Vinylfunn mens man slentrer omkring

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Audiophile-Arve skrev:
    Denne strengen bør stengast!
    Jeg begynner også å tvile. Måte på slentring.
    Hensyn til oss i provinsen med begrensete vinylslentremuligheter synes fraværende her.
    Småbyer er for små, jada, det er vel derfor de kalles nettopp det. Nesten ikke vits i å slentre rundt her lengre. Billiger flyturer, teller det som slentring?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.951
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    ottone skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    Denne strengen bør stengast!
    Jeg begynner også å tvile. Måte på slentring.
    Hensyn til oss i provinsen med begrensete vinylslentremuligheter synes fraværende her.
    Småbyer er for små, jada, det er vel derfor de kalles nettopp det. Nesten ikke vits i å slentre rundt her lengre. Billiger flyturer, teller det som slentring?
    Eg var ein tur i Coimbra i fjor sommar. På den lokale platesjappa (som eg ikkje fortel adressa til) fekk eg greie på at det var eit loft, men at innehavaren ikkje hadde tid til å sleppe meg inn der. I sommar var eg attende, og då fekk eg lov...
    Tut-Ankh-Amon-pyramiden sitt skattkammer var det eg tenkte på, då døra gjekk opp og luft som hadde vore innestengt i årevis fylte lungene mine. Eg drog i snora til lyspæra, og fekk sjå....(trur eg bør la vere å fortelje. Ut frå det eg meiner om stenging av streng...)
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.799
    Antall liker
    353
    Torget vurderinger
    3
    Den hører hjemme i enhver vinylsamling, beste Dylan skive de siste 20 åra imo.
     

    johnnybgood

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    321
    Antall liker
    21
    Jimmy Smith: "Groove Drops" 1970, Merit Hemmingson: "Trollskog" 1972 og Arne Domnerius trio: "Fancy" 1969/1970. Kjøpt på skivemesse i Østersund for kr. 30/stk.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    En vinylsamling uten Constanze og Eveline er vel ikke fullstendig, og når man i tillegg finner en UK first press i meget god tilstand, så tett på mother&stamper man kan komme med denne (A-2 og B-1 i deadwax), så kan man ikke klage.

    Etter hva jeg forstår bistod Constanze og Eveline da Ferry trengte hjelp med en tysk oversettelse til teksten, da de møttes i Portugal. "Nudge, nudge, wink, wink, know what I mean."
     

    Vedlegg

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte denne for en 50lapp på Hortenmessen, helt ukjent for meg og ble en kjempepositiv overraskelse!

    Førsteopplag ECM 1974, Kongshaug bak spakene
     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg er meget glad i Fred Åkerströms musisering, nok også påvirket av at jeg var så heldig å oppleve ham live flere ganger på 70-tallet, det gjorde inntrykk. Det var også da jeg ble klar over og glad i Bellman.

    Ved mottatt vinylkick en tid tilbake visste jeg at jeg også måtte få fatt i Åkerstrøms innspillinger på vinyl, i god kvalitet.

    Derfor utløste det en viss glede da jeg kom over en platebunke forleden der jeg pent sortert og i vakker rekkefølge fant hans aller første utgivelse, hans aller siste utgivelse - og en rekke av perlene som kom imellom! Om det finnes en egen skytsengel for vinylelskere så har hun bakset meget med vingene over meg i det siste.



    ... sjunger Ruben Nilson (1963)
    Dagsedlar åt kapitalismen (1967)
    ... sjunger Bellman (1969)
    Två tungor (1972)
    Glimmande nymf (1974 - et av de beste opptak som noensinne er overført til vinyl, vil jeg påstå)
    Åkerstrøms blandning (1983)

    Nå må jeg finne Fred besjunger Frida (1964) og Vila vid denna källa (1977) - og så er jeg i havn.
    Er det nødvendig å nevne at platene er urutgivelser og i nydelig stand? Jeg tror jeg døper skytsengelen Cajsa Lisa.
     

    Vedlegg

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    63
    Torget vurderinger
    1
    cash 63 skrev:
    Snublet over denne i Göteborg igår, sett etter den tidl uten hell
    Bra funn! Time Out of Mind har jeg lett etter lenge. Og den går alltid for $100+ på Ebay.
     

    johnnybgood

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    321
    Antall liker
    21
    hifiguru skrev:
    Kjøpte denne for en 50lapp på Hortenmessen, helt ukjent for meg og ble en kjempepositiv overraskelse!

