Sport, sykkel og trening Vintersport!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.284
    Antall liker
    9.134
    De fortjener også at forbund forholder seg til sitt eget lovutvalg og idrettens lover og regler.
    Ja hadde de gjort det så hadde ikke dette skjedd. Lucas tok en for laget så får vi håpe at gubbeveldet NSF lærte noe.

    Lucas er stor der ute...

    – Du kan ikke gjøre dette. Folk som deg er så viktig for sporten vår, så jeg håper dette ikke er endelig. Det er et enormt tap for alpinverden, skriver franske Johan Clarey.

    Den tidligere tyske alpinisten Felix Neureuther, som nå er alpinekspert på tysk TV har kommentert at han gjerne kan gifte seg med Braathen, slik at han kan konkurrere for Tyskland.

    – Og kona mi er helt ok med det. Det tilbudet står absolutt ved lag, sier Felix Neureuther til NRK.

    En fyr som han kommer til å bli veldig savnet. Tyskere som ikke brydde seg om skikjøring visste likevel hvem Lucas Braathen var, sier Neureuther.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Trist om det går slik, men er det ikke en sak ala den med Klæbo der man vil ha mer av kaka sjøl på bekostning av noe....og glemmer litt hvordan man kom dit man er i dag.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.284
    Antall liker
    9.134
    Trist om det går slik, men er det ikke en sak ala den med Klæbo der man vil ha mer av kaka sjøl på bekostning av noe....og glemmer litt hvordan man kom dit man er i dag.
    Saken er ikke et valg mellom landslagsmodellen og alt for seg selv. Utøverne har lenge, ca noen år, etterlyst klarere rettningslinjer på når man er landslagsutøver og når man ikke er det, skiforbundet har ikke engang giddet å ha møtene som utøverne har etterlyst. Som nevnt over her så har skiforbundets eget lovutvalg gitt utøverne medhold men likevel så har forbundet gitt f...Tipper de kjente den i dag.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Innenfor alpint, som i motsetning til det meste nordmenn hevder seg i er en stor vinteridrett, så er det norske alpinlandslaget et såpss spesielt fenomen at New York Times har hatt feature-saker om det.

    Jeg ser ikke på vintersport og har faktisk aldri hørt om Lucas Braathen før i disse dager, men det er nok meg.

    Sikkert bak mur, men her er en sak ifm OL

     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.349
    Sted
    Trondheim
    Det er jo penger det dreier seg om. Skiforbundet har sikkert noe skyld i det også, men de tjener mye og er sure fordi de ikke tjener mer.
    Som Halvor Enger Granerud sier det:

    "Jeg sliter med å synes synd på en idrettsutøver som tjener mange millioner i året og går glipp av en ekstra, sier Granerud til TV 2."
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.284
    Antall liker
    9.134
    Det er jo penger det dreier seg om. Skiforbundet har sikkert noe skyld i det også, men de tjener mye og er sure fordi de ikke tjener mer.
    Som Halvor Enger Granerud sier det:

    "Jeg sliter med å synes synd på en idrettsutøver som tjener mange millioner i året og går glipp av en ekstra, sier Granerud til TV 2."
    Granerud skjønner ikke hva som er saken, han tror enda at det er landslagsmodellen det dreier seg om.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    Det er jo penger det dreier seg om. Skiforbundet har sikkert noe skyld i det også, men de tjener mye og er sure fordi de ikke tjener mer.
    Som Halvor Enger Granerud sier det:

