Vinyl debutant

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
Ja Har hat planer om og prøve meg på vinyl, som denne tåden sier.http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,48840.0.html

Tok turen til Stavanger og Resonans for og handle meg bursdagspresang til meg sjøl ;D

Hadde ProJect RPM 1.3 og Rega P1 som kanditater, ProJect så best ut så det lå mest an til den, men var åpen for anbefalinger..
Etter at jeg presenterte hva jeg var ute etter, fikk jeg et tilbud på en bedre spiller, strekte meg litt på pris, men fikk ganske mye avslag, (utstillingsmodel) så da klarte jeg ikke si nei. Denne skulle også dekke det meste jeg vil / kan oppgradere i fremtiden..(håper ikke jeg blir bitt av oppgradering heilt enda)

Det ble da en ProJect Debut E :D

Glemte og spørre Resonans, men ønske rog plasere ProJect`en på et møbel som ikke er Stereobenken, (den er full) men må da ha 12-13meter kabel.
Men den platespilleren har jo også en jording.
Får jeg så lange kabler med jording, uten at de koster mere en snurreren selv?
Eller må eg plassera spilleren ved siden av centerhøytaleren og vente med flytte ProJect`en til jeg får meg en RIAA og plassere den ved ProJect`en?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.546
Torget vurderinger
1
Triangle VS Atoll skrev:
...
Glemte og spørre Resonans, men ønske rog plasere ProJect`en på et møbel som ikke er Stereobenken, (den er full) men må da ha 12-13meter kabel.
Men den platespilleren har jo også en jording.
Får jeg så lange kabler med jording, uten at de koster mere en snurreren selv?
Eller må eg plassera spilleren ved siden av centerhøytaleren og vente med flytte ProJect`en til jeg får meg en RIAA og plassere den ved ProJect`en?
Grattis.

12m kabel fra platespiller til RIAA/phono er en invitasjon til problemer. Dersom du bruker MM-PU, vil 12m kabel mest sannsynlig gi en alt for høy kapasitiv last til PU. Skal du ha noe på 12m som passer er det enklest å lage det selv.

mvh
KJ

S

Stereo_Mono

Gjest
RIAA ved platespiller løser jo mye av problemet :)

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
digiman skrev:
RIAA ved platespiller løser jo mye av problemet :)
hmm, blir oppgradering itte få dager da kanskje ;D ;D

Om den blir påvirket av og stå på Stereobenken nær center Høytaler ?? Klipsch center?

Og om det er normalt med så lavt nivå..? må opp på -5 på Onkyoen før eg får det høyt nokk til brukbart nivå. målte ca 85db som høyeste med Radiosheck , så trur ikke eg klare komma over 100db på full fyring,, og det e jo isje akurat problem med RF-82`ene...
Hjelper en RIAA til med høyere Ut-nivå også? vist svare blir ja, e eg stygt redd eg tømme bankontoen før helga er over :eek: :eek: :eek:

S

Stereo_Mono

Gjest
RIAA trinn har forskjellige gain nivåer. Kunne ikke se i farta her hvilken pickup du bruker?

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
digiman skrev:
RIAA trinn har forskjellige gain nivåer. Kunne ikke se i farta her hvilken pickup du bruker?
Står Ortofon 5E på den........ :p :p :p

S

Stereo_Mono

Gjest
Ok! 5E er en rimlig sak, men helt ok startpunkt. Den har 4mV utgangssignal og deres Onkyo trives helst med en 2.5 mV og oppover.
Skulle ikke være noe problem dette, men du vil nok uansett oppleve at signalet av lavere på vinyl en på CD f.eks.Er det ekstremt stort forskjell er det noe som skurrer et sted.

Uten at jeg kjenner til deres Onkyo, så vil jeg nok tippe at f.eks en Cambridge 640p RIAA vil gi deg et løft i gain og ikke minst lydkvalitet. Finnes jo også mye fint å få brukt her på HFS :)

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
Blir nokk oppgradering itte kvart. E jo debutant så ble barre litt overasket over hvor lav gain det var.
Trur det smarteste nå er heller og bruke pengene på de sorte platene. Hva ska eg med en oppgradert snurrer uten plater og snurre 8)

svakeste leddet i stereoen min nå er jo også reciveren, så den skal også byttes ut,, jobba som pokker framover og spisa vann og brød.. Så et par bilder av nye Marantz 7005 reciveren makan te reciver, og marantz e jo musikalsk, glede meg te hør den...