    Førsteopplag ECM 1974, Kongshaug bak spakene
    Det er bare å kjøpe det en kommer over utgitt på ECM - gitt at prisen er grei, overraskelsene florerer!!
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    ^ ECM fra dentid skuffer sjelden, selv om man ikke liker musikktypen er det usedvanlig godt innspilt og gjengitt, uten unntak!

    Jeg skal ikke lyve på meg noen Bob Dylan kred, men et sted kan man begynne. Og jeg skjønner dette var en god start - andre ting av Dylan har jeg på CD, men dette tror jeg er min eneste vinyl, anskaffet på en slentretur et par uker tilbake.

    Der lå den, og så ren og pen ut. Fikk den med hjem og et oppslag på internett fortalte at det er en urutgivelse fra 1965, second pressing. De visste å lage vinyl dengang, den er tyst, selv så mange år etter. Og jeg hører vakre detaljer.

    US for export utgivelse.
     

    Vedlegg

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    anskaffet på en slentretur et par uker tilbake.
    Hvor er det egentlig du slentrer hen? Jeg ser aldri vinylplater sånn helt tilfeldig. Faktisk er det vrient nok å finne dem når jeg leter aktivt. ;)
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dazed skrev:
    vredensgnag skrev:
    anskaffet på en slentretur et par uker tilbake.
    Hvor er det egentlig du slentrer hen? Jeg ser aldri vinylplater sånn helt tilfeldig. Faktisk er det vrient nok å finne dem når jeg leter aktivt. ;)
    Hehe, en har sine vannhull....
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    emotikon skrev:
    Dazed skrev:
    vredensgnag skrev:
    anskaffet på en slentretur et par uker tilbake.
    Hvor er det egentlig du slentrer hen? Jeg ser aldri vinylplater sånn helt tilfeldig. Faktisk er det vrient nok å finne dem når jeg leter aktivt. ;)
    Hehe, en har sine vannhull....
    Da vil jeg påstå det ikke er "funn mens man slentrer omkring", når man går i en butikk for å se etter vinyl.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.486
    Antall liker
    3.314
    Torget vurderinger
    1
    Dazed skrev:
    Da vil jeg påstå det ikke er "funn mens man slentrer omkring", når man går i en butikk for å se etter vinyl.
    Fiske, fiske...
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dazed skrev:
    emotikon skrev:
    Dazed skrev:
    vredensgnag skrev:
    anskaffet på en slentretur et par uker tilbake.
    Hvor er det egentlig du slentrer hen? Jeg ser aldri vinylplater sånn helt tilfeldig. Faktisk er det vrient nok å finne dem når jeg leter aktivt. ;)
    Hehe, en har sine vannhull....
    Da vil jeg påstå det ikke er "funn mens man slentrer omkring", når man går i en butikk for å se etter vinyl.
    En slentrer mellom hullene ;)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    pedal skrev:
    Dazed skrev:
    Da vil jeg påstå det ikke er "funn mens man slentrer omkring", når man går i en butikk for å se etter vinyl.
    Fiske, fiske...
    Neida.

    Tror det er lav sannsynlighet både for at jeg går i de samme butikkene som vredensgnag, og at jeg ville kjøpt de samme platene som han der hvis jeg var der.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Nja - jeg har hatt lang vinylpause. Sist jeg var på hugget fantes det butikker rundt omkring overalt som solgte vinyl, nå er det vanskeligere.

    Men jeg stikker hodet inn i antikvariater og spør om de har noe vinyl, ditto med bruktsjapper. Loppemarked er en mulighet. Da den lokale skolen hadde loppemarked i vår lå det litt av hvert der. Lå bra vinyl i en container nedi gaten tidligere i år! En del dårlig også. Tror naboene stusset da jeg brått begikk "dumpster diving".

    Antikvariater og brukthandlere er et godt tips - de kjøper opp hele bo, og så trader de unna med hverandre alt etter hva de spesialiserer seg på. Og der kan man komme imellom med et bud på ting man liker.

    Fant denne da jeg stakk hodet inn et sted i dag.
     

    Vedlegg

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte denne også i Horten når jeg tenker meg om, slentrende rundt på messen. Skulle ikke kjøpe noe men det var noe fristende i 50kr kassen til HifiGuiden

    Nydelig skive viser det seg, første kuttet gir litt "negativt førsteinntrykk" men resten....YESS
     

    Vedlegg

    johnnybgood

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    321
    Antall liker
    21
    hifiguru skrev:
    Kjøpte denne også i Horten når jeg tenker meg om, slentrende rundt på messen. Skulle ikke kjøpe noe men det var noe fristende i 50kr kassen til HifiGuiden

    Nydelig skive viser det seg, første kuttet gir litt "negativt førsteinntrykk" men resten....YESS
    Den skiva har jeg spilt mye! Enig i at det er slow start, men det tar seg fort opp. Bra skive.
     

    johnnybgood

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    321
    Antall liker
    21
    vredensgnag skrev:
    Nja - jeg har hatt lang vinylpause. Sist jeg var på hugget fantes det butikker rundt omkring overalt som solgte vinyl, nå er det vanskeligere.

    Men jeg stikker hodet inn i antikvariater og spør om de har noe vinyl, ditto med bruktsjapper. Loppemarked er en mulighet. Da den lokale skolen hadde loppemarked i vår lå det litt av hvert der. Lå bra vinyl i en container nedi gaten tidligere i år! En del dårlig også. Tror naboene stusset da jeg brått begikk "dumpster diving".

    Antikvariater og brukthandlere er et godt tips - de kjøper opp hele bo, og så trader de unna med hverandre alt etter hva de spesialiserer seg på. Og der kan man komme imellom med et bud på ting man liker.

    Fant denne da jeg stakk hodet inn et sted i dag.
    Lucky you!!
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    johnnybgood skrev:
    vredensgnag skrev:
    Nja - jeg har hatt lang vinylpause. Sist jeg var på hugget fantes det butikker rundt omkring overalt som solgte vinyl, nå er det vanskeligere.

    Men jeg stikker hodet inn i antikvariater og spør om de har noe vinyl, ditto med bruktsjapper. Loppemarked er en mulighet. Da den lokale skolen hadde loppemarked i vår lå det litt av hvert der. Lå bra vinyl i en container nedi gaten tidligere i år! En del dårlig også. Tror naboene stusset da jeg brått begikk "dumpster diving".

    Antikvariater og brukthandlere er et godt tips - de kjøper opp hele bo, og så trader de unna med hverandre alt etter hva de spesialiserer seg på. Og der kan man komme imellom med et bud på ting man liker.

    Fant denne da jeg stakk hodet inn et sted i dag.
    Lucky you!!
    Det var ikke en gang nødvendig å lytte til LPen for å få et kick. Det holdt å lese bak på cover!

    Tore Brunborg
    Nils Petter Molvær
    Jon Balke
    Arild Andersen
    Jon Christensen

    Talent Studio
    Jan Erik Kongshaug

    Mmmmm. Og så var den i tillegg knallfin å lytte til.
     

    trippelx

    Medlem
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    45
    Antall liker
    2
    jeg var i dag innom en bruktbutikk i mo i rana.
    der fant jeg marius mullers to første plater. platene er fine de, ikke i hjelspilt.

    de er fra 81 og 82.
     

    Vedlegg

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    Vil ikke si at jeg slentret.Gikk vel mer med målbeviste skritt mot brukthandelen.

    Svidde av en hel hundrings på desse :





    Mvh.s,
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Roberten og jeg var og powerslentret her om dagen. Vi bar så tungt at vi var blodløse i fingrene da vi nådde våre respektive hjem - men der gikk vi målbevisst rett på et sted vi visste hadde uutforsket vinyl, så det teller ikke som tilfeldig slentring.

    Men i dag skulle jeg avsted og lufte hunden, og kjørte forbi et skilt som opplyste at Den tyske menigheten hadde loppemarked. Hunden måtte vente litt, mens jeg utforsket om tysk ordenssans også omfattet stell av LPer. Det gjorde det.





    OK. Er det mulig? 45 rpm, Direct Cutting Mastering Series - "Recorded live from the hall directly to the master disk". Hyperstrøken og fra galningen Hiroshi Isaka.





    MJQ og Swingle Singers i Paris.


    Tre ulike innspillinger med Cleveland og Szell! Som jeg ikke har fra før, så jeg gleder meg.

    Og så denne. Med full tulipanbord og tilsynelatende uavspilt.



    A tribute to Robert Burns (dikter) fra Parlophone, mono i strålende stand

    Og noen andre fine ting.
     

    Vedlegg

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Så er det også bestemt, jeg kommer aldri til å slippe deg utenfor heimen uten å tråkke deg i hælene. Basta bom.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    ^ Det var jo ikke meningen.

    Her er noe jeg ikke har sett før, men det viser jo bare hvor mye jeg har å oppdage når det gjelder vinyl. Tydeligvis en serie som Decca kalte "Der Reihe der 99" - inne i platen ligger en brosjyre med 99 utgivelser. Dette er Karajan og VPO i Tschaikovsky og Grieg. Meget vakker label med gullskrift.



    Fra Den tyske menigheten jeg nevnte tidligere. Ellers kom jeg også over en plate jeg bare har hørt om, men aldri hørt. Cornelis Vreeswijks "Felicia's Svenska Suite" - og de bruker apostrof på cover ...
    Finnhamn - Amsterdam - Oslo, Maj77/Febr78 står det på den, og den er innspilt med en hop norske musikere på Scanax Sound Studio, med Christian Wille som lydtekniker. Dobbelt-LP.



    Min vinyluvitenhet er blitt litt mindre etter at jeg ble klar over hva Decca Club of Diamonds er for noe. Jeg trodde det var sammenlignbart med Decca Ace of Clubs, som var billige gjenutgivelser fra Decca. Men siden det var Ansermet som dirigerte, så plukket jeg med meg denne da den lå og ropte i en kasse på Vestkanttorget sist lørdag.

    Det viser seg at Club of Diamonds er reissues av originale SXL-utgivelser der man har brukt opprinnelig stamper.

    While most vinyl collectors prefer to have the original, some re-issues are also of interest and can still be of high value. This is especially true where the re-issue has been pressed from the same stamper as the original, or from a stamper produced from the same valve-generated mother as the original. The Decca Ace of Diamonds early ffrr label is a prime example; these are mostly re-issues of early Decca releases which were produced with the original SXL stampers. Apart from re-designed sleeve artwork they offer the same early valve sound quality at a fraction of the price of the original SXL.


    Med andre ord verdt å plukke med seg Club of Diamonds utgivelser man finner, det er en del av dem.
    http://www.vinylconnections.co.uk/sdd.htm

    Fant et annet fint album. Det fikk bli med hjem da jeg så hvilke artister som hadde bidratt til denne hyllesten til Kurt Weill.



    Og min samling ulike Wagner-innspillinger fikk et tilskudd. Jeg er på jakt etter Tannhäuser av Konwintschy (eller Kon-whisky, som han ble kalt) - har prøvelyttet på Spotify, og må finne den. I mellomtiden får jeg nøye meg med Götterdämmerung med Boulez i Bayreuth.



    At folk lar slikt ligge i kassene er litt vanskelig å forstå. Men jeg takker.
     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    Fant noe fint på en slentring her om dagen.

    Dette er utgitt på Composers Recordings, Inc. - et selskap som ble etablert for å utgi amerikanske komponisters verk til entusiaster. Musikken er også utgitt på CD:
    http://www.newworldrecords.org/album.cgi?rm=view&album_id=84729

    Men albumet er spesielt, fordi LPen er NM, og fordi den har en inskripsjon fra den ene solisten, Hilde Somer, til forlegger Johan Stenersen. Og når jeg tar ut LPen for å rense den, finner jeg informasjon om Somer, og utklipp fra amerikanske aviser som tar for seg utgivelsen fra 1963. Inskripsjonen er datert 1964, og jeg er temmelig sikker på at lyden på denne platen er bedre enn hva som ble reddet fra mastertape i 2010, for CD-utgivelsen.
     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    Slikt får altså bare lov til å ligge i fred - til og med påført en Quality Inspected sticker.

    10 kroner. Dette er originalen fra 1978.

    Mener det var et spørsmål her fra Jack om hvor jeg slentrer, men nå er det borte. Kanskje HFS som driver og forbereder seg på den store dagen.

    Mest i Oslo. Den tyske menigheten var ren flaks, men jeg tar lange sveip med min hund, når han må luftes, og stikker hodet inn i bruktbutikker og antikvarer og spør om de har noen plater liggende. Siden disse kjøper inn større bo skjer det ofte at det står en kasse det er verdt å se i.
    Liker også å gå på Vestkanttorget, og på Grünerløkka. Loppemarkedet på skolen i nærheten. Og er innom Ringstrøms med ujevne mellomrom. Der fant jeg en original de Falla "Hatt med tre hjørner" som parkerer den Classic Records utga. Råkk/Råll er blitt griske, så der går jeg ikke mye.

