Vinylspiller /m vakumsug

Y

ymir

Gjest
Hei

Noen som kan nevne vinylspillere med vakumsug,eldre og nye,vellykkede og mindre vellykkede.

mana

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2009
Antall liker
190
Torget vurderinger
24
Luxman,Micro Seiki

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
18.713
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Nevner Basis Debut Gold ettersom jeg har en selv.

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.744
Sota.
Jeg har nå en Cosmos. Før det en Sapphire med vakum. Den kjøpte jeg i '86. Vakumet fungerte upåklagelig i ca. 20 år.
Vakum opplever jeg som meget positivt.

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
868
Torget vurderinger
1
Sota har flere modeller med vakuumsug, i det miste på modellene Star, Nova, Sapphire, Cosmos, Millennia.
Basis 2800 Vacuum
TechDAS Air Force One (se bilde av denne under)
AF-1-Phantom-side-shot.jpg

Continuum Caliburn Reference
Bergman Audio Sleipner

Sist redigert:
Y

ymir

Gjest
Hei

Takker for tips.

Finnes det vakumsystemer å få kjøpt "i løs vekt"?

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
18.713
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hei

Takker for tips.

Tja, det har jeg aldri sett eller hørt at finnes. Husk suget går normalt gjennom en spesielt tilpasset platetallerkenen for dette formålet. Eksempelvis har jeg to tallerkener for Basis-spilleren - en for vacuum og en uten. En platekrans gjør ofte samme nytten om skivene ikke er helt plane.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.908
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Hei

Takker for tips.

Tja, det har jeg aldri sett eller hørt at finnes. Husk suget går normalt gjennom en spesielt tilpasset platetallerkenen for dette formålet. Eksempelvis har jeg to tallerkener for Basis-spilleren - en for vacuum og en uten. En platekrans gjør ofte samme nytten om skivene ikke er helt plane.
Ein laus dings (platetallerken) frå AudioTechnica som heitte eitt eller anna med 666 (EX?) Ein tung tallerk (som auka momentet til spelaren) med gummipakningar rundt, og ein "støvsugar" som sugde plata fast til tallerkenen. Fungerte utmerka, men det er ca 30 år sidan eg såg denne sist...

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.319
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ein tung tallerk (som auka momentet til spelaren)
Det gjorde den nok ikke (Eng. "momentum"=treghet), men den økte massen ga tallerkenen større treghetsmoment og dermed større svinghjulseffekt/jevnere gange. Gitt at motoren var sterkt nok. Dreiemomentet er det motoren som står for. Ikke tallerkenen.

Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.859
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
En platekrans gjør ofte samme nytten om skivene ikke er helt plane.
Noe man fra tid til annen opplever.
Spørsmålet er om en platekrans lar seg skaffe til en noenlunde grei pris? Synes det er litt urimelig å betale tosifrede beløp for en (dog) nøyaktig dreid ring av ymse materiale?
Hvis du har en snill venn som er vektøymaker/dreier, kan han lage dette for deg.
Jeg var min egen "snille venn" for noen år tilbake.
Lagde da en til min BL 51, fikk en som driver med vannskjering til og lage emne i syrefast.
Dreide resten selv i flere oprasjoner for ikke å få kast og att den skulle bli helt rund innenfor noen få 0,01 mm.
Fikk den da til å passe helt perfekt til tallerken.
Dette var tidkrevende, att disse er dyre har jeg full forstålese for.
Men den virker.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.214
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
OM platene er så bulkete at vacuum hjelper, er de somregel så bulkete at du IKKE får sugd dem fast uten en form for plate-krans. OG, du skal være heldig om alle pakninger & koblinger er luft-tette nok til at det holder en hel plate-side. De største spillerne hadde relativt stor pumpe/reservoar, mens de mindre Luxman / AT-tallerkenen /.. ikke tålte 1 mm3 lekkasje før de slapp taket.
En krans vil derfor være mer effektiv. Den holder vekta uansett hvor lenge den ligger!

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.214
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Off topic: har spurt "Advanced Analog" etpar ganger om de ikke kan lage tonearmen speilvendt...men neida.
Kan flere spør? Kommer aldri til å kjøpe dagens modell som er "feil-vendt".

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.016
Sted
Kongsberg
Hei.

Er det noen som husker et system som så omtrent sånn ut en gang på 80-tallet?:

Belg.jpg

Jeg husker danske HiFi og Elektronikk hadde en Micro Seiki MX-1500 med slik "belg" på forsiden en gang. Her var det snakk om en løsning
bestående av tilpasset platematte og en belg som man med håndkraft komprimerte før man satte den ned på platetallerkenens spindel for
så å slippe og la elastikken i belgen dannet vakum under plata. Er det noen som huskerer navnet på denne løsningen?

Ellers har jeg en kommentar til vakum generelt. Vakum krever at plata vaskes gullende rein på undersiden før den legges på vakum-
tallerkenen! Om ikke, ville støvet presses såpass dypt ned i rillene av vakumtrykket at det nærmest var umulig å få plata ren igjen etterpå.

Derfor liker jeg en løsning med periferiklamp bedre. VPI sin koster sine $700 i statene og sikkert litt mer hos Tor. Denne er dyr men effektiv.

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity

Y

ymir

Gjest
Hei

Etter å ha leitet på nettet er nok vakum løsningen uaktuell pga. som Brekke sier,en MÅ ha reine plater.

Vakum systemet forsvant pga mange ødelagte plater.

Opplever at Benz Ebony L/WB act 0.5 reagerer på skjeve plater,dvs fordi om tallerken er i vater trenger ikke vinylen ende opp med å ligge i vater???

Bruker plateklamp på 350g Ø 70 mm

Sist redigert:

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Hei.

Er det noen som husker et system som så omtrent sånn ut en gang på 80-tallet?:

Vis vedlegget 169415

Jeg husker danske HiFi og Elektronikk hadde en Micro Seiki MX-1500 med slik "belg" på forsiden en gang. Her var det snakk om en løsning
bestående av tilpasset platematte og en belg som man med håndkraft komprimerte før man satte den ned på platetallerkenens spindel for
så å slippe og la elastikken i belgen dannet vakum under plata. Er det noen som huskerer navnet på denne løsningen?

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity
Det er nok Poly push du tenker på

Mvh Jan I

CarstenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.03.2005
Antall liker
117
Husk uansett hva du går for at holde tallerken nokså pinlig ren. Ellers kommer du (som mange klagde over da disse kom på markedet) at oppdage at støv og rusk ble trykket (uvanlig) godt inn i rillene på "baksiden".

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Vyger Indian Signature har vel både sug og lodd.

we417

Medlem
Ble medlem
31.10.2006
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Hei!

Jeg mangler gummiringene til vakum på min Luxman PD-300. Fått tilbud om å kjøpe helt ubrukte. Nå lurer jeg på hva prisen for et sett med slike gummiringer kan være vært? mvh

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.855
Sted
Bærum
Jeg har en Luxman pd 350 med vakumsug, som suger som bare det, men hvor slangen er gånn. Jeg har ikke brydd meg med forsøke å skaffe en ny slange av de grunnene som Gunnar og flere andre har fremholdt - og jeg er ikke spesielt flink til å holde platene rene. Ikke har jeg platevasker heller.

Men det kunne vært morsomt å prøve suget når jeg først har det. Noen som vet hvor det er lettest å få tak i en slange?

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.142
TESS er et godt forslag: KLAR-SIL TESS AS

Se fortrinnsvis etter en tykkvegget silikonslange, de tåler et høyere undertrykk.

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
18.713
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Vakuum vet jeg intet om, men et annet alternativ til VPI`s platekrans heter "The universal record stabilizing ring". Som navnet sier passer den til en rekke spillere. vekten er 550g.
Info: SOUNDFOUNTAIN - News & Views, AUDIO & MUSIC, Body and Soul, ART & DESIGN.
Har god erfaring med denne.
En platekrans på 550g virker på meg å være i letteste laget ifht. formålet. Jeg har en i edelstål som veier mer enn 10 x så mye. Med mindre noen har god erfaring med at 550g er tilstrekkelig, så vil jeg synse meg til at en slik platekrans er mer til pynt enn nytte. Dessuten bør man finne ut om platespilleren er konstruert for "ekstravekten".

TESS er et godt forslag: KLAR-SIL TESS AS
Se fortrinnsvis etter en tykkvegget silikonslange, de tåler et høyere undertrykk.
Der er du inne på noe Scrooger'n. Jeg sleit med å finne "stiv nok", eller som du nevner tykkvegget silikonslange i aqua-butikkene. De fiksa ikke helt suget fra Basis-spilleren når jeg dro på opp mot maks bar. Men, det kan tenkes at aqua-slangen holder for en Luxman.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.319
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Tess og andre slangeleverandører vet selvsagt hvilket undertrykk alle slangene de selger tåler uten å kollapse, så finn ut hva pumpa klarer, og kjøp deretter.

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
867
Jeg kjøpte en neste ny Sota Nova med vakum i sommer, og har spilt plater på den daglig siden. Jeg har aldri lagt merke til at baksida på platene mine blir ødelagt, men mulig mine ører ikke klarer å fange dette opp. Jeg er ikke så opptatt av renhold. Jeg spiller rett og slett for mange plater til at jeg gidder å holde dem rene, men jeg innser jo at jeg burde tatt dette litt mere seriøst.

Det eneste minuset jeg har lagt merke til er at det bråker littegrann. Ikke så mye at jeg hører det når jeg spiller plater, men jeg hører det før og etter.

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
18.713
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Tess og andre slangeleverandører vet selvsagt hvilket undertrykk alle slangene de selger tåler uten å kollapse, så finn ut hva pumpa klarer, og kjøp deretter.
Enkelt og godt tips Dazed :D

we417

Medlem
Ble medlem
31.10.2006
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
PD 300

PD300 sealing pads.JPG

Fant de gammle gummiringene til platetalerken, i mellom bortlagret bøker. (3 og 4 på bilde)

De ser OK ut. Forhandler i Tyskland ville ha ca 150€ for nytt sett.

PD300 sealing under.JPG

Eg har tatt bort fettet som ligger i et resevoar under platetalerken. Har noken ein ide om kva type fett eg kan bruke til dette formålet?

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Vakuum vet jeg intet om, men et annet alternativ til VPI`s platekrans heter "The universal record stabilizing ring". Som navnet sier passer den til en rekke spillere. vekten er 550g.
Info: SOUNDFOUNTAIN - News & Views, AUDIO & MUSIC, Body and Soul, ART & DESIGN.
Har god erfaring med denne.
En platekrans på 550g virker på meg å være i letteste laget ifht. formålet. Jeg har en i edelstål som veier mer enn 10 x så mye. Med mindre noen har god erfaring med at 550g er tilstrekkelig, så vil jeg synse meg til at en slik platekrans er mer til pynt enn nytte. Dessuten bør man finne ut om platespilleren er konstruert for "ekstravekten".
Ikke for å spore av vakum-tråden, men nevner nå bare når det gjelder slike "-kranser" eller "-ringer" som her omtales, så tilbyr TTweights (som nå også lager sine egne spillere ser jeg) også slike fra 480g til 1kg: http://www.ttweights.com/480_gram_alloy_outer_ring.html .

Topp Bunn