Dette blir helt O.T i forhold til det trådstarter spurte om innendningsvis, men du er så kategorisk, Deph....

Og mot alt som smaker av monopol. Se på Vinmonopolet som en spesialforretning innen øl, vin og brennevin. Du går neppe på Rema eller Rimi for å kjøpe sko, sjøl om de av og til har 2 - 3 forskjellige typer sko der også? På Coop Extra har de faktisk fått en bokdisk. Hvor mange av dere kjøper bøker der?
Når jeg en skjelden gang er i Danmark, "syden" eller sånt, synes jeg det er greit å kunne handle ei flaske vin i dagligvarebutikken. På Kreta hadde den lille Super'n på hjørnet, et godt utvalg av kjempegode kretiske viner, både rød og hvit. Og på Liedl fant jeg svært, svært billig tysk hvitvin. 1 Euro for flaska, og godt drikkanes, den og. Jeg har ikke noe imot at Rema og Rimi kunne ha hatt et utvalg av vin, og jeg tror heller ikke på at norske menn og kvinner, plutselig vil drikke seg forderva av den grunn. Samtidig vil jeg veldig gjerne opprettholde Vinmonopolet som den svært så gode spesialforretningen som det er.
Vi vil jo ha alt rimeligst mulig, uten særlig tanke på at produsentene av både smør, ost, kjøtt og god vin, også skal overleve - slik at de fortsatt kan produsere de samme gode produktene i kommende år. Jeg unner meg både ei god flaske vin og en skikkelig god whisky en gang i blant, og "glemmer" prisen.. Omtrent som med hifi'en, med andre ord.
Flere Masi-viner er ok til pinnekjøtt, men for min del er mørkt øl og fyldig akevitt det som gjelder.