Vinyl Records and Turntables Are Gaining Sales

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.259
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Er det håp for kidza? Noen er åpenbart ikke helt skadet etter høyt volum via ipod..

Rachelle Friedman, the co-owner of J&R, said the store is selling more vinyl and turntables than it has in at least a decade, fueled largely by growing demand from members of the iPod generation.
...
“New customers are discovering the quality of the sound. They’re discovering liner notes and graphics.”
...
“It is absolutely easy to say vinyl doesn’t make sense when you look at convenience, portability, all those things,” Mr. Jbara said. “But all the really great stuff in our lives comes from a root of passion or love.”
http://www.nytimes.com/2009/12/07/nyregion/07vinyl.html?_r=2

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Det interessante her er at liknende artikler har vært skrevet hvert eneste år i dette årtusenet basert på statistikk fra RIIA(Recording Industry Of America.) Det er altså en vedvarende trend. I følge samme kilde var vinylsalget i 2008 det høyeste siden 1990. Nerd som jeg er gleder jeg meg til statistikken for 2009 blir gjort tilgjengelig på http://www.riaa.com/keystatistics.php?content_selector=NewRIAAShipmentDatabase

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.029
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Alle hjerter gleder seg.

Det er bare å slå det fast:
Et møblert hjem idag skal ha trådløst bredbånd, piano, og en GRAMMOFON

Når jeg tenker meg om har jeg aldri i mitt liv kjøpt så mye vinyl som det siste året.

.tore.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.06.2007
Antall liker
4
"vinylen reddet meg fra spillelistehelvete" Meningen er tilbake i livet. Ro og balanse gjenopprettet. ;D

Huldra9

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.10.2009
Antall liker
0
Hvem er det som vil tilbake til knitring, hakk i plata,statisk elektrisitet, wow, flutter, rumble og annen støy?

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Sikkert ingen, derfor dette dreier seg om vinyl og ikke shellac ;)

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
60
Huldra9 skrev:
Hvem er det som vil tilbake til knitring, hakk i plata,statisk elektrisitet, wow, flutter, rumble og annen støy?
??? ::) ikke plaget med noe av det der jeg... og det er med en vinylrigg til under 5000,-

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Huldra9 skrev:
Kanskje du skulle prøve litt skikkelig utstyr, og dessuten behandle platene med respekt!?

Huldra9

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.10.2009
Antall liker
0
Hjelper lite med skikkelig utstyr, som du kaller det. Vinylplata vil alltid være det svakeste leddet i et kvalitetoppsett. Dessuten er vinylplater kun til forbruk og lite miljøvennlige, og ikke til lagring for evigheten som compactdiscen.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Huldra9 skrev:
Hjelper lite med skikkelig utstyr, som du kaller det. Vinylplata vil alltid være det svakeste leddet i et kvalitetoppsett. Dessuten er vinylplater kun til forbruk og lite miljøvennlige, og ikke til lagring for evigheten som compactdiscen.
Sorry, tok ikke ironien din før nå ;D.

Psychonaut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Antall liker
6
quad_lars skrev:
Det er ikke bare i New York at vinyl er hot. Vinylsalget er firedoblet på to år, melder NRK kulturnytt.

Innslaget starter etter 6.10.
Det som rystet meg mest i det innslaget der var at A1 spilte på på barnas fredsfest uten for rådhuset under utdelingen av nobel prisen.. Det er skandaløst!!!!

men ellers er det jo flott at folk tar til vet, og kjøper musikk på ett skikkelig format;)
Forøvrig flott at de også har med motorpsycho i innslaget.....

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Jøgga skrev:
Alle hjerter gleder seg.

Det er bare å slå det fast:
Et møblert hjem idag skal ha trådløst bredbånd, piano, og en GRAMMOFON

Når jeg tenker meg om har jeg aldri i mitt liv kjøpt så mye vinyl som det siste året.
Så nå mangler jeg bare sofa stol og gardiner...

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.039
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
quad_lars skrev:
emotikon skrev:
quad_lars skrev:
Tor skrev:
Hvordan har Audioroyal blitt til Studio Royal?
Og "butikken Big Dipper i Trondheim".....
Audioroyal selger vinyl fra Big Dipper.
DET vet jeg jo, men ikke at butikken heter Big Dipper....
Altså dårlig dag på jobben han som laget dette innslaget-regner med at samme mann intervjuet og redigerte/klippet.

stg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2006
Antall liker
0
[/quote]
Jeg vil!! Stor sjarm. Og så er en bakvegg full av vinyl flott akustisk sett ;D

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
stg skrev:
Vi må heller ikke glemme at en vegg full av vinyl er noe av det flotteste å se på. Det klokker riktignok inn nedenfor kvinnebryst, men det gjør jo det meste her i verden.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Roberten skrev:
stg skrev:
Vi må heller ikke glemme at en vegg full av vinyl er noe av det flotteste å se på. Det klokker riktignok inn nedenfor kvinnebryst, men det gjør jo det meste her i verden.
En vegg full av kvinnebryst?

Huldra9

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.10.2009
Antall liker
0
Hva med relansering av kassettspilleren, ingenting slår lyden av en god cromekassett innspilt med dolbyB. Så en superspiller til salgs nå nylig.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Jeg har hatt forståelsen av at Omdahl har vært glad i vinyl lenge, og at han muligens ikke er ute etter å henge seg på en bølge. Dette kan sikkert Eros avkrefte eller bekrefte dersom han svinger innom denne tråden.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Man kaster seg ikke på en bølge, når man har bedrevet noe hele livet.
Den blir for bløt, og gidder ikke kommentere det videre. ::)

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
digiman skrev:
Leser at Dagbladet har hengt seg på i dag også
"Blant vinylentusiastene finner man en tverrfaglig allianse med sterke innslag av indiekids, DJs, rocknostalgikere og middelaldrende audiofile" ;D

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
stg skrev:

Altså, det er jo som å sammenligne mot feilrippa cd'er brent ut igjen på cd på en cd spiller som ikke klarer å lese uten å skippe.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
stg skrev:
En fattig manns uttalelse.
Slikt vås er bare å ignorere.

Huldra9

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.10.2009
Antall liker
0
Du bør ikke ignorere fattige menn, selv om de foretrekker innspilte cromekasetter med dolbyB.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
fattig som i fattig på kultur.

formatignoranter er nemlig det, fattigere på kultur.De vet ikke hva de går glipp av............ ;) ;) ;)

S

Stereo_Mono

Gjest
mteinum skrev:
Roberten skrev:
Jeg har hatt forståelsen av at Omdahl har vært glad i vinyl lenge, og at han muligens ikke er ute etter å henge seg på en bølge.
Det har vært en del tweets om vinylrelaterte produkter, ja...

http://twitter.com/janomdahl
Tøft! Moro at vinylen blomstrer. Vinyl samlingen min opplever omtrent bare positive oppmerksomhet når jeg har besøk av venner og familie her hjemme.

Huldra9

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.10.2009
Antall liker
0
Geir Jensen gir ut musikk på kassett i London(kilde:Adresseavisen, 021010).
Det var det jeg sa i desember 2009, kassetten kommer tilbake for fullt. Nå blir det crome- og metallbånd nok engang, med dolby B, for å sikre den optimale lydgjengivelse. Samtidig øker kulturforståelsen, slik at vi slipper å leve i åndelig fattigdom, som en av debattantene var så bekymret over.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.346
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
zimon skrev:
Roberten skrev:
stg skrev:
En vegg full av kvinnebryst?
Sannsynligvis meget bra akustisk det også! ;D

R

Vedlegg

Topp Bunn