Vinylspiller /m vakumsug

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.855
Sted
Bærum
Nå har jeg prøvd vakumsuget på min Luxman. Suget virket perfekt i den forstand at plata satt som limt på dreieskiven, men det var et men:
Hastigheten på plata og dermed tonen sank hørbart (1/10 tonetrinn eller noe sånt). Fryktelig irriterende. Noen andre som har vært borti dette??

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.142
Siterer Grumphy litt lenger opp i tråden:
En platekrans på 550g virker på meg å være i letteste laget ifht. formålet. Jeg har en i edelstål som veier mer enn 10 x så mye. Med mindre noen har god erfaring med at 550g er tilstrekkelig, så vil jeg synse meg til at en slik platekrans er mer til pynt enn nytte. Dessuten bør man finne ut om platespilleren er konstruert for "ekstravekten".

Njaaaaa, delvis enig. Hovedhensikten er vel å få periferien på en LP til å ligge plant / fast(ere) mot tallerkenen, og da vil jeg anta at 550g bør duge?
Om LP'n er så deformert at ikke 550g klarer å håndtere dette, så er den sannsynligvis å se på som "kass", uansett? :rolleyes:
Det er i alle fall min "wild guess".
Hva vekten på din egen utgave i edelstål angår, så kan jeg underskrive på at den var tung å ta i! Takket være "advarselen" jeg fikk på forhånd, unngikk jeg et par blå tånegler.

Ellers har du et meget godt poeng omkring "platespilleren er konstruert for ekstravekten.
Uten å påstå at jeg vet all-verdens om spindel-lagre, er det relativt vanlig at dette består av en herdet stålkule som hviler på et underlag av et passende materiale.
"Passende", i den forstand som at det godt kan tåle tusenvis av timer med normalvekten av platetallerkenen.

Men om man eksempelvis mangedobler vekten vha en platekrans på 5-6kilo, så vil belastningen pr kvadratmillimeter, og kanskje enda mindre areale enn det, øke ganske voldsomt.
Det er slett ikke gitt at thrustlageret som det konkret er snakk om her, over tid vil tåle en slik belastning.

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.142
Nå har jeg prøvd vakumsuget på min Luxman. Suget virket perfekt i den forstand at plata satt som limt på dreieskiven, men det var et men:
Hastigheten på plata og dermed tonen sank hørbart (1/10 tonetrinn eller noe sånt). Fryktelig irriterende. Noen andre som har vært borti dette??
Nei.
Men jeg vil anta at du muligens har et problem med for stor friksjon i tallerkenopplagringen (som må smøres med "riktig" olje / fett), eller så har du et "slipp" mellom motorspindel og drivreim.

olllie

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2006
Antall liker
797
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Siterer Grumphy litt lenger opp i tråden:
En platekrans på 550g virker på meg å være i letteste laget ifht. formålet. Jeg har en i edelstål som veier mer enn 10 x så mye. Med mindre noen har god erfaring med at 550g er tilstrekkelig, så vil jeg synse meg til at en slik platekrans er mer til pynt enn nytte. Dessuten bør man finne ut om platespilleren er konstruert for "ekstravekten".

Njaaaaa, delvis enig. Hovedhensikten er vel å få periferien på en LP til å ligge plant / fast(ere) mot tallerkenen, og da vil jeg anta at 550g bør duge?
Om LP'n er så deformert at ikke 550g klarer å håndtere dette, så er den sannsynligvis å se på som "kass", uansett? :rolleyes:
Det er i alle fall min "wild guess".
Hva vekten på din egen utgave i edelstål angår, så kan jeg underskrive på at den var tung å ta i! Takket være "advarselen" jeg fikk på forhånd, unngikk jeg et par blå tånegler.

Ellers har du et meget godt poeng omkring "platespilleren er konstruert for ekstravekten.
Uten å påstå at jeg vet all-verdens om spindel-lagre, er det relativt vanlig at dette består av en herdet stålkule som hviler på et underlag av et passende materiale.
"Passende", i den forstand som at det godt kan tåle tusenvis av timer med normalvekten av platetallerkenen.

Men om man eksempelvis mangedobler vekten vha en platekrans på 5-6kilo, så vil belastningen pr kvadratmillimeter, og kanskje enda mindre areale enn det, øke ganske voldsomt.
Det er slett ikke gitt at thrustlageret som det konkret er snakk om her, over tid vil tåle en slik belastning.
En vinylplate er jo ikke noe stivt og dødt materiale, så det trengs ikke så mye vekt for å flate ut en plate. Vitsen er å prøve å flate ut skjeve plater, samt å sikre god kontakt til tallerkenen. Trenger vel ikke kilovis med stål for å oppnå det. I alle fall min stål/kunststoff ring på 550g gjør jobben. Må selvsagt ha et lodd eller platestammer i senter også.
"Regner med" lageret tåler ekstravekten. Har ikke merket noe negativt på de årene jeg har brukt ringen. Men en skal alltid være litt på vakt med å "tilføre" ting til en spiller. Ikke sikkert den tåler det!:cool:
Bruker forresten ikke ringen lenger på plater som jeg ser ligger jevnt på tallerkenen. Ingen vits egentlig.

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.855
Sted
Bærum
Nei.
Men jeg vil anta at du muligens har et problem med for stor friksjon i tallerkenopplagringen (som må smøres med "riktig" olje / fett), eller så har du et "slipp" mellom motorspindel og drivreim.
Hmmmm, kanskje det...
Reimen er "farlig" løs, men jeg har strammet motorspindelen så mye som det går. ..
Reimen er imidlertid ikke slitt, og var ny da jeg kjøpte spilleren for 11 mndr siden.

Hvis tallerkenlageret har for stor friksjon, burde det kanskje slå ut også når jeg bruker "blylodd"?

Det jeg har tenkt, er at vakumsuget "stjeler" spenning, slik at drivverket går saktere. Det kunne vært interessant å få målt inngangsspenningen til spilleren gjennom din-kontakten fra strømforsyningen med og uten sug.

Her er det vel kanskje bare å prøve og feile og se hva som hjelper. ...

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.142
Tviler litt på at et fall i (nett)spenningen er årsaken?
Den mest vanlige løsningen når det gjelder motorer i platespillere, er bruk av synkronmotorer. Dvs de styres av nettfrekvensen, og da spiller det liten rolle om du har et spenningsfall.
Om du derimot har en elektronisk regulert motor, så er det nok en grunn til å mistenke at et spenningsfall kan være en årsak, selv om jeg tviler litt på dette.

Ja, det kan muligens avsløre problemet, om du vekter ned tallerkenene med et blylodd? Verdt å prøve.

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.855
Sted
Bærum
Tviler litt på at et fall i (nett)spenningen er årsaken?
Den mest vanlige løsningen når det gjelder motorer i platespillere, er bruk av synkronmotorer. Dvs de styres av nettfrekvensen, og da spiller det liten rolle om du har et spenningsfall.
Om du derimot har en elektronisk regulert motor, så er det nok en grunn til å mistenke at et spenningsfall kan være en årsak, selv om jeg tviler litt på dette.

Ja, det kan muligens avsløre problemet, om du vekter ned tallerkenene med et blylodd? Verdt å prøve.
Takk for svar. Har nettopp lagt på 5 kg og spil de festligste Rhein-lieder med oompahhh, Sauerkraut, Lederhosen og greier. Ompaen gikk i samme takt, så der var det ikke treff.

Jeg tror imidlertid du likevel har treff mht at problemet skyldes motstand ett eller annet sted. Jeg har to strømforsyninger, og lot det uten sug trekke drivverket, mens jeg satte på suget med den andre. Samme problem. Deretter tok jeg av pu'en og lot tallerkenen rotere uten motor, hhv med og uten sug. Tallerkenen svirrer lettere uten sug.
Neste problem: hvordan få av den h... tallerkenen på 10 kg.....? Spilleren bør sikkert smøres uansett sug eller ikke. Den er fra 1985.. ........Det er ikke bare å løfte tallerkenen opp.

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.855
Sted
Bærum
Takker. PD 310 er vel på dette punktet gnske lik pd350 som jeg har. ...

For øvrig har jeg målt at hastigheten faktisk er ørlite grann for fort uten sug. Med sug blir den riktig.......
Tror uansett at smøring er en god ide...

Topp Bunn