Vinylplate: "Led Zeppelin I" 1st press?

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
husker bestemt at logoen var turkise på de mest kostbare

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
65finger skrev:
Ja "buy it now" pris til $24.99 lukter ikkje 1st press. Turkis var det eg mente egentlig då eg skreiv blå/grønn...
Eg spurte selgerenm litt for løye, ka han la i 1st press:

"I mean the two color label that was first used and the catalogue number that was first used. Later "2nd" pressing changed these things. Third pressings added the bar code to the back. Collectors tend to prefer the album the way it was the day it was released."

kappel

Medlem
Ble medlem
05.12.2007
Antall liker
0
Townes skrev:
65finger skrev:
Ja "buy it now" pris til $24.99 lukter ikkje 1st press. Turkis var det eg mente egentlig då eg skreiv blå/grønn...
Eg spurte selgerenm litt for løye, ka han la i 1st press:

"I mean the two color label that was first used and the catalogue number that was first used. Later "2nd" pressing changed these things. Third pressings added the bar code to the back. Collectors tend to prefer the album the way it was the day it was released."
Å kalle dette 1st press er vel litt i ovekant optimistisk , det er vel en del diskusjon om cover med orange skrift kan regnes som første pga at det kun var få eks i england som ble gitt ut med turkis skrift på cover .
Men da må de i hvertfall ha rød/plomme label og lave matrix nr , mener grønn/orange kom "år" etter førstepress

kappel

Medlem
Ble medlem
05.12.2007
Antall liker
0
Med grønn orange har den ikke samme katalognummer heller som førstepress , org 588 171

mana

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2009
Antall liker
190
Torget vurderinger
24
Det første bilde er av en US 1st press med rød/grønn Atlantic label og her må man nok vite matrixnr.for åfinne ut av om det er en førstepressing.
Det andre bildet er UK med plum Atlantic label som ble brukt på de engelske førstepressingene og som ettervert gikk over til rød/grønn senere.
De engelske pressingene oppnår stort sett de høyeste prisene.

Vedlegg

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Her gjelder det altså å følge med...plutselig har man hyllene fulle av sort gull. Ikke at jeg har tenkt å selge, men Led Zep har jeg faktisk berga stort sett komplett. I motsetning til andre store tap, f.eks. det meste av Beatles, Rolling Stones, Jehtro Tull, Capt. Beefhart, Frank Zappa og The Who - for å nevne noen. Bortlånt & aldri levert tilbake, stjælt osv. osv.

Man kan bli deprimert av mindre....

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.726
Sted
Hus
Det var avarter av Uk førstepress LZ 1 oxo. Den mest vanlige hadde oransje skrift på yttercoveret, og de mere skjeldne som hadde gul og turkis skrift. :)

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.296
Torget vurderinger
1
VilhelmW skrev:
Man kan bli deprimert av mindre....
Definitivt. Jeg blir deprimert bare av å lese dette.... ;D

Topp Bunn