Alt til hus og bolig Vintage høvler

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei,

Jeg skal lage snekkerverksted og jeg vil ha meg et utvalg av gode høvler. Nå har jeg begynt å undersøke litt og det ser så langt ut som pre ww2 Stanley er tingen. De er hverken vanskelige eller dyre å skaffe, men det har blitt så ekstremt dyrt å sende fra USA at jeg ser etter europeiske alternativer.
Noen som vet om noen tyske, engelske etc. som matcher Stanley-kvaliteten fra fra tidlig 1900-tall?

Stanley No. 5 Type 11 (1910-1918)

194-sb5-type-11-p1.jpg
Puma

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Her er en gammel Stanley fra tidlig 1950-tall, som har høvlet over mer enn de fleste. Men jeg regner med den ikke er aktuell, siden det er et alternativ fra USA.

paulstanley.jpg

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Her er en gammel Stanley fra tidlig 1950-tall, som har høvlet over mer enn de fleste. Men jeg regner med den ikke er aktuell, siden det er et alternativ fra USA.

Nei den ser litt for utslitt ut;-)

Puma

N

nb

Gjest
Om du ikke har det travelt så funker JetCarrier greit til å få ting fra USA og til Norge. JetCarrier, Air and Sea freight forwarding from USA to Norway, Sweden & Denmark. Est. year 2000, 80000 customers cant be wrong! (det funker også om du har det travelt, men da blir det dyrt). Jeg har brukt det mange ganger og det er ikke noe tull. Da får du også tilgang til butikker som ikke sender til utlandet. Om du passe på å handle fra butikker og personer som ikke ligger i New Jersey så slipper du delstatsmoms i USA. Du får en tulleadresse i USA, varene du kjøper i USA blir sendt dit, så ordner JetCarrier frakten hjem til deg.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.683
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dersom det er av interesse, mange skular har eit lager av gammalt, relativt brukbart, men noko slitt utstyr som er lite i bruk. Det er ikkje rein sløyd så ofte meir, ettersom vi skal bruke meir tid til å sjå på kunst enn å vere handverkarar. Så kanskje den lokale skule kvittar seg med ymse?

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
nb: det var et godt råd hvis selger ikke vil sende ut av US. Når det gjelder fraktpris, ser det ut til å være omtrent like dyrt som usps.

Audiophile-Arve: Det er verdt å sjekke ut. Takk for tipset.

Puma

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.081
Torget vurderinger
1
Dersom det er av interesse, mange skular har eit lager av gammalt, relativt brukbart, men noko slitt utstyr som er lite i bruk. Det er ikkje rein sløyd så ofte meir, ettersom vi skal bruke meir tid til å sjå på kunst enn å vere handverkarar. Så kanskje den lokale skule kvittar seg med ymse?
Jo takk, det er blitt slik. Mer kontinentalt.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.539
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg hadde en gammel Sargent liggende. Mellomstor høvel, ukjent modell og årgang. Den hadde blitt mishandlet i generasjoner, så det ut til, men jeg fikk bruk for en stødig høvel og tok jobben med å fikse den opp. Egentlig var det bare en time eller to med et diamantbryne og litt olje som skulle til. Jeg ble ganske imponert over hvor bra den fungerte etter det, selv på vanskelige materialer som eik. Sargent er også amerikansk, men for meg var læringen at en sliten høvel blir helt utmerket med litt stell. Kanskje det er viktigere enn eksakt modell og merke.

Ellers støtter jeg anbefalingen om Jetcarrier. Det funker, helt ukomplisert.

Topp Bunn