Siterer Grumphy litt lenger opp i tråden:
En platekrans på 550g virker på meg å være i letteste laget ifht. formålet. Jeg har en i edelstål som veier mer enn 10 x så mye. Med mindre noen har god erfaring med at 550g er tilstrekkelig, så vil jeg synse meg til at en slik platekrans er mer til pynt enn nytte. Dessuten bør man finne ut om platespilleren er konstruert for "ekstravekten".
Njaaaaa, delvis enig. Hovedhensikten er vel å få periferien på en LP til å ligge plant / fast(ere) mot tallerkenen, og da vil jeg anta at 550g bør duge?
Om LP'n er så deformert at ikke 550g klarer å håndtere dette, så er den sannsynligvis å se på som "kass", uansett?

Det er i alle fall min "wild guess".
Hva vekten på din egen utgave i edelstål angår, så kan jeg underskrive på at den var
tung å ta i! Takket være "advarselen" jeg fikk på forhånd, unngikk jeg et par blå tånegler.
Ellers har du et meget godt poeng omkring "platespilleren er konstruert for ekstravekten.
Uten å påstå at jeg vet all-verdens om spindel-lagre, er det relativt vanlig at dette består av en herdet stålkule som hviler på et underlag av et passende materiale.
"Passende", i den forstand som at det godt kan tåle tusenvis av timer med normalvekten av platetallerkenen.
Men om man eksempelvis mangedobler vekten vha en platekrans på 5-6kilo, så vil belastningen pr kvadratmillimeter, og kanskje enda mindre areale enn det, øke ganske voldsomt.
Det er slett ikke gitt at thrustlageret som det
konkret er snakk om her, over tid vil tåle en slik belastning.