    "Jeg sliter med å synes synd på en idrettsutøver som tjener mange millioner i året og går glipp av en ekstra, sier Granerud til TV 2."
    Og leser en del sportskommentater i pressa, ingen nevnt, ingen glemt, er de starstruck hele gjengen?
    Virker som de fleste synes det er tristelig leit at stjernene ikke kan tjene hva de vil på bekostning av forbundet.
    Men hva som helst, for seinere å få et eksklusivt intervju.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.284
    Antall liker
    9.134
    Og leser en del sportskommentater i pressa, ingen nevnt, ingen glemt, er de starstruck hele gjengen?
    Virker som de fleste synes det er tristelig leit at stjernene ikke kan tjene hva de vil på bekostning av forbundet.
    Men hva som helst, for seinere å få et eksklusivt intervju.
    Les deg opp på saken så tar du den, det er jeg sikker på.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    Når Man.u er sponsa av Adidas, tror du Haaland kunne promotert et annet merke på privaten?
    Men lagånd er kanske ikke en verdi og en moral du synes er viktig!
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.284
    Antall liker
    9.134
    Virker som de fleste synes det er tristelig leit at stjernene ikke kan tjene hva de vil på bekostning av forbundet.
    Dette er bare tull. Saken er den at alpinistene har i noen år prøvd å få til et møte der de forhåpentligvis kan bli enige om skillelinjen mellom når de er landslagsutøvere og når de er seg selv, denne grensen er mildt sagt i tåka nå, skiforbundet gidder ikke møte dem til tross for at lovutvalget i skiforbundet støtter utøverne. Det er ingen som sier de skal ha alt og forbundet ingenting. Dette er ikke så veldig avansert, det er et arrogant forbund. Dette skrev jeg forresten litt oppe her tidligere men du var sikkert opptatt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.349
    Sted
    Trondheim
    Uansett koker det ned til penger. Utøverne vil i utgangspunktet kunne bruke både de som sponser skiforbundet og andre sponsorer for å tjene mer penger.
    Som du sier er det ingen som mener at utøverne skal ha alt og skiforbundet ingen ting. Men utøverne vil ha mer med den mulige konsekvensen at skiforbundet får mindre, eller er det noen som tror at en sponsor vil betale det samme til skiforbundet hvis de beste og mest profilerte utøverne reklamerer for andre produsenter?
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    Dette er bare tull. Saken er den at alpinistene har i noen år prøvd å få til et møte der de forhåpentligvis kan bli enige om skillelinjen mellom når de er landslagsutøvere og når de er seg selv, denne grensen er mildt sagt i tåka nå, skiforbundet gidder ikke møte dem til tross for at lovutvalget i skiforbundet støtter utøverne. Det er ingen som sier de skal ha alt og forbundet ingenting. Dette er ikke så veldig avansert, det er et arrogant forbund. Dette skrev jeg forresten litt oppe her tidligere men du var sikkert opptatt.
    Saken er at noen av de som har kommet opp i toppen, prøver å melke sin markedsverdi.
    Om de kan det går det selvfølgelig utover forbundet.
    Helt ærlig å stå for det, men synes ikke det er særlig solidarisk.
    Men "Adjø Solidaritet" er jo snart en femti år gammal film.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    For egen del er min sympati udelt hos Lucas - jeg har ikke særlig sans for timingen til de aktuelle skriveriene til Granerud - som han ble oppmuntret til å skrive av Skiforbundet.

    Med tanke på konfliktene de siste årene mellom Skiforbundet og utøverne - så må det endring til.

    Hadde vært interessant å vite hvordan de gjør det i andre land. Hvor mye frihet har utøverne i Alpint?
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Uansett koker det ned til penger. Utøverne vil i utgangspunktet kunne bruke både de som sponser skiforbundet og andre sponsorer for å tjene mer penger.
    Som du sier er det ingen som mener at utøverne skal ha alt og skiforbundet ingen ting. Men utøverne vil ha mer med den mulige konsekvensen at skiforbundet får mindre, eller er det noen som tror at en sponsor vil betale det samme til skiforbundet hvis de beste og mest profilerte utøverne reklamerer for andre produsenter?
    De vil vel ha kontroll på sitt eget ansikt, tror ikke det handler som mye om penger, når klæbo som har nok av penger sier han vil kunne gå en skitur i bymarka i sine egne klær,legge ut et bildet av turen på Facebook som alle andre og ikke være landslagsutøver et øyeblikk så bør han ha muligheten til det. Det kan ikke være slik at forbundet kan kreve en ensidig avtale, uoppsigelig for utøver hvor de i praksis blir eid av forbundet hele sin karriere. Får Lucas burde det også vært mulig å fjase på en biltur til noen fotballtoner med et brasiliansk flagg uten å bli kalt inn på teppet.
     

