Vindusposten min!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Thumper

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Antall liker
    1.457
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Fytterakker'n! :mad:
    Nå begynner jeg å bli skikkelig utålmodig ::)
    Har vært uten kilde i over en uke nå :'(
    Også fikk jeg beskjed av kurer selskapet i dag at den nye "boksen" min stod fast i tollen :eek:
    Godt jeg fikk løst den saken i hvert fall :)
    så nå har de lovet meg å levere den i morgen :D

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.823
    Torget vurderinger
    4
    Thumper skrev:
    Har du muligens et bilde med litt større dybdeskarhet? Jeg er litt interessert i løsningen for lufting bakerst på kabinettet, men det er litt vanskelig å se ordentlig på dette bildet...

Thumper

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Antall liker
    1.457
    Sted
    Hadde visst ikke noen med stor dybdeskarphet...
    Kanskje dette viser det litt bedre?
    Det var aldri noe tema med varme i denne når jeg hadde den... Kunne stå på i timesvis, med en behagelig temperatur som resultat. Selv når jeg brukte den som en rør-dac...

Vedlegg

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.823
    Torget vurderinger
    4
    Takk for bildet! Kunne fremdeles ønske noe større dybdeskarphet, men må nok innrømme at jeg var mest interessert i den særdeles veldreide skapningen i bakgrunnen :-X
    Jeg er visst i ferd med å bli en gammel gris i ung alder... ;D

Thumper

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Antall liker
    1.457
    Sted
    kjoenik skrev:
    Takk for bildet! Kunne fremdeles ønske noe større dybdeskarphet, men må nok innrømme at jeg var mest interessert i den særdeles veldreide skapningen i bakgrunnen :-X
    Hm... Tror jeg må flytte unna bildene av kona så dere klarer å holde fokus på hifi her... ::)

Eller kanskje jeg skal opprette en egen bildetråd med bare bilder av henne, så dere kan få se litt mer av hva jeg har å hygge meg med? 8)

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.823
    Torget vurderinger
    4
    Thumper skrev:
    kjoenik skrev:
    Hm... Tror jeg må flytte unna bildene av kona så dere klarer å holde fokus på hifi her... ::)

Eller kanskje jeg skal opprette en egen bildetråd med bare bilder av henne, så dere kan få se litt mer av hva jeg har å hygge meg med? 8)
    Du får lage an avstemning, så får vi se hva hifisentralens (mannlige) medlemmer synes ;D

Når det gjelder hifi må jeg si at jeg har sansen for Leben. Hadde pre-ampen deres på besøk i anlegget mitt og den spilte veldig bra!
    Blir spennende å se hva du har valgt som ny kilde.

Thumper

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Antall liker
    1.457
    Sted
    Ja :D
    Hjemme og koblet opp...

Første inntrykk: Dæven!!!

En helt annen liga dette ja. Oi som jeg gleder meg til fortsettelsen... Litt mer innspilling...Forske litt på andre avspillere(Bruker fortsatt iTunes på Windows) og ikke minst legge over til avspilling fra Linux med FireWire. Kjører nå med optisk s/pdif.

Thumper

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Antall liker
    1.457
    Sted
    Da er det vel på tide med en liten oppdatering her...

For de som er litt nysgjerrige på hva jeg egentlig driver med nå, så har jeg solgt min cd-spiller og kjøpt meg en DAC i stedet. Har lagt om til pc-basert avspilling.

Var ikke bare lett å gå fra Windows til Linux... Har jo noen tusen låter som ligger i ALAC, tenkte jeg skulle slippe å konvertere om alle disse....
    Har nå funnet en avspiller jeg synes gir veldig bra lyd og som kan spille av ALAC, men det suger på brukervennlighet da ::) Ikke noe coverart, skins eller andre fancy ting... Kun en avspiller hvor jeg lager spillelister fra biblioteket mitt. Litt sånn WinAmp utseende mao... MEN måten den spiller musikk på veier opp for det :D

I og med at Linux ikke funker helt på samme måten som Windows er det mye nytt jeg må lære meg før dette blir helt som det skal. Må foreløpig bruke s/pdif til dac, da jeg ikke har fått lagt inn driver til FireWire ennå :-[ Håper og tror jeg skal få tid til dette løpet av uka...

Thumper

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Antall liker
    1.457
    Sted
    Fikk endelig surret meg til å ta et bilde av anlegget igjen... Til å har jeg vært mest opptatt med å høre på det ;)
    Ser til forveksling lik ut denne dac'en med den på de forrigee bildene, men det er det ikke :) Er nok en klasse opp dette ja...

PS! Prøv å holde fokus på anlegget denne gangen da...

Vedlegg

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.823
    Torget vurderinger
    4
    Hva er forskjellig i reference-modellen?

Thumper skrev:
    Fikk endelig surret meg til å ta et bilde av anlegget igjen... Til å har jeg vært mest opptatt med å høre på det ;)
    Ser til forveksling lik ut denne dac'en med den på de forrigee bildene, men det er det ikke :) Er nok en klasse opp dette ja...

PS! Prøv å holde fokus på anlegget denne gangen da...
    Du gjør det ikke lett for oss... 8)

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.885
    Thumper skrev:
    WLM Gamma Reference DAC.

Siste anskaffelse til anlegget :)
    En helt klar forbedring av kilde dette, og uten tvil den beste DAC'en jeg har testet i anlegget mitt. Kanskje den beste jeg har hørt noensinne?
    Ser ut til å være en oppgradering til å ta og føle på det der...

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    BT skrev:
    Thumper skrev:
    WLM Gamma Reference DAC.

Siste anskaffelse til anlegget :)
    En helt klar forbedring av kilde dette, og uten tvil den beste DAC'en jeg har testet i anlegget mitt. Kanskje den beste jeg har hørt noensinne?
    Ser ut til å være en oppgradering til å ta og føle på det der...
    ::)

/jan

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.315
    Torget vurderinger
    1
    Thumper skrev:
    kjoenik skrev:

Hørtes smart ut...! ;D

Thumper

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Antall liker
    1.457
    Sted
    bjornh skrev:
    Thumper skrev:
    kjoenik skrev:

Hørtes smart ut...! ;D
    Kanskje på tide å surfe innom en annen type forum, bjornh???
    Det skal nå være fokus på HI-fi her vettu... :)

Thumper

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Antall liker
    1.457
    Sted
    Nå som jeg har fått endel timer med den nye DAC'en fant jeg ut at jeg skulle bytte rør i Leben... Satte inn EL 34, for jeg har lest så mye positivt om de...
    For å gjøre en lang historie kort... De ble gruset av 350B!
    350B spiller med en mye mer åpen topp, luftigere, renere, klarere, større lydbilde, mere detaljer, luftigere/renere/klarere mellomtone og bedre bass :D

Både EL 34 og 350B er Golden Dragon rør.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.315
    Torget vurderinger
    1
    Thumper skrev:
    bjornh skrev:
    Thumper skrev:
    kjoenik skrev:

Hørtes smart ut...! ;D
    Kanskje på tide å surfe innom en annen type forum, bjornh???
    Det skal nå være fokus på HI-fi her vettu... :)
    Tja... ;D

Thumper

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Antall liker
    1.457
    Sted
    I dag har jeg tatt fri fra alt som heter jul og juleforberedelser :)
    Benytter heller dagen til noe fornuftig... Jeg har fått låne et sett med KT66 og et sett med KT77 som skal testes ut i Leben Cs600.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Thumper skrev:
    I dag har jeg tatt fri fra alt som heter jul og juleforberedelser :)
    Benytter heller dagen til noe fornuftig... Jeg har fått låne et sett med KT66 og et sett med KT77 som skal testes ut i Leben Cs600.
    Syns ærlig talt det høres ut som en fornuftig bruk av dagen :)
    La kjerringene ordne med jula, så kan vi andre ta oss av viktige ting som anlegg/rør/musikk.

/jan

Thumper

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Antall liker
    1.457
    Sted
    Var en interessant dag i rørrullingens tegn i går :)

Fikk noen timer med både KT66 og KT77.
    KT66 spilte ganske bra. Åpen fin topp, bra mellomtone med lit "kropp", men med en litt dominerende bass.
    Kanskje et rør for sene kvelder med en god single malt i glasset etter at unger har tatt kvelden? Til mitt vanlige lyttenivå blir det rett og slett for mye bass :eek:

Thumper

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Antall liker
    1.457
    Sted
    Har i de siste dagene brukt JJ KT77 i Leben. Spiller bra :) Ikke helt fornøyd med definisjonen i bassen, men ellers så er det et fornøyelig bekjentskap i Leben...
    Det spiller åpent og fint, med en luftig mellomtone og klar luftig diskant. Definisjonen i bassen er det eneste jeg ikke er helt fornøyd med her. Bassnivået er kanskje bittelitt høyt for min smak på mitt foretrukne lyttevolum, men ellers bra :)

Thumper

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Antall liker
    1.457
    Sted
    JanR skrev:
    Bass-allergi ?

/jan
    Jepp! Mot overdreven og ullen bass!

Den skal heller ikke dominere lydbildet vettu...

Men det skal vel også innrømmes at jeg nok ikke har den slankeste bassen heller... To 8" pr side gir litt :)
    Det er bare så flott når bassen er tørr, definert, dyp og akkurat passe nivå, slik at hele lydbildet blir sømløst, harmonisk og uforvrengt.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Sant nok.

Du hører vel kanskje på litt annen musikk enn meg au :)
    Ikke det at jeg liker "ullen" bass men liker litt ekstra trykk må jeg innrømme.

/jan

Thumper

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Antall liker
    1.457
    Sted
    JanR skrev:
    Sant nok.

/jan
    Ikke mye progrock i heimen hos meg i hvert fall... Ellers så går det i mye rart, men dog hører jeg mest på norsk jazz nå det virkelig skal nytes musikk.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Thumper skrev:
    JanR skrev:
    Sant nok.

/jan
    Ikke mye progrock i heimen hos meg i hvert fall... Ellers så går det i mye rart, men dog hører jeg mest på norsk jazz nå det virkelig skal nytes musikk.
    Og det er godt vi er forskjellig, iaf når det gjelder musikksmak :)
    Kos deg videre med rør rulling og musikk.

/jan

Thumper

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Antall liker
    1.457
    Sted
    JanR skrev:
    Thumper skrev:
    JanR skrev:
    Sant nok.

/jan
    Og det er godt vi er forskjellig, iaf når det gjelder musikksmak :)
    Kos deg videre med rør rulling og musikk.

/jan
    Forskjeller skaper mangfold, og det igjen kan skape interessante dialoger...

Jeg koser meg videre med rør rulling og musikk jeg vettu :)

Noen nye og spennende rør er forøvrig på vei fra unaiten ;)

Thumper

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Antall liker
    1.457
    Sted
    Her var det still gitt :eek:
    Skulle nesten tro at jeg ikke bruker anlegget for tiden, men det er jo helt FEIL 8)
    Det er akkurat det jeg gjør... Hører på musikk i stedet for å poste her :)

Men tenkte jeg skulle oppdatere eventuelt interesserte lesere litt om hva som skjer hjemme...
    Jeg har vært igjennom en del rør i Leben CS600, skal skrive mer om de opplevelsene litt senere, men kan si så mye at jeg har "landet" på et sett med Electro Harmonix 6CA7. De gir meg en stram dyb og definert bass, deilig "kroppslig" mellomtone og en luftig veloppløst topp.
    Så da trodde jeg at jeg hadde fått ut max av det som gikk fra Leben og var fornøyd...
    Men nysgjerrig som jeg er måtte jeg bare prøve noe før jeg kunne slå meg helt til ro, sånn bare for å ha eliminert den muligheten var tanken min. Jeg ville prøve ut om en strømkabel av høyere prisklasse og grovere dimensjon ville gjøre noe forskjell. Jeg bruker vanligvis en 2x1,5 Ölflex til forsterker og "lakris" til dac...
    Så snakket jeg litt med "Miles" og fikk låne en Accustic Arts Power Cord Silver. Koblet denne til Leben og Ölflex til dac. Gikk ikke mange sekundene før jeg forstod at her hadde det blitt forbedringer ja :eek: Stikk i strid med min overbevisning :-[ Bedre dynamikk, lavere støygulv, sortere bakgrunn og bedre presisjon i lydbildet er stikkord her...

MEN nå slår det meg... Jeg gjorde jo generaltabbe nummer en... Byttet to ting samtidig... Så da vet jeg jo egentlig ikke om det var kablen til forsterker eller dac som gjorde utslaget, eller om det var kombinasjonen... Hm... Da fikk jeg plutselig planer for i kveld ;)

Så jeg får si som Robert Aschberg i sin tid: "häng med"...

Thumper

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Antall liker
    1.457
    Sted
    SOLGT!

VINDUSPOSTEN MIN ER SOLGT!

Ikke anlegget da, men vindusposten(og resten av huset selvfølgelig...) så nå gjelder det å finne et nytt sted å plassere anlegget...
    Vurderer om jeg skal kjøpe hus med eget rom til anlegget eller om jeg skal fortsette å ha anlegget i stua... Det er fordeler og ulemper med begge løsningene slik som jeg ser det... Må nok tenke litt på dette nå...
    Det er ikke pga plassmangel jeg har hatt anlegget i stua frem til nå. Huset vi akkurat har solgt er på 290kvm... Det er fordi jeg spiller musikk bortimot hele tiden jeg er hjemme. Tror kanskje jeg ville blitt asosial med eget lytterom, eller enda værre agressiv fordi jeg ikke får hørt nok på musikk... Men fordelen er jo også at det er lettere å gjøre akustiske tiltak i et dedikert rom og lyden kan bli enda bedre...

