vintage platespiller

seterøy

Medlem
Ble medlem
27.04.2011
Antall liker
0
Sted
Kolvereid
Eldre platespiller

hallo.
forhåndsvis ny her på forumet,men har lyst til å kjøpe meg en vintage platespiller,men er jo et hav av modeler å typer.
har ikke lagt meg på noe pris nivå enda,men mellom 4 tusen til 10 tusen ser jeg for meg.
Har nå en pro-ject debut III esperit nå.
Er det noen som har forslag.??

Sist redigert:

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
46.089
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
ja flotte spilere.må ha noe som er litt drifts sikkert også
Du finner nok ikke noe som er mer driftsikkert en Technics 1210 og Pioneeren er også en DDspiller som er meget driftsikker.
Søk i google og du finner mye som står skrevet om disse spillerne :)

mvh

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Driftssikre er de begge men ikke det jeg ville kalt vintage, da må det eldre ting til, IMO.

seterøy

Medlem
Ble medlem
27.04.2011
Antall liker
0
Sted
Kolvereid
ja vintage er vel ikke rette begrepet,men er på utkikk etter noen pent med god lyd fra -80 -90 tallet

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Antall liker
43
Ettersom du inkluderer 90-tallet og ønsker noe som er pent og gir god lyd må svaret bli noe fra SOTA. De moser disse DD-greiene så til de grader og jeg syns dessuten de er meget pene.

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
46.089
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Ettersom du inkluderer 90-tallet og ønsker noe som er pent og gir god lyd må svaret bli noe fra SOTA. De moser disse DD-greiene så til de grader og jeg syns dessuten de er meget pene.
Har du testet DD spillere opp mot Sota? men for all del Sota har flotte spillere :)

mvh

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Antall liker
43
Har du testet DD spillere opp mot Sota? men for all del Sota har flotte spillere :)

mvh
Kun mot Kenwood KD500. Men jeg har inntrykk av at den er annerkjent som bra blandt DD-venner(?)
Det var rått parti. Det var riktignok forskjellig arm (FR-64fx på Kenwood, ET2 på SOTA). Pickup var samme MC20-super.

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
46.089
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30

mvh
Kun mot Kenwood KD500. Men jeg har inntrykk av at den er annerkjent som bra blandt DD-venner(?)
Det var rått parti. Det var riktignok forskjellig arm (FR-64fx på Kenwood, ET2 på SOTA). Pickup var samme MC20-super.
vel vel nå er ikke KD 500 det ypperste av DD drivverk, heller ikke armen i min verden iallefall :)

mvh

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
hvis det skal være vintage og driftsikker og innen for den prisrammen så kan også legges til garrard 401

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
536
Sted
Jæren
Jeg jaktet en stund på slike spillere.Luxman har mye bra.De store Denon er også meget bra. Der lå en DP 59L på finn.no for ikke lenge siden. Jeg ende opp med en helt ny Clearaudio Consept og er godt fornøyd med den.En enkel spiller med god lyd.

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
46.089
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Jeg jaktet en stund på slike spillere.Luxman har mye bra.De store Denon er også meget bra. Der lå en DP 59L på finn.no for ikke lenge siden. Jeg ende opp med en helt ny Clearaudio Consept og er godt fornøyd med den.En enkel spiller med god lyd.
Det er helt rett Lakki,Luxman og Denon har masse flotte spillere :)

mvh

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen

mvh
vel vel nå er ikke KD 500 det ypperste av DD drivverk, heller ikke armen i min verden iallefall :)

mvh
Enig mht KD 500, men FR64 er klasser bedre enn mye folk betaler det hvite ut av øya for i dag. Vi lever nok ikke i samme verden.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.058
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
hadde ikke ROSROS en SL110 med SME?
den er jo vintage og kul

mvh
Leif

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.026
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
890
Ja du snakker om godtebutikk, men sommerlønna forsvinner fort der.

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
312
Technics SL 1210 er grei og nesten uslitelig.

Ellers er det en rekke DD spillere fra Pioneer, JVC, Denon, Technics, Yamaha, Kenwood, Marantz+++++

Er ikke mange av dem til salgs på f.eks. Finn.No

Men sjekker du Ebay.De ( der er de dyre ), Tradera.Se, Blocket.Se så dukker det opp slike platespillere fra tid til annen.

Forøvrig velkommen som ny bruker av forumet.

Har bodd ett år i Kolvereid, og er der fra tid til annen ennå inkl. Rørvik.

Hva består resten av anlegget av?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det ligger en kanonstrøken Technics SP-25 med Audio Technica-arm ute. Den ville jeg kikka på....

