hvordan er disse maskinene (hvor effektive) egentlig sammenlignet med den manuelle SpinClean greia?

Mvh
Per J.
Jeg har brukt SpinClean til noen plater - og vil si følgende om mine erfaringer:
Så fremt man (som i mitt tilfelle med drøyt 100) ikke har mange plater som må/skal/bør vaskes ofte, så er SpinClean en ok vasker. Det man må være oppmerksom på er at møkka blir liggende i væsken - og kan dras med på nytt i neste runde. Rensevæsken til SpinClean virker forøvrig å være effektiv.
 

januscp

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2012
Innlegg
800
Antall liker
339
Torget vurderinger
10
Jeg ser jo at vaskevannet vil bli ganske møkkete i SpinClean, derfor står det jo også at man skal skifte vann etter 20-50 plater avhengig av hvor møkkete de er. Det jeg tenkte mest på er hvorledes resultatet fra denne maskinen til Audiomix blir sammenlignet med de dyre helautomatiske platevaskerne. SpinClean ser jeg mer som en inngangsportal til platevasking - skal det bli noe greie på bør man vel ha noe bedre?
 

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Innlegg
845
Antall liker
573
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Er det mulig å få kjøpt en ultralydvasker i butikk? Evt kanskje noen har en hjemmebygget å selge?
 

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
4.045
Antall liker
2.796
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
"Det jeg tenkte mest på er hvorledes resultatet fra denne maskinen til Audiomix blir sammenlignet med de dyre helautomatiske platevaskerne."

Hans sin gir et overlegent resulatat: det blir ikke bedre .Jeg har tidligere dokumentert dette med ems : altså elektronmikroskop bilder.Men det begynner å bli noen år siden tror bildene ligger i tråden Hans nevner lenger opp.Skikkelig vaste å bøtte ut gryn på et kommers produkt som ikke rekker denne over anklene!
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Selve "maskinen" kan du kjøpe fra Kina (Hong Kong) og koster 2500 - 3000.
Biltema har også til snaut 4000.
Eller eBay. Søk på Branson.
Resten er DIY.
Tror neppe slike dukker opp på bruktbørsen. Ingen vil selge noe slikt så lenge de setter pris på "ren" musikk.
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
Etter hva jeg forstår har alle børstemaskiner, uansett pris, et felles problem: børstene er alt for grove til å komme ned i rillene.
Det er det kun ultralyd som gjør.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^^ Den vaskeren du har benyttet (avbildet) er vel ikke en Branson, eller...?
Hva er typebet. og ca. innv. mål?

Etter vask - lar du platene kun drypptørke?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Noen detaljer. Det er mer i USC tråden.
Vaskemaskinen må ha innvendige mål tilsvrende en LP med noe margin.
Det vil si at lengden må være noe større enn diameter.
Dybde noe større enn halve diameteren.
Bredde er normalt ikke kritisk. Det vil bestemme hvor mage plater du kan laste opp pr vask.
I kinamodellen går det helt fint med 15 stk. Kanskje 17.
Børster er bare tull i denne sammenhengen. Den / de som lager ultralydvasker med børster har ikke forstått prinsippet. Og så begrenser de vasken til en plate om gangen.
Tidligere sto blandigsforholdet på flasken med "Blåsprit": 1 del sprit til 7 deler vann og 1-2 dråper Zalo.
Tht's it:)

Jeg har ikke funnet en Branson (Rolls Royce) modell som er billig nok. En som vil passe heter 620 hvis jeg ikke husker feil.
Kjøp i tilfellet den enkle uten timer og heater.

