Vinyflat

S

Stereo_Mono

Gjest
Iriterer meg over at flere nye LPer jeg har kjøpt i det siste er sjeve. Er dette noe som går igjen om dagen tro?
Av 5 nye kjøpt på Platekompaniet i går plater var 3 skeve. Heldigvis helt spillbare, men mye basselement bevegelser pga skjevheten.

Kom over denne: Noen som har testet?

http://vinylflat.com/

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det er i hvert fall to tråder til om denne. Blant annet en jeg startet. Desverre ser det ikke ut som noen har fått ut finger'n enda (meg selv inkludert).

S

Stereo_Mono

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Det er i hvert fall to tråder til om denne. Blant annet en jeg startet. Desverre ser det ikke ut som noen har fått ut finger'n enda (meg selv inkludert).
Ahaaa! Da få jeg være forsøkskaninen da ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
Ser frem til å lese om dine erfaringer. ;D

Jeg har egentlig ikke stort nok behov til at jeg gidder utlegget akkurat nå. Den periferi-clampen til VPI gjør fine ting med moderate bulker, og noe verre har jeg ikke.

Det var noe annet da jeg fortsatt hadde Regaen (mobb, mobb)... ;)

S

Stereo_Mono

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Ser frem til å lese om dine erfaringer. ;D

Jeg har egentlig ikke stort nok behov til at jeg gidder utlegget akkurat nå. Den periferi-clampen til VPI gjør fine ting med moderate bulker, og noe verre har jeg ikke.

Det var noe annet da jeg fortsatt hadde Regaen (mobb, mobb)... ;)
Vel.. Slike kranser og clamps er jo rene antikristus for oss Gandy frelste ;D

haden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.09.2004
Antall liker
1
Vet ikke om SME har patent på sin løsning mtp klamp , men der skrues Klampen
ned på platen og plater som er skeive blir presset flate og spillbare uannsett fasong , smart og funksjonelt !

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
haden skrev:
Vet ikke om SME har patent på sin løsning mtp klamp , men der skrues Klampen
ned på platen og plater som er skeive blir presset flate og spillbare uannsett fasong , smart og funksjonelt !
Clampen til SME er ikke unik. Clampen hjelper heller ikke mye mot skjeve plater, og presser på ingen måte plater uansett fasong flate. Periferiringen til f.eks. vpi kan derimot hjelpe bedre så lenge vinylen ikke er for tykk.

haden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.09.2004
Antall liker
1
Ser birdmann komenterer at smeklampen ikke har effekt på skeive plater : Det er definitivt feil , har selv plater som er vindskeive så det holder og smeskruklampen har kjempegod virkning på disse platene. Jo de presser plater flate , men platen går selvfølgelig tilbake til sin gamle tilstand etter Klampen er avskrudd , ingen grunn til å betvile dette !! Tar ikke stilling til om smeklampen er unik , bare at denne type klamp er toppers for skeive lp'er.
Mh had

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
haden skrev:
Ser birdmann komenterer at smeklampen ikke har effekt på skeive plater : Det er definitivt feil , har selv plater som er vindskeive så det holder og smeskruklampen har kjempegod virkning på disse platene. Jo de presser plater flate , men platen går selvfølgelig tilbake til sin gamle tilstand etter Klampen er avskrudd , ingen grunn til å betvile dette !! Tar ikke stilling til om smeklampen er unik , bare at denne type klamp er toppers for skeive lp'er.
Mh had
Hvis platen har blitt parabolisk, vil platestrammer/vekt på midten selvsagt hjelpe på den konvekse, men ikke på den konkave siden. VÅI's løsning med både periferi- og sentervekt vil rette opp alt. I alle fall langs kanten og på midten. ;)

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
haden skrev:
Mh had
Ingen grunn til å bli opprørt! Vi snakker tydeligvis om forskjellige ting. Clampen har som Dazed skriver super virkning på den ene siden av en parabolsk plate. Jeg har heller aldri sagt at clampen ikke har effekt på skjeve plater, men en plate som buler og bølger i ytterkanten får du ikke til å klistre seg til tallerkenen v.h.a. clamp. For ordens skyld så er jeg eier av en SME 20/A, så jeg sitter ikke her og dikter.

S

Stereo_Mono

Gjest
Diverse strammer og kranser er uansett ingen alternativ for meg, som lykkelig Rega eier.
Det er ikke anbefalt eller konstruert for å bruke slikt.

Gir en rapport om Vinylflat når den er i hus om 3-4 ukers tid :)

Kim_Petersen

Medlem
Ble medlem
22.06.2003
Antall liker
0
Jeg går (mest sidder) bare og venter på at de lancerer deres Groovy Pouch, så jeg ikke behøver bestille over to gange. Den skulle have været klar i slutningen af september, men af ukendte grunde er den åbenbart ikke klar endnu.

Kim_Petersen

Medlem
Ble medlem
22.06.2003
Antall liker
0
Så har jeg endelig VinylFlat kørende. Jeg modtog både VinylFlat og Groovy Pouch (blev frigivet i starten af november) i starten af december, men første test viste at Pouch'en ikke kom op på den nødvendige varme. John Martindale sendte mig straks en ny, som jeg modtog 30. december. En efterfølgende test viste at de foreslåede 4 timer (en gammel Clannad plade af den tynde slags) ikke var nok, men pladen var nu også mere end skæv. Så fik den tur natten over (ca. 8-9 timer), og så var pladen HELT flad. I går blev den afspillet med fint resultat.

Groovy Pouch kører altså ikke lige så varmt som en ovn, men skulle være en "grøn" løsning, og som sådan vel mere økonomisk at anvende end ovnen, selv om den er hurtigere. Jeg skal dog have lavet et par forsøg mere, for at se hvor højt varmen kommer op inde i Pouch'en. Den første kom kun op på 28 grader (celcius), hvilket John Martindale helt klart mente var for lidt, og det var det jo også. Den nye, som jeg naturligvis fik tilsendt helt gratis, kom ifølge mine første målinger op på 42 grader, mens JM mener at den kan peak'e omkring 60 grader. Men når bare det virker over ikke alt for lang tid er jeg tilfreds, og så bliver pladen heller ikke stresset for meget.

Alt i alt en fin løsning, som man måske lige skal lege lidt med til at starte med - men som også virker sikker for pladen, og som ikke koster nær så meget som lignende produkter. Jeg har så valgt at anvende Groovy Pouch for at undgå at skulle bruge ovn og for at have en selvstændig løsning, men VinylFlat virker garanteret lige så godt med ovn, bare man overholder retningslinierne så man ikke stresser pladen for meget.

Topp Bunn