Vinyl i Berlin?

oyvindk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
109
Sted
Trondheim
Skal en tur til Berlin i påsken, og kunne tenke meg å ha med noen plater hjem igjen. Noen som har forslag til gode vinylbutikker i sentrum? Både brukt og nytt.

Noen som vet om en Avantgarde-forhandler også ???

N

nb

Gjest
I helgene er det et stort loppemarked på Unter den Linden, der var det i alle fall et par vinylboder med meget stort (og sortert) utvalg når jeg var der. Finnes sikkert masse antikvariater i byen også, men de har jeg ikke oversikt over. Stikk innom en bokhandel og kjøp/ta en titt i TimeOut Berlin, der er det temmelig bra oversikt over shoppingmulighetene, samt at du får vite hvor du skal spise og hvor du skal gå ut i tillegg.

Se også her:
http://www.spirit-of-berlin.de/musik/Platten/platten.htm

oyvindk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
109
Sted
Trondheim
Danke.

Får velge noen butikker fra linken.
Google gir 2.3M treff på "vinyl berlin", så det finnes sikkert litt av hvert.

kjetilrosand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.11.2003
Antall liker
16
Var deren stund høsten 2001 og på ZOO der var en vinylsjappe. Husker ikke hva den heter, men godt utvalg var de. Ellers var de mange små butikker som selger brukt og rundt omkring.

toonz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2004
Antall liker
36
Torget vurderinger
7
Jeg var i Berlin i midten av Mars. En av de mest interessante vinylbutikkene jeg besøkte var Platten Pedro Tegeler Weg 100. Liten butikk, men med ca. 100.000 lp-plater fra gulv til tak. Innhaveren har mest rock, men også endel jazz og andre ting. Fikk blant annet kjæpt meg en sjelden tyskprodusert Oscar Peterson plate kalt Action. Den kom fra en samling og var så å si uspilt - helt strøken. 30 euro, det kaller jeg et kupp.

Ellers skal Antiquariat Hartwig, Pestalozzistr. 23 i Chalottenburg visstnok være en av de beste på jazz og klassisk. Den var ikke åpen når jeg var der, men turen går garantert dit neste gang jeg er i byen.

God tur!

oyvindk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
109
Sted
Trondheim
Kan i etterkant konstantere at :

Cover, Kurfürstendamm 11, 10719 Berlin , Charlottenburg
er en bra sjappe med godt utvalg i spesielt rock/pop, men også endel jazz. Godt utvalg av butikker for dameparkering i området. Anbefalt.

I Kreuzberg (kjipt strøk) var jeg innom Real Deal Records, Gneisenaustr. 60, 10961 Berlin, som er en knøttliten bule som selger hard rock og div. t-skjorter, jakkemerker, etc.

Alberto's Platten, Gneisenaustr. 86, 10961 Berlin, hadde bra utvalg, og platene var bra sortert.

Scratch Records, Kottbusser Damm 15, 10967 Berlin, er lagt ned.

Topp Bunn