vintage platespiller

inpain1968

Nesten som alle andre…
Ble medlem
22.08.2009
Antall liker
8.328
RIAA mener jeg var en Rotel, husker ikke modell og en gammel EC pre (EC1? det var en god RIAA etter det jeg husker med jumpers for tilpasning av last.). En Cyrus var vel også innom.
Pickups var hmm, Ortofon MC20 super (II muligens), Goldring Eroica (husker ikke variant) og en eller annen Grado.
Dette er vel 15+ år siden så ta det med en klype salt.

Jeg prøvde de triksene jeg kunne mtp. plassering av spiller, platematte(std/filt/kork/sorbothane), justering av PU og slikt men fikk den aldri til. Det låt hardt/sterilt/dødt/kjedelig uansett hva jeg prøvde.
Det kan være jeg ikke fant rett match med arm og PU men jeg synes iallfall selv jeg prøvde mye og lenge.

En kompis lånte en 1210/2 noen år senere og vi prøvde i fellesskap å lokke godlyden ut av den uten særlig hell.
Har en Ortofon 2M Black på min spiller, og synes definitivt ikke det lyder mye dødt og kjedelig. Iallefall ikke i mine ører og de ørene har funket noenlunde greit i over 40 år ;) Men nå har jeg jo etterhvert forstått at vi mennesker opplever lyd ulikt. Og det er mange faktorer inne i bildet som sørger for at vi opplever (eller tror vi opplever) det vi gjør. I flere tilfeller kan utenforliggende ting påvirke oss i større grad enn vi er klar over; Hva vi har lest, hva vi har hørt andre si, hva vi ser, etc....

Bare for nysgjerrighetens skyld, kan jeg spørre om hvilke platespillere du har funnet tilfredstillende?

Sist redigert:

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Bare for nysgjerrighetens skyld, kan jeg spørre om hvilke platespillere du har funnet tilfredstillende?
Etter en runde som var innom Systemdek, Thorens, Revox og Rega endte jeg med en Micro Seiki RX-1500/SME 3009ii. Den hadde jeg i noen år.

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.173
Det ligger en kanonstrøken Technics SP-25 med Audio Technica-arm ute. Den ville jeg kikka på....
Støtter impulse helhjertet her!
Synes du er fornuftig når du forhører deg her på forumet før du kjøper, men da må du også regne med å få like mange forskjellige anbefalinger som du får svar. Personlig synes jeg at det er vanskelig å finne "sexy faktoren" i en SL1200/1210 spiller, men at den er nesten uoppslitelig kan det vist ikke være tvil om.
Har hatt et utal spillere og Riaa'er innomhus, men erfaringene tilsier at "den rette" spiller, er en spiller som er vanskelig å definere. Hvis du har planer om å benytte deg av en vinylavtaster i lang tid framover, vil jeg dog driste meg til å anbefale de velprøvde bankers: Garrard 301/401, diverse studiospillere fra Technics (SP10,Sp20,Sp25) og Sony (2250, 3000), og selvfølgelig vintage Thorens spillere (TD520, TD124, TD125)
Felles for disse er at alle kan utstyres med 12" arm, og det er sexy
Steen

Sist redigert:

Elvisruller

Medlem
Ble medlem
03.05.2012
Antall liker
3
Tør jeg foreslå Michell GyroDec, min er 30 år gammel og er fantastisk*10

seterøy

Medlem
Ble medlem
27.04.2011
Antall liker
0
Sted
Kolvereid
Kom over en technics sl25a på boden til svigerforeldra mine.noen som har kjennskap til disse? Så ut til å være fra begynelsen på -80tallet

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.208
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Mye plastikk i forhold til SL-1210/1400/1500/...

Arne K

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2009
Antall liker
77
Torget vurderinger
7
Men, Den er definitivt på den positive siden av plastikk !

Jeg vokste opp med en slik, kjøpt på midten av 70-tallet, og den snurrer feilfritt fortsatt. Den originale 270 et eller annet PUen som står/stod på disse er også helt ok for em MM.

Jeg ville satt den opp og sett. Om det blir midlertidig eller permanent får du la henge i luften.....

Mvh
Stian

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.446
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Disse gror ikke akurat på trær og er du først heldig og finne en i ålreit tilstand så koster den vesentlig mer enn enn hva mange nye fine spillere koster. Bare armen som sitter på denne spilleren selges løst for +/- 15.000 kroner.
+/- 15.000 =?
Det er i hvert fall billig:rolleyes:

Bare et lite OBS angående DD spillere:
Stopper de er det trolig ingen mulighet til å få de i gang igjen.

De gode gamle med strikk er mye enkler å holde gående om noe skulle skje.

Jeg har begge typer:)

inpain1968

Nesten som alle andre…
Ble medlem
22.08.2009
Antall liker
8.328
Disse gror ikke akurat på trær og er du først heldig og finne en i ålreit tilstand så koster den vesentlig mer enn enn hva mange nye fine spillere koster. Bare armen som sitter på denne spilleren selges løst for +/- 15.000 kroner.
Bare et lite OBS angående DD spillere:
Stopper de er det trolig ingen mulighet til å få de i gang igjen.
Trolig? Betyr det at du antar, men ikke vet? Og hvor ofte forekommer det at de beste og mest annerkjente DD-spillerne stopper?
Får naturligvis ikke med meg meg alt (hvem gjør vel det?), men denne problemstillingen har jeg aldri hørt om før. Det jeg derimot har hørt mye om er at de beste DD-spillerne blir betegnet som evighetsmaskiner.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
1210 er bygd som en panservogn. Uten tvil mitt favorittverktøy når en platespiller skal "brukes".

Mawrick

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.04.2012
Antall liker
3
Noen som har handlet via den japanske siden før ?

Topp Bunn