Vindu bak lytteposisjon

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Jeg har et ganske stort (ca.1 x 2 m) vindu rett bak meg der jeg sitter og lytter.

Hvilke konsekvenser har dett for lyden, teoretisk sett?

Vil jeg i tilfelle få mindre refleksjoner hvis jeg setter opp en trepersienne eller en bambusgardin som dekker vinduet?
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Vinduet kan vel også oppføre seg som en bassabsorbent i området 100-200Hz?
 
T

theStig

Gjest
Det beste vil nok være å ha vinduet helt oppe... = perfekt absorbsjon.

Vinduet vil reflektere, men mer frekvensulineært enn en solid vegg. Persienner vi hjelpe fint lite, kanskje noe ved høyere frekvenser.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
TREpersienner vil hjelpe en god del! Aluvarianten gjør bare vondt værre...etter egne tester.
 
T

theStig

Gjest
Dessverre må vi se litt på fysikken her... bølgelengder og sånt. Persieller med spiler på 3 cm vil ha effekt på bølgelengder på max 12 cm (kvartbølge), som tilsvarer ca. 3 kHz.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Javisst, hvis vi snakker om absorpsjon. Men her var vel sp.m. ang refleksjoner? Hos meg hjelper det kraftig med trepersienner mot uønskede refleksjoner kontra glasset i vinduene.
 
T

theStig

Gjest
Det samme gjelder for refleksjoner. SKal vi diffusere eller sende refleksjonen i en annen retning, må flaten som gjør dette stå i stil med bølgelengden. Kunne vært interessant å måle på effekten av persienner faktisk.
 

rorlyd

Medlem
Ble medlem
11.12.2004
Innlegg
7
Antall liker
8
Det som også har betydning er avstanden fra persiennen til vinduet. Sammen med en eller to regulerbare gardiner har vi her ganske store muligheter for å bryte opp og/eller dempe refleksjonene fra vinduet. Dette kan vi gjøre uten at rommet blir seende ut som ett kontrollrom i lydstudio.
 
K

kbwh

Gjest
Heng opp en absorbent bak hodet/foran vinduet når du skal høre etter (eller spill med åpent vindu).
 
Topp Bunn