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.546
Torget vurderinger
1
Triangle VS Atoll skrev:
digiman skrev:
Så vidt jeg kan se av spec til Onkyoen har den omkring 80X/38dB fortserking på pono inngangen, dvs ganske gjennomsnittlig for MM/phonoforsterkere, og på samme nivå som f.eks. Cambridge 640P.

mvh
KJ

S

Stereo_Mono

Gjest
KJ skrev:
Triangle VS Atoll skrev:
digiman skrev:
Så vidt jeg kan se av spec til Onkyoen har den omkring 80X/38dB fortserking på pono inngangen, dvs ganske gjennomsnittlig for MM/phonoforsterkere, og på samme nivå som f.eks. Cambridge 640P.

mvh
KJ
Godt å vite KJ :) Prøvde å finne gain specen på reciveren til Triangle VS Atoll uten å lykkes i sted.
Har dog vanskelig for å forstå at trådstarter skulle ha et gain problem med 5E. Mange opplever jo at nivå er generelt lavere på vinyl uten å kunne regulere gain manuelt på RIAA. Få bare guffe litt på volumen :)

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
Gain problemer blir vel og ta litt i.. Og e jo bare og skru opp. Har liksom aldri vært på +siden av volumkontrollen på onkyoen før. Var oppe i +4db nå, var nokk oppe i rundt 100db lydstyrke da.. Mens ved avspilling via spotifyen var eg oppe i 116db ved -3 db. Grove tall dette siden dette er forskjellige sanger osv.
Kan spill høyt nokk med det slik det er nå, fyre eg opp til max. +9db så blir det nokk høyt..
Men har dette noe og si?? Lydkvaliteten osv.. Når reciveren maxer ut på main-out.. Eller den når vel ikke Max ut når inn- gain er lav..?
Vet svært lite om dette her,, så her trur eg at eg trenge ein del info.. Får søga litt og lesa meg til litt lærdom..

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Triangle VS Atoll skrev:
digiman skrev:
Kjøp en brukt asr mini ( alle modeller ok) , så er du ferdig med problemene mht last og gain med det samme. riaaen er så god at du fint kan kjøre pu er til 30k i denne....altså langt over ditt nivå ,kanskej og en gang inn i fremtiden,.....om enn ikke forvever.

Fikk i hus en helt ny toppmodellriaa fra asr i går , spilletiden var knapp , men bare ei plateside ga meg såpass ro i sjelen at jeg fint kunne gå å legge meg , nå som riaaen er her hos meg...Moro å pakke opp noe nytt slikt.

Mini har justeringer for last og gain , og 70db på det meste på mc....dermed , når du går over ( les når og ikke hvis) :D , så har du sakene i orden......de går for ca 4k...virker sikkert mye mht hva du la i spiller , men dette er en innvestering( og du taper ikkeno v salg) , dermed ett smart kjøp.

for ytterligere spm send gjerne en PM

Mvh Espen

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.546
Torget vurderinger
1
Triangle VS Atoll skrev:
....
Men har dette noe og si?? Lydkvaliteten osv.. Når reciveren maxer ut på main-out.. Eller den når vel ikke Max ut når inn- gain er lav..?
Vet svært lite om dette her,, så her trur eg at eg trenge ein del info.. Får søga litt og lesa meg til litt lærdom..
Det er antagelig noe marginalt, de fleste analoge volumkontroller yter best med maks volum, men det er selvølgelig også avhenging av sammenhengen med omkringliggende kretsløp og signalnivå. Jeg tipper Onkyo-reciveren har en digitalisering i signalveien, og hvordan dette evt slår ut er ikke godt å vite.

mvh
KJ

S

Stereo_Mono

Gjest
ssm skrev:
Triangle VS Atoll skrev:
digiman skrev:
Kjøp en brukt asr mini ( alle modeller ok) , så er du ferdig med problemene mht last og gain med det samme. riaaen er så god at du fint kan kjøre pu er til 30k i denne....altså langt over ditt nivå ,kanskej og en gang inn i fremtiden,.....om enn ikke forvever.

Fikk i hus en helt ny toppmodellriaa fra asr i går , spilletiden var knapp , men bare ei plateside ga meg såpass ro i sjelen at jeg fint kunne gå å legge meg , nå som riaaen er her hos meg...Moro å pakke opp noe nytt slikt.

Mini har justeringer for last og gain , og 70db på det meste på mc....dermed , når du går over ( les når og ikke hvis) :D , så har du sakene i orden......de går for ca 4k...virker sikkert mye mht hva du la i spiller , men dette er en innvestering( og du taper ikkeno v salg) , dermed ett smart kjøp.

for ytterligere spm send gjerne en PM

Mvh Espen
Tror ikke en nypris 8-9k RIAA er riktig første prioritert for trådstarter. Bedre å bli varm med formatet og se hvor du vil videre.
Jeg har eid originale mini basis og 2008 utgaven og begge har fungert veldig bra, men de er fullstendig robbet for noen personlighet i mine ører. Etter å ha hatt noen andre RIAA på sammenlikningstest i mitt anlegg ble det ut med ASR og jeg ser overhodet ikke tilbake. MEN! Har forøvrig ingen problemer med å forstå at ASR sin mere påkostet RIAA er i total über klassen :) Har tilgode å høre den :)

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
I første omgang går pengene til Vinyl, og mest mulig ;D ;D

Men som nybegynner kan det være litt smart og sette meg inn i litt ting også..
Så her er noen ting som sikkert er lurt og vite...

Hvor ofte må Stift vaskes / rengjøres ??

Og Platene, hvor ofte må de rengjøres?

Er det noe ca levetid på stift?? (den jeg har)

Ved senere anledning når oppgraderingen slår til, Hvilke stifter kan jeg bruke? kan jeg f.eks bruke "Ortofon 2M red" eller må jeg skifte flere ting, armen og slikt???

Broderen jobber der de produserer EC, så jeg får noen gode priser,, vet ikke pris enda, men skader ikke og undersøke den da. Men er "ECP 1 RIAA" noe bra....???

Og setter pris på andre tips, erfaringer osv, som kan hjelpe en nybegynner på veien opp mot og ikke være nybegynner ;D ;D ;D

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.546
Torget vurderinger
1
Triangle VS Atoll skrev:
...
Hvor ofte må Stift vaskes / rengjøres ??

Og Platene, hvor ofte må de rengjøres?
...
Også her er det en del variasjon i meninger og oppfatninger. IMHO er så lite og skjeldent som mulig ei grei tilnærming, noe avhengig av om det er tørt eller vått. Plater, nye som gamle, kan med fordel vaskes grundig en gang før bruk. Resten handler om å ha et «støvfritt» miljø. Det er et par gode tråder om vinylhygiene her på forumet.

...
Er det noe ca levetid på stift?? (den jeg har)

Ved senere anledning når oppgraderingen slår til, Hvilke stifter kan jeg bruke? kan jeg f.eks bruke "Ortofon 2M red" eller må jeg skifte flere ting, armen og slikt???
...
OM5 holder kanskje i ca 1000 timer? Du kan med fordel bytte bare stiften til OM30 eller OM40 på et senere tidspunkt. 2M serien til Ortofon (ny PU) bør også fungere helt fint i armen.

...
Broderen jobber der de produserer EC, så jeg får noen gode priser,, vet ikke pris enda, men skader ikke og undersøke den da. Men er "ECP 1 RIAA" noe bra....???
...
Det er delte meninger om ECPen. Jeg har ikke hørt på den på lang tid. Den var et OK kjøp den gang til omlag 3k kr. Siden har det kommet flere veldig gode og billige RIAAer på markedet, jf. f.eks. Cambridge 640P.

mvh
KJ

Z

Zomby_Woof

Gjest
Platene vasker man egentlig en gang. Det er fint å gjøre det med nye skiver også. Men, da må du ha en vaskemaskin (og det koster penger). Billigere løsninger er strengt tatt ikke noe vits, med mindre vi snakker om aldeles gørrskitne bruktskiver. Er det helt jævlig blir det et alternativ å vaske med mikrofiberklut og lunkent vann med et par dråper Zalo. Skyll godt under springen, rist, og legg platene forsiktig ned på et håndkle for å absorbere mest mulig av vannet, før du til slutt lufttørker dem. All daglig rengjøring gjøres best med en vanlig karbonbørste til en hundrings (Ett fett om den heter Monacor, Audioquest, Clearaudio eller noe annet. Det er sannsynligvis samme børsten uansett).