    Poirot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Innlegg
    2.065
    Antall liker
    2.015
    Når Man.u er sponsa av Adidas, tror du Haaland kunne promotert et annet merke på privaten?
    Men lagånd er kanske ikke en verdi og en moral du synes er viktig!
    Haaland spiller på Manchester City (Ikke United). :p
    Han har personlig avtale med Nike og de andre spillerne på laget har forskjellige avtaler med Puma, Adidas og Nike, så det var et særdeles dårlig eksempel.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    De vil vel ha kontroll på sitt eget ansikt, tror ikke det handler som mye om penger, når klæbo som har nok av penger sier han vil kunne gå en skitur i bymarka i sine egne klær,legge ut et bildet av turen på Facebook som alle andre og ikke være landslagsutøver et øyeblikk så bør han ha muligheten til det. Det kan ikke være slik at forbundet kan kreve en ensidig avtale, uoppsigelig for utøver hvor de i praksis blir eid av forbundet hele sin karriere. Får Lucas burde det også vært mulig å fjase på en biltur til noen fotballtoner med et brasiliansk flagg uten å bli kalt inn på teppet.
    Tror du Haaland kunne lagt ut en bilde av en joggetur i marka, med en treningsdrakt med en annen logo enn denn City bruker?
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    Haaland spiller på Manchester City (Ikke United). :p
    Han har personlig avtale med Nike og de andre spillerne på laget har forskjellige avtaler med Puma, Adidas og Nike, så det var et særdeles dårlig eksempel.
    Okei, litt dårlig presisjon, men kan de promotere andre merker enn de som er Citys offisielle sponsorer?
    Qatar sponser Barça, kunne en spiller derfra reklamert for Lufthansa?
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Tror du Haaland kunne lagt ut en bilde av en joggetur i marka, med en treningsdrakt med en annen logo enn denn City bruker?
    Haaland har ikke gitt City alle sine markedsrettigheter, de er blitt enig om en andel, slik også skiløperne ønsker. Haaland signerer den ene personlige gigantiske sponsorkontrakten etter den andre. Forskjellen i fotball er også at om han ikke er fornøyd med betingelsene i City kan han signere for United helt uten så mye som å bytte bolig og fortsatt spille premier league. Skiforbundet dog har monopol, skal du gå skirenn så må du ha en landslagsavtale og det er nøyaktig 1 aktør å velge mellom
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.349
    Sted
    Trondheim
    De vil vel ha kontroll på sitt eget ansikt, tror ikke det handler som mye om penger, når klæbo som har nok av penger sier han vil kunne gå en skitur i bymarka i sine egne klær,legge ut et bildet av turen på Facebook som alle andre og ikke være landslagsutøver et øyeblikk så bør han ha muligheten til det. Det kan ikke være slik at forbundet kan kreve en ensidig avtale, uoppsigelig for utøver hvor de i praksis blir eid av forbundet hele sin karriere. Får Lucas burde det også vært mulig å fjase på en biltur til noen fotballtoner med et brasiliansk flagg uten å bli kalt inn på teppet.
    Men hva er poenget med å gå rundt og skulle fronte andre merker i sin fritid enn det merke han får betalt gjennom forbundets sponsoravtaler? Hvis han får betalt for å bruke Fischer ski, hvorfor skal han da evt går rundt og reklamere for Rossignol på sin fritid? Tror man Fischer ville synes det var greit? Og egne klær med sponsormerker på - jeg tror de får nok av slikt fra de offisielle sponsorene.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    Haaland har ikke gitt City alle sine markedsrettigheter, han signerer den ene personlige gigantiske sponsorkontrakten etter den andre. Forskjellen i fotball er også at om han ikke er fornøyd med betingelsene i City kan han signere for United helt uten så mye som å bytte bolig og fortsatt spille premier league. Skiforbundet dog har monopol, skal du gå skirenn så må du ha en landslagsavtale og det er nøyaktig 1 aktør å velge mellom
    Om United har, som de ikke har, økonomi til å kjøpe ham ut.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Det var da vitterlig ikke poenget, ikke gjør deg dummere enn du er.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    Men hva er poenget med å gå rundt og skulle fronte andre merker i sin fritid enn det merke han får betalt gjennom forbundets sponsoravtaler? Hvis han får betalt for å bruke Fischer ski, hvorfor skal han da evt går rundt og reklamere for Rossignol på sin fritid? Tror man Fischer ville synes det var greit? Og egne klær med sponsormerker på - jeg tror de får nok av slikt fra de offisielle sponsorene.
    Som Biden hvisket da han ble spurt om hvorfor selskaper hadde problemer med å ansette folk.." pay them more money"
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.674
    Antall liker
    3.370
    Fotballspillere er ikke eid av landslaget hele tida. Skulle tatt seg ut.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Poenget er at du signer for landslaget, du får noen goder og du har noen forpliktelser.
    Og forpliktelsene(og godene) får man forhandle om, som i absolutt alle andre sammenhenger, hvor man inngår en avtale/kontrakt. Min, og sikkert også din arbeidsavtale er oppe til forhandling hvert år(hovedforhandling annen hvert år) skulle tatt seg ut om vi alle bare hadde 1 arbeidsgiver å velge mellom og de ensidig hadde diktert betingelsene. Det hadde ikke jeg finni meg i, og jeg tipper heller ikke du.
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    Og forpliktelsene får man forhandle om, som i absolutt alle andre sammenhenger, hvor man inngår en avtale/kontrakt. Min, og sikkert også din arbeidsavtale er oppe til forhandling hvert år(hovedforhandling annen hvert år) skulle tatt seg ut om vi alle bare hadde 1 arbeidsgiver å velge mellom og de ensidig hadde diktert betingelsene. Det hadde ikke jeg finni meg, og jeg tipper heller ikke du.
    Og det forhandles det om. Med kollektive avtaler som på de fleste arbeidsplasser.
    At noen primadonnaer krever sær behandling, syns jeg det er greit å sette foten ned for
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Men hva er poenget med å gå rundt og skulle fronte andre merker i sin fritid enn det merke han får betalt gjennom forbundets sponsoravtaler? Hvis han får betalt for å bruke Fischer ski, hvorfor skal han da evt går rundt og reklamere for Rossignol på sin fritid? Tror man Fischer ville synes det var greit? Og egne klær med sponsormerker på - jeg tror de får nok av slikt fra de offisielle sponsorene.
    Fordi lovutvalget(basert på idrettens egne regler) har uttalt at utøveren eier sine egne rettigheter, og hvor mye av disse som skal tilfalle forbundet skal være en forhandlingssak
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Og det forhandles det om. Med kollektive avtaler som på de fleste arbeidsplasser.
    At noen primadonnaer krever sær behandling, syns jeg det er greit å sette foten ned for
    Nå har vi akkurat hørt(igjen) at det ikke er slik, både fra utøvere og forbundet. Men hvis du vil leve in denial så er det ok for meg.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.674
    Antall liker
    3.370
    – I fotball er det veldig tydelig: I de 30 dagene man er på samling, så forholder man seg til en avtale mellom NFF, spillerne på landslaget og NISO. Har man en avtale med Adidas, mens NFF har en avtale med NIKE, så promoterer man ikke Adidas i den perioden. Det får spillerne betalt for gjennom en markedsavtale.

     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Sist redigert:

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Denne artiklen i VG beskriver saken godt.

    Leder for lovutvalget, Anders Ekker, er tydelig på at:
    • Konflikten ikke handler om grådige idrettsutøvere.
    • Saken ikke er et angrep på den norske landslagsmodellen.

     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.674
    Antall liker
    3.370
    Man ønsker kanskje ikke slippe noen makt. Virker sånn.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn