Rørutstyr Vintage JBL og rør?

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Jeg er ute etter å prøve noe nytt. Etter å ha holdt meg frisk fra hifibasillen i noen få år nå så har jeg til slutt sprukket. (huff, så trist :rolleyes:)
Alt (bortsett fra platespilleren) er lagt ut til salgs og jeg starter på nytt.

For noen få uker siden ervervet jeg meg et par JBL L-26. Dette er et slags første steg i en vintage JBL "vandring" for jeg har planer om større og vassere (f.eks. JBL L-240Ti) høyttalere fra firmaet etter hvert. Akkurat nå har jeg ikke så fryktelig mye plass, så det er nok greit å forholde seg litt rolig en liten stund til med litt mindre modeller.

Fra tiden jeg hadde Klipsch-høyttalere har jeg varme minner (pun intended) av rørlyden, spesielt fra et par 300B monoblokker jeg hadde en stund. Jeg syntes det låt sinnsykt bra, men jeg endte med å selge det videre for å prøve nye ting.

Det ledet meg til å begynne å tenke å skaffe meg rør igjen, men jeg har ingen erfaring med kombinasjonen av JBL og rør.
Er det noen her inne som har noen råd om dette?
Eller kan det være at dette bare er en dårlig idé?

Jeg setter stor pris på om noen vil dele sine erfaringer. :)
 
Sist redigert:

Paulsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2003
Innlegg
611
Antall liker
314
JBL og rør funker veldig bra synes jeg, som bruker L300 sammen med et par Quicksilver forsterkere på 15 watt. med disse høyttalerne er det mer et spørsmål om hvor høyt vil man spille. Bra låter det uansett :)
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
JBL og rør funker veldig bra synes jeg, som bruker L300 sammen med et par Quicksilver forsterkere på 15 watt. med disse høyttalerne er det mer et spørsmål om hvor høyt vil man spille. Bra låter det uansett :)
Din heldiggris! De har jeg også lyst på!

Jeg ser for meg at L300 er en noe hardere last for forsterkeren enn mine søte små L-26, men det er kanskje ikke så ille som jeg forestiller meg?
Jeg har fått det for meg at JBL er noen jævler å drive, men det er mulig det bare gjelder nyere saker..?
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
Samme her, har benyttet en Music Angel KT88 og JBL L100T3. Smooth combination!
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Ja, jeg har sett på den saken der. Den er jo ikke akkurat vanskelig å få tak i for tiden, så kanskje det kunne vært et godt valg. Det eneste er at jeg egentlig trenger en fjernkontroll..

KT-88, eller evt EL-34, er vel antagelig veien å gå her?

Det ligger en Trafomatic med 2A3 på torget som så helt fantastisk ut, men 3.5W blir vel fort litt knapt.
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Lav følsomhet på disse, så 3,5 watt blir for lite.
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Har blitt helt gira på vintage JBL. Da jeg vokste opp så ble det sagt at JBL måtte ha en rørforsterker for å lyde riktig. Det kan hende,fordi mange av de transistor forsterkerne som ble laget på den tiden da L decade serien ble produsert, kunne virke noe lys og harde i klangen. Har hatt(har) vintage Marantz fra den tiden. Så jeg kjenner til den klangen.
JBL er veldig analytisk og kresen på forsterkervalg. Bruker mine JBL L112 (81) på en gammel Rotel forsterker. Denne komboen passer veldig godt sammen. Disse JBL høyttalerne er lettdrevne og kan brukes på en liten forsterker. Spiller veldig engasjerende på lavt nivå også. mvh. Guit
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.173
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
For "100 år siden" restaurerte jeg ett sett JBL L-26. Musikkopplevelsen og det at jeg fikk øynene opp for JBL sitter i enda. Lykke til med rør - det BLIR bra!
P.S. Vintage JBL er å foretrekke framfor nye...
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
For "100 år siden" restaurerte jeg ett sett JBL L-26. Musikkopplevelsen og det at jeg fikk øynene opp for JBL sitter i enda. Lykke til med rør - det BLIR bra!
P.S. Vintage JBL er å foretrekke framfor nye...
Tør jeg spørre hva du brukte den med?
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.173
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
For "100 år siden" restaurerte jeg ett sett JBL L-26. Musikkopplevelsen og det at jeg fikk øynene opp for JBL sitter i enda. Lykke til med rør - det BLIR bra!
P.S. Vintage JBL er å foretrekke framfor nye...
Tør jeg spørre hva du brukte den med?
Hvilke forsterker jeg brukte husker jeg rett og slett ikke...
 

toonz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2004
Innlegg
180
Antall liker
20
Torget vurderinger
6
Hva med å prøve noe vintage. Dynaco mk.III eller en Leak for eksempel.
 

BA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
120
Antall liker
10
Hei.
Har 240 ti. + div forsterkere og er LE14 fan! 240 ti er typisk JBL med stor bass -litt slank og tørr i bassen. Det kan passe fint med en litt varm rørbass - som med Feks Goden Tube SE40 ( 40 W kl.A) Eller om man setter opp systemet slik i rommet at det blir litt ekstra bass, så spiller det knall med stramme saker som Rouge M-180. For å pirre litt til så spiller 240 knall med Lyngdorf TDA 2200 ( her kan du DSP-fixe på klangen selv om du vil ) og kilowatt-Crown er bare moro. Sjekk at taksteinene sitter godt!
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Hva med å prøve noe vintage. Dynaco mk.III eller en Leak for eksempel.
Jeg ser ikke bort i fra at det kan komme et vintage anlegg på neste boplass, men slik det er nå så må jeg ha fjernkontroll.
Nylig fant jeg ut at det var litt stivere krav til designet enn jeg hadde budsjettert med helt først. Så det setter noen begrensninger det og. :p

Jeg har satt meg på venteliste til å teste LM Audio LM216IA nå, så da gjør jeg antagelig det først..
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.620
Antall liker
3.733
McIntosh Mc275. Moderne vintage gjort riktig :)
 
Topp Bunn