Evo III

Be Who You Are
Ble medlem
25.12.2009
Antall liker
67.671
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
87
Min DD i fra 1978 spiller som en drøm ennå :)
SansuiSR929.jpg

Evo III

Be Who You Are
Ble medlem
25.12.2009
Antall liker
67.671
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
87
Takk,det er en sansui SR-929 med micro seiki driv verk.

O

inpain1968

Nesten som alle andre…
Ble medlem
22.08.2009
Antall liker
8.328
Hvis du ønsker en veldig god og driftsikker platespiller er Technics SL 1200 MK2 (evt. den sorte varianten SL 1210 MK2) en spiller jeg personlig kan anbefale på det varmeste. Kjøpte selv en slik brukt på finn.no for ca. et halvt år siden og er strålende fornøyd. Spiller plater som bare det for tiden :)

Har tidligere hatt en Rega Planar 3, men etter at den begynte å skrante litt bestemte jeg meg for å lete etter noe annet. Hadde ikke noen bestemt prisgrense, men ville ha en spiller med god lyd som samtidig var driftsikker og enkel i bruk. For egen del har jeg funnet ut at det siste punktet faktisk er en forutsetning for at jeg i det hele tatt skal gidde å spille plater, iallefall i lengden. Jeg er opptatt av lyd, hører veldig mye på musikk og har gjort det i over 30 år. Må likevel innrømme at det de siste årene har blitt mest cd-spilling selv om jeg har tusenvis av LP`er stående i hyllene. Når det gjaldt spillerens utseende så ville jeg helst ha det enkelt/elegant, og ikke noe som så ut som kjemilab-utstyr.

På grunn av et relativt begrenset utvalg i butikkene i mitt distrikt begynte min leting på nettet, hvor ellers.....? Puuuhh, for en jungel det er! Utrolig mye som står skrevet og utrolig mange som uttaler seg i hytt og pine om ting de ikke nødvendigvis har særlig peiling på. Holder man derfor ikke tunga beint i munnen tror jeg det er lett å la seg rive med i "feil retning". Det er mye fremsnakking om produkter som kanskje ikke er så fantastiske som enkelte vil ha det til. Heldigvis finnes det også noen kunnskapsrike og edruelige folk som frekventerer diverse forum, men de er ikke alltid like enkle å identifisere i virrvarret av fagretorikk som tydeligvis mange behersker.

Ved min internett-leting virket det som at mange (men ikke alle) av de dyrere spillerne (kr. 20.000+) var relativt kompliserte å sette opp. Det var snakk om tuning, tweeking og dessuten oppgraderinger (for de var naturligvis ikke bra nok i utgangspunktet). Og alle var visst heller ikke like driftsikre.
Det skal da vel ikke være så vanskelig å ha en platespiller!!? Hadde i utgangspunktet sett for for meg noe i dette segmentet og jeg tviler ikke på at flere av disse spillerne er meget bra, men kom frem til at dette kanskje ikke var for meg likevel. Jeg ville ikke ha et prosjekt, jeg ville bare ha en skikkelig god spiller som gjorde at jeg fikk LP-gløden tilbake.

Det er noen merker som automatisk dukker opp når jeg tenker platespiller, som f.eks. Rega, Thorens, Linn og Technics. Alle disse er jo velkjente for de aller fleste og har eksistert en liten evighet. Forøvrig finnes det noen andre nesten like kjente merker (Denon, Luxman, Pro-Ject, Sansui, Music Hall, etc.), samt en haug mer "perifere" Hi-end produkter. Etter å ha lest mye om diverse merker og spillere kom jeg over det jeg lenge har trodd var en ren DJ-spiller, nemlig Technics SL-1200MK2/SL-1210MK2. Det viste seg imdlertid at den fra starten ikke var tiltenkt DJ-bruk i det hele tatt. Det var et hi-fi produkt for hjemmebruk, intet annet. Noen DJ´er oppdaget etterhvert Technics`ens fortreffelighet og siden forlot spilleren aldri den bransjen. At den er driftsikker og utrolig solid bygget står det skrevet mye om. Og den har visst knapt blitt endret siden den først kom i produksjon på 70-tallet. Det store spørsmålet mitt var imidlertid lyden. Hvordan klarer den seg lydmessig mot alt det andre som finnes på markedet? Var veldig usikker på akkurat det, men flere troverdige tester og ekspertuttalelser viste at den faktisk kom meget godt ut. At den også er en av de mest solgte platespillerne gjennom tidene er jo heller ikke nødvendigvis negativt. Om ikke annet så sier det sannsynligvis noe om kvalitet for pengene.
For egen del liker jeg også hvordan den ser ut, selv om jeg ikke har problemer med å innrømme at det finnes mange spillere som er betraktelig mer elegante. En annen positiv ting med disse Technics spillerne er at dersom noe (mot formodning) skulle gå galt finnes det flere nettbutikker som har det meste av deler.

Etter å ha fått spilleren i hus må det bare bekreftes at den er bygget solid som en tanks, den er utrolig stabil (tåler mye vibrasjon fra omgivelser), den er meget funksjonell og lydmessig vil jeg iallefall si at den ikke står noe tilbake for Rega Planar 3. Kan også nevne at jeg i prosessen hørte på en Music Hall til 20.000,- , samt en Acustic Solid til nærmere 30.000,-. Ingen av dem ga meg en lydopplevelse som jeg synes var i nærheten av å kunne forsvares prismessig ifht Technics´en. Hadde de gjort det ville jeg heller kjøpt en av dem. Men smaken er som kjent forskjellig....
Må også nevne hvor utrolig stille denne direktedrevne spilleren er. Hører ingen lyd i det hele tatt mellom sporene, i motsetning til den beltedrevne Rega´en. Det jeg også liker veldig godt er noe så barnslig som lysene den har, det hvite som lyser opp der hvor man setter ned stiften og det røde som viser om farten på tallerkenen er korrekt. Å sette på en plate i mørket med kun belysningen fra anlegget er ganske så magisk....

Vel, lykke til uansett hva du skulle velge.

NB! Leste at man burde være litt forsiktig med å kjøpe brukte spillere som kun hadde vært benyttet til DJ-virksomhet. Vet ikke om det er et problem dersom man ikke har mishandlet spilleren fullstendig, men tenkte nå jeg skulle nevne det.

Sist redigert:

seterøy

Medlem
Ble medlem
27.04.2011
Antall liker
0
Sted
Kolvereid
Hegel h 100.system audio aura 60. kabler fra nordost
pro-ject debutIII esperit og pro-ject tube box riaa

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.208
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
2 ting som "knekker" DJ-brukte spillere: frakt i flight-case (uten lokk) er ikke bra for tone-armen, + øl nedi elektronikken er ikke bra for drift-sikkerheten...
Ny tone-arm er relativt rimelig til disse, det koster mer å montere den, om du ikke kan selv...

Arne K

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
312
Hegel h 100.system audio aura 60. kabler fra nordost
pro-ject debutIII esperit og pro-ject tube box riaa
Da har du bra saker

Er vel enkelte diskusjoner angående DD spillere kontra beltedrevet.

Tror du ville blitt bra fornøyd med en av disse eldre DD spillere i god stand vel og merke.

Mange av disse er ett syn for øyne også, og de spiller bra - synes nå jeg.
Men kan sikkert få de til å spille dårlig også, her må vel komponenter tilpasses - finne rett pickup som passer anlegg forøvrig og platespiller i seg selv.

var ett Audio - utsalg på ditt hjemsted ca 97-98
Vet ikke om de finnes ennå?
Hadde noe dyrere utstyr + noen dyre monsterkabler som så ut som støvsugerslanger husker jeg.

Du får lete på nettet til du finner en eventuell platespiller og kanskje linker til dette før kjøp.

Jeg ville kjøpt en komplett platespiller med arm, ikke nødvendigvis med pickup siden dette kan være noe som må byttes opp mot øvrige komponenter.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Jeg har hatt en SL1210 MkII og synes ikke den låt særlig bra. Som verktøy er den bortimot uslitelig dog.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
RIAA mener jeg var en Rotel, husker ikke modell og en gammel EC pre (EC1? det var en god RIAA etter det jeg husker med jumpers for tilpasning av last.). En Cyrus var vel også innom.
Pickups var hmm, Ortofon MC20 super (II muligens), Goldring Eroica (husker ikke variant) og en eller annen Grado.
Dette er vel 15+ år siden så ta det med en klype salt.

Jeg prøvde de triksene jeg kunne mtp. plassering av spiller, platematte(std/filt/kork/sorbothane), justering av PU og slikt men fikk den aldri til. Det låt hardt/sterilt/dødt/kjedelig uansett hva jeg prøvde.
Det kan være jeg ikke fant rett match med arm og PU men jeg synes iallfall selv jeg prøvde mye og lenge.

En kompis lånte en 1210/2 noen år senere og vi prøvde i fellesskap å lokke godlyden ut av den uten særlig hell.

arnejustad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2008
Antall liker
33
Torget vurderinger
1

seterøy

Medlem
Ble medlem
27.04.2011
Antall liker
0
Sted
Kolvereid
MANGE fine spillere og tips her folkens.takker.
som sagt vil ha en med god lyd og et pent utsene fra sluten av -70 og -80 tallet
de fra -90 tallet vart litt mere high teck utsene på etter hva jeg har sett.

Topp Bunn