Villavent- feil med hastighetsregulering.

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Jeg er skremt ut for å se på svigermors Villavent-anlegg en av de første dagene og vil gjerne stille litt forberedt.
Vifta går kun på høyeste hastighet. På trinn 1 og 2 er den død.

Defekt motor, bryterpanel eller noe annet?

Anlegget er ca. 20 år gammelt, og det er kanskje like greit å tenke nytt?

Mvh
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Det er (autotrafo) på disse ventilatorene. Man tar ut forskjellig spenningsnivåer på disse. Det kan være bryterpanelet som kan være defekt. Det er sjeldnere at trafoen går.Det er nok av den typen for sentral avsug for eksempel av bad,toalett, vaskerom i tillegg. Var egentlig en dårlig løsning.. mvh.Guit
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.019
Antall liker
2.109
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Guit skrev:
Det er (autotrafo) på disse ventilatorene. Man tar ut forskjellig spenningsnivåer på disse. Det kan være bryterpanelet som kan være defekt. Det er sjeldnere at trafoen går.Det er nok av den typen for sentral avsug for eksempel av bad,toalett, vaskerom i tillegg. Var egentlig en dårlig løsning.. mvh.Guit
Funker hos meg ;) ;)
Funger smertefritt helt til nå, bare byttet en vifte.

Håvard
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Takker.

Denne er for kjøkken og bad. Sitter trafoen plassert oppe ved motoren da?

Mvh
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Etter så mange år gammel ville jeg byttet viftehuset på loftet. Motoren blir slitt (lager osv) etter så mange år. Gjorde det samme ifjor men en litt mere effektiv modell, fungerer igjen 100%. Ble bedre trøkk i kjøkkenavsuget etterpå også. Kostet vel en ca. 4K tror jeg inkl. montering.

Villavent har forhandlere/montører over hele landet.

Min var org. montert i 1989.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.861
Torget vurderinger
0
Ikke mer enn 4K ? Nå ble jeg lettet, puh ! Min ble montert i 89 og har stått der oppe på taket hele tiden, går kontinuerlig. Har blitt mer og mer bekymret for hvor lenge den har tenkt å leve??! Min er en Elektrolux sak, husker ikke hva den heter for å være ærlig. Men nå tør jeg ikke slå den av i frykt for at den ikke vil starte igjen. :-\
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Byttet villaventen samtidig med at vi pusset opp kjøkken, fungerer fint. Ikke så skremmende prismessig, kan være lurt å gå over luftekanalene å se om at de ikke er flatklemte og sitter skikkelig. Være var plassert i bod og forrige huseier hadde tydelig bare plassert alt oppe på luftekanalene slik at disse var blitt noe klemt, lett arbeid og fungerer bedre etterpå :)
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Begge mine brødre hadde disse Villavent sakene fra 80 tallet, og på begge to var det bryterpanelet i kjøkkenhetten som tok kvelden først.
MEN med rimelig slitt viftemotor, defekt bryterpanel og igjengrodde kanaler (slanger) på noe av det verste effektsløsende utstyret som har funnet veien inn i Norske hjem, ville jeg ha kassert hele systemet så fort det lar seg gjøre.
Denne viften står jo kun å transporterer varmen rett ut av huset 24/7.
Mye bedre med en fuktstyrt vifte på badet og vanlig kjøkkenventilator med utkast gjennom vegg.
Ventilasjonsanlegg uten varmegjennvinning burde i dag være forbudt! :mad:
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.019
Antall liker
2.109
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Jeg kjenner ikke disse Villavent fra 80 tallet, men min er montert i 99.
Alt av rør ligger i vegger og tak. Et stort bryterpanel på vaskerommet der vifter og styrepanel sitter.
Synes dette fungerr bra. Har vel og merke ventilator på kjøkkenet til friluft. Synes det er litt genialt at den henter varmluften fra kjøkken, varskerom, toalett og bad for så å gjenvinne det til stua og andre rom. En annen fin bieffekt er at jeg har rimelig god tilgang med luft til vedovnen i stua. Siden det blåses luft inn i stua har jeg fantastisk trekk i ovnen uten tilføring av ekstra luft.

Håvard
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.861
Torget vurderinger
0
norcad skrev:
Ventilasjonsanlegg uten varmegjennvinning burde i dag være forbudt! :mad:
I dag er det forbudt ! Det er krav om gjennvinning. Fordelen med det anlegget vi har sammenlignet med å stenge det er at vi har et aldeles utmerket innemiljø. Støvfritt etc. alt fyker ut.

Da jeg bygde mitt hus gikk jeg gjennom et ganske spesifisert regnestykke som viste at med den daværende og forventede framtidige pris på elektrisk kraft ville ekstrakostnaden ved å sette inn et gjenvinningsanlegg aldri komme til å lønne seg! Og når man er i en byggeprosess kaster man ikke drøyt 40K ut av vinduet ! Dessverre som det har vist seg i ettertid. :-[
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Haavard skrev:
Jeg kjenner ikke disse Villavent fra 80 tallet, men min er montert i 99.
Alt av rør ligger i vegger og tak. Et stort bryterpanel på vaskerommet der vifter og styrepanel sitter.
Synes dette fungerr bra. Har vel og merke ventilator på kjøkkenet til friluft. Synes det er litt genialt at den henter varmluften fra kjøkken, varskerom, toalett og bad for så å gjenvinne det til stua og andre rom. En annen fin bieffekt er at jeg har rimelig god tilgang med luft til vedovnen i stua. Siden det blåses luft inn i stua har jeg fantastisk trekk i ovnen uten tilføring av ekstra luft.

Håvard
Du har et balansert system med gjenvinning Haavard, noe som er sterkt å anbefale. De gamle Villavent systemene som denne tråden omhandler er bare en stor avtrekksvifte på loftet som KUN drar luft (og varme) ut av huset via ventiler på bad, wc og ventilator over komfyr.

Forøvrig så betyr det at du lett kan fyre i ovnen egentlig at anlegget ditt IKKE er optimalt balansert. Da har du et overtrykk fra ventilasjonen, mens for å oppnå maksimal gjenvinning trenger man et lite undertrykk. Men du HAR gjenvinning OG frisk luft og det er det viktigste!
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Guit skrev:
Det er (autotrafo) på disse ventilatorene. Man tar ut forskjellig spenningsnivåer på disse.
Det viste seg å være hakket kjipere: I motorhuset på loftet sitter en diger, todelt effektmotstand på hhv. 680 og 470 Ohm. Den ene halvdelen, den på 470 Ohm, er defekt. Så langt feilsøkingen..

Denne motstanden kan ikke skaffes; utgått.

Ved bytte til nytt avtrekk med trinnløs regulering vil motoren kunne reguleres uten denne motstanden.
Så da blir det løsningen, så får motoren gå så lenge den makter..

I tillegg viste det seg at en eller annen luring hadde tråkka på en av de fleksible kanalene som lå ubeskytta. Så med ny den også tenker jeg det skal bli luftig i heimen.

Takker for innspill.

Mvh
 
Topp Bunn