Vinyl priser - skjer'a?

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
Minner nok en gang om at Norge er en av verdens åpneste økonomier for forbruksvarer.
Det kan jo være du har rett i det, men de som argumenterer for tollmurer og proteksjonisme (for å skåne norske bedrifter fra det frie markedet), de drar i den andre retningen.

F. eks de som ville fjerne 350 kroners grensen.
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Kan ikke forestille meg at det kommer noe positivt ut av at 350kr grensa forsvinner. Ser ikke for meg at staten gir fra seg denne inntektsposten.
Det er bare å se på hvor mye man "sparer" ved egenfortollig.

Resultatet vil nok bli at vi må betale et uforholdsmessig stort gebyr fra første krone.
Hva mener du? Staten taper inntekter (mva) på en 350.- grense.
Ja, pass på så befolkningen ikke har noen fordeler. Akkurat som vi ikke betaler nok skatt.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.713
Antall liker
13.199
Minner nok en gang om at Norge er en av verdens åpneste økonomier for forbruksvarer.
Det kan jo være du har rett i det, men de som argumenterer for tollmurer og proteksjonisme (for å skåne norske bedrifter fra det frie markedet), de drar i motsatt retning.
Norge har, til liks med de fleste land/handelsblokker betydelig toll på ymse landbruksprodukter - det er helt normalt. I motetning til hva som er populært å tro har også EU store mengder av slikt - men mot omverdenen utenfor EU. I tillegg er det som kjent en god del særavgifter på biler, alkohol og tobakk, men utover det er det ikke spesielt mye. Norge har knapt noen produksjon av alkohol eller tobakksvarer eller biler så det er det andre kriterier som gjelder. Som helse og generelle fiskale avgifter. Før var det en del på tekstiler, men vet ikke om det fortsatt er slik da produksjonen uansett er flyttet ut av landet så det er ikke noe igjen å beskytte.

Har du noen konkrete eksempler på argumenter for tollmurer og proteksjonisme for å beskytte norske bedrifter fra det frie markedet? Husk på at de flestse norske bedrifter av en viss størrelse faktisk er avhengige av å eksportere varene og tjenestene sine - det nasjonale markedet er relativt lite.
 
2

2xJ

Gjest
Jeg holder til nært Tønsberg, og det blir mer og mer trist og gå i byen for handle.. tomme lokaler overalt, selv det som var solide adresser før,
brukt av velrenommerte forretninger er det ingen drift i lengre. Og det er trist, rett og slett. Sier ikke at netthandelen er skyld i alt, men det er en vesentlig del av bilde. La oss ta vare på det vi har først og fremst, og finner man det ikke lokalt - ja, da bruker man nettet.
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
Har du noen konkrete eksempler på argumenter for tollmurer og proteksjonisme for å beskytte norske bedrifter fra det frie markedet?
At vi må fjerne 350-kronersgrensen for å beskytte Nille.
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Blir jo jævla bra for miljøvennlig Norge at alle nå skal ut med bilen sin for å kjøpe, hente sånn smådritt som hdmi-kabler osv.
Clas Ohlson blir sikkert mye rikere og staten blir helt klart det. Mer bensin og moms. Folk med fett med penger gir jo helt faen i dette, akkurat som bompenger.
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
Det er da ikke tollmur eller proteksjonisme. Vet du hva toll er?
Det er et tiltak for å begrense frihandel, begrunnet med å beskytte norske arbeidsplasser, så da syns jeg godt vi kan kalle det proteksjonisme.

Og siden det gjøres gjennom endring av tollregler, synes jeg egentlig ikke jeg drar det veldig langt hvis jeg kaller det en tollmur.
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.011
Antall liker
393
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Hva med alle dere som bor nær svenskegrensen og kan fylle opp bilene med billig mat, sprit og tobakk? Hvorfor skal dere få billige dagligvarer fordi dere bor nær grensen?
Dette tar sikkert knekken på langt flere butikker i grensetraktene enn den skarve 350,- kr. grensen. Men her både Virke og KrF tause og ikke minst alle dere som benytter dere av dette.
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Hva med alle dere som bor nær svenskegrensen og kan fylle opp bilene med billig mat, sprit og tobakk? Hvorfor skal dere få billige dagligvarer fordi dere bor nær grensen?
Dette tar sikkert knekken på langt flere butikker i grensetraktene enn den skarve 350,- kr. grensen. Men her både Virke og KrF tause og ikke minst alle dere som benytter dere av dette.
Jeg er en av de som benytter meg av det. Jeg har helt klart tenk hvor stor fordel jeg, vi som bor nær grensen har av det.
Hvorfor skal egentig mat være så mye billigere i Sverige? Jeg det er ekstra billig i grenseområdene, men er konkuransen i Norge for dårlig?

Det uansett sånn at svensker kjøper billigere øl i danmark og danskene kjøper billigere øl i Tyskland osv.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.713
Antall liker
13.199
Det er da ikke tollmur eller proteksjonisme. Vet du hva toll er?
Det er et tiltak for å begrense frihandel, begrunnet med å beskytte norske arbeidsplasser, så da syns jeg godt vi kan kalle det proteksjonisme.

Og siden det gjøres gjennom endring av tollregler, synes jeg egentlig ikke jeg drar det veldig langt hvis jeg kaller det en tollmur.
mva, ikke toll. Det er neppe noesærlig Nille selger det er toll på.

Lekseprøve: Se hvor mye tobakk og vin du får inn i landet avgiftsfritt via postordre selv om pakken koster under 350 kroner.
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
mva, ikke toll. Det er neppe noesærlig Nille selger det er toll på.
Ordkløverier. Det er mva som innkreves gjennom fortolling og problemet er at det utløser et fortollingsgebyr.
 
