Vinylen lever!

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Antall liker
5.736
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Svaret finnes i tråden "loudness war" her på sentralen. Remastringene utgitt på CD er særlig brutale i sin dynamikkreduksjon. Vinylutgavene ikke tilsvarende mishandlet. Vips et nytt marked hvor vinyl låter betydelig bedre.

De fleste sammenlikninger av vinyl VS CD er av forskjellige mastringer. Man sammenlikner ikke da to forskjellige medier som hvermannsen tror, men to forskjellige mastringer.

Dette, bruk av dårlige CD spillere og ispedd en dash nostalgi er nok de vesentligste årsaker.

Final

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
God artikkel! Jeg har kjøpt noen nyutgivelser i det siste, og må si at det låter utrolig flott. Jeg har kvittet meg med både DAC og CD-spiller, og savner de ikke:) Utrolig moro å se at fler og fler artister slipper ny musikk på vinyl og at produksjonen er av god kvalitet. Har forhåndsbestilt nye albumet til Sia, som slippes 7.7.

Og så er det deilig å kunne si "album" og at det faktisk er et album og ikke en datafil det snakkes om:)

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Antall liker
2.587
Torget vurderinger
30
Jeg har omsider fått ut fingeren, og kjøpt meg rørforsterker og tar steget inn i vinylverden så snart økonomien tillater det. Har sjelden sett så mye fram tid noe. :)

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Antall liker
6.782
Torget vurderinger
14
Jeg har også solgt unna dac, cd spiller og streaming greier. Godt :)

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Antall liker
448
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Jeg har omsider fått ut fingeren, og kjøpt meg rørforsterker og tar steget inn i vinylverden så snart økonomien tillater det. Har sjelden sett så mye fram tid noe. :)
Ja,du har mye å glede deg til.Spiller litt CD,men det er vinyl som ligger mitt hjerte nærmest.Man skal ha god CD spiller for å være i nærheten av vinyl.
Du har mye å se fram til.
Mvh Kenneth

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Antall liker
189
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Vinyl er som en hobby-bil. Man bruker kanskje bruksbilen mest, men det er hobby-bilen som tar tak i hjertet og skyter fram gliset.

Hoppa på vinyl for første gang (tilhører Ipod-generasjonen) for ca. ett år siden og har ikke handla så mye nytt, mest brukt. Men blir fort mer nå da jeg ser det kommer mer og mer som er min gate av ny utgivelser. Lite er som å spille moderne listepop på vinyl uten å bli sliten i øra, mens andre sitter og "quer" og "quer" seg møkklei av samme musikken på youtube, spotify eller wimp med tilsvarende slitne ører pga. mer kompresjon.

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.855
Sted
Bærum
Jeg har aldri hatt noen dac (utenom den som sitter i enhver CD-spiller), og savner heller ikke denne boksen. Jeg er imidlertid ikke udelt begeistret for alle remastringene som nå kommer på markedet. Noen er greie, men mange kommer ikke opp mot originalutgavene fra 50- og 60-tallet. Der jeg har mulighet til det, forsøker jeg derfor å kjøpe brukt - og originalt.

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Antall liker
189
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Jeg er imidlertid ikke udelt begeistret for alle remastringene som nå kommer på markedet. Noen er greie, men mange kommer ikke opp mot originalutgavene fra 50- og 60-tallet. Der jeg har mulighet til det, forsøker jeg derfor å kjøpe brukt - og originalt.
Udiskutabelt, men nå er det en del av oss som hører på musikk også etter 00-talet :rolleyes: Og da er det ålreit å oppdage at mye av også ny-pressinger av selv nyere musikk låter -om ikke fantastisk, så i hvert fall mer enn ok på vinyl.

Topp Bunn