Vinylplate med for lite senterhull

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Antall liker
189
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Ja, har da kommet over noen gamle lp'r og det er i hvertfall en, en'tt Europa-album som har så trangt senterhull at den ikke går på "spindelen" på RPM 5'n min. Aldri vært borti før, men noen som har erfaringer/tips. Utvide hullet med en liten (bau)-fil?

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.453
Torget vurderinger
11
Ja, har da kommet over noen gamle lp'r og det er i hvertfall en, en'tt Europa-album som har så trangt senterhull at den ikke går på "spindelen" på RPM 5'n min. Aldri vært borti før, men noen som har erfaringer/tips. Utvide hullet med en liten (bau)-fil?
Jeg har opplevd det samme en gang. Brukte da ei høvelig rund fil av typen som blir tynnere ut mot enden og passer i senterhullet. Noen få omdreininger lett filing fra begge sider burde løse problemet.

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.884
Sted
Hus
Bruker som regel et bor på rundt 6,7 mm for dette :)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Som sagt før. Press og snurr en blyant/kulepenn litt frem og tilbake i hullet. Det er mer skånsomt. Ta litt om gangen, for det er mer effektivt enn man tror, og man vil ikke ha slark mellom senterhull og spindel.

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.142
Det er jo alldeles for lite!
Spindelen på våre platespillere måler et sted mellom 7,1 og 7,2cm, så derfor.

@ Novus: En baufil skal du i alle fall ikke bruke! Da ender du opp med å dele plata i to. :p
En passende rundfil er nok et bedre valg. Helst skal den være i en utførelse som K.H. beskriver. Alternativt kan man bruke en saks, som man FORSIKTIG vrir rundt i hullet, gjerne i flere omganger inntil hullet er stort nok.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
466
Torget vurderinger
4
Enig med Dazed. En kon kulepenn er det som skal til.

pang

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.03.2005
Antall liker
13
Jeg bruker ei god saks , en til to runder på hver side. Funker hver gang

mvh Amund

Z

Zomby_Woof

Gjest
X-Acto-knife.jpg

Kniv eller saks funker helt greit. Blyant eller penn tror jeg går helt fint også. Litt skeptisk til fil og sandpapir. Da får du veldig fint/smått spon som kan legge seg i rillene. Bedre å skjære fine lange strimler som er lettere å ha kontroll på. Jo skarpere kniv, jo helere/større spon. X-actokniven på bildet har noe i nærheten av den optimale fasongen på bladet. En annen ting er at hullet gjerne er 'stort nok' men at det er litt ekstra akkurat i endene/hjørnene. Du trenger ytterst sjelden å utvide tvers gjennom, som regel bare å runde av kantene.

Sist redigert av en moderator:

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
sikk inn en kvass kniv, en til to ganger rundt. Forsiktig, skal normalt veldig lite til før det passer.

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.884
Sted
Hus
Veldig fint å bruke styreeggen på borret til å skave av hullet når det er for trangt :)

@ Novus: En baufil skal du i alle fall ikke bruke! Da ender du opp med å dele plata i to. :p
En passende rundfil er nok et bedre valg. Helst skal den være i en utførelse som K.H. beskriver. Alternativt kan man bruke en saks, som man FORSIKTIG vrir rundt i hullet, gjerne i flere omganger inntil hullet er stort nok.

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.142
Veldig fint å bruke styreeggen på borret til å skave av hullet når det er for trangt :)

Jamen DET, kunne du jo sagt med det samme! Da hadde jeg neppe "protestert".

danelectro

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.08.2010
Antall liker
1.330
Dazed har presentert den overlegent sikreste metoden for lenge siden. Med en blyant, eller ei penn, er det minimal sjanse for å ødelegge noe samtidig som man får jobben gjort. Er man riktig uheldig kan kan komme borti plata med alle disse skumle metallobjektene som nevnes her. Bor, fil, sag og saks har da lite å gjøre i nærheten av en lp. Også kjøpe et bor til 300 kroner (Svalander) når man har blyanter og penner flytende rundt i huset. Man får da opptil flere plater for de pengene.

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Antall liker
189
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Da må jeg få si takk for over forventa respons. En penn gjorde susen på Europe-plata, og den spiller nå som en drøm! :)

Så må jeg få vri om spørsmålet mitt, som jo egentlig er nevnt i en av svarene oppe her..... Hva gjør man dersom senterhullet er for stort?? Har en som blir litt slarkete, og går litt frem og tilbake loddrett (ikke dramatisk, men nok til at det er synlig). Finnes det en løsning? Dumt spørsmål, kanskje...

Sist redigert:

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.142
Ja, det er jo så enkelt som så, Bartis!
Samtidig kan jo dette kreve litt dytting hit og dit før man oppnår et "perfekt" resultat, men er vel verdt det!
Finnes det noe verre enn "svai" i lyden? Nettopp derfor bør man søke et tilnærmet 100% konsentrisk plassering av plata på tallerkenen.

I sjeldne(?) tilfelle er senterhullet ikke plassert helt konsentrisk i forhold til rillene. I slike tilfelle må man faktisk "grave" litt ekstra i senterhullet på riktig sted, for å kompensere for dette.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.208
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Da må jeg få si takk for over forventa respons. En penn gjorde susen på Europe-plata, og den spiller nå som en drøm! :)

Så må jeg få vri om spørsmålet mitt, som jo egentlig er nevnt i en av svarene oppe her..... Hva gjør man dersom senterhullet er for stort?? Har en som blir litt slarkete, og går litt frem og tilbake loddrett (ikke dramatisk, men nok til at det er synlig). Finnes det en løsning? Dumt spørsmål, kanskje...
Kjøper en Nakamichi TX-1000 / Dragon CT !
:cool:

Topp Bunn