Er det så mange cons? Jeg ser flere pre's enn con's.
R
Jeg tror at majoriteten av dagens ny-frelste innenfor vinyl ikke nødvendigvis er spes. "Hi-Fi-interesserte". De aller fleste vil jeg anta besitter anlegg som "vi" på HFS vil karakterisere som "nedre budsjettgrense". Mange av disse har nok kastet seg på "hypen" - og ikke fordi de på død og liv mener (eller hører?) at det har lydmessige fortrinn. En god del re-pressinger og nyutgivelser har forresten ikke imponerende god lyd heller. Vinyl har blitt "trendy". Det er nok en del som har holdt i ei vinylplate for første gang i sitt liv i løpet av det siste året.
Det er en fare for en viss avskalling når disse etterhvert opplever og erfarer at vinyl må behandles varsomt og skånsomt og de har behov for vedlikehold. Knitring, hakk og riper vil/kan være resultat av å ikke... Cover og innercover må/bør også behandles mer skånsomt - og god oppbevaring av vinyl krever noe plass.
Platesidene varer +/- 20 minutter, og det er ikke bare å skippe over låter man ikke vil høre med fjernkontrollen. Avspilleren krever noe vedlikehold (reim, stift, støv).
Vinyl egner seg ikke spes godt som avspiller til fest/party.
++
Jeg ser faktisk, når det gjelder det rent praktiske og "administrative" rundt avspilling/lytting til musikk, flere cons enn pros ved vinyl.
Men, for all del, jeg har delvis konvertert til vinyl selv over de siste år - og håper dagens utvikling fortsetter.