Etter vask setter jeg platene til tørk og lar ei bordvifte sørke for en svak bris.
 

olisn

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
688
Antall liker
624
Sted
Larvik
Torget vurderinger
4
Dumt spørsmål, kanskje, men hvordan er det med plater med mer eller mindre synlige tegn til hard behandling - riper, knitring og denslags... Er det mye å hente med usc her?

ole G
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
så audiodesk vaskeren min er mao ikke verdt penga og bare å kaste på fyllinga ?
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
forrige innlegg var humoristisk ment :) kult at dere får til å lage slike vaskere som funker bra , kudos
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Dumt spørsmål, kanskje, men hvordan er det med plater med mer eller mindre synlige tegn til hard behandling - riper, knitring og denslags... Er det mye å hente med usc her?

ole G
Mekaniske skader (riper, hakk etc.) må du nok leve med. Selv ikke ultralyd fikser slikt.
Knitring skyldes ofte støv som har satt seg fast. Slikt fjernes effektivt med ultralydvask. Kliss etter ymse fludium også.
Finn fram tråden om USC.
Det er en link helt øverst på siden.
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
funker gjør den, jeg er fornøyd med vaskeegenskapene den innehar ihvertfall :)
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
så audiodesk vaskeren min er mao ikke verdt penga og bare å kaste på fyllinga ?
Den virker sikkert (ikke kast den), men penga er den ikke verdt.
Vaskeresultatet er antagelig ganske likt. Hver enkelt får vurdere pris i forhold til egen arbeidsinnsats.
Til slutt kommer hastighet der Audiodesk er raskest ved ei plate, selvlagd blir mere og mere effektiv jo flere plater som skal vaske på kort tid.
Fordeler og ulemper mao.
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
så audiodesk vaskeren min er mao ikke verdt penga og bare å kaste på fyllinga ?
Den virker sikkert (ikke kast den), men penga er den ikke verdt.
Vaskeresultatet er antagelig ganske likt. Hver enkelt får vurdere pris i forhold til egen arbeidsinnsats.
Til slutt kommer hastighet der Audiodesk er raskest ved ei plate, selvlagd blir mere og mere effektiv jo flere plater som skal vaske på kort tid.
Fordeler og ulemper mao.
sant,men utifra delepris er det ingen tvil om best buy ;)
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.079
Antall liker
6.491
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
kanskje ikke best buy, MEN man putter inn en skitten plate, og når prosessen er ferdig er den blåst tørr og kan gå rett inn i innercover. Ikke trenger man spindel og går unna. Selv fant jeg ut at dette var en fin oppgave for barna. Liker autodesk's prinsipp selv om den koster en god del kroner.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Har lest meg igjennom hele USC-tråden, og jeg må nok si meg tålelig overbevist om at ultralydvasking nok er bortimot det optimale. Om jeg skal "orke" å gå på (nok) et DIY-prosjekt må jeg derimot smake litt på. Må se det litt opp mot mitt behov også.
Spin-Clean gjør på mange måter (med noen unntak) en tilfredstillende jobb, om man er litt nøye og børster i tillegg til vask. Selv forholdsvis møkkete "loppis-plater" har blitt ganske så lytefrie. Det største aberet med den er mer tiden det tar å vaske, enn resultatet. Men, med et begrenset antall plater som spilles så hyppig at de trenger frekvent rengjøring, så... tja.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det er smart og slå seg sammen med andre om å bygge en slik vasker. Behovet for de fleste er ikke stort. Jeg samler opp "nye" plater til vask.
Ikke så ofte som to ganger i året.
Nå har det kommet flere innlegg på slutten av tråden (side 34 og utover) som viser flotte og relativt enkle løsninger.
Sett i gang:)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Hensikten med å presentere dette er å vise / forklare hvor fortreffelig ultralyd er til rengjøring av vinyl.
Selve utføreslsen kan gjøres på mange måter. Det er vist i tråden for USC.
Når en dust som kaller seg FHoven gir karakter og jeg ber han begrunne, svarer han dette:

"Hans
Hei jeg er Frode, og er faan av tubs. Jeg er utdannet finnmekaniker og svaksstrømselektriker og svarer på mine erfaringer!"

:confused:





 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.566
Torget vurderinger
10

Lydersen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.08.2010
Innlegg
79
Antall liker
9
Noen som har erfaring med å vaske 78-plater med ultralyd?
 
Topp Bunn