Sist redigert:

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.885
Antall liker
663
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Vel, " Den som frakter varen (i de fleste tilfeller Posten) tar seg som regel betalt for fortollingsjobben. Dette er ikke et gebyr til Tolletaten, men en betaling fraktselskapet tar."

Posten er heleid av staten som igjen vil si at i enden på byråkratiet ender gebyret i statskassen.

Selv har jeg aldri mottat noen liten pakke eller rekomandert sending der posten ikke har vært befrakter.

Dette forgår hos Oslo Lettercenter som er posten. (Så det blir nok ikke så mye $ på Jokernord.)
Posten er ikke heleid av staten.
 
2

2xJ

Gjest
Posten er et aksjeselskap som er heleid av Nærings og fiskeridepartementet.
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.629
Antall liker
15.452
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Kommer noen ovk'ere nedover og stor handler billige plater øl,vin og flesk:D skall minne dem på om toll avgifter:rolleyes::eek:;)
Her skal det ikke handles - kun mishandles!!! :rolleyes:

Apropos vinyl og priser - her er det mye snadder til betalbare summer, f.eks. 199,- for utsøkt vinyl.


Apsis Newsletter Pro
Mye fra "DOL-katalogen" - dessverre ikke alltid de beste pressingene. Mye av de samme som fåes til nice price på Platekomp. Ellers et bra nettsted Sluket og mye bra musikk selvfølgelig :)
 
Sist redigert:

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
Da får jeg vel lete etter en vinylsjappe som er flink med "kreativ" tolldeklarasjon... Noen tips?
 

Ashlad75

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.06.2021
Innlegg
61
Antall liker
26
Sted
Oslo
Har begynt å titte litt på vinyl igjen, men tviler på at jeg kommer til å kjøpe så mye brukt.
Det virker som prisene på splitter nye reissues ofte kan ligge på det samme som de blir solgt som brukt.
Så hvis man har tid til å vente på reissues så trenger man vel ikke kjøpe brukt da?
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.594
Antall liker
3.130
Torget vurderinger
0
Har begynt å titte litt på vinyl igjen, men tviler på at jeg kommer til å kjøpe så mye brukt.
Det virker som prisene på splitter nye reissues ofte kan ligge på det samme som de blir solgt som brukt.
Så hvis man har tid til å vente på reissues så trenger man vel ikke kjøpe brukt da?
Hvor finner du nye skiver til 50-100 kr. ?
 

Ashlad75

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.06.2021
Innlegg
61
Antall liker
26
Sted
Oslo
Tror ikke det er så vanlig. Hvor finner du brukte skiver fra 50-100kr?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.656
Antall liker
21.458
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Kjøpte en fin en med The Modern Jazz Quartet som spilte utdrag fra Porgy and Bess forleden. 50,- hos den lokale pruktplatepusheren. Ok, det var et unntak. Rock og pop har jo fått astronomiske bruktpriser.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.269
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Er litt på samme bølgelengde som Ashlad. Liker jo mye musikk som er gitt ut sent 80 og tidlig 90. Ser ofte at orginale utgivelser i VG tilstand koster det samme eller mer enn om jeg roter nedi de 3 for 600kr kassene til platekompaniet. Nå er jeg ingen samler, men mer en som koser seg med musikken. Så jeg trenger ikke å ha førstepress
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.670
Antall liker
7.751
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Når det gjelder nyheter på så syns jeg prisene hos platekompaniet stort sett starter på rundt 350 og opptil 600 for vanlige plater. Spesialutgaver og doble utgivelser er oftest enda dyrere. Men ålreit å unne seg en ny plate i ny og ne (y)
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.423
Antall liker
1.973
Torget vurderinger
8
Hva med alle dere som bor nær svenskegrensen og kan fylle opp bilene med billig mat, sprit og tobakk? Hvorfor skal dere få billige dagligvarer fordi dere bor nær grensen?
Dette tar sikkert knekken på langt flere butikker i grensetraktene enn den skarve 350,- kr. grensen. Men her både Virke og KrF tause og ikke minst alle dere som benytter dere av dette.
Selvfølgelig handler jeg mat, drikke, bensin og alkohol i Sverige 👍 selv en lp plate i ny og ne finner jeg der til ca 200.- skr dog ikke verdens største utvalg. Norske matbutikker er som Polen tidlig 80 tallet
 

Ashlad75

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.06.2021
Innlegg
61
Antall liker
26
Sted
Oslo
Repress fra 2011 med jokke & valentinerne på finn til 800kr ? hva skjera?
 
  • Wow
Reaksjoner: HoJ

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Høy inflasjon gjør at stort sett alt går opp i pris. For ikke å snakke om svak norsk valutta.
 

Ashlad75

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.06.2021
Innlegg
61
Antall liker
26
Sted
Oslo
Sikkert riktig det, men nå har jeg nettopp bestillt 7 motorpsycho skiver hvorav 6 doble, 1 Elephant 9 og 1 Kjetil Møster,
for den nette sum av 1799,- . Det er ca et par hundre pr utgivelse eller nesten en hundrelapp hvis mman regner pr vinylskive.

Når det gjelder brukt så sliter jeg med å gjøre no fornuftige kjøp. Bestillte Tangerine Dream - Ricochet fra juno. splitter ny repress.
Kosta meg rundt 180kr. Samme skiva på finn en sliten repress som har snurra og gått i 20-30 år selges for 200,-
 
Topp Bunn