Vinyl -> HD; Olympus LS

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har du plater på vinyl som du ikke har digitalt? Som du kunne tenke deg å ha på et digitalt format, alt fra MP3 opp til 24/96, for bruk i bil, iPod eller annet? Du har ikke lyst å bruke penger på en kjip USB-riaa som allikevel ikke gir god lydkvalitet?

Se nærmere på disse to apparatene fra Olympus; det er høykvalitets digitalopptakere med (iflg HFW oa) glimrende lydkvalitet, og lagring til flashminne (har både innebygd og SD-slot).

Olympus LS-5 og LS-11; sistnevnte er oppfølgeren til den voldsomt populære LS-10. Klikk på bildene under for info.

http://www.olympus.no/consumer/LS-Series.htm?_s_icmp=264843#/intro

Disse apparatene har linjeinngang (3.5mm jack) for signal direkte fra riaa, eller fra f.eks "Tape Out" på preamp for de med innebygd riaa. Eller om du vil ha den koblet til forsterkeren din for å ta opp f.eks radioprogrammer.

Denne analoginngangen, med innebygd ADC, betyr at du enkelt legger inn dine plater på disse, og de er kompatible med Mac og PC for opplasting til computer etterpå, enten via SD-kort eller medfølgende USB-kabel.

De har også to høykvalitets stereo kondensator-mic'er, så du kan bootlegge som aldri før. Det er sågar tripod-tilkobling dersom du vil ta opp planlagt. Jeg ser for meg årets julekonserter i de lokale kirkene som et eksempel, for moro skyld. Lydopptak via mic sies å holde svært høy lydkvalitet, selvsagt avhengig av plassering. LS-11 kommer med fjernkontroll for styring av "Rec"-funksjonen av/på.

Disse apparatene får du for rundt 1600,- (LS-5) og 2400,- (LS-11) fra de rimeligste nettbutikkene i Norge. Jeg kan vanskelig tenke meg noen særlig mer anvendelige audiofile leketøy til jul.

Litt mer i detalj;

Enjoy! :)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
På med hodetelefonene og sjekk disse tilfeldige amatøropptakene som er gjort med den utgåtte Olympus LS-10. Det sies at LS-5 og LS-11 har enda et hakk bedre lydkvalitet.

Nå har ikke akkurat dette med vinyl å gjøre; men jeg postet dette på vinyl fordi det er et hovedbruksområde jeg ser for meg for mange dette å kunne digitalisere LP'er.

(OBS; hans autointervju er gjort med kameraets innebygde mic'er!)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Etter diskusjonen i denne tråden, hovedsaklig med meg selv da, så har jeg blitt overbevist; jeg bestiller meg en LS-11 som julegave til meg selv. Så kan jeg høre den nye ABBA-boksen (og mye annet vinyl) i bilen også :=)

Pixmania og Amentio er billigste jeg har funnet. Noen kommentarer til butikkene?

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
gwh skrev:
Pixmania, gode priser, null service
Amentio, gode priser, forsendelsestidspunkt, tja kanskje neste uke eller senere, kanskje..
Dustin, mitt andrevalg etter Komplett. God service.
http://www.dustinhome.no/pd_5010332078.aspx?csref=Pricecompare_prisguide_1938
Hadde kjøpt der.
Jøss. La inn bestilling hos Dustin igår kveld, allerede kl 08 i morges var orden "i prosess" og kl 13:57 får jeg en email om at ordren er sendt, med sporingsnummer og det hele. Det var kjapt!

Da blir det digitalisering av den nye ABBA-boksen i helga tror jeg, den er nemlig også på vei fra Molde til Kristiansund idag.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.835
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Fin liten sak det der Vidar.
Verden går framover. Denne gjør omtrent det samme som min gamle Zoom H4, som vi har vært veldig fornøyd med her, men Olympus der ser to hakk lekrere ut ja. Den er mindre, displayet ser bra ut og betjeningen enklere.

-Jeg begynte å digitalisere LPer men gav fort opp, det var før jeg flyttet vinylen ned igjen i stua og begynte med LP12 istedet. ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hei ottone; jo, det er samme type apparat. Går ut ifra at din Zoom H4 har linjeinngang også?

Det er jo kommet en "n"-modell av den (sikkert en slags mk2?), den er også flott, og lydtester av H4N (inkl linjeinngangen) finner du her sammen med samples fra mange andre apparater;

http://www.wingfieldaudio.com/portable-recorder-noise.html#samples

H4N;

Vedlegg

Topp Bunn