Stiften kan strykes av med en egnet børste med jevne mellomrom. Ikke nødvendigvis for hver side, men ikke veldig mye sjeldnere heller . Sånne børster får du for noen småpenger hos enhver anstendig hififorretning. Ellers kan du spandere på deg en Onzow Zerodust til ca. 500,-. Men igjen litt dyrt i omgivelsene.

Husker ikke i farta hva Ortofon sier om levetid på stiftene til disse. Tipper du bør bytte etter noe i underkant av 1000 timer. På OM 5 kan du bruke de fleste stiftene fra OM-serien (10, 20, 30, 40). Opp i pris gir skarpere nål og mindre forvrengning som følge (spesielt i diskanten). Å bytte stift er plug and play.

Ellers er jeg ganske begeistret for 2M-serien til Ortofon. Red er et kupp etter min mening, også her finnes det dyrere og bedre modeller, hovedsaklig nåla igjen. Ny pickup krever ikke bytting av noe som helst, men alle justeringer må gjøres på nytt. Jeg ville ikke brukt penger på en dyr MC til din spiller.

RIAA'en til 'Companiet er god, men ingen ener til prisen etter mitt syn. Den var 2.990,- en gang, noe som var en mer fornuftig pris. Den er riktignok noe oppgradert siden den gang, men i stort er det samme RIAA.  Det kommer litt an på hva du må ut med.

Ellers er jeg enig med deg. Nye skiver er det du trenger nå. Pust gjennom den audiofile nesa. Kos deg. Men vit samtidig at det er mer å hente, når pengene og lysta er der.

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
Hvor bestiller folk her Platene sine? Jeg hører på Metal osv.
Platekompaniet har jo litt utvalg, samt "Thegarden" har bra utvalg.. Andre??
Og er det noen Platebutikker i Stavanger- Sandnes område som selger plater, Liker og gå i butikk og kjenne på det jeg kjøper ;D ;D ;D

Sitter og hører på Rammstein plata eg fikk i dag. " LIEBE IST FUR ALLE DA"

Må si eg liker dette her.. Hva som er bedre på Vinyl utgaven en på CD utgaven, vet ikke om jeg helt klarer og sette ord på det.. Men er liksom bare MYE mere sjel når det kommer fra Vinylen :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Metal er ikke min musikk, men du kan sjekke ut Neseblod Records i Oslo. De har et bra utvalg for dem som liker slik musikk.

Min favoritt er Big Dipper.

Stavanger-Sandnes? Sorry, jeg kan ikke hjelpe deg der.

CCTV

Fersking
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
0
I Sandnes har du Record World og Ivar Skei musikkhandel

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
Har nå fått meg en forforsterker i hus, en Parasound NC2100 som jeg skal bruke frem til jeg får / finner en prosessor som faller i smak på musikkfronten også.

Men det jeg nå har kommet frem til etter noen time med forforsterkeren er at Riaa som er i reciveren er svært dårlig. Bare av og gå over til det innebygde Riaa i Parasounden så ble det en markant forbedring.. :D :D :D

Regner ikke med at det er noe særlig påkostet Riaa i Parasounden, men det som er i Onkyo reciveren burde burde kastes, Må jo være mulig for de og lage noe som er bedre uten at det koster noe mere...

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
quad_lars skrev:
Metal er ikke min musikk,
Takk for at du sier fra! Da skal jeg umiddelbart kaste en 7-800 cd-er med ikke-musikk før noen oppdager fadesen! :p

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
487
Torget vurderinger
1
P.S. Velkommen til vinylens deilige verden forresten... Enjoy ;D

Destiny.. :)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Dazed skrev:
quad_lars skrev:
Metal er ikke min musikk,
Takk for at du sier fra! Da skal jeg umiddelbart kaste en 7-800 cd-er med ikke-musikk før noen oppdager fadesen! :p
Jeg ser at jeg var litt teit her. Jeg trodde nemlig det sto "metal er ikke musikk". Jeg beklager.

Topp Bunn