Vinylplate: Jason Isbell - Southeastern

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.644
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Flere som har kjøpt siste Jason Isbell på vinyl? Og hatt samme kjipe erfaring som meg?

Pressingen min er tilnærmet talentløs. Høres ut som det spilles av fra et sandpapir omtrent. Jevn (lav) skurr hele veien, merkes aller best på vokalen, især på sibilanter. Som om det ligger støv/slør over hele plata.

Forrige Isbell var jo også helt fullstendig håpløs på vinyl (annen label enn Southeastern records som står bak siste), men da var det mer mastringa som var helt bak mål.

Temmelig irriterende. Har kjørt en sammenligning mot albumet i FLAC nå, og vinylen kommer til å bli arkivert og neppe spilt igjen. Atter en gang viser det seg at å kjøpe flett nye utgivelser er et sjansespill deluxe.:mad:

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
38.289
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Opplever mye av det samme ja.:mad:

Syns det virker som en skikkelig forvrengning på de sterke partiene, som om en eller annen limiter klipper rått. Det høres nesten ut som om det er masse støv på pickupen.

Mens det hos meg vel ikke er noe skurr på de svakere partiene. At det da faktisk er bra.

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
74.727
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Jeg har ikke akkurat den nevnte Isbell plata, men har opplevd at vinyleksemplaret av andre nye utgivelser er av for dårlig kvalitet.

Jeg hadde bl.a. problemer med å få tak i et flatt eks av siste Nick Cave. (Noe jeg gav opp da det ikke affiserte lyden v. bruk av strammer).
Det virker som det ikke er så nøye i hvilken grad vinylen er brukbar, for det følger jo med en lapp med Down-load kode (!).
Vinylen er jo mest for coolnessfaktoren,for å vises fram, eller ?

Heldigvis så er det fremdeles slik at vinylen låter best i mange tilfeller, men det er et lotteri...
-eller man gjør som Townes, for å sjekke om det er den allmenne tilstanden som er dårlig eller om det er et uheldig unntak.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.743
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.882
Sted
Hus
Hender at noen av utgivelsene sliter med at rillene ikke er rene for slippmiddel med bakgrunnsstøy som resultat :confused:

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
.....Atter en gang viser det seg at å kjøpe flett nye utgivelser er et sjansespill deluxe.:mad:
Du har dessverre helt rett. Å kjøpe vinyl har blitt litt av et sjansespill, og da spesielt utgivelser fra de store plateselskapene.

Min erfaring; jevnt over bedre vinylkvalitet fra de mindre entusiast plateselskapene

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.644
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
.....Atter en gang viser det seg at å kjøpe flett nye utgivelser er et sjansespill deluxe.:mad:
Du har dessverre helt rett. Å kjøpe vinyl har blitt litt av et sjansespill, og da spesielt utgivelser fra de store plateselskapene.

Min erfaring; jevnt over bedre vinylkvalitet fra de mindre entusiast plateselskapene
Jupps.

Har ikkje tall på kor mange "lo-fi" skiver eg har kjøpt fra sjapper som Norton Records og Soundflat siste årene, på nettopp mindre entusiast-selskap. Disse er nesten alltid fullstendig lytefrie, spes Norton sine egne utgivelser. Koster stort sett en brøkdel av dagens "vanlige" utgivelser, men er jevnt over totalt overlegen kvalitativt.

Finbeck

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2008
Antall liker
1.135
Har sitti og spelt A sida på høgt volum nå,har symptomer på at det vrenger litt.Vokalen er muligens litt nasal sammenligna med DBT.
På normalt lyttenivå har jeg ikke lagt merke til grums.Det som er irriterende er bulken i plata,er som en berg og dalbane.
Finbeck

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.644
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Ingen "hiss" lyd på vokalen? Her er det helt håpløst. Prøvde den en gang til før den fikk permanent plass i hylla...
Som et slør/sandpapir ligger oppo skiva omtrent. Unheimlich irriterende spesielt siden skiva er så bra.

Har prøvd å finne kontaktinfo til labelen for å sende dem en mail, men klarer ikjke finne noe.

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Antall liker
742
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
Som om ikke Loudness war er nok, skal vi belemres med skjeve plater og dårlig kvalitet på pressingen i tillegg.
Det kan virke noen ganger som produsentene har et minstemål, selvfølgelig, men at at godt nok er godt nok. Dessverre for oss
som er seriøse når det kommer til musikk og lydkvalitet, holder ikke minstemål slik det er satt.

Heldigvis er det også mere seriøse labler der ute.

Finbeck

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2008
Antall liker
1.135
Hiss på vokalen er det men ikke plagsomt på normalt lyttenivå.
Plata har prodnr SER 9984-A

krangas

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2012
Antall liker
12
Jeg kjøpte først nå denne på vinyl, og samme greia, gitt, elendig pressing, mye overflatestøy, samme type støy/forvrengning på vokalen som flere har nevnt her. Heldigvis kjøpt i Norge, så rett tilbake til butikken.

Ser også i denne tråden at det ikke bare er første-pressinga som slet med dette, men også repressingene:
http://forums.stevehoffman.tv/threads/jason-isbell-new-album-southeastern-stream-available.319920/

Jeg har en av re-pressingene, CJH/SER-9984-RE5-B i "run-outten".

Enda verre synes jeg det blir når det virker som at dette er "standard vare" fra United Record Pressing, som er en av verdens største vinylfabrikker.

I hvert fall om man skal tro Michael Fremer, og han bør jo ha bra erfaring, se blant annet denne på AnalogPlanet:
http://www.analogplanet.com/content/you-cant-roll-joint-ipod-0

Blir så man blir skeptisk til enkelte vinylfabrikker, men så er det jo heller ikke så enkelt å vite hvor ulike nye utgivelser blir trykket.

Liker av den grunn at f.eks Pallas har et eget klistremerke.

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.882
Sted
Hus
Det samme gjelder repressen av Mazzy Star fra 2010. Jævlig bra skive, men avspilling er en plage. Endte opp med å kjøpe originalen fra 1993. Den er super. :(

Topp Bunn