Mat, drikke og røyk Vin til pinnekjøttet..?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.525
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hei, til jul skal jeg være alko ansvarlig...
Vel har alltid foretrukket god juleøl og akevitt (tradisjon). Men et par stk. vil ha rødvin. Vet at noe musserende kan passe veldig bra.
Noe rødt å anbefale? Det vil bli kun tørket saltet pinnekjøtt - ikke røkt.

Pris +-200 kr flaska kanskje?

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Du vil ihvertfall trenge en rødvin med noe garvesyre for å rense opp etter alt fettet i pinnekjøttet. Det er nok ikke middagsretten som det er veldig enkelt å finne en passende rødvin til. Personlig tror jeg en tørr Riesling vil passe, men det er jo hvitvin.
Roger

V

vinyl-jønki

Gjest
Noen forslag:

• Paolo Leo Passitivo Primitivo 2008, varenummer 59914, KR 119,60
  • Vini del Sole Primitivo 2007/2008, varenummer 15593, KR 99,90
  • C D R Côtes du Rhône 2007, varenummer 44404, KR 109,90

• Pavelot Savigny-les-Beaune 2006/2007, varenummer 45380, KR 232,-
  • Erath Pinot Noir 2007, varenummer 80145, KR 152,-
  • Varaldo Barbera d'alba Vigna della Fate 2000/2001, varenummer 58646, KR 243,80
utrolig hva man finner ved å google:)

N

nb

Gjest
På generelt grunnlag må da hvitvin må da være et mye bedre valg enn rødvin?

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Jeg mener jeg ofte har hørt Masi Passo Doble som et tips til pinnekjøtt.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.438
Vin til pinnekjøtt bør være så kraftig at smaksløkene blir bedøvet. Da kjenner man ikke den fæle smaken av sau.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Zenato Valpolicella Superiore Ripassa har fungert bra i alle år her hjemme til pinnekjøttet. Ca. 190 kroner på Polet - vel verdt pengene etter min smak.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.525
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Må si takk for tips og råd.. Det er en ting som er så veldig kjekt på HFS. Man får kvalifiserte svar på absolutt alt :)

Jeg skal ikke ha noe rødt men disse damene....

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.659
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Vin til pinnekjøtt bør være så kraftig at smaksløkene blir bedøvet. Da kjenner man ikke den fæle smaken av sau.
Det finnest då eit fantastisk alternativ til sauekjøtet; geit. Mykje betre. Og her passar det både med fruktige italienarar (eller portugisarar, som liknar, men har også ein annan dimensjon) og tøffe Rioja-greier. Og dei som vil ha kvitvin, kan også finne ting som passar godt.
Slikt drikk vi juledag eller nyttårsaftan. På julekvelden er det trad. øl + akkar som gjeld...

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
3.146
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Prøv denne : Saint Jean du Barroux L'Argile 2006 varenummer 904700 Til og med satt ned en god slump:cool:
må bestilles .

R

Roysen

Gjest
På generelt grunnlag må da hvitvin må da være et mye bedre valg enn rødvin?
Ditto! Men det er kanskje et spesifikt ønske om rødt. Spørr betjeningen på polet. De har fått spørsmålet tusenvis av ganger. Det finnes garantert noe som er en innertier.

Mvh
Roysen

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.573
Torget vurderinger
0
Ditto! Men det er kanskje et spesifikt ønske om rødt. Spørr betjeningen på polet. De har fått spørsmålet tusenvis av ganger. Det finnes garantert noe som er en innertier.

Mvh
Roysen
Det er det som er så genialt med Polet. Varekunnskapen er utrolig god blandt de ansatte. Den dagen FrP vinner fram med at Rimi skal selge vin og brennevin er det brått slutt og man må klare seg selv.

Jeg har en "liten" mistanke om at en kvisete skoletrøtt 17åring som ender opp hos Rimi etter ordre fra Nav ikke vil være den beste fagperson å spørre om vin.

N

nb

Gjest
Jeg overhørte en samtale på polet for noen år siden da et kvinnemenneske skulle ha vinforslag til fårikål

Ekspeditøren svarte: "Ser jeg ut som en som kan trylle?" Han foreslo øl og akevitt, kvinnemennesket svarte "Oi, det hadde jeg ikke tenkt på!"

G

Gjestemedlem

Gjest
Det er det som er så genialt med Polet. Varekunnskapen er utrolig god blandt de ansatte. Den dagen FrP vinner fram med at Rimi skal selge vin og brennevin er det brått slutt og man må klare seg selv.
Det er jammen så ymse. Går man på hovedpolene eller er flink å sortere ut den ene eller de to på et pol som er noenlunde oppegående har man funnet en god ressurs. Men gjennoimsnittsarbeideren er ikke stort annet enn en hylleplasserer som har lært seg noen flasker utenat, og deres anbefalinger virker ikke stort bedre enn å finne noe på slump.

Går man innom en vinbutikk i Danmark f.eks. finner man en kunnskap som er milevis foran gjennomsnittsarbeideren på et vinmonopolutsalg. Det er jo det greie der det ikke er statsmonopoler. Man kan gå dit de har det utvalget og kunnskapen man behøver, og samtidig kan man kjøpe en flaske ordentlig øl på butikken. Noe som jo som kjent er strengt forbudt i Norge. Her behandles vi som umyndige og trives med det.

Jeg har en "liten" mistanke om at en kvisete skoletrøtt 17åring som ender opp hos Rimi etter ordre fra Nav ikke vil være den beste fagperson å spørre om vin.
Hyklerisk tøv. Folk er da i stand til å kjøpe et stykke kjøtt på Rema selv om det ikke er en utdannet slakter som legger varene på plass i kjøledisken. Så er man så hjelpeløs at man ikke klarer å legge en flaske vin i eller velge en IPA til handlevognen uten å måtte få en bifallende nikk fra en statsansatt så bør man kanskje holde seg til kaffe og Valium.

N

nb

Gjest
^tullball.

Det statlige vinmonopolet i Norge sørger for et ENORMT utvalg og lave priser på kvalitetsvarer. Stikk i strid med hvordan statlige monopoler normalt fungerer riktinok, men nå er det en gang slik. Fin tilgang over hele landet osv. Ingen spesialbutikk for vin hadde klart å matche utvalget eller prisnivået til polet i Norge. Masse saker som prise laaangt under verdensmarkedspris. En jeg kjenner som jobber i London har handleliste for en ivrig vinsamlerkompis hver gang han skal til Norge - det er ikke mulig å oppdrive de vinene til de prisene i London.

R

Roysen

Gjest
Hyklersk tøv? Jeg tror faktisk at Ola Nordmann generelt ikke vet forskjellen på Recioto og Amarone, på Eiswein og Puligny Montrachet. De bestiller hvitvin i baren med isbiter. De putter jordbær i champagnen. Når det gjelder mat er Ola Nordmann hjernevasket av det norske "systemet" og overbevist om at frosne kyllingbryst fra Prior holder verdensklasse mens han knapt vet forskjell på indrefilet av kalv og storfe.

Med bortfall av vinmonopolet blir det garantert flest som kjøper vin på Rema fra ekstrahjelpene som jobber ekstra for å bidra til studiene. Disse vet garantert knapt forskjell på helmelk og skummet. I tillegg vil det nok dukke opp spesialforretninger med høy kompetanse. Det er imidlertid ikke her Ola Nordmann generelt vil handle.

Nå er vi dog veldig OT.

PS! Jeg fikk en gang servert rødvin til en ananas-dessert på Bagatelle av Robert Lie. Det smakte fortreffelig. Så det er håp om å kunne finne rødt som passer til det meste.

Mvh
Roysen

V

vredensgnag

Gjest
Polet er en suveren måte å sikre god distribusjon av kvalitetsprodukter på - og det på et vis som supermarkedkjeder aldri ville kommet i nærheten av. Og ganske fantastisk at jeg kan sitte her i fjellheimen og bestille det jeg vil ha, som er klart til avhenting noen dager etter på nærmeste pol.

Men til saken. Rødvin tar man i pinnekjøttet, syns jeg. Jeg pleier veksle mellom å bruke Nøgne Ø Porter eller en fruktig rødvin som base til fordampingen.

Jeg foretrekker øl til pinnekjøtt. Hvitviner fra tysktalende land syns jeg kan gå godt til pinnekjøtt og annen norsk tradisjonskost. Akevitt er forbudt når jeg serverer julemat*, enkelte tradisjoner har feil målsetning. Som å drikke cognac og kaffe samtidig - what's the point, å gjenoppbygge væskebalansen?

Damene vil syns at en 150cl a 2010-årgangen av disse ser staselig ut på bordet, og vil være begeistret over hvordan den smaker til pinnekjøtt, selv om polet mener den ikke skal serveres til småfé.

*(Traumer etter en spesiell julebordsopplevelse som involverte meg, et tvillingpar og veldig mye akevitt.)

058.jpg

Sist redigert:
G

Gjestemedlem

Gjest
Polet er en suveren måte å sikre god distribusjon av kvalitetsprodukter på - og det på et vis som supermarkedkjeder aldri ville kommet i nærheten av. Og ganske fantastisk at jeg kan sitte her i fjellheimen og bestille det jeg vil ha, som er klart til avhenting noen dager etter på nærmeste pol.
Åå. Så hvorfor ikke videreføre denne glimrende ordningen til andre områder også. Tenk hvilket utvalg, priser og tilgjengelighet vil ville fått med et statlig ostemonopol, kjøttmonopol, fiskemonopolet eller platespillermonopol for den saks skyld. Fremtidens handel!

N

nb

Gjest
Åå. Så hvorfor ikke videreføre denne glimrende ordningen til andre områder også. Tenk hvilket utvalg, priser og tilgjengelighet vil ville fått med et statlig ostemonopol, kjøttmonopol, fiskemonopolet eller platespillermonopol for den saks skyld. Fremtidens handel!

Et klassisk eksempel på at prinsipper kræsjer med virkeligheten. Polet tilbyr et ENORMT utvalg over hele landet. Du kunne bare drømme om at en samling vinhandlere i Bergen ville hatt noe i nærheten av samme utvalget. Med ditt frislipp ville utvalget vin i Norge gå drastisk ned - over alt. Det tror jeg alle andre enn du skjønner. De fleste markedsliberalister med sans for god drikke klarer faktisk å skjønne at polet i Norge tilbyr et utvalg og et produktspekter som er mye, mye bedre enn hva det frie marked ville frembringe når det gjelder utvalg. Billigere er det også ofte, i det minste om man drikker kvalitet. Drikker man det billigste skvipet er det dyrt i Norge.

G

Gjestemedlem

Gjest
Polet er glimrende for rike mennesker som drikker dyre viner. For vanlige folk fører dagens system til at det er alle som ikke kjøper de edleste dråpene som må betale kraftig overpris. Jeg skulle gjerne byttet bort 99% av utvalget på polet (varer som jeg aldri noensinne kommer til å kjøpe uansett) mot å få skikkelig ØL på butikkene i vanlig åpningstid.

Jeg driter vel i om en Ch.La Toff koster 1500 eller 2500 kr når det samme systemet fører til at jeg forbys å kjøpe en Nøgne Ø IPA med meg hjem når jeg er å handler.

Jeg har aldri noensinne besøkt en vinhandler i et annet land uten å finne noe å kjøpe.

V

vredensgnag

Gjest
Nja - et "ostemonopol" med et slikt antall utsalgssteder som distribuerte fritt med oster som ulike importører skaffet fra det store utland, og deretter gjorde tilgjengelig utover hele landet ...

Du ser kanskje den logiske bristen i den logiske bristen.
Gitt rådende alkoholhysteri og trang til å barnliggjøre befolkningen og gi den verge, er det ikke Polet jeg gidder ta opp kampen mot. Der er utvalget stort, og det som ikke er å finne (ganske lite) kan jeg privatimportere om det er så jævlig om å gjøre.

De andre monopolmulighetene du nevner har derimot ikke denne frie flyten inn i landet. Og der er det verdt å slå et slag.

N

nb

Gjest
Polet er glimrende for rike mennesker som drikker dyre viner. For vanlige folk fører dagens system til at det er alle som ikke kjøper de edleste dråpene som må betale kraftig overpris..
Nei. Det er det mva og alkoholavgiften på 35 kroner flasken som sørger for først og fremst.
En falske vin til en hundrings koster 80 eks mva og 45 kroner eks alkoholavgift. Uten alkoholavgift ville den kostet 56 kroner ca (jeg tror det er mva på alkoholavgiften, men ikke helt sikker).

Jeg er heller ingen tilhenger av statlige monopoler og skulle gjerne kunne kjøpt både sterkøl og vanlig øl på butikken i butikkens åpningstid, men polet funker bra som det er. Problemet med åpningstider o.l. løser jeg ved å ha et lager og handle inn før lageret er tomt.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Det enestående lykketreffet med vin er at Norge ikke produserer det. Da kan vinmonopolet plukke det beste fra resten av verden i stedet for å beskytte norske undermålere. Ellers ser jeg for meg at markedsregulatorfunksjonen hadde blitt gitt vekk til norges største vinprodusent, slik som man har gjort med kjøttmonopolet, melkemonopolet og grønnsaksmonopolet.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.659
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
1. Jeg skulle gjerne byttet bort 99% av utvalget på polet (varer som jeg aldri noensinne kommer til å kjøpe uansett) mot å få skikkelig ØL på butikkene i vanlig åpningstid.
Jeg driter vel i om en Ch.La Toff koster 1500 eller 2500 kr når det samme systemet fører til at jeg forbys å kjøpe en Nøgne Ø IPA med meg hjem når jeg er å handler.

2. Jeg har aldri noensinne besøkt en vinhandler i et annet land uten å finne noe å kjøpe.
1. Og kva er så gale med Hansaen? Er du ikkje patriot? Skal du drikke Florø-øl, kan du då berre ta snøggbåten nordover.... Eventuelt kunne du gå på barrikadene og kreve ølpol igjen...
2. Du er ikkje finare på det, nei. Men fann du nokre sortar du kjende att, eller tok du sjansen på at seljaren var spisskompetent?

N

nb

Gjest
Det enestående lykketreffet med vin er at Norge ikke produserer det. Da kan vinmonopolet plukke det beste fra resten av verden i stedet for å beskytte norske undermålere. Ellers ser jeg for meg at markedsregulatorfunksjonen hadde blitt gitt vekk til norges største vinprodusent, slik som man har gjort med kjøttmonopolet, melkemonopolet og grønnsaksmonopolet.

Jepp. En jobbekjent av meg som har spist & drukket verden over sier at vinlistene er påfallende mer interessante i land som ikke produserer vin selv. Var i Provence i våres og det var nesten kun tilgjengelig vin fra lokale produsenter (les: noen få mils radius) nesten over alt. Og det er neppe regnet som et av de hotteste vinområdene i Frankrike akkurat.

Sist redigert:

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Dette blir helt O.T i forhold til det trådstarter spurte om innendningsvis, men du er så kategorisk, Deph....:rolleyes: Og mot alt som smaker av monopol. Se på Vinmonopolet som en spesialforretning innen øl, vin og brennevin. Du går neppe på Rema eller Rimi for å kjøpe sko, sjøl om de av og til har 2 - 3 forskjellige typer sko der også? På Coop Extra har de faktisk fått en bokdisk. Hvor mange av dere kjøper bøker der?

Når jeg en skjelden gang er i Danmark, "syden" eller sånt, synes jeg det er greit å kunne handle ei flaske vin i dagligvarebutikken. På Kreta hadde den lille Super'n på hjørnet, et godt utvalg av kjempegode kretiske viner, både rød og hvit. Og på Liedl fant jeg svært, svært billig tysk hvitvin. 1 Euro for flaska, og godt drikkanes, den og. Jeg har ikke noe imot at Rema og Rimi kunne ha hatt et utvalg av vin, og jeg tror heller ikke på at norske menn og kvinner, plutselig vil drikke seg forderva av den grunn. Samtidig vil jeg veldig gjerne opprettholde Vinmonopolet som den svært så gode spesialforretningen som det er.

Vi vil jo ha alt rimeligst mulig, uten særlig tanke på at produsentene av både smør, ost, kjøtt og god vin, også skal overleve - slik at de fortsatt kan produsere de samme gode produktene i kommende år. Jeg unner meg både ei god flaske vin og en skikkelig god whisky en gang i blant, og "glemmer" prisen.. Omtrent som med hifi'en, med andre ord.

Flere Masi-viner er ok til pinnekjøtt, men for min del er mørkt øl og fyldig akevitt det som gjelder.

N

nb

Gjest
Ingen grunn til å lytte til gjestene når de ikke vet sitt eget beste:cool:

G

Gjestemedlem

Gjest
Ingen grunn til å lytte til gjestene når de ikke vet sitt eget beste:cool:
Julemat er greit slik, alt fra rødbrus til eggelikør kan serveres med hell. Så lenger det er rett drikke å velge i for de andre er det ingenting i veien for å imøtegå spesielle anmodninger om rar drikke til maten. Det er ikke et ukjent fenomen med kvinner som hverken drikker øl eller hvitvin, og da ser jeg se slik at det eneste alternativet man sitter igjen med er å servere dem Champagne. Det slipper man unna med til alt. Mennesker som ikke drikker Champagne, og ikke er totalavholds, bør man vokte seg vel for.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.525
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Apropos pinnekjøtt. Noen som har laget det a'la Hellstrøm?

N

nb

Gjest
Apropos pinnekjøtt. Noen som har laget det a'la Hellstrøm?

Jeg har prøvd å koke det i grønnsakkraft om det var det du tenkte på. Synest damping funker vel så bra egentlig. Det mest sentrale er uansett å treffe sånn noenlunde med utvanningen, samt la det dampe lenge nok. De to timene som gjerne er anbefalt synest jeg er altfor lite. Jeg lar det gjerne stå rundt 4 timer. Bruker man pinnekjøtt av sau må det dampe enda lengre, da er 5-6 timer passe som regel.

Tilbehøret synest jeg skal være gankse minimalistisk, dvs kålrabistappe godt mettet med ribbefett og smør og drøye mengder pepper, samt at man alltids kan koke en potet man glemmer å spise. Viktig at det ikke er for mye som opptar den plassen i magen som er tiltenkt pinnekjøttet.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.525
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hmm - 100% slik jeg egentlig tenker og tilbereder der. Damping ganske mye lenger enn det som står skrevet. Så har jeg pleid å "grille" det et par minutter i stekeovn før servering.
Koke kålroten også mye lenger. Man får fram en finere farge og en nydelig sødme kommer fram.
Men uten potet i :)

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
15.695
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Personlig foretrekker jeg alkoholfritt øl og akevitt til pinnekjøttet, men det har vel mest med meg å gjøre...

Mine erfaringer med årlige pinnekjøttmiddager og eksperimentering med vin er at det ikke er så vanskelig å finne hverken røde eller hvite viner som passer til pinnekjøtt, men det skjærer seg uansett i kombinasjon med rotmosen..

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Det er jammen så ymse. Går man på hovedpolene eller er flink å sortere ut den ene eller de to på et pol som er noenlunde oppegående har man funnet en god ressurs. Men gjennoimsnittsarbeideren er ikke stort annet enn en hylleplasserer som har lært seg noen flasker utenat, og deres anbefalinger virker ikke stort bedre enn å finne noe på slump.

Går man innom en vinbutikk i Danmark f.eks. finner man en kunnskap som er milevis foran gjennomsnittsarbeideren på et vinmonopolutsalg. Det er jo det greie der det ikke er statsmonopoler. Man kan gå dit de har det utvalget og kunnskapen man behøver, og samtidig kan man kjøpe en flaske ordentlig øl på butikken. Noe som jo som kjent er strengt forbudt i Norge. Her behandles vi som umyndige og trives med det.

Hyklerisk tøv. Folk er da i stand til å kjøpe et stykke kjøtt på Rema selv om det ikke er en utdannet slakter som legger varene på plass i kjøledisken. Så er man så hjelpeløs at man ikke klarer å legge en flaske vin i eller velge en IPA til handlevognen uten å måtte få en bifallende nikk fra en statsansatt så bør man kanskje holde seg til kaffe og Valium.
SAMTLIGE ansatte hos Vinmonopolet må gjennom introduksjonskurs med praktiske prøver i løpet av prøvetiden. De deltar ofte på vinsmakinger etc. Kursopplegget hos Vinmonopolet er så bra at de jevne bedrift i Norge (eller verden, for den del) bare kan drømme om et slikt opplegg for sine ansatte. Det finnes monopolsystemer som er det velkjente unntake fra regelen, og Vinmonopolet er et slikt. En strålende garantist for stort utvalg, godt kunnskapsnivå og fornuftige priser, uavhengig av eventuell samlerverdi. Det faktum at Arcus er verdens nest størst vinkunde, gir dem en slagkraft i markedet som kun overgås av Systembolaget.

Honkey

Topp Bunn