Som sagt... Her må det tenkes litt :)
    Kom gjerne med innspill ;)

saschagabor

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    2
    Jeg er overbevist om at man får mest glede av anlegget i en stue. Ville mye heller hatt eget TV/filmrom, for de gangene man absolutt vil se på noe. Vi har ikke TV og trivs godt med det :)

Lykke til med jakten på ny vinduspost!

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Er det ikke greit som du har det pr i dag ?
    Anlegg i stua og anlegg i kjellerstua. Litt pose og sekk.

Lykke til i letingen etter nytt hjem :)

/jan

Thumper

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Antall liker
    1.457
    Sted
    JanR skrev:
    Er det ikke greit som du har det pr i dag ?
    Anlegg i stua og anlegg i kjellerstua. Litt pose og sekk.

Lykke til i letingen etter nytt hjem :)

/jan
    Joda :)
    Har hatt det fint her, men er på jakt etter et mindre hus nå. Unga har begynt å flytte hjemmefra, og da er det bedre med et mindre hus synes vi. Kanskje bare med èn stue :eek:
    Taim vill shovv :p

Takk :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.677
    Torget vurderinger
    24
    SOLGT!

Thumper skrev:

Ikke anlegget da, men vindusposten(og resten av huset selvfølgelig...) så nå gjelder det å finne et nytt sted å plassere anlegget...
    Vurderer om jeg skal kjøpe hus med eget rom til anlegget eller om jeg skal fortsette å ha anlegget i stua... Det er fordeler og ulemper med begge løsningene slik som jeg ser det... Må nok tenke litt på dette nå...
    Det er ikke pga plassmangel jeg har hatt anlegget i stua frem til nå. Huset vi akkurat har solgt er på 290kvm... Det er fordi jeg spiller musikk bortimot hele tiden jeg er hjemme. Tror kanskje jeg ville blitt asosial med eget lytterom, eller enda værre agressiv fordi jeg ikke får hørt nok på musikk... Men fordelen er jo også at det er lettere å gjøre akustiske tiltak i et dedikert rom og lyden kan bli enda bedre...

La meg introdusere et nytt begrep: Manisk Aggresiv! = når man ikke kan spille musikk UFORSTYRRET i heimen. Jeg har denne diagnosen ;D ;D
    I et hvert velutstyrt kulturelt hjem finnes det gjerne 3-4 muligheter for musikkavspilling, gjerne med forskjellig grad av kvalitet/pris på utstyret selvsagt, men dog. Jeg ville hatt angst hvis hovedsystemet skulle stått i stua! Klarer meg ikke uten eget lytterom, men musikk i stua (og andre steder i huset er allikevel ikke utelatt. Men for meg så er den største "tweak'en" noensinne det å flytte fra (riktignok relativt stor) leilighet og til eget hus, med eget lytterom for uforstyrret lytting hvor en heller ikke plager andre. Fungerer alldeles utmerket for alle parter.

Thumper

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Antall liker
    1.457
    Sted
    SOLGT!

pengesluk skrev:
    Thumper skrev:

La meg introdusere et nytt begrep: Manisk Aggresiv! = når man ikke kan spille musikk UFORSTYRRET i heimen. Jeg har denne diagnosen ;D ;D
    Iet hvert velutstyrt kulturelt hjem finnes det gjerne 3-4 muligheter for musikkavspilling, gjerne med forskjellig grad av kvalitet/pris på utstyret selvsagt, men dog. Jeg ville hatt angst hvis hovedsystemet skulle stått i stua! Klarer meg ikke uten eget lytterom, men musikk i stua (og andre steder i huset er allikevel ikke utelatt. Men for meg så er den største "tweak'en" noensinne det å flytte fra (riktignok relativt stor) leilighet og til eget hus, med eget lytterom for uforstyrret lytting hvor en heller ikke plager andre. Fungerer alldeles utmerket for alle parter.
    :)
    Skjønner hva du mener her.
    Med en kone som arbeider mye kveld, og unger på deltid så blir det faktisk greit med uforstyrret spilletid i stua også.
    Ulempen er når kona ikke jobber kvelden på laaange tider som f.eks nå hvor hun etter bilulykke er sykemeldt. Da blir det lite spilletid
    Så jeg takker for innspillet og sitter litt til i tenkeboksen her...

Thumper

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Antall liker
    1.457
    Sted
    Da er avgjørelsen tatt, og nytt hus kjøpt...
    Valgte et hus hvor jeg kommer til å benytte meg av stua som lytterom. I hvertfall den første tiden. Huset har dog muligheter for at jeg ved en senere anledning kan innrede eget lytterom dersom jeg føler for det...

Eneste problemet som jeg ser det nå, er å få døpt om denne tråden, da jeg snart ikke har noen vinduspost å plassere anlegget i lenger... :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn