Mat, drikke og røyk Vinskap

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.068
Antall liker
1.501
Torget vurderinger
1
Skal kjøpe vinskap. Regner med at det er noen som har noe tips til hva man da skal gå for? Er ingen vinsamler og det er slik sett ikke noe poeng for meg å ha 150 vin til disposisjon... Allikevel ser jeg at prisdifferansen opp til skap som lagrer ca 150 flasker er liten. Viktig med 2 soner slik at både den hvite og røde kan plasseres sammen.

Tips mottas med stor takk!
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.068
Antall liker
1.501
Torget vurderinger
1
Ut ifra alt som skrives om mat og drikke her inne, hadde jeg regnet med at det var noen som hadde tips om dette..?
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.755
Antall liker
13.243
Skal du ha noe billig og ikke skal oppbevare fancy viner i lang tid er billigste variant to enkle kjøleskap på finn.no satt oppå hverandre eller ved siden av hverandre og en temperaturkontroller till 100 kroner på eBay (STC-1000 som enkelt kobles på stikkontakter). Jeg bruker dette til gjæring av øl og da er det enkelt å holde hvilkensomhelst temperatur fra ca 2 grader og opp til romtemperaturen skapet står i. Er det aktuelt å ha det varmere enn rommet trengs varmekilde, men det skal mye til når det er vinlagring det er snakk om.

For langtidslagring av edle dråper bør det ikke være vibrasjoner fra kompressoren, utover det ser jeg liten grunn til å gå for et fancy vinskap med mindre det er estetiske hensyn som må tas (les: det står i et rom man faktisk oppholder seg i). De dedikterte vinskapene har vel styring av luftfuktighet også, men det er heller ikke veldig relevant om det er oppbevaring for konsum innen rimelig tid som er caset.

I den grad det i det hele har noen relevans har kjøleskap også muligheten til å kunne brukes som nettopp kjøleskap om det trengs (type store selskap osv) eller til oppbevaring av ting som trenger lav temperatur.

For lagring er det vel strengt tatt ikke særlig forskjell på hvilken temperatur rød og hvit skal ligge på, men for oppbevaring er det en god del forskjell siden de hvite drikkes kaldere enn de røde. Selv lagrer jeg bare vin i kjelleren, det er litt varmere en idealet, men det er stabil temperatur og ikke har jeg noen fancy årgangsviner heller.
 
Sist redigert:

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.068
Antall liker
1.501
Torget vurderinger
1
Takker for innspill. Estetikken er slik sett ikke avgjørende, men som alltid skader det ikke at ting ser fint ut.. Tipset om kjøleskap er forsåvidt greit det, men problemet er jo et lite hensiktsmessig hyllesystem og at prisen ikke er noe særlig lavere.
 

JEJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
511
Antall liker
42
Temptech har godt utvalg og veldig god kundeservice
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Det er forskjell på vinskap og vinlagringsskap. For langtidslagring av vin anbefales sistnevnte.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.755
Antall liker
13.243
Det er forskjell på vinskap og vinlagringsskap. For langtidslagring av vin anbefales sistnevnte.
Ja, det var på en måte poenget mitt. Om bruksområdet kun er å ha et passe utvalg flasker klare på serveringstemperatur så trengs ikke allverden. Har man dyre dråper som skal lagres i årevis blir saken en annen.
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.068
Antall liker
1.501
Torget vurderinger
1
Og jeg har dette fra Temptech: https://www.komplett.no/product/584857/hvitevarer/vinskap/temptech-jc-180g-vinskap

Det er viktig at du har litt avstand til veggen bak slik at viftene har tilgang til luft. Støyer lite, led lys, stabil temperatur. La forøvrig merke til at de har nøyaktig samme skap på Statholdergaarden. Er deg godt nok for Stiansen så er det godt nok for meg.

Mvh
BB
Takker for tips. Kommer til å gå for dette. Passe stort og fine omtaler :)
 
Topp Bunn