    Syns det er moro å kikke etter vinyl, og har en bratt læringskurve når det gjelder deadwax, å studere cover og bedømme selve vinylen. Og forundres over at det er forskjell på plater som ser helt identiske ut.

    Fant også denne her om dagen, fra første utgivelsesår. Første samarbeid mellom Joel og Phil Ramone.
    UK-versjonen. Og lyden er altså langt deiligere å lytte til enn på 30-årsversjonen på CD, som er gnissete i sammenligning.



    Og så fant jeg denne. Svensk fra 1973 - vi satt og nilyttet til den da jeg begynte på gymnaset i 1974. Sikkert samme utgivelse, husker label. (Dvs. jeg tror den er presset i England, og så er det laget cover i Sverige - det var først fra andre utgivelse at de også ble presset i Sverige, og da fikk de grønn label).
     

    Vedlegg

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.486
    Antall liker
    3.314
    Torget vurderinger
    1
    Jazz er min RC favoritt. Hørte den første gang hos LMC for noen år siden.
    Lyden er dessuten i særklasse. Sett feks på "Nobody" og skru opp volumet HØYT!
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    pedal skrev:
    Jazz er min RC favoritt. Hørte den første gang hos LMC for noen år siden.
    Lyden er dessuten i særklasse. Sett feks på "Nobody" og skru opp volumet HØYT!
    Makeløs musikalsk gjengivelse på "Jazz" - forstår godt at MFSL lagde en gjenutgivelse, og er fortsatt forundret over at jeg kunne finne den henslengt i en kasse. Slikt burde jo overleveres til avkommet i en høytidelig seremoni, etter at myndighetsansvar er tilstrekkelig bevist, selvsagt.
    Vinylen avspiller feilfritt og med en troverdig vekt i musikken som er sjelden i et opptak.

    Her er noe det er verdt å kikke etter. Kubelik som sammen med Bavarische fremfører symfoniske dikt av Smetana. Årsaken til at det er fint er at disse sjelden oppføres, og at det ene heter Haakon Jarl, og beskriver hans kamp mot Olav Trygvasson, for å holde Kvitekrist unna Norge. Det gikk dårlig, eller bra, alt etter som man ser det.
    Diktet Smetana tok utgangspunkt i: http://fc.toender-gym.dk/~fm/1800tal/aoh.htm
    På den jeg fant står tittelen kun på engelsk.



    Her er et annet funn. Første innspilling av West Side Story, fra 1957, og med opprinnelig Broadway bestykning, under Jerome Robbins. Filmen kom først i 1961.
    Platen ble sluppet i England som oppvarming for West End oppsetningen i 1958. Den LPen er like gammel som jeg, og i betraktelig bedre stand!
     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    Hmmm - tenk om plateselskapene alle brukte så god vinyl som den EMI har brukt på denne utgivelsen - fullstendig sort, selv med min vintage-setup.
    Kommer man over denne er det bare å plukke med seg - musikken ligger vakkert på plass (man må jo ha American Pie på vinyl), og her er det lydbilde å bare sette tennene i.
    American Pie og Starry, Starry Night (Vincent) er rosinene her - det øvrige er forholdsvis straight, men gjengivelsen fra vinylen gjør det særs lytteverdig.
     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    Japanere er spesielle. Jeg fikk fatt i ca. 20 Audio Lab Records, klassisk og jazz. Alt smaker kvalitet - pappen i cover, trykkmetoden, opplysninger om innspillingene, innercover så kresent at man er villig til å ta opp banklån for at alle platene i samlingen skal ha det like godt.

    Prosjekt med mål om å få mest mulig autentisk musikkgjengivelse ned på vinyl - deilig å lytte til, innspillinger som lyder godt og har perspektiv uansett hvor du lytter fra. Altså ikke japanske remasters av vestlige utgivelser, der man har prøvd å trylle frem noe i topp som ikke var i opptaket.

    Side-by-Side med Bösendorfer og Steinway er tre plater, der Kazuo Yashiro spiller ulike typer musikk på de to flyglene, en side for hvert flygel. Flott måte å bli kjent med disse instrumentenes særegenheter på.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn