Vinylvask med Jif Universal!

Z

Zomby_Woof

Gjest
Lynol? :D

Om det skulle råde total desperasjon over malingsflekker, av alle ting.... Da tror jeg faktisk bremsevæske kan være verdt en test. Jeg har med hell brukt det på plastbyggesett med rennende maling etter mitt første mislykkede forsøk med airbrush. Den plasten tålte det, men det trenger ikke nødvendigvis å gå like bra med vinylen så test først.

Men nå er vi vel godt over i kategorien ''ska'rre værra no' mer før vi låser og går?''
 
Sist redigert av en moderator:

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
39.965
Antall liker
81.738
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
96
Brukte Jf Univeral på en plate som knitrer fælt selv om den ser tilsynelatende ok ut. Hjelper ikke så mye. Rart...? Andre forslag?
prøv ren Zalo rett på platen. Skyll godt!
Har nevnt det før, men en kamerat fikk spraylakk på en plate han likte veldig godt. Forsøkte med lynol. Plata ble helt blank og fin - og etter en stund helt blank, men ikke så fin. Mao lynol anbefales ikke, men mindre du ønsker å slette innholdet.
er litt forskjell på Zalo og lynol?
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.045
Antall liker
2.989
Torget vurderinger
2
Hvis du er så rotete at du klarer å spraylakke LPene dine ved et uhell, så kan det jo tenkes at du ikke har full koll på forskjellen mellom vaskemiddel og løsemiddel heller.;)
 

Seskage

Baron af Skage ;)
Ble medlem
15.12.2014
Innlegg
1.946
Antall liker
5.491
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Etter 25 år forvist til kjelleren, er endelig vinylplatene mine kommet tilbake i lyset, virkelig moro ;)
Men, de fleste hørtes ut som det var grus i rillene, skikkelig knitring under avspilling.

Så denne tråden, og forsøkte vask med Universalspray og microfiberklut.

Om det fungerte??? Om det gjorde!!

En av mine gamle favorittplater, Randy Crawfords "Raw Silk" ble tilnærmet uten ulyder :)

Bare et spørsmål: Hvorfor skylle md vann? universal fordamper jo ganske raskt, så etter tørk med tørr klut er den jo tørr uten rester fra middelet???
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.028
Antall liker
9.307
Må skylle med vann for å skylle vekk skiten. Jif legger også igjen rester selv om den fordamper.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Alt damper neppe bort. Det damper bort så det blir tørt, men det ligger igjen rester. Spray Jif på et rent vindu eller speil og la det tørke uten å bruke klut.

Så kan du studere resultatet mens du tenker på følgende: På plant glass polerer man det som er igjen av såpe i tillegg til at kluten suger til seg mye. På en plate er det interessante det som ligger igjen nede i rillene, der ingen kluter kommer til (de er små). Signal/støy på vinyl er bestemt av så små uregelmessigheter at molekylstørrelsen på vinylen begynner å bli et tema.

Skylle det bort med rent vann og tørke med en ren klut er nok en veldig god idé.
 

Piemonte

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2013
Innlegg
187
Antall liker
48
Hvor lenge lar dere Jifen virke før dere tørker bort?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Den der tror jeg i alle fall ikke på. Interiørrens til bil, så snakker vi nok vel så mye om polervoks som såpe. Å legge en tynn film av voks på interiøret i bilen er antageligvis bare fint. Men på platene?
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.913
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Enig med Zomby.
Jeg tror den der kan være et svært dårlig valg. Vet det ikke, da det ikke ligger innholdsfortegnelse ute, men det ser ut som et middel som legger igjen hinne til glans og beskyttelse. Det er ikke ønskelig i platerillene.

ps: Turtle selv advarer tydelig nok
Turtle Tips:

  • På absorberende overflater kan det være nødvendig med flere behandliger.
  • Må ikke brukes på glass, lakk, stoff, gulv, instrumenter, eller områder hvor glatte overflater ikke er ønskelig.
 
Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Skylling må ihvertfall til.

Jeg prøvde meg på slike engangs glassvaskekluter innvendig på bilruta. Det så helt fint ut, inntil jeg fikk motlys - det var ikke så morsomt med en tåkefilm som spredte innkommende lys så man ikke så noe...

Johan-Kr
 

EgilMofoss

Fersking
Ble medlem
26.03.2021
Innlegg
2
Antall liker
0
Sted
Alta
Er helt ny her, og har lest endel av det dere har skrevet om rens av LP plater. Idag forsøkte jeg JIF Universal på 40 år gamle plater. Lot det virke noen minutter, brukte en rensekam forsiktig, skylte med lunkent vann. Tørka med et lin-klede.....men syntes ikke resultatet ble bedre enn før rensen. Hva gjør jeg feil?
 
Sist redigert:

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Prøv Vanish Oxy Action spray.
Fordel utover med microfiber.
Skyll godt i lunkent vann med hardt trykk etter 5 minutter dra gjerne over med microfiber under skyllingen.
Ta gjerne en vask med zalo på samme måte etterpå.
Vannet renner lettere av da.
La tørke godt
 

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Innlegg
1.927
Antall liker
2.174
Jif og microfiber klut gir ett resultat som er mer enn godt nok for min del iallefall...
Gikk gjennom denne tråden, ny for meg..... . og beit meg merke i denne bl.a . Microfiber klut frarådes på det sterkeste, microfiber bør benyttes på harde flater. Fibrene fungerer som "pittesmå kniver ", det er ikke ønskelig på en vinylplate !

Men Jif universal fungerer som ei kule, takk for tipset. Fotavtrykket fra en Adidas avsatt av en kompis sommeren -75 på Kraftwerks Autobahn forsvant nettopp. Litt trist egentlig det var minner knyttet til den sschh - sschh -lyden. Blank og fin blei den. Brukte i tillegg en slik velourbørste for plater. Og rennende lunka vann etterpå.

Dr.E

1617790128057.png
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Gikk gjennom denne tråden, ny for meg..... . og beit meg merke i denne bl.a . Microfiber klut frarådes på det sterkeste, microfiber bør benyttes på harde flater. Fibrene fungerer som "pittesmå kniver ", det er ikke ønskelig på en vinylplate !

Men Jif universal fungerer som ei kule, takk for tipset. Fotavtrykket fra en Adidas avsatt av en kompis sommeren -75 på Kraftwerks Autobahn forsvant nettopp. Litt trist egentlig det var minner knyttet til den sschh - sschh -lyden. Blank og fin blei den. Brukte i tillegg en slik velourbørste for plater. Og rennende lunka vann etterpå.

Dr.E

Vis vedlegget 712100
Jeg har brukt universal microfiber av billigste sort i årevis uten noe problem med slitasje på vinyl.
Hele poenget er jo at microfiber graver litt.
 

Blackstar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.04.2016
Innlegg
82
Antall liker
117
Kjører mikrofiberklut i det daglige selv, også tørt før avspilling. Har rett og slett byttet ut platekost med mikrofiberklut, enklere, raskere og mer praktisk.
Så nylig en video med han som styrer brukten på Big Dipper, han wiper også over platene med mikrofiberklut. Skulle tro han vet hva han driver med.

Men det er forskjell på mikrofiberkluter da. Ulik struktur osv.
Vinyl Styl selger en mikrfiberklut spesielt beregnet til plater bl.a.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.309
Antall liker
16.927
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Hele poenget er jo at microfiber graver litt.
= Sliper/riper om man bruker feil type, og det er ikke akkurat noe vi ønsker å utsette rillene for.

Det mange ikke virker å være klar over er at microfiber IKKE er én spesifikk type, men mange ulike varianter - fra særdeles myk (som neppe vil skade vinylen) til noe tilnærmet slipepapir.
 

birk88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2016
Innlegg
391
Antall liker
270
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
= Sliper/riper om man bruker feil type, og det er ikke akkurat noe vi ønsker å utsette rillene for.

Det mange ikke virker å være klar over er at microfiber IKKE er én spesifikk type, men mange ulike varianter - fra særdeles myk (som neppe vil skade vinylen) til noe tilnærmet slipepapir.
Eksempelvis den type man bruker på briller?
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
= Sliper/riper om man bruker feil type, og det er ikke akkurat noe vi ønsker å utsette rillene for.

Det mange ikke virker å være klar over er at microfiber IKKE er én spesifikk type, men mange ulike varianter - fra særdeles myk (som neppe vil skade vinylen) til noe tilnærmet slipepapir.
Joda. Biligste på Europris er best.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.309
Antall liker
16.927
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Eksempelvis den type man bruker på briller?
Vil tro det. Jeg kjøpte et "sett" for mange år tilbake. De hadde ulik farge og det var angitt ulike bruksområder. Brukte de bl.a til rubbing av lakk og polering av aluminium. På aluminium hadde de to groveste/stiveste omtrent samme effekt som slitt 1500 og 2000 smergelpapir.
 

Hifisnurr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
475
Antall liker
487
Sted
Oslo
Skal hjelpe dere litt. Bildet over. Pute med korte mohair hår i nylon. Bruk den for å komme til dypt i rillene. Lærte det selv av noen guruer fra usa. Effekten av det overgår Spinclean/vinylstyl greiene. Rengjør faktisk så bra at det slår alt annet enn Ultralyd. Hårene følger rillene. Bruker det med skintne plater før Audiodesk. Noen mener at ultralyd ikke er nok i seg selv. Kissmus.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.309
Antall liker
16.927
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Kirmuss babler og plaprer så mye at jeg har problemer med å ta han seriøst:)
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Skal hjelpe dere litt. Bildet over. Pute med korte mohair hår i nylon. Bruk den for å komme til dypt i rillene. Lærte det selv av noen guruer fra usa. Effekten av det overgår Spinclean/vinylstyl greiene. Rengjør faktisk så bra at det slår alt annet enn Ultralyd. Hårene følger rillene. Bruker det med skintne plater før Audiodesk. Noen mener at ultralyd ikke er nok i seg selv. Kissmus.
Beste som er til vårt bruk.Respekterer at mange har et patologisk forhold til rengjøring av vinyl.
Jeg er mer opptatt av empiri, bærekraft og tilgjengelighet enn nødvendigvis pris.
Nobrainer dette her.
Screenshot_20210410-213455_Chrome.jpg
 
Topp Bunn