Vincent vs Classé

Ble medlem
09.08.2005
Innlegg
27
Antall liker
7
Sted
Moss
Torget vurderinger
12
Er i markedet for en brukt effektforsterker, og nå står det mellom 2.
Vincent SP-331 som skal være ubrukt, og er et par år gammel (rart forresten at den er ubrukt når jeg tenker over det :-\, og Classé CA-100 til 5000. Den er 10 år gammel, men fremstår visstnok som strøken. Noen som kjenner nevnte produkter?
Tips?
Kan vel fortelle hva jeg skal bruke det til. Jeg har en Yamaha rx-v 1500 surround forsterker med pre-out, og vil bruke effektforsterkeren til hovedkanalene.
 
O

OldBoy

Gjest
Jeg tror at Vincent SP-331 finnes i to versjoner: den opprinnelige SP-331 og SP-331MkII, hvorav den førstnevnte etter manges oppfatning skal gi best valuta for pengene, selv om sistnevnte skal være et lite strå bedre.

Vincent har, etter det jeg har erfart, gjennomgående et litt mer energisk klangbilde enn Classé, som jeg oppfatter som litt rundere.

Du sier ikke noe om hvilke høyttalere du har. De kan faktisk være avgjørende for valget ditt.

Generelt er det mitt inntrykk at med Vincent får man mye moro for pengene, men kanskje ikke den typiske finlyttelyden, mens Classé, basert på de lytteinntrykkene jeg har fått av forsterkerne deres, alltid har skuffet meg, prisen tatt i betraktning.
 
Ble medlem
09.08.2005
Innlegg
27
Antall liker
7
Sted
Moss
Torget vurderinger
12
Jeg har fullt oppsett med Proson Reality mk2, men det kommer nok en oppgradering her også etterhvert. Har veldig lyst på Dynaudio Focus 140 som fronter. Hvordan høres prisene på de nevnte produkter ut forresten?. Selgeren vil ha 4000-4500 for Vincenten
 
O

OldBoy

Gjest
Dagfinn skrev:
Jeg har fullt oppsett med Proson Reality mk2, men det kommer nok en oppgradering her også etterhvert. Har veldig lyst på Dynaudio Focus 140 som fronter. Hvordan høres prisene på de nevnte produkter ut forresten?. Selgeren vil ha 4000-4500 for Vincenten
Til Proson ville ha valgt Vincent, tror jeg. Jeg vil ikke avskrive akkurat den Classé-forsterkeren du vurderer, men basert på det jeg har hørt av Classé, sånn generelt, ville jeg ikke ha gått inn for kombinasjonen Classé+Proson.

Prismessig aner jeg ikke hva Classé lå på da den var ny, men jeg har et vagt minne av at den opprinnelige versjonen av Vincent SP-331 lå på rundt 7k da min sønn og jeg var og prøvelyttet på den for en 3-4-5 år siden (tiden flyr, det er ikke lett å holde styr på årene som farer forbi). Hvis det er den samme Vincenten du har fått tilbud på, synes jeg prisen på 4-4,5k muligens er litt høy, men kan kanskje godtas i og med at forsterkeren ikke er brukt. La meg si det slik at det kanskje ikke er noe kupp, men du er heller ikke blitt rundlurt. 3.900 kanskje?

Med hensyn til Dynaudio-Fokus-planene dine, ville jeg kanskje tatt en ny runde her på HFS, for jeg ser vel kanskje for meg at en mer omfattende oppgradering av elektronikken må til or å få fullt utbytte av Dynaudio, enn bare å kjøpe seg et effekttrinn.
 
Ble medlem
09.08.2005
Innlegg
27
Antall liker
7
Sted
Moss
Torget vurderinger
12
Vel vel, et sted må jeg begynne. Har samboer som er veldig glad i film, så vi får prøve Yamahaen som pre. først. Drømmen om et dedikert lytterom med STEREO anlegg lever ;D
 
O

OldBoy

Gjest
Når jeg tenker meg om, var det faktisk et par ganske store Proson-høyttalere sønnen min og jeg testet Vincent-forsterkeren på. Det var på Hi-Fi-Centerkjeden, for en del år siden, mens de fortsatt solgte begge merkene. Hvis resten av elektronikken din henger sånn noenlunde med, kan dette bli ganske bra.

Så kjør i vei, du. Fordelen med å kjøpe brukt, er at du ikke vil tape noe særlig når du eventuelt bestemmer det for å oppgradere ved en fremtidig korsvei. Når du får deg et eget musikkrom. Eller vinner i Lotto.

Lykke til!

:) :) :)
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.808
Antall liker
38.437
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
ville nok gått for vincent ampen,den er meget vellydende og strøm sterk.
kort sagt en musikalsk liten sak :)

mvh
 
Ble medlem
09.08.2005
Innlegg
27
Antall liker
7
Sted
Moss
Torget vurderinger
12
Skal lytte til begge så får jeg se. Han som selger classéen har sagt jeg kan prøve den hjemme i mitt eget oppsett noen dager før jeg endelig bestemmer meg, og det virker jo betryggende :)
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.387
Torget vurderinger
13
Dagfinn skrev:
Skal lytte til begge så får jeg se. Han som selger classéen har sagt jeg kan prøve den hjemme i mitt eget oppsett noen dager før jeg endelig bestemmer meg, og det virker jo betryggende :)
Hadde ett Vincent sett preamp+effekt leverte 2*60W klasse A,settet hadde jeg i over fire år før jeg solgte for ett år siden.Settet spilte svært bra på mine daværende Dynaudio contour 1,3se dreiv disse uten problemer.Testet endel forsterker sett før jeg valgte Vincent men dette settet passet som hånd i hanske mot mitt oppsett.
Anbefales.
Classe har ikke engasjert meg i de oppsettene jeg har hørt de spille.

MVH Johnny
 
T

timc

Gjest
Classè låter desidert penest. Vincent desidert tøffest.


Bare å velge hva man er ute etter.



-Tim
 